• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • Gdańsk w całej okazałości

    tak bogaci są, że w wodór poszli z miejsca. Za tą kasę można było kupić i serwisować przez wiele lat nowe autobusy Solaris, Man albo Mercedes (ostatnio Wrocław kupił 13 sztuk nowych Mercedesów Citaro G za 55 mln zł. Zamiast zrobić podobny ruch oni wywalili kasę na wypożyczenie 10 sztuk, bo nie są w stanie zorganizować serwisu....podpowiem wam, może do was nawet z Niemiec przyjechać jak coś się stanie poważnego w ciągu poniżej 24 godzin

    • 2 0

  • Kierowca (3)

    Lepiej kupić spalinowe i na pewno będzie ich więcej Zastąpią najstarsze autobusy Myślę że za te pieniądze 45 nowych by było

    • 8 0

    • Około 80, a nie 45. Nawet wodorowców byłoby blisko 60.

      • 0 0

    • Pis kazał kupić ekologiczne, nie przeskoczysz (1)

      • 0 1

      • Unia każe, trollu. Jakiś tam procent taboru musi być eko. Ale to ma być kupowane, a nie dzierżawione za chorą kasę. Problemem nie jest ustawa pisowska (związana z wymogiem unijnym) tylko te 171 baniek umoczone, może coś o tym napiszesz?

        • 1 1

  • Orlen za darmo stawia stacje wodorowe do tankowania autobusów (1)

    Wystarczy się zgłosić jako miasto. Poznań już dostał, Konin dostał, Katowice dostały, kolejne do 2025 roku w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie. A Gdańsk wywala ponad 170 baniek na dzierżawę śmiesznych 10 autobusików bo będą tankowane gratis. Paliwo do każdego z nich jest warte od 30 do 50 tys. miesięcznie góra to na co idzie pozostałe 1.45 mln pytam się? Bo chyba nie na serwis skoro cały autobus jest wart 3 mln.

    • 1 0

    • ktoś prowizję ma z tego

      ta usługa to bezsens i kolejny przykład że te władze miasta nadają się do wywalenia i zbierania szczawiu przy drodze. Do tego te same nazwiska ciągle które tylko przeskakują ze stołka na stołek. Od czego będą zaraz specjalistami ?

      • 2 0

  • A wodór

    Z czego powstaje ? I gdzie będą je tankować ?

    • 1 0

  • 10 autobusów na 10 lat kosztuje więcej niż cały system fala. Grubo.

    • 1 0

  • Mariusz

    Wałek jak zwykle tej K z Gdańska prezydent Dulkiewicz tak samo okrada Gdańszczan jak wcześniejszy Złodziej Adamowicz Rybnik kupił 20 takich samych autobusów za 66 mil można można tam jest PiS

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane