• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Południowa PKM utrudni budowę nowych dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać

Krzysztof Koprowski
25 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Warianty przebiegu trasy kolejowej przez Południe i z możliwością przedłużenia poza granicę Gdańska. Warianty przebiegu trasy kolejowej przez Południe i z możliwością przedłużenia poza granicę Gdańska.

Czy budowa Południowej PKM utrudni realizację planowanego od lat układu drogowego Południa - w tym ul. Nowej Świętokrzyskiej? Tzw. rekomendowany przebieg nowej linii kolejowej wykorzystuje rezerwy terenowe niemal wszystkich strategicznych dróg, a ponadto może utrudnić realizację bezkolizyjnego przejazdu przez tory na Oruni. Ostateczne decyzje zapadną dopiero za 2,5 roku.



Czy należy zrezygnować z budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz kolei?

Gdy na przełomie wieków wykreślano z dokumentów planistycznych budowę zaplanowanej jeszcze w okresie PRL-u tzw. Południowej SKM (obecnie PKM), traktowano tę decyzję jako ostateczną - bez możliwości powrotu do budowy szlaku kolejowego kiedykolwiek w przyszłości.

W kolejnych latach, na bazie tych ustaleń, sporządzano nowe miejscowe plany zagospodarowania oraz kolejne edycje studium, a starą rezerwę terenową sprzedawano pod budowę bloków, obiektów handlowo-usługowych czy wykorzystano na cele społeczne - m.in. budowę szkoły podstawowej na UjeściskuMapka. Ponadto część rezerwy przekształcono w planowane układy drogowo-tramwajowe - m.in. fragmenty Nowej Bulońskiej Południowej czy Nowej Podmiejskiej.

  • Boisko przy Szkole Podstawowej nr 56, które w jednym z wariantów przeznaczone jest do likwidacji pod trasę kolejową.
  • Kamienice wzdłuż ul. Małomiejskiej, które w każdym z wariantów zostają ominięte od północy (bliżej Chełmu) i w żaden sposób nie blokują inwestycji.
  • Niezabudowany pas terenu wzdłuż ul. Małomiejskiej, pierwotnie rezerwowany pod rozbudowę ulicy z możliwością budowy tramwaju. Każdy z wariantów przewiduje ułożenie w tym miejscu torów kolejowych.
  • Na odcinku al. Adamowicza - Myśliwska przewiduje się prowadzenie torów pasem rozdziału Trasy W-Z.
  • Planowana lokalizacja nowego przystanku w pobliżu wiaduktu w ciągu ul. Leszczynowej (po prawej).
  • Istniejący przystanek PKM Jasień, za którym w stronę Kiełpinku przewiduje się możliwości zjazdu w nowy szlak kolejowy przez Południe.

Poszukiwanie ostatnich niezabudowanych terenów na Południu



Nieoczekiwany powrót do budowy kolei przez Południe w ostatniej kampanii wyborczej wywrócił "do góry nogami" wszystkie dotychczasowe dokumenty planistyczne. Szukając ostatnich niezabudowanych terenów, postanowiono wykorzystać w dużej mierze korytarze transportowe rezerwowane dla dróg i ewentualnych tras tramwajowych.

W efekcie powstał wariant rekomendowany autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, który wykorzystuje rezerwy terenowe:
  • ul. Nowej Podmiejskiej i Małomiejskiej,
  • ul. Nowej Świętokrzyskiej,
  • ul. Nowej Bulońskiej Południowej (przedłużenie al. Adamowicza),
  • rozbudowy o drugą jezdnię ul. Lawendowe Wzgórze (Nowej Bulońskiej Południowej),
  • pasa rozdziału al. Armii Krajowej (Trasa W-Z) z potrzebą korekty jezdni co najmniej przy planowanych przystankach kolejowych na wysokości ul. LeszczynowejMapkaronda Myśliwska-KartuskaMapka.

Możliwe odejście trasy kolejowej na Południe od głównej magistrali kolejowej z Trójmiasta do Tczewa. Możliwe odejście trasy kolejowej na Południe od głównej magistrali kolejowej z Trójmiasta do Tczewa.

Kolizja z bezkolizyjnym przejazdem nad torami na Oruni



Ponadto włączenie nowej trasy PKM w magistralę kolejową Gdańsk - Tczew w dwóch z czterech wariantów przebiegu stoi w kolizji z planowanym wiaduktem drogowym nad torami kolejowymi na wysokości ul. Sandomierskiej - Nowej Podmiejskiej - zarówno nowa trasa kolejowa PKM, jak i infrastruktura drogowa mają w tym miejscu przebiegać nad magistralą, co niemożliwe jest do pogodzenia w tak ograniczonym terenie.

Warto zaznaczyć, że żaden wariant przebiegu Południowej PKM nie koliduje z kamienicami wzdłuż ul. Małomiejskiej 17-25Mapka - każda z propozycji lokalizacji torów omija je od północy (tj. po stronie Chełmu).

Czytaj też:

Południowa PKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji



Wariant rekomendowany przebiegu wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej z ominięciem zespołu przedwojennych kamienic pod numerami 17-25. Wariant rekomendowany przebiegu wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej z ominięciem zespołu przedwojennych kamienic pod numerami 17-25.

Kolizja z rozbudową obwodnicy i obwodnicą metropolitalną



W materiałach dla wykonawcy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 4,5 mln zł złożyła firma TPF z Warszawy) wskazano także potencjalne kolizje z innymi projektami, będącymi już poza granicami administracyjnymi Gdańska:

Czytaj też:

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce


Wizualizacja rozbudowanego węzła Kowale z obwodnicą Trójmiasta



Wariant rekomendowany przebiegu od pętli Łostowice - Świętokrzyska z wykorzystaniem rezerwy ul. Nowej Świętokrzyskiej. Wariant rekomendowany przebiegu od pętli Łostowice - Świętokrzyska z wykorzystaniem rezerwy ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Nowa Świętokrzyska wymaga całkowitego przeprojektowania



O ile realizacja odcinków trasy kolejowej w pobliżu ww. dróg ekspresowych to bardzo odległa perspektywa, dla której obecnie wystarczy przygotowanie rezerw terenowych, to budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze niedawno wydawała się perspektywą kilku lat.

Obecnie nie ma już żadnych szans na rychłe ogłoszenie przetargu na jej realizację, bowiem dokumentacja przygotowana w 2017 r. w znacznej mierze będzie nadawała się do kosza.

Budowa Południowej PKM wymusza całkowite jej przeprojektowanie od al. HavlaMapka aż do skrzyżowania z ul. ŚwiętokrzyskąMapka przy granicy z Kowalami ze względu na inne wymagania techniczne dla prowadzenia trasy kolejowej czy potrzebę zapewnienia bezkolizyjnych skrzyżowań i przejść dla pieszych pod/nad PKM.

Wariant rekomendowany przebiegu w rezerwie ul. Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Bulońskiej Płd. Wariant rekomendowany przebiegu w rezerwie ul. Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Bulońskiej Płd.
- Szczegółowe odpowiedzi na to, jaki wpływ na inne inwestycje w tej części miasta będzie miał nowy projekt PKM Południe, będą znane dopiero we wrześniu 2023 r. Jednak decyzje dotyczące inwestycji miejskich będą podejmowane równolegle, przy ścisłej współpracy i w konsultacji z wykonawcami studium. Oczywiście z wykorzystaniem dokumentacji Nowej Świętokrzyskiej i wiaduktu na Oruni w śladzie Nowej Podmiejskiej - mówi Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego. - Należy podkreślić, że to bardzo ważny i trudny projekt, który musi wpisać się w tkankę miejską, uwzględniając nie tylko istniejącą infrastrukturę, ale planowaną obecnie oraz w przyszłości.

Jak zmieścić w jednej rezerwie tory kolejowe i układ drogowy?



Od wykonawcy STEŚ odnośnie ul. Nowej Świętokrzyskiej wymagane będzie dokonanie analiz w zakresie:
  • możliwości realizacji obu inwestycji w jednej rezerwie terenowej przy założeniu ograniczenia jej przekroju drogowego do jednej jezdni z dwoma pasami ruchu,
  • realizacji dotychczasowego przekroju ul. Nowej Świętokrzyskiej tj. cztery pasy ruchu, z czego dwa to buspasy wraz z niezbędnym rozszerzeniem rezerwy terenowej,
  • porównania obu tych wariantów pod kątem finansowym z rekomendacją najlepszego rozwiązania.

Warto nadmienić, że w przypadku ul. Nowej Świętokrzyskiej w planach zagospodarowania zabezpieczono przewymiarowany korytarz transportowy, który pierwotnie uwzględniał także torowisko tramwajowe oraz rozległe skrzyżowania z wyspami centralnymi.

Czytaj też:

Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską



Wariant rekomendowany przebiegu na wysokości osiedla Lawendowe Wzgórze. Wariant rekomendowany przebiegu na wysokości osiedla Lawendowe Wzgórze.
- To ostatni moment na skoordynowanie inwestycji wiaduktu nad torami na Oruni oraz Nowej Świętokrzyskiej z planowaną trasą PKM. Nad tym właśnie m.in. będą pracowali wraz z wykonawcą STEŚ, specjaliści z PKM, samorządu województwa oraz cały zespół gdańskich służb miejskich. Do pracy włączony zostanie również niedawno powołany pełnomocnik ds. kolejowych - zapowiada Kozicka-Prus.

Dekada prac nad dokumentacją Nowej Świętokrzyskiej



Przypomnijmy, że dotychczasowe opracowanie dokumentacji projektowej ul. Nowej Świętokrzyskiej zajęło ok. 2,5 roku od momentu podpisania umowy i kosztowało ok. 1,78 mln zł. Wykonawcą była firma Mosty Katowice.

Wariant rekomendowany przebiegu z wykorzystaniem rezerwy Trasy W-Z pod trzecie pasy ruchu i włączenie w szlak PKM między przystankami Kiełpinek i Jasień. Wariant rekomendowany przebiegu z wykorzystaniem rezerwy Trasy W-Z pod trzecie pasy ruchu i włączenie w szlak PKM między przystankami Kiełpinek i Jasień.
Nawet biorąc pod uwagę ułatwione zadanie projektowe, związane z modyfikacją gotowej dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej, zaktualizowana jej wersja powstałaby nie wcześniej niż za 4-5 lat, czyli 10 lat od ogłoszenia przetargu na pierwotny projekt bez uwzględnienia infrastruktury kolejowej.

Czytaj też:

7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany



09:34 26 MARCA 21

(13 opinii)

Nowa Świętokrzyska przełożona na 2031r.
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.
Nowa Świętokrzyska przełożona na 2031r.
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.

Miejsca

Opinie (379) 5 zablokowanych

  • To prosze przerzucic srodki w inne rejony miasta

    A nie siedziec z zalozonymi rekoma i czekac.
    Chyba, ze po prostu rozstwoniliscie kase i pusto na kontach

    • 21 5

  • Taka PKMka mogłaby prowadzic przez ul. Rzeźnicką (1)

    Ostatnio linijką zmierzyłem szerokość jezdni i jest naprawdę dużo miejsca.

    • 29 0

    • Hehe:)

      • 3 0

  • Nic nie powstanie, bo tam rosną drzewa

    A miłośnicy drzew podnoszą krzyk za każdym razem, gdy trzeba ściąć drzewo.

    • 18 16

  • (7)

    Nic nie powstanie....To nawet przestaje być już śmieszne, w tamtych rejonach powstają dziesiątki nowych osiedli, a o planach o N. Świętokrzyskiej miasto mówi już od ok. 10 lat, równocześnie pozwalając na zabudowywanie wolnych terenów. Czy ktoś tam ma jakieś rozdwojenie jaźni? A potem kasa w błoto na coraz to nowe plany, a i tak kończy się tylko na nich, modyfikowanych w zależności od postępu zabudowania południowych dzielnic.

    • 75 5

    • (4)

      To niech weki zaczną płacić tutaj podatki, bo z pustego to i Salomon nie naleje. Poza tym, czyzby deweloper nie powiedział, że nie ma tam dróg?

      • 4 18

      • Nigdzie nie napisałam, że powstanie tych inwestycji zablokuje brak środków finansowych miasta, odniosłam się do wyrzucania kasy w błoto w obecnej sytuacji miasta, którego rządzący co chwilę powtarzają, że brakuje pieniędzy, a jednocześnie wydają je na plany, o których wiedzą, że za jakiś czas nie będą aktualne. I to jest prawidłowe zarządzanie? Nie rozumiem też, dlaczego nikt nie wyjdzie i nie powie szczerze, że inwestycje te nie powstaną. Ludzie pewnie widzą, że nie ma dróg, ale niektórzy być może nie mają innego wyboru, natomiast ściągalność podatków w Gdańsku od przyjezdnych, to odrębna kwestia. Tyle w temacie.

        • 5 3

      • Raczej tutejsi gdańszczanie przestaną płacić podatki w Gdańsku.

        • 6 0

      • ale na rydwan wystarczyło?

        • 5 0

      • Przestań trolować dobrze?

        Przyjezdni, którzy kupili tu mieszkania płacą za nie podatki w Gdańsku. A podatek PIT , gdybyś nie wiedział, to płaci się w miejscu zamieszkania a nie zameldowania. Ale co ty możesz wiedzieć o płaceniu podatków? W końcu najpierw trzeba osiągnąć jakiś przychód...

        • 3 1

    • Jakie 10 lat??? W wieloletnich planach rozwoju Nowa Świętokrzyska pojawiła się już w XX wieku.

      • 5 0

    • Od 10 lat ?? Chyba żartujesz!

      Już od dobrych 20. 10 lat temu to ja już słyszałem zapewnienia, że budowa NW ruszy lada dzień.

      • 0 1

  • (12)

    Takie parcie maja na projekt pkm, ze ewidentnie widac, ze ktos konkretny musi na tym zarobic...
    Nowa Swietokrzyska miala poprawic dojazd nie tylko dla osiedli polozonych blizej Pruszcza czy Borkowa, ale odciazyc stata Swietokrzyska. A tak nie bedzie nic. Wydadza miliony na projekt i powiedza, ze nie zrobia bo za drogo. Ewentualnie zrobia do petli Lostowice, a dalej na hulajnogach...

    • 51 12

    • Jest taka grupa ludzi... (4)

      ...która wszędzie tylko widzi "znajomych królika" i "ktoś musi zarobić".
      Jeśli masz z tym problem, to zostań tym "znajomym": startuj do przetargów, załóż spółkę budowlaną, lub zostań kontrolującym: społecznikiem, urzędnikiem, biegłym.
      I na koniec, przestań hejtować.

      • 6 17

      • Wiesz co? Tylko zabawne jest albo i nie zabawne jest to, ze po latach wychodza tego typu kwiatki.

        • 6 1

      • (2)

        Ja nie mowie o kosztach projektu. Na tym sie nie znam wiec trudno mi okreslic czy sa wysokie czy adekwatne do wlozonej pracy.
        Mowie o tym, ze Nowa Swietokrzyska, ktorej plany sa od 10 lat zostaje odlozona na kolej, ktora MOZE powstanie. A jak powstanie to na poczatku do petli czyli problemow poludnia nie rozwiaze. Dlatego uwazam, ze jezeli ktos, wbrew rozsadkowi, tworzy kolejne plany (nie realizujac poprzednich) to raczej ktos ma w tym interes. Na peno nie jest to interes mieszkancow.
        Takimi dzialaniami (a niestety jest wiele kontrowersyjnych dzialan) P. Dulkiewicz doprowadzi do tego, ze przegra wybory. Wystarczy, ze opozycja wystawi dobrego kandydata.
        Moj glos niestetu stracila juz wczesniej.

        • 7 1

        • Dodam, że w wieloletnich planach inwestycyjnych Nowa Świętokrzyska pojawiała się już pod koniec ubiegłego wieku. Teraz odniesiono się do realnych planów architektonicznych, za które wszyscy zapłaciliśmy ogromne pieniądze.

          • 5 1

        • Bo to jest głupia i szkodliwa inwestycja

          Oby nie powstała, również dla twojego dobra.

          • 1 4

    • Ile to już tych dróg odciążających mamy (2)

      A jakoś rośnie tylko liczba aut na drogach, a odciążenia nigdzie nie ma.

      • 7 1

      • (1)

        Tych w planach, czy tych wybudowanych?

        • 1 0

        • Weźmy taką Armii Krajowej

          Korek na Warszawskiej jak był tak jest.
          Korek na Kartuskiej jak był tak jest.

          Odciążanie dróg to fikcja!

          • 0 2

    • Bzdura. N. Świętokrzyska to tylko nowa tłocznia aut do miasta i rozrost Straszyna i Rotmanki (3)

      No i dodatkowe zyski dla dealerów i komisów samochodowych. Żaden problem nie zostanie rozwiązany, poza stworzeniem nowego korka nic się nie zmieni. Ile my już razy to w Gdańsku przerobiliśmy?

      • 3 5

      • (2)

        Bo od budowy nowej drogi zależy ilość samochodów w okolicy? To tak, jakby od budowy żłobka zależała dzietność. A w Gdańsku odwrotnie: jak dzietność powoduje, że ludzie zapisują do żłobków płody, to dopiero planuje się budowę placówki. To samo z drogami.

        • 2 1

        • jest dokładnie tak jak napisałeś (1)

          Jak masz żłobek, to rodzi się więcej dzieci.
          Jak masz drogę, to jest więcej samochodów.

          • 1 1

          • A im więcej mieszasz łyżeczką w filiżance, tym herbata robi się słodsza.

            I wcale to nie zależy od ilości cukru...

            Co za nonsens.

            • 2 0

  • Policzek w twarz mieszkańców południowego Gdańska (3)

    • 59 12

    • Policzek wołowy sous vide?

      • 3 2

    • Wygodny dojazd koleją to dla ciebie wstyd? (1)

      Cały bogaty Nowy Jork i Londyn tak jeździ.

      • 3 4

      • W NYC nie byłam , to się nie wypowiem, ale w Lądku jakoś nie widziałam w metrze tych bogaczy. Za to korki dużo większe, niż u nas (no jednak tam jest prawdziwa, wielka aglomeracja).

        • 2 2

  • pod ziemią

    powinien przebiegać odcinek PKM od wysokości Raduńska do pętli Świętokrzyska.

    • 21 5

  • Kilkaset osób dziennie PKM vs. Kilkaset tysięcy kierowców na drogach. (1)

    Co tu się zastanawiać. Robić najpilniejsze.

    • 26 28

    • Czyli bezwzględnie kolej aby transport był zrównoważony bardziej, ilość samochodów przeraża

      • 11 2

  • Także, zrobią wam dojazd, więc nie płaczcie. Poza tym wleczenie się autem do centrum w korkach
    przy funkcjonującej kolei miejskiej nie będzie miało sensu. Kolej na plus.

    • 15 16

  • Tylko po co? (8)

    Za 10 lat te kartonowe apartamenty dla słoików zamienią się w fawele.

    • 21 30

    • (7)

      Masz na myśli stare bloki na Przymorzu czy apartamenty na Jasieniu

      • 12 6

      • (5)

        ma na myśli swoje mieszkanie na zaspie w spadku po babci ze zsypem i windą zremb

        • 14 5

        • Gdzie ty jeszcze masz zsypy w blokach? XD (2)

          • 6 1

          • (1)

            Wszędzie w blokach z czasów komuny. Inna sprawa, że zabierają miejsce, a nie działają.

            • 2 3

            • Nie działają od dobrych 10 lat. Nigdzie.

              • 1 0

        • (1)

          Aaaa tak tak. 600.000 warte.

          • 3 1

          • Chyba

            Razem z mieszkaniem sąsiada. To, że tyle zapłaciłeś to nie znaczy, że jest tyle warte. Dalej myśl, że mieszkanie w ludzkiej, kartonowej termitierze to szczyt luksusu.

            • 1 1

      • Lepszy blok na Przymorzu

        Niż "apartament" na Szadółkowych Wzgórzach w Nowych Bartoszycach.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane