• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • wiele lat temu zakupiono Mercedesy a rodzina spędziła wakacje w Stuttgarcie?

    coś pamaiętam...

    • 8 1

  • Mamy 2 skrajne przykłady najnowsze autobusy wodorowe technologia przyszłosci i Tramwajowy złom epoka PRLu juz nie rozwijana bez

    Tramwajowy złom koszmarnie kosztowny kosztujacy wielokrotnie wiecej niz nowoczesne autobusy wodorowe i buspasy .
    To ze władze gdańsku lubia za wszystko przepłacac to juz jest norma .
    I to tramwajowy złom jest rozwijany w Gdańsku mimo ze kosztuje najwięcej .za te autobusy tez jak widac przeplacili

    • 2 3

  • Ale porównanie:) (1)

    Nie porównuj Rybnika do Gdańska:) Dla Gdańska 170 baniek przez 10 lat i to bez kosztów eksploatacji - darmocha:)

    • 0 7

    • Podobnie jak 200 baniek na Falę, co?

      • 4 0

  • Rybnik 20 takich samych autobusów za - 66mln zł (1)

    Gdańsk 10 za 171 mln zł . Lisicki od lat tak tworzy przetargi żeby tylko jedna firma wygrywała reszta odpada mimo że do zgarnięcia teoretycznie jest 50 mln zł. Przecież to powinno byc unieważniueone a Lisicki powinien być zatrzymany na 48 h w celu wyjaśnień zarzuty i odsiadka . Zbadać Lisickiego majątek

    • 5 0

    • Rybnik na własność te 20 szt. za 66 mln. Gdańsk te 10 szt. za 171 mln na 10 lat. Potem nie będzie niczego.

      • 1 0

  • przecież popełniono przestępstwo i nawet widać to gołym okiem

    • 3 1

  • ciekawe jaki to koszt w porównaniu z normalnymi

    autobusami na diesla. W przypadku Gdańska wodór ma sens, bo to produkt uboczny w procesie rafinacji ropy, ale znowu pytanie, ile sobie rafineria liczy za to paliwo. Ale gdyby się okazało, że diesel chociaż o złotówkę tańszy, to już jest niegospodarność i przekręt

    • 2 2

  • Malkontenci wystartowali ale coś u nich słabo z liczeniem.

    Czyli do wypisywania bzdur, matematyka zbyteczna. Ale teksty zabawne.

    • 1 9

  • Co tu wiele gadać - czas na komisarza rządowego. (1)

    Całe to towarzystwo wzajemnej adoracji natychmiast na zieloną trawkę, wszystkim dać wypowiedzenia, sprowadzić urzędników z innego rejonu Polski, np. z Poznania. Po prostu nie ma innego wyjścia, żeby raz na zawsze skończyć z tymi układami, musi nastąpić wymiana ludzi w samorządzie, oni z kolei zrobią porządek w spółkach miejskich.

    Kiedy wreszcie radni PiS zawiadomią p. Ziobrę i będą się domagać takich działań? To samo Gdynia zresztą.

    • 5 2

    • Popieram. Gdynia to samo. To miasto to już prywatna firma.

      • 2 2

  • Będzie jak z mewo

    • 3 0

  • Pierwszy to w tym autobusie będzie jeździł Lisicki (1)

    • 3 0

    • A po podwyżce biletów na 10zł za przejazd (autentycznie chodzą słuchy, że chcą znów podnieść ceny biletów) - tylko on. I przyspawać go tam, niech jeździ 24/7.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane