• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • A kierowcy o nich się nie myśli

    Widać że albo Panowie przed emeryturą albo młodzi,ale nie ma co się dziwić pracować za najniszą krajową z odpowiedzialnością materialną za autobus, a co będzie i jakie koszty gdy zadrapie nadwozie na tych zwężeniach co są zmorą Gdańskich dróg ,przecież nie mają ubezpieczenia jak w innych miastach bo Gaitu nie stać,i ten biedny człowiek musi zapłacić za fanaberie Oli.Co tu się dzieje ? To normalnie stan umysłu! Z jednej strony festyny ,wbijanie ludziom głupot o zakupie 18 autobusów których dostają dofinansowanie 100%,czyli dostają ale dlaczego tylko 18 ? bo nie złożyli wniosków na więcej jak inne miasta no Wrocław 60, a kasę na zakup autobusów zamiast kupić za to co nie wydadzą następnie 18 to wywalą kasę na wynajem, Ta firma powinna zapłacić za reklamowanie i testowanie tych autobusów Gdańskowi bo nawet fabryki nie ma tylko jest to składak . A co do przetargu to nikt się nie zgłosił bo ten był zrobiony pod te autobusy, czego nie testowali np .Solarisa wodorowego? Ciekawe podejście miasta do ekonomii ,jeszcze bym się z tym zgodził jak miasto miało by jakieś udziały w fabryce np 5%,ale to co zrobili to żaden biznes,z tego co słychać to firma BYD była zainteresowana testować autobusy w Gdańsku żeby wejść na rynek ale Gdańsk nie wykazał zainteresowania,autobusy tej marki jeżdzą w Oslo,Budapeszcie,Bukareszcie i ostatni przetarg to Bruxela no ale może Gdańsk widzi lepszy biznes nie z firmami które produkują tylko są na wirtualne tak jak wiele rzeczy w Gdańsku np NowaŚwiętokrzyska czy linie tramwajowe na które można dostać dotację ale niema kto ich składać , przykładem jest Olsztyn dlaczego tam można a tu nie ,Warszawa,Szczecin ,Bydgoszcz,biedny ten nasz Gdańsk z tym Prezydentem i tą radą szczególnie Wszystko dla Gdańska oj robią wszystko to widać ale nie w tą stronę,

    • 5 1

  • Ile to powinno według was kosztować?

    Każdy tylko krzyczy, że drogo, ale ja się poważnie zapytam, ile miasto powinno zapłacić za takie pojazdy?

    • 1 2

  • A musimy je mieć ??

    Od dawna nie rozumiem polityki gdańskiego UM.Obserwując Falę. MEVO 1, MEVO 2 i inne inicjatywy mozna mieć poważne wątpliwości. Jeżeli "nie ma finansowania zewnętrznego" to chyba tym bardziej nas na to nie stać? Proszę mnie poprawić, jeśli się mylę. Jeżeli nie wiemy, jaką jest "przyszłość pojazdów wodorowych" to może trzeba poczekać, nie spieszmy się z czymś mało sprawdzonym. A kasa na wynajem to skąd pójdzie, skoro nie z "finansowania zewnętrznego"?? Zgadnijmy. Za nie swoje można się lansować.

    • 4 0

  • Nie wsiadłbym do tego Hindelburga.

    Jak chcecie to nim jedzcie.
    Nie ma jak diesel, paliwo nie palne (sam sprawdzałem dolewając kiedyś do ogniska - zamiast buchnac to zgasło...)

    • 4 1

  • Co jest grane?

    Czy ktoś w ogóle kontroluje tego pana od autobusów i tramwajów?

    • 5 1

  • Kierowcy

    Ile dróg mozna by za 150 mln zlotych naprawic(zbudowac). A mieszkancy i tak zaglosuja za Ukladem Gdanskim, szkoda gadac. I jak w tym kraju ma sie cos zmienic???

    • 3 0

  • przekret 100 proc.

    Bawi mnie - miasto zabezpieczyło 172,2 mln, zaś klient w przetargu zaproponował 171,5. Inni się wycofali a on utrafił maksa. Nie - żadnej ustawki. Ma chłop "szczęście" - dlatego jest najbogatszy. Bo jak "kraść węgiel" to nie na kilogramy, czy nawet wagony, bo do pierdla pójdziesz. trzeba kraść na składy. Wówczas jesteś koleś.

    • 6 0

  • Dużo złego można powiedzieć o władza h miasta

    Ale zakupy autobusów dobrze ogarniają niestety z tramwajami już lipa

    • 0 3

  • 170 baniek wart jest "uśmiech Grety" a raczej jej bangsterskich sponsorow

    Myślicie że te lewackie organizacje da finansowane tak za "friko" ????
    To jest MEGA biznes, zarobić mają nieliczni waszym kosztem, bo za was zadłużą was "pod korek".
    Globalne ściemnienie to światowy "Miś" na miarę ich możliwości.

    • 3 0

  • Wincyj, wincyj! Gdanszczanie lubią to, hahahaha.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane