• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • Ale za to jak trzeba zrobić drogę rowerową lub bus pas, od razu (3)

    UM dzielnie bierze pędzel w dłoń. Przejście naziemne też mogą zrobić gdy w pobliżu znajduje się podziemne. Takie to fachmany od komunikacji. Wszystko dla wyborców -gdanszczan. A ta sprawa tutaj ... pewnie łapówki za dziki i inne pierdoły były zbyt mało intratne.

    • 7 1

    • Co ty bredzisz Buspasy w Gdańsku są jak na lekarstwo (2)

      • 0 2

      • Może farbę rozkradli w UM? (1)

        • 0 0

        • UM Gdynia zakosił.

          • 0 0

  • Jak to jest, że notorycznie obcinane są kursy i następuje powolna agonia komunikacji miejskiej w Gdańsku, bo "nie ma pieniędzy", a równocześnie na wymysły takie jak te autobusy czy festyny tramwajowe za 400 tysięcy złotych pieniądze znajdują się zawsze.

    • 14 0

  • Logika

    Aby zdobyć 175 mln złotych, produkuje się więcej zanieczyszczeń, aniżeli przez 10 lat, 10 autobusów z silnikiem wysokoprężnym. To jest europejskie myślenie. Nabić kabzę pod płaszczykiem ekologii.

    • 7 0

  • absurd goni absurd.

    credo quia absurdum est absurdum.

    • 9 0

  • potem płacz Oli że kasy brak

    Widać że rząd nie zabrał skoro tyle za busy!!!

    • 8 0

  • Nie ma rady, musi dojść do jakiegoś spektakularnego wybuchu i pożaru (22)

    Żeby ludzie zrozumieli po raz drugi (pierwsze były balony na wodór 100 lat temu, patrz katastrofa Hindenburga), że wodór jest wyjątkowo niebezpieczny.

    • 21 67

    • Idź jeszcze spać

      • 20 6

    • Co ci tam ma wybuchnąć jak w silniku wodorowym nie ma iskry (5)

      • 14 5

      • heh nie ma iskry ? Ty wiesz w ogóle na jakiej zasadzie działa ten silnik ? (3)

        • 0 1

        • Wiem. Wodór z ogniwie paliwowym reaguje z tlenem z powietrza i wytwarza prąd, a silniki elektryczne poruszają autobus. (1)

          Chyba nie myślałeś że wodór spala się jak LPG albo CNG?

          • 1 0

          • Tak, są silniki od lat które tak działają

            Toyota, Hyundai i Daewoo od lat 90. opracowywały takie silniki (niekończenie do samochodów, bo niektórzy np Daewoo tylko z tym u nas kojarzą a to promil ich działalności). Problemem zawsze było bezpieczeństwo np podczas wypadków, dlatego to nie zostało wprowadzone do samochodów lata temu.

            • 0 0

        • A czy ty wiesz? Chyba jednak nie.

          • 0 0

      • W zwykłym

        balonie jest wodór i wybucha i wznieca pożar.

        • 0 0

    • a twoim zdaniem gaz w samochodach nie jest niebezpieczny? - przecież też może wybuchnąć

      • 12 5

    • (5)

      Wodór jest bezpieczniejszy od LPG.

      • 4 6

      • nie jest (4)

        i stwarza wiele problemów, o których nie musisz się nawet zastanawiać przy lpg, lng czy CNG

        • 2 1

        • (2)

          Bzdury piszesz.

          • 0 1

          • hmm no tak Dulcza powiedziała ci coś innego (1)

            • 0 1

            • Sprawdź ile miast w Polsce kupiło i ile na świecie już jeździ na wodorze zamiast bredzić. W niemczech wodór jest tańszy od ropy. Ale tobie z eko tylko elektryki się kojarzą, na prąd z węgla albo atomu z fukushimy.

              • 0 0

        • Jakie to problemy stwarza wodór? Czekam.

          • 0 0

    • (7)

      Aż dziw ze telefonu komórkowego używasz. Wiesz jak bateria litowa jest niebezpieczna.

      • 4 1

      • Telefon nikomu się jeszcze nie zapalił. (6)

        A auta elektryczne owszem.

        • 0 10

        • (4)

          A mało to jest w necie pożarów i wybuchów baterii w telefonie? Poza tym popatrz jak pali się wodór a jak pali się bateria w samochodzie czy zbiornik paliwa w aucie (które statystycznie palą się tak samo często). Ze wszystkich to właśnie pożar wodoru jest najbezpieczniejszy bo się tak nie roznosi

          • 4 1

          • Wodór nie jest bardziej niebezpieczny niż inne paliwa lekkie. Najbezpieczniejszy jest diesel. (3)

            Ale wytwarzanie "zielonego" wodoru jest jest bardzo drogie, a "szarego" nieekologiczne. Wodór nie jest źródłem energii lecz tylko jej nośnikiem. A sprawność jego wykorzystania jest bardzo niska. No i jego wykorzystanie w Gdańsku (częste wiatry) jest pozbawione sensu. Najbardziej ekologicznym paliwem jest olej roślinny w silniku diesla.

            • 0 0

            • xd serio ty w to wierzysz ? (2)

              Jest bardzo niebezpieczny i stwarza problemy przy przechowywaniu, słyszałeś kiedyś o kruchości i korozji wodorowej oraz jakie zasady trzeba zachować aby wszystko było bezpieczne ? O bezpieczeństwie sam możesz się przekonać jak wyplenisz sobie fiolkę wodorem i LPG i to zapalisz...bez okularów nawet nie próbuj takich akcji, wybuchy akumulatorów to najlepszy przykład tego bezpieczeństwa...

              • 0 0

              • (1)

                I dlatego najczęściej stosuje się zbiorniki kompozytowe na wodór. Albo aluminiowe. Problem solved, nie siej dezinformacji. Już bardziej bałbym się zbiornika LPG i starej instalacji w 20-letnim złomie.

                • 0 0

              • dezinformacja ?

                • 0 0

        • Jak to się nie zapalił? Nie tylko się palą ale i eksplodują. Im większe prądy i temperatury tym gorzej. Li-Ion to czająca się śmierć. Dopiero nowa generacja litowych, czyli LiFePO4, jest bezpieczna.

          • 0 0

  • Oni już są tak perfidni, że robią walki na oczach ludzi i nic im się nie dzieje. Są miasta co ta iej kupowały autobusy wodorowe niż my je wypożyczamy, skandal!!!

    • 4 1

  • Przetarg unieważnić a Lisicki powinien być zatrzymany

    Do wyjaśnienia zarzuty i więzienie

    • 3 1

  • Lisicki juź jest ustawiony do konca życia tym przetargiem

    Pytanie gdzie jest CBA ? Przecieź to jest jasne przestępstwo 171 mln za 10 autobusów gdzie warte one są może 35 mln zł ... do tego jeden oferent I zauważcie lisicki zawsze w podobny sposób robi te przetargi to jest już patent na wyprowadzanie milionów z gait

    • 4 1

  • Gdański Miś (4)

    To jakaś masakra. 10 autobusów za 170 mln. A potem będą bilety po 20 zł.
    Jeżdżąc codziennie, dzień w dzień przez 10 lat musi sprzedac pełnych biletów za 5000 dziennie. Robiąc tylko kilka kursów. A gdzie koszty kierowcy?
    To jest niegospodarność!

    • 85 17

    • Lol

      Przecież bilety nigdy nie pokrywają kosztów komunikacji

      • 7 1

    • Czytanie ze zrozumieniem boli (1)

      Czytanie ze zrozumieniem boli większość Polaków. Przeczytaj tekst jeszcze raz. Kwota 171 mln jest za wynajem, naprawy, koszty eksploatacyjne, takie jak opony no i wodór czyli paliwo na jakie autobusy jeżdżą. Czyli w tym przypadku miasta a raczej GAiT nie interesuje nic, oprócz kierowcy.

      • 4 2

      • No jak nie, przeciez za kazdy placi 17 mln ponad

        więc podane wyliczenie jest prawidłowe. Taka firma powinna samodzielnie być w stanie się utrzymać, a póki co dopłacamy ciężka kasę przez i**otyczne zakupy tego typu.

        • 0 2

    • czytaj uważnie....10 autobusów za 170mln pln na 10 lat!!!!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane