• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • Komentarze do tego tekstu obrazują stan obecnych czasów (7)

    jak dodać jeszcze który tekst jest lajkowany a który dostaje negatywa to jest zgroza.

    Spróbujcie pomyśleć, dowiedzieć się lub policzyć ile kosztuje użytkowanie obecnego diesla kontra to wypożyczenie.

    Bo najpierw trzeba pomyśleć, a to jest trudne.

    • 3 16

    • Autobusy sà warte rynkowo ok 35 mln zĺ (1)

      Serwis nowych autobusów nie jest drogi niech kosztuje przez 10 lat kolejne 35 mln zł . No dobra ale to jest 70 mln zł niech będzie 80- 90 mln zł ale nie 171 mln zł I staje jeden oferent ? I wszędzie Lisicki w tle . Nie wydaje Ci się że doszło do przestępstwa ?

      • 12 1

      • Jemu się wydaje, że myśli.

        • 7 0

    • Już cię pewnie ręka swędzi żeby oddać głos na PO?

      • 2 1

    • (3)

      To nas oświeć geniuszu i udowodnij w prostych słowach jaki to świetny deal - wynająć 10 szt. autobusów na parę lat zamiast kupić za tę kwotę prawie 60 szt. na własność.

      Jak dla mnie i 95% ludzi tutaj to jest oczywisty miś. Taki jak Fala, Mevo, owce, rydwany, fundacje LPG, wywóz śmieci, itd.

      • 5 0

      • Dokładnie. Nawet jakby część zaczęła się sypać po tych 10 latach to można je przeznaczyć na części do tych pozostałych i nadal byłoby lekko o połowę taniej niż obecnie. To jest naprawdę gruby miś.

        • 6 1

      • Wynajmowanie po obcemu leasing jest znany od dawna (1)

        Czemu to ludzie robią?

        Zastanów się, pomyśl.

        • 0 3

        • Jak się leasing kończy to można odkupić auto za symboliczną kwotę

          A 100% raty leasingu można wrzucić w koszty działalności. W jakie koszty wrzuci je miasto?

          • 2 0

  • Kiedy znikną tacy ludzie z naszego życia publicznego jak ten co ufał pracownikom i podpisywał przydziały na mieszkania socjalne. (1)

    • 6 0

    • Zacznij od siebie ,wybory do Samorządów na wiosnę >przemyśl na kogo będziesz głosować .

      Wiesz jak prawidłowo rządzić Zgłoś Własną Osobe

      • 0 5

  • Na co by tu jeszcze przed wyborami wydać kasę ?

    • 3 1

  • Doszło tu ewidentnie do przestępstwa

    Autobusy zakupił Gorzów 20 za 66zł mln na własność. Czyli 10 busów warte jest 33 mln zł . Serwis nowe autobusy są bezawaryjne przez pierwsze 5- 8 lat no ale niech to kosztuje drugie tyle przez 10 lat = 70 mln zł + zarobek operatora 10- 20 mln zĺ razem przetarg powinien kosztować max. 80- 100 mln . A miasto wydało i zabezpieczyło dziwnie podobną kwotę bagatela 171 mln zł dziwny przypadek i to nie pierwszy raz. Prokuratura powinna wejść w to

    • 13 1

  • (1)

    Czy wszyscy komentujący myślą, że autbusy dają za darmo, albo z nieba spadają niczym płatki śnieżne??? A może wolą, aby takie miasto jak Gdańsk jeździło starymi Autosanami????

    • 1 19

    • Tak, prawie wszyscy komentujący myślą z wyjątkiem takich jak Ty.

      • 5 2

  • Gorzów 20 busów za 66 mln zl (1)

    gdańsk 10 z obsługą za 171 mln zł . Paranoja

    • 11 0

    • 3 mln zł za jeden bus? a tutaj to autobusy

      • 0 1

  • Za to miasto by miało ok 60 autobusów na gaz

    Nowych fabrycznie tanich w eksploatacji praktycznie połowa floty byłaby nowa w Gdańsku . Oni szukają takich autobusów nietypowych żeby można było szfindel zrobić przy przetargu bo nikt się nie zna bo obsługa to nie pierwszy raz

    • 9 0

  • Przetarg po frimę

    Śmierdzi wałkiem.

    • 12 0

  • Jedno slowo

    To jest Niegospodarność ! Włodarzy !
    I powinno być rozliczane z kodeksu. 170mln? To jest przyszywania łatki ekologi do niegospodarności.

    • 10 0

  • Rozumiem że nik przyjrzy się temu ?

    Kupując autobusy 100 mln zł drożej zrobiono szkodę wielkich rozmiarów miastu a jest to przestępstwo . Przetarg powinien być unieważniony a Lisicki od razu zarzuty bo to nie pierwszy raz jego

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane