• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • totalny bezsens - a wyjasnienia lisieckiego to jakis belkot

    • 38 0

  • (11)

    To jest dramat, wydają 170 mln a nie wiedzą jaką jest ich przyszłość, łącząc się umowa na 10 lat. C Man.
    Za tą kasę mogliby tramwaje wymienić, stare Dortmundy

    • 99 13

    • dzbanku a wiesz ile kosztuje tramwajowy złom (1)

      • 3 14

      • A Ty co taki hej do przodu?

        • 3 0

    • U nas W Warszawie (3)

      U nas to norma nowoczesne busy u was wieśniactwo te trolejbusy. Duszno nawe klimy nie ma wstyd. W Warszawie nie do pomyślenia. Ja pracuje w korpo na śródmieściu a tu jakbym przyjechał na wieś

      • 4 10

      • Ale super

        • 2 0

      • Mam odwrotne wrazenie.

        • 1 0

      • Ale mamy Skode 9Tr

        Najlepszy trolejbus świata. Niezawodny i komfortowy, jak na tamte czasy. A i dzisiaj niejeden się przy nim chowa. Hehe.

        • 1 0

    • wymienić, ale PESY! (1)

      to kolejny, dramatyczny antyludzki polski szrot

      • 4 6

      • Odczep się już od PESY

        Nie bardzo dostrzegam jej wady.Jak piszesz, że szrot to uzasadnij i tyle

        • 2 0

    • Człowieku... (2)

      wagon tramwajowy, taki byle jaki typu "narodowa fabryka' kosztuje obecnie około 12-13 mil, więc o czym ty piszesz? Poza tym "wynajm" jest dużo korzystniejszy....praktycznie nic ciebie nie obchodzi, ani serwis ani poważniejsze naprawy. No ale WY jesteście tu po to by wszystko "w kułak" krytykować. Kupili by - źle, wydzierżawili - źle, nic nie zrobili - fatalnie, to jest wasza pisia mentalność!

      • 5 9

      • Ile ci Solorz płaci za posta?

        • 5 2

      • Ciekawe ile w tej umowie serwisowej jest wyjątków

        • 2 1

  • Nie ma jak brać autobusy, ktorych nikt nie sprawdzil, nawet fabryka nie istnieje

    • 35 1

  • to koszmar

    Na takie głupoty nigdy Adamowicz by sie nie zgodził te pieniądze zainwestował by w racjonalny sposób, Pani Dulkiewicz czy Pani naprawdę tyle musi k... razem z grzelakiem. Ręce opadają jak się to czyta

    • 44 4

  • nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki

    Prezes a nie wie, ze zycie autobusu miejskiego to jakies 10 lat? Pewnie dlatego GAiT ciagle wypuszcza na linie niesprawne 20 letnie zlomy

    • 33 1

  • zaraz zaraz

    kto na ten walek pozwolil hallo gdansk

    • 31 0

  • A nie ma jakiejś droższej opcji?

    • 39 0

  • Wystarczy przeliczyć (7)

    175 milionów złotych za wynajem dziesięciu autobusów, na 10 lat. To 1,5 miliona złotych miesięcznie za autobus. To bardzo wysoka kwota.

    • 31 3

    • (3)

      Z matematyki widać asem nie jesteś

      • 9 4

      • To i tak drozyzna (2)

        Nowy autobus standardowy (12m) na ON może nieznacznie przekroczyć milion. Czyli za te kwotę zakupić można 175 wozów tego typu.

        • 7 0

        • milion to autobusy kosztowały parę lat temu... (1)

          • 1 2

          • Kupowałeś ze masz taka wiedzę?

            • 0 0

    • Policz jeszcze raz

      • 4 1

    • Pewnie znowu podwyższą nam ceny biletów

      Żeby latać swoją niegospodarność. Czas odstawić Lisickiego od koryta.

      • 2 0

    • 145 833 zł/miesiąc

      • 2 1

  • Skoro tyle problemów to po co taki wynalazek?

    • 22 0

  • Marnotrawstwo pieniędzy (1)

    Gdzie nowe linie i tramwaje? Nawet klimatyzacja w nich nie działa. Jeżdżą spóźnione....

    • 28 4

    • zgadza sie marnotrawstwem jest kazda złotówka na tramwaj

      • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane