• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • Hmm - za 17 mln można co roku kupić ok. 15 nowych Solarisów na gaz (3)

    czyli przez 10 lat 150 nowych autobusów vs 10 które potem nie będą nawet własnością miasta.

    Kibicuję mocno napędowi wodorowemu, ale w granicach cenowego rozsądku - te 10 maszyn klimatycznie nic nie wniesie, ale obciążeniem budżetu będzie ogromnym.

    Plus technologia jak sami piszą jest w powijakach (nawet Japończycy mają tylko jedno auto wodorowe - osobową Toyotę Mirai po 9 latach od wprowadzenia) i źle wróżę tutaj w kwestii serwisów i jakości. Fabryka w budowie - jak to u nas będa opóżnienia - czyli wróżę po Fali i Mevo (1 i 2) 4 wielki falstart w Trójmieście.

    • 116 1

    • A jej serdeczność co chwilę powtarza, że kasa pusta, a tu takie bezsensowne wydatki... Nic z tego nie rozumiem. Albo poplątali się już w swoich kłamstwach lub/i prezydentka nad niczym nie panuje lub/I idą grube walki w tej małej sycylii....

      • 7 0

    • Dokładnie. To zakrawa na działanie na szkodę budżetową i marnotrawienie środków publicznych.

      • 4 0

    • budżet wytrzyma

      oj tam, i tak mamy za tanie bilety, a na morenie nie ma kasy na szkołę i dzieci na 3 zmiany chodzą.

      • 3 1

  • (1)

    Jakas ustawka? Busy od nieznanej firmy, nie sprawdzone. Bedzie jak z Karsanami. Dzien bez awarii dniem straconym

    • 72 0

    • Tak to firma od Polsatu, Polsat, który ma umowę z miastem Gdańsk podpisana ma stadion i reklamy przed pogoda za setki milionów złotych xdd

      • 11 0

  • Nie mają (3)

    wsparcia finansowego, nie mają doświadczenia i dostępu do technologii, nie wiedzą, jaka jest przyszłość, ale wydają na to ponad 170 000 000 złotych. Nawet logiczne.

    • 142 7

    • (2)

      Nawet nie wiedzą gdzie ten wodór będą tankować....

      • 15 1

      • Będą sprowadzać

        Wodór będą sprowadzać zza wschodniej granicy w autocysternach. Ku chwale ekologii.

        • 7 1

      • mobilna stacja wodorowa GAiT jest na Hallera a Lotos/Orlen ma własną na Benzynowej.

        • 2 3

  • Ile ? 1,7 mln za rok wynajmu ? Ojprd to partia oszustów już zaczęła działać przed wyborami? (1)

    Ale skala się zapowiada PO wyborach że strach się bać.

    • 76 4

    • A może jednak PiS

      Zwłaszcza że producent autobusu jest z grupy Polsat, która smaruje PiSowi a miło.

      • 2 2

  • Znowu wałek jak zwykle w Gdańsku!!!!

    • 76 2

  • bzdura kompletna takie autobusu to przyszłosc całego transportu na swiecie i sa juz w wieli miastach Polski i powinny zastapic (3)

    Śmiechu warte jest to ze te autobusy sa taniej z buspasami 5 krotnie nuiz ta szkodliwa trakcja tramwajowa z tymi koszmarnymi torowiskami. Te autobusy powinny zatspic tramwaje a buspasy torowiska tramwajowe. Ale wtedy oznaczało by koniec kłopotów z komunikacja gdańska koniec godzinnych postojów awri tramwajów i koniec z blokowaniem wszystkich linii gdy jeden tramwaj ma awarie! To by tez zaznaczało ze karetka straz pożarna skróciła dojazd na wezwanie o ponad płowe bo wszędzie zamiast torowisk byly by buspasy własnie dla nich.Ale dla urzedników szkodników im gorzej dla mieszkanców tym lepiej dla nich .Im wiecej marnują milionów ty lepiej dla nich .

    • 8 54

    • Jaki ty jesteś ograniczony intelektualanie

      Aż strach ci władze dać...

      • 5 0

    • jak musisz dojechać z oliwy do gdańska to tak

      ale weź pod uwagę że ludzie dojeżdżają często z miejscowości ościennych i w zasadzie nie mają innej alternatywy jak samochód. Sam próbowałem i w sumie szybciej bym rowerem dojechał niż komunikacją miejską. Obecnie na motorku dojeżdżam ale po sezonie będę musiał wrócić do auta.

      • 2 0

    • A po polsku ?

      • 0 0

  • Czyli zaraz kolejne cięcia rozkładowe i likwidacji linii (2)

    Już pod płaszczem jarmarku zmniejszyli częstotliwość 100 z 20 min na30 min. Oczywiście, żadnej informacji na ten temat nie było, tylko o zmianie trasy :)

    • 44 1

    • Linia 100 to pic na wode, nie powinna istniec

      • 6 1

    • 115

      jeszcze przed wakacjami też zmniejszyli w szczycie częstotliwość z 10 n a 15.
      Tego będzie coraz więcej

      • 6 0

  • Jeżdżą szroty (31)

    Za tą kasę byłoby ok 100 nowych autobusów,które by jeździły kolejne 20 lat Obłęd klimatyczny!

    • 466 34

    • Pseudoeko.Ale UE na siłe wciska te buble.

      • 46 16

    • (4)

      Najdroższa wersja elektryczna autobusu solaris jest oferowana w cenach ok. 2,5 mln PLN. Czyli za 170mln można by kupić 85 nowych pojazdów.

      • 64 4

      • (2)

        A gdzie utrzymanie przez 10 lat ? Po co tankować, serwisować, naprawiać - to zbędne.

        • 16 8

        • to nie naprawi takiego autobusu szwagier za flaszkę?

          • 7 1

        • To kupmy nie 85 a 40 albo nawet 30

          To i tak byłby lepszy interes

          • 10 1

      • dokladnie, nie "eko złe", tylko durny wydatek

        za te pieniadze moznaby co 1-1.5 roku kupowac 10 nowych autobusów.

        • 19 5

    • (7)

      Najdroższa wersja elektryczna autobusu solaris jest oferowana w cenach ok. 2,5 mln PLN. Policzcie sami ile byłoby za to nowych autobusów.

      • 21 6

      • Tylko jaki zasięg mają te autobusy? (5)

        Objadą miasto dwa razy, a potem przez pół dnia muszą się ładować. Wodór to idealne rozwiązania dla komunikacji miejskiej.

        • 17 21

        • Byłoby, gdyby była jakakolwiek stacja skąd możnaby go pozyskać. W artykule jest info, że nie ma takiej możliwości w Gdańsku, a cena obejmuje również zapewnienie o dostawie paliwa. Szkoda że taki długi okres. Na próbę możnaby nie porywać się odrazu na 10 lat.

          • 6 0

        • A dlaczego nie CNG który jest tani i też eko? (1)

          • 6 3

          • Dlaczego nie CNG? Bo to nie jest modne...

            • 5 2

        • w krakowie na pętlach są ładowane (1)

          • 4 1

          • W Malborku też są ładowane

            • 2 1

      • PLN???

        nowych, ale niewodorowych?

        • 3 0

    • Nie truj srodowiska

      Takk cofnijmy się do sredniowiecza

      • 15 8

    • Pojedz se do Wawki lapsie (2)

      A co Ty tam wiesz o technologii... pojedz se do wawy może czegoś się nauczysz

      • 3 13

      • Ja też z Warszawy

        U nas jednak inna mentality nowoczesna a tu jeszcze prl gierek cieżki

        • 3 14

      • Będę mógł obejrzeć Wielkie gipsowe jajo które trzasku kupił za ćwierć miliona?

        • 12 3

    • Spoko, tylko że wodór mamy własny, diesla kupować musimy od ruska albo Arabów (6)

      • 9 9

      • A jak arab albo rusek będzie miał tańszy wodór? (2)

        Że bardziej będzie się opłacać go sprowadzać niż produkować?

        • 6 3

        • Ty tak na serio? (1)

          • 1 3

          • Serio

            Wiesz że nawet śmieciami się handluje żeby oszczędzać na kosztach?

            • 3 0

      • wodór się pozyskuje obecnie z gazu (2)

        więc nie mamy własnego wodoru.

        • 6 2

        • Wodór można pzyskiwać na różne sposoby

          • 2 0

        • Poczytaj o tym więcej

          • 1 0

    • raczej 1000 autobusów i jeździły by 50 lat. (2)

      Zjedz sobie coś....autobus po 5 latach eksploatacji w mieście jest już prawie ruiną tak jak ten żałosny kraj po 8 latach pisich rządów!

      • 17 28

      • Przecież autobusy jeżdżą znacznie dłużej niż 5 lat.

        • 10 1

      • Lata 2007-2015 to były rządy peosich.

        Rządy, które zrujnowały kraj.

        • 0 0

    • "Za tą kasę" - TĘ (1)

      • 3 0

      • Nie wymagaj za duzo od zielonego

        • 3 0

    • Diesle to życie

      • 5 7

  • Nie klei mi się przekaz totalnych o braku pieniędzy i nędzy :)

    • 48 1

  • Piękny przekręt (2)

    Jeden z lepszy ekipy oli

    • 73 1

    • Ola musi się zgadzać, bo PO chce się jej pozbyć (1)

      Pomaska nią gardzi. To tejemnica poliszynela.

      • 6 0

      • Pomaska jest z Gdyni

        Jakim prawem szara mysz z Gdyni rzuca się do osoby z Gdańska?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane