• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • Rybnik kupił 20 busów za 66 mln czyli (2)

    3 mln zł za jeden bus a Lisicki kupił jeden bus za 17 mln zł !!!!!! Jedyne to ma być wysprzątany ma jeżdzić to powinno kosztować dodatkowo 3 mln czyli 6 mln zł a nie 17 mln zł ¡!!! Tak rozkradany jest gait dopóki lisicki nie pójdzie siedzieć nie zatrzyma się prokuratura powinna sprawdzić skąd ma tak wielki majątek

    • 20 0

    • Nie kupił

      To kwota wypożyczenia :))))))

      • 4 0

    • No właśnie nie kupił. Wydzierżawił na 10 lat za 6x większą sumę. Tu jest naprawdę potrzebny komisarz rządowy, dość tego palenia kasy.

      • 6 0

  • 50.000zł codziennie przez 10 lat 10 autobusów

    Jeden autobus 5000zł dziennie !!!!! Niech przewiezie średnio 500 ludzi po 5 zł każda = 2500zł czyli drugie tyle trzeba dołożyć przez 10 lat codziennie . Gait jest rozkradany szykują nam bilety po 10zł !!!

    • 12 0

  • Takie głupoty tylko w Gdańsku

    • 20 0

  • Naprawianie ? Nowych autobusòw ?

    Tankowanie to 15 min dziennie I ta kosmiczna cena za to by moźna kupiç 40 autobusów na gaz . Przecież to przestępstwo niegospodarność i prawdopodobnie łapówkarstwo

    • 21 0

  • Niestety...

    Napiszę to z przykrością: to deb..ny pomysł. Myślałem, że nasz rząd posuwa się do absurdów roku a samorząd gdański już trochę zmądrzał. Nic bardziej mylnego... jedni warci drugich. Oczywiście, że technologia wodorowa jest jedyną sensowną technologią przyszłości. Niech miasto Gdańsk zasponsoruje budowę fabryki silników wodorowych albo przynajmniej wesprze badania polskich naukowców w tym temacie. Po kilku latach taka fabryka czy technologia przyniesie miliardowe zyski, a autobusy na wodór będą standardem kosztującym 20 % kwoty 10-letniego najmu.

    • 19 1

  • Kto kontroluje te przetargi lisickiego ? Co jeden przetarg to droźszy

    Dlaczego kominikacja miejską jest rozkradana w biały dzień dziwnymi.szemranymi przetargami w Gdańsku. To nie pierwszy raz za wszystko odpowiada zawsze lisicki

    • 23 0

  • Na prawdę, nie ma pilniejszych wydatków ? miasto się sypie, a tu 170 baniek poszło..

    • 16 0

  • 170 mln zł a przetarg warty może 70 mln

    100 mln poszło bokiem forum Gdańsk 250 mln zł poszło bokiem mieszkania Adamowicz pomóc deweloperom . Gdańdk jest rozkradany na potęge a Lisickiego nikt nie kontroluje kupuje co chce za ile chce . Tylko prokuratura NIK

    • 20 0

  • To są jaja. Wałek jakich mało. (1)

    Drugi wałek po dofinansowaniu prywatnej firmy jaką jest Lechia, w ostatnim tygodniu.

    • 20 0

    • Ile dali Arabom?

      • 0 0

  • Absurd !!

    Nieznana technologia, drogie i niedostępne paliwo, ograniczanie możliwości serwisowania . Super uzasadnienie dla wydatków ! To po co takie autobusy kupować ?? A co jak spółka która wygra przetarg upadnie ?? Kto je będzie tankował i naprawiał ??

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane