• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • Kolejny wał

    Lisicki od dawna znany był z dziwnych przetargów pod konkretne firmy zapytajcie skąd on ma taki majątek jak pracuje jako dyrektor w gait i zarabia nie więcej niż ok 12 tys zl prześwietlcie jego żonę dzieci .mieszkania wozy wakacje gotówką z czego to ma ? Dorabia na boku gdzie ?

    • 10 1

  • Podobno afera jest o ten przetarg (1)

    Będzie kontrola

    • 7 0

    • Co mi zrobisz jak mnie złapiesz ?

      • 3 2

  • Czy ktoś może jest ,z Śródmieście ?

    W podwórku muzeum ? Od tego pani manager oraz widzę że pani ma 170 baniek a brakuje pani na wyremontowanie podworka\wiaty. Pani manegar śródmieścia jest od robienia sobie zdiec !!! Ul Długa 50/51 47/49 zapraszamy

    • 8 0

  • Sam Lisicki bedzie tym jezdzil bo ma podwyzki dla kierowcow kasy nie ma.

    • 7 0

  • Absurd (21)

    Rybnik kupił 20 szt za 66 mln, a Gdańsk za najem na 10 lat lat zapłaci ponad 170 mln, czyli prawie trzy razy więcej za dwa razy mniej i to jeszcze najem? To jest jakiś absurd!

    • 262 30

    • Ale Rybnik zapłaci za eksploatację

      Pewnie wyjdzie im to jednak mniej niż w Gdańsku, niemniej to nie jest takie proste porównanie, co jednak jest wspomniane w artykule.

      • 27 17

    • (1)

      Tylko jak byś nie zauważył w treści, Rybnik miał zewnętrzne finansowanie. Gdańsk by nie dostał.

      • 13 22

      • Rybnik miał finansowanie, Gdańsk nie, dlatego Gdańsk zapłacił 3 razy więcej... Ma to sens!

        • 1 0

    • (3)

      Cały czas uważam ze trzeba umieć jednak czytać , najlepiej ze zrozumieniem czego Tobie kolego czy tez koleżanko z PiS szczerze życzę , dobrego dnia

      • 20 41

      • Co tam ci chyży obiecał ostatnio?

        • 28 8

      • Już politykę wpitzielasz (1)

        Rly? Opanuj się człowieku, kto myśli inaczej ten z PiS cóż za oczywistość

        • 25 4

        • Uderz w stół ...

          ... a nożyce się odezwą.

          • 2 8

    • To jeszcze nic.za budowe nowej swietokrzyskiej 1km,80mln a za 2 km budowlanych 30mln.to dopiero zlodziejstwo

      • 22 1

    • (1)

      Absurd to jest to że w gaicie większość mechaników pamięta jeszcze czasy Gierka i wątpię żebyś chciał by je naprawiali bo oni nawet starych solarisów nie potrafią naprawić

      • 20 3

      • Czyja to wina? Władz miasta.

        • 3 1

    • ale to wychodzi jedynie ok. 150 tysięcy na autobus miesięcznie także spokojnie na siebie zarobi to raz dwa odpada tankowanie naprawa sprzątanie itp. przy dobrze skonstruowanej umowie to mogła by być dobra inwestycja ale znajac życie nie jest dobrze skonstruowana

      • 11 8

    • koszt zakupu to tylko część wszystkich kosztów eksploatacji przez 10 lat (1)

      koszt zakupu to tylko część wszystkich kosztów eksploatacji przez 10 lat. W przypadku Rybnika dolicz jeszcze koszty tankowania, przebudowy (budowy) zaplecza dla wodorowców, ubezpieczenia, etc...

      • 10 7

      • Wychodzi nadal o wiele taniej

        • 4 3

    • No chyba ktoś nie potrafi myśleć. (1)

      Chciałbym zauważyć że technologia trochę się zmieniła od czasów hindenburga , więc sianie ferementu jest nie na miejscu. Lepsze to niż elektryki które ciężko a prawie wcale nie można recyklingowa.

      • 5 2

      • Tylko cos dziwnie tanio te wodorówki

        Powinno być 300 milionów

        • 1 2

    • Gdańsk, tu się żyje.

      • 3 0

    • Tak

      To jest po prostu układzik :)

      • 4 2

    • Nie, to korupcja

      • 3 2

    • Zakup a obsługa

      To dwie różne rzeczy

      • 1 2

    • jak nie wiadomo o co chodzi, to...

      nie udawaj, że nie rozumiesz

      • 2 0

    • podziękuj pisowiu za ustwę o braku odpowiedzialniości urzędniczej - moga to mogą co innego mogą wydać 20 razy więcej niż powinni i nic im nie zrobisz , jak Sasinowi i jego kopertom .. takie czasy złodziejstwa i prawa wybiórczego pis

      • 0 0

  • Dzień dobry pani manegar śródmieścia ... Gdańsk

    .....

    • 1 0

  • Cena uwzględnia wszystkie okoliczności

    Lotos, Energa już odzyskane dla Polaków więc ...

    • 1 0

  • Długa podwōrko zapraszam

    Y pani menager

    • 0 0

  • Pieniądze podatników marnotrawione

    Jak można podejmować takie decyzje. Zwykły człowiek widzi w tym brak opłacalności.

    • 4 0

  • Długa 47/49

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane