• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • Wiadomo ze wodorowe autobusy to najlepsze co moze byc w mieście inna sprawa czy przepłacili za nie i czy to dobra oferta (4)

    Wodorowe autobus tankuje sie 10 minut a nie 10 godzin jak elektryczne i nie sa na prąd z elektrowni węglowych tylko na wode :)
    W Gdańsku akurat tak jest ze praktycznie kazdy przetarg to nie gospodarność ale nawet przyniej to za 170mln dostaniemy 10autobusów a za system fala który kompletnie nic nie daje jest wrecz szkodliwy tez zaplacilismy 170mln !!Wiec mogli bysmy miec 20takich autobusów gdyby nie gospodarnosc urzedników miasta!

    • 2 10

    • 5 tys zł dziennie za jeden autobus przez 10 lat... ocipiałeś?

      • 1 1

    • To powiedz jaki jest koszt energetyczny 1 kg wodoru? Nie wiesz to ci powiem wkładamy 50kwh z węgla i mamy 33 kWh w wodorze

      • 2 1

    • Na wode . d**il

      • 4 1

    • Wodor

      Wodor produkuje się z gazu ziemnego lub z prądu z węgla

      • 0 0

  • kto ubezpiecza? stłuczki, wypadki - serwis naprawczy

    • 1 0

  • może dać na najbardziej eksploatowane trasy, aby był możliwie pełny?

    • 0 1

  • "odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie" - ZA nie ZE

    a kierowca po czyjej stronie?

    • 4 0

  • ciekawe, ile zapłaci chuligan za wybicie okna? (1)

    • 0 0

    • Nic. Obciaza kierowce

      • 0 0

  • interes zycia. moze tak pani pomaska tekturowe autobusy postawi w ramach protestu?

    • 10 0

  • ile kosztuje 1 litr płynnego wodoru i z czego jest uzyskiwany? (3)

    prąd jest używany?

    • 5 2

    • Zdziwiłbyś się jak tanio to wychodzi i jaki zasięg mają te autobusy na jednym tankowaniu. Elektryki nie mają do tego startu.

      • 2 2

    • Do wyprodukowania 1 kg wodoru potrzeba około 9 l wody i około 50 kWh energii.

      • 0 0

    • 1 kg wodoru to 33 kWh

      • 0 0

  • Pewnie znowu będą opóźnienia, kary umowne których nie da się wyegzekwować

    • 1 1

  • Fala 170 mln autobusy 171 mln za chwilę renoma 30.mln elektryki 6 mln

    I tak gait jest rozkradany kierowcy zarabiają groszę a mieszkańcy zapłacą niedługo 10zł za parę przystanków + miasto drugie dołoży = koszt taxówki

    • 9 0

  • Czy wiecie, że taki autobus kosztuje tylko 3 mln? (3)

    Taki np. Rybnik kupił sobie 20 sztuk za nieco ponad 60 mln. Tutaj dzierżawa 10 szt. za 3x tyle! Także bezczelność bez granic żeby tak szastać pieniędzmi. Jaki najem? Wywalili masę pieniędzy na żałosne elektryki zamiast na gazowce (w których po 5 latach padnie bardzo kosztowna bateria i które mogą się nie sprawdzić w zimie), a teraz gazowce dzierżawią za tak chorą kwotę... ręce opadają dosłownie.

    Przez 10 lat co roku mogliby za tę kasę kupować 6 takich autobusów czyli GAiT miałby aż 60 na własność po 10 latach. Zamiast tego będzie jeździć całe 10 sztuk, które wrócą do właściciela po tych 10 latach. Tym się naprawdę powinna jakaś komisja rządowa zająć, co za dramatyczna niegospodarność i marnotrawienie pięniedzy publicznych! Bo co, za ciężko stację tankowania wodoru za parę baniek postawić? Ale na fundacje LPG miliony od razu się znalazły.

    • 20 0

    • (1)

      Najlepiej jakby cały ten GAiT oraz ZKM Gdynia sprzedali Solorzowi. Facet ogarnąłby to wszystko w rok czasu, byłyby normalne stawki za przejazdy, nowoczesny tabor gazowy i święty spokój. Tylko kto by wtedy lody kręcił, gdzie by te wszystkie bonzy pracowały?

      • 3 0

      • W punkt.

        • 2 0

    • 170 baniek w dzierżawę śmiesznych 10 autobusów. I ze 200 baniek wywalone na Falę, której nie ma. Jeszcze dorzućmy Tristar, Mevo... i tu pojawia się pytanie: gdzie jest komisarz rządowy, żeby to wszystko sprawdzić?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane