• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski autobus wodorowy dla Gdańska. Najem 10 sztuk na 10 lat za 171,6 mln zł

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (498)
Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe. Po Gdańsku będą jeździły wynajęte przez GAiT autobusy wodorowe.

Polski producent autobusów wodorowych jako jedyny złożył ofertę na najem pojazdów dla Gdańska. Za 10 autobusów na 10 lat GAiT zapłaci 171,5 mln zł. W tym czasie dostawca będzie odpowiadał ze pełną obsługę: tankowanie, naprawianie i mycie.



Na przełomie roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje zrobiły rozeznanie rynku producentów autobusów wodorowych. Ogłoszonymi konsultacjami zainteresowane były cztery podmioty.

Potem spółka ogłosiła przetarg na najem 10 autobusów standardowych na okres 10 lat.

Parametry pojazdów:

  • długość: od 11,5 m do 13,5 m.
  • całkowita liczba miejsc: co najmniej 80
  • liczba miejsc siedzących: minimalnie 28
  • zasięg: minimum 330 km na jednym tankowaniu
  • paliwo: wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (dalej jako: zielony wodór)

Ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Spółka należy do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.

Oferta opiewa na kwotę 171,6 mln zł. GAiT zabezpieczył na ten cel 172,2 mln zł, więc mieści się ona w budżecie przewoźnika.

W ramach kontraktu dostawca wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją: naprawy, tankowanie, mycie itp.

Dlaczego najem, a nie zakup?



Na pierwszy rzut oka wydaje się, że cena usługi jest bardzo wysoka. W marcu tego roku Rybnik zawarł umowę z PAK-PCE na zakup 20 sztuk autobusów zasilanych wodorem o wartości 66,1 mln zł.

- Jest kilka powodów, dla których nie zdecydowaliśmy się na zakup. Po pierwsze, nie mieliśmy na to zewnętrznego finansowania jak Rybnik. Po drugie, nie wiemy jaka będzie przyszłość napędu wodorowego w Polsce, więc nie chcieliśmy się wiązać takim zakupem na kilkadziesiąt lat - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Po trzecie, to jest nowa technologia, więc cały serwis i ryzyko z nim związane przerzucamy na dostawcę. Do tego dochodzi kwestia paliwa, które nie jest tanie, a w Gdańsku obecnie właściwie niedostępne.

Trwa budowa fabryki w Świdniku



Wykonawca musi dostarczyć autobusy w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Warto jednak dodać, że obecnie trwa budowa fabryki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku. Ma być gotowa jesienią.

Moce produkcyjne mają wynieść wówczas 100 pojazdów rocznie.

Wodorowy Neso Bus produkowany przez PAK-PCE był w czerwcu zeszłego roku na testach w Gdańsku.

Autobus wodorowy w Gdańsku. Film z czerwca 2022

Opinie (498) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Lisek już jedne autobusy wziął na najem i też cena wyszła dużo większa od zakupu na własność. Taki to już jest lisek chytrusek ma być drogo i dla znajomych dobrze

    • 6 0

    • Zrobił co dzieci fejsbuka i insta kazali. Zaciska zęby i brnie w ekobełkot

      • 2 1

  • Czym jeżdzi lisicki i skąd ma tyle majątku

    Czy ktoś sprawdza człowieka który karnie wyleciał z Gdańskich nieruchomości za wały ? Przetargi 50 - 20 - 10 mln droższe i jeden oferent zawsze tak jak renoma od 20 lat. Łapuwkarz ustawia milionowe przetargi na autobusy i nikt go nie kontroluje od lat

    • 19 1

  • Zawsze jeden oferent zostaje w przetargu renoma zawsze jako jedyna zostaje

    Ciekawe przetargi robione pod 1 firmę która da w łapę i zawsze chore ceny

    • 9 0

  • Spytajcie czym jeżdzi lisicki zkąd zwykły dyrektor w zkm ma taki majątek dom dobry samochód i potężne oszczędności

    Przetargi w zkm zawsze są droższe grube miliony i zawsze zostaje jeden oferent to trwa od lat zero kontroli zkm gait pozwala na milionowe wałki każdy o tym i boi się powiedzieć

    • 13 0

  • mam propozycję - niech Łysicki da im w rozliczeniu Stadion!

    • 13 0

  • A gdzie auta na wodę? No tak, globalne koncerny i rafinerie by nie zarobiły na polskim pomyśle...

    • 1 0

  • Hm

    Na pożądne podwyżki dla pracowników fizycznych w Gait i godne zarobki nie ma dadzą 2 razy do roku jakieś badziewiaste półroczne premie na zamknięcie buzi a na niesprawdzone inwestycje i wyrzucanie pieniędzy kasa jest?

    • 15 0

  • Eko świry

    • 7 0

  • Tu chyba NIK jest potrzebny skoro przetarg jest droższy o 100%

    Lisicki ma taki styl dziwny nietypowy przetarg droższy o 60 mln zł i zawsze jeden oferent staje do boju . Zobaczcie sibie na historie przetargów gait wszystko wygląda tak samo tylko firmy się zmieniają jedyną firmą która?trzyma się od lat to renoma. Rozkradana jest komunikacja miejska potem bilety za 10 zł będą

    • 21 0

  • (24)

    Jak by to policzyć dziennie jeden autobus będzie kosztował miasto ok 5000 zł. Przez 10 lat. Interes życia.

    • 126 5

    • i na koniec wraca do producenta

      • 24 1

    • (1)

      Takiej niegospodarności żaden budżet nie wytrzyma. Potem bilety będą po 10 zł.

      • 30 6

      • Ale do 15 minut. Te godzinne za 10.EURO

        • 7 0

    • (1)

      Kupowanie co chwile nowych autobusów nie ma nic wspólnego z ekologia. Ślad weglowy po wyprodukowaniu nowego egzemplarza jest nieporównywalnie wyższy niż serwisowanie naprawianie i dbanie o posiadany już tabor. Nawet jeżeli była by potrzeba remontu głównego

      • 25 1

      • Ekologia to tylko biznes

        • 3 0

    • liczyłam na to, że ktoś to policzy, bo mi się nie chciało

      dzięki

      • 15 1

    • będzie kosztował miasto ok 5000 zł (5)

      Musiałby przewieźć dziennie ok 800 pełnopłatnych (po 6 zł) pasażerów żeby wyjść na zero.

      • 18 1

      • szykuje się podwyżka biletów, tak tanio to się nie da...

        • 14 1

      • Pod warunkiem że kierowca będzie wypożyczony razem z autobusem (2)

        i autobus sam się będzie sprzątał itd...

        • 13 1

        • (1)

          Liczyliscie tez to, że w tej cenie jest serwis,sprzątanie i paliwo? Czyli elementy za które na co dzień i tak są opłacane do posiadanych już pojazdów. Moze chociaż będą sprzątane lepiej niż obecne.

          • 6 3

          • Na bank, będzie to na pewno robił sam prezes tej firmy autobusowej

            • 3 1

      • Pensję kierowcy i inne koszty wliczyłeś?

        • 2 0

    • 4700 na dzien (2)

      wiec żeby przynajmniej wyjść na prostą to dziennie co godzinę przez 24h/dobę musiałoby jeździć ~41 pasażerów w obecnej cenie normalnych biletów jednorazowych hmm spodziewajmy się sporych podwyżek

      • 14 0

      • (1)

        Przy kolejnej podwyżce cen biletów ludzie już chyba wyjdą na ulicę.

        • 7 0

        • Prędzej wyjdą ale do komisu po samochód lub rower.

          • 8 2

    • walek zycia !

      • 7 0

    • (4)

      170 milionów, 5000 dziennie!!! To się wogóle zwróci w biletach? Bo jeżeli nie to gdzie tu sens? To jakaś niegospodarność.

      • 8 0

      • (3)

        A ile kosztuje obsługa posiadanych już pojazdów? W cenie masz serwis, paliwo i sprzątanie. Drogo, faktycznie, ale te 5000 rozbija się na więcej czynników niż sam wynajem

        • 10 7

        • No to wiesz ile kosztuje zwykły autobus? (2)

          Czy tak sobie tu dumasz

          • 0 4

          • Nie dumaj (1)

            tylko policz sobie wszystkie koszty autobusu

            • 4 2

            • Czyli jakie?

              Sporządź tu na szybko ze swoich danych przykładowy cennik

              • 0 0

    • nie 5000 zł tylko 47013 zł dziennie !!! (2)

      171600000 zł : 10 lat = 17160000 zł rocznie
      17160000 : 365 dni = 47013 zł dziennie
      Równo kogoś w tym urzędzie poje....ło

      • 0 2

      • (1)

        Ale będzie 10 autobusów czyli jednak 4700

        • 2 0

        • A złoty trzydzieści?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane