• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • G (1)

    Kiedy podwyżka cen biletów?

    • 5 0

    • Będzie wkrótce

      30 procent pasażerów będzie sponsorować wodorowe szaleństwo....

      • 2 0

  • Camerdyner z brukseli

    Lisek ty złodzieju

    • 3 1

  • Dawno były opinie że lisicki ustawia przetargi

    Teraz to naprawdę grubo poszło

    • 6 0

  • To teraz bilety 15 zl jak jestvtaka korupcja

    • 4 0

  • Ładny wałek

    • 3 0

  • 20 takich samych autobusów za 66 mln zł gdzie też ktoś zarobił

    I 10 autobusów dla Gdańska za 171 mln zł. To czyste przestępstwo

    • 3 1

  • Kierowcy za grosze pracują Lisicki mówił podwyżek nie ma i nie będzie

    Bo z tego nie ma łapówek- ale żeby kupić autobusy 3 razy drożej za 171 mln zł lisicki pierwszy i tylko 1 oferta która wygrała . Prokurator powinien sprawdzić to

    • 5 0

  • Komunikacja publiczna jest droga.

    Dlatego korzystam z samochodu. Pomimo płatnych miejsc parkingowych jest taniej.

    • 3 0

  • (1)

    Pan Lisicki i GAiT, duet niezwykły,
    Wspólnie tworzą innowacje, jak niezłomne filary.
    Swoją wiedzą i doświadczeniem się dzielą,
    By przyszłość technologii jeszcze bardziej rozświetlić.

    GAiT, firma nowatorska i przedsiębiorcza,
    Zaawansowane rozwiązania są jej domeną.
    Pan Lisicki, jako lider zespołu, wiedzę wnosi,
    Wprowadzając zmiany, które rewolucję stanowią.

    Współpraca ta, jak taniec synchroniczny,
    Kreatywność i zaangażowanie ożywiają każde przedsięwzięcie.
    Inspirują innych do poszukiwania nowych dróg,
    Pan Lisicki i GAiT, jak gwiazdy w technologicznej koronie.

    Wspólnie tworzą przyszłość, wyznaczają ścieżki,
    Rozwijając technologię, która daleko wyprzedza czasy.
    Ich innowacyjne pomysły biją rekordy,
    Pan Lisicki i GAiT, jak tandem nie do pokonania.

    Dziękujemy, Panie Lisicki i GAiT, za waszą pracę,
    Za odwagę, pasję i niezłomną determinację.
    Niech wasze projekty trwają wiecznie i rozwijają się,
    Boście Wy, inspiracją dla naszej technologicznej społeczności.

    • 4 0

    • dobre

      nic dodać ,nic ująć :))

      • 0 0

  • Ale rozkradają miasto komunikacją miejską

    Przecież połowę tej kwoty to jest łapówka i dyrektorem jest człowiek który już kiedyś był odsunięty od Gdańskich nieruchomości . Lisicki wszystko jasne

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane