- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (429 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (269 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Czy Południowa PKM utrudni budowę nowych dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać
Czy budowa Południowej PKM utrudni realizację planowanego od lat układu drogowego Południa - w tym ul. Nowej Świętokrzyskiej? Tzw. rekomendowany przebieg nowej linii kolejowej wykorzystuje rezerwy terenowe niemal wszystkich strategicznych dróg, a ponadto może utrudnić realizację bezkolizyjnego przejazdu przez tory na Oruni. Ostateczne decyzje zapadną dopiero za 2,5 roku.
W kolejnych latach, na bazie tych ustaleń, sporządzano nowe miejscowe plany zagospodarowania oraz kolejne edycje studium, a starą rezerwę terenową sprzedawano pod budowę bloków, obiektów handlowo-usługowych czy wykorzystano na cele społeczne - m.in. budowę szkoły podstawowej na Ujeścisku. Ponadto część rezerwy przekształcono w planowane układy drogowo-tramwajowe - m.in. fragmenty Nowej Bulońskiej Południowej czy Nowej Podmiejskiej.
Poszukiwanie ostatnich niezabudowanych terenów na Południu
Nieoczekiwany powrót do budowy kolei przez Południe w ostatniej kampanii wyborczej wywrócił "do góry nogami" wszystkie dotychczasowe dokumenty planistyczne. Szukając ostatnich niezabudowanych terenów, postanowiono wykorzystać w dużej mierze korytarze transportowe rezerwowane dla dróg i ewentualnych tras tramwajowych.
W efekcie powstał wariant rekomendowany autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, który wykorzystuje rezerwy terenowe:
- ul. Nowej Podmiejskiej i Małomiejskiej,
- ul. Nowej Świętokrzyskiej,
- ul. Nowej Bulońskiej Południowej (przedłużenie al. Adamowicza),
- rozbudowy o drugą jezdnię ul. Lawendowe Wzgórze (Nowej Bulońskiej Południowej),
- pasa rozdziału al. Armii Krajowej (Trasa W-Z) z potrzebą korekty jezdni co najmniej przy planowanych przystankach kolejowych na wysokości ul. Leszczynowej i ronda Myśliwska-Kartuska.
Kolizja z bezkolizyjnym przejazdem nad torami na Oruni
Ponadto włączenie nowej trasy PKM w magistralę kolejową Gdańsk - Tczew w dwóch z czterech wariantów przebiegu stoi w kolizji z planowanym wiaduktem drogowym nad torami kolejowymi na wysokości ul. Sandomierskiej - Nowej Podmiejskiej - zarówno nowa trasa kolejowa PKM, jak i infrastruktura drogowa mają w tym miejscu przebiegać nad magistralą, co niemożliwe jest do pogodzenia w tak ograniczonym terenie.
Warto zaznaczyć, że żaden wariant przebiegu Południowej PKM nie koliduje z kamienicami wzdłuż ul. Małomiejskiej 17-25 - każda z propozycji lokalizacji torów omija je od północy (tj. po stronie Chełmu).
Czytaj też:
Południowa PKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji
Kolizja z rozbudową obwodnicy i obwodnicą metropolitalną
W materiałach dla wykonawcy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 4,5 mln zł złożyła firma TPF z Warszawy) wskazano także potencjalne kolizje z innymi projektami, będącymi już poza granicami administracyjnymi Gdańska:
- rozbudową węzła Kowale - nieuwzględnione w dokumentacji projektowej przekroczenie obwodnicy,
- budową Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podobnie jak wyżej.
Czytaj też:
Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce
Wizualizacja rozbudowanego węzła Kowale z obwodnicą Trójmiasta
Nowa Świętokrzyska wymaga całkowitego przeprojektowania
O ile realizacja odcinków trasy kolejowej w pobliżu ww. dróg ekspresowych to bardzo odległa perspektywa, dla której obecnie wystarczy przygotowanie rezerw terenowych, to budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze niedawno wydawała się perspektywą kilku lat.
Obecnie nie ma już żadnych szans na rychłe ogłoszenie przetargu na jej realizację, bowiem dokumentacja przygotowana w 2017 r. w znacznej mierze będzie nadawała się do kosza.
Budowa Południowej PKM wymusza całkowite jej przeprojektowanie od al. Havla aż do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami ze względu na inne wymagania techniczne dla prowadzenia trasy kolejowej czy potrzebę zapewnienia bezkolizyjnych skrzyżowań i przejść dla pieszych pod/nad PKM.
- Szczegółowe odpowiedzi na to, jaki wpływ na inne inwestycje w tej części miasta będzie miał nowy projekt PKM Południe, będą znane dopiero we wrześniu 2023 r. Jednak decyzje dotyczące inwestycji miejskich będą podejmowane równolegle, przy ścisłej współpracy i w konsultacji z wykonawcami studium. Oczywiście z wykorzystaniem dokumentacji Nowej Świętokrzyskiej i wiaduktu na Oruni w śladzie Nowej Podmiejskiej - mówi Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego. - Należy podkreślić, że to bardzo ważny i trudny projekt, który musi wpisać się w tkankę miejską, uwzględniając nie tylko istniejącą infrastrukturę, ale planowaną obecnie oraz w przyszłości.
Jak zmieścić w jednej rezerwie tory kolejowe i układ drogowy?
Od wykonawcy STEŚ odnośnie ul. Nowej Świętokrzyskiej wymagane będzie dokonanie analiz w zakresie:
- możliwości realizacji obu inwestycji w jednej rezerwie terenowej przy założeniu ograniczenia jej przekroju drogowego do jednej jezdni z dwoma pasami ruchu,
- realizacji dotychczasowego przekroju ul. Nowej Świętokrzyskiej tj. cztery pasy ruchu, z czego dwa to buspasy wraz z niezbędnym rozszerzeniem rezerwy terenowej,
- porównania obu tych wariantów pod kątem finansowym z rekomendacją najlepszego rozwiązania.
Warto nadmienić, że w przypadku ul. Nowej Świętokrzyskiej w planach zagospodarowania zabezpieczono przewymiarowany korytarz transportowy, który pierwotnie uwzględniał także torowisko tramwajowe oraz rozległe skrzyżowania z wyspami centralnymi.
Czytaj też:
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
- To ostatni moment na skoordynowanie inwestycji wiaduktu nad torami na Oruni oraz Nowej Świętokrzyskiej z planowaną trasą PKM. Nad tym właśnie m.in. będą pracowali wraz z wykonawcą STEŚ, specjaliści z PKM, samorządu województwa oraz cały zespół gdańskich służb miejskich. Do pracy włączony zostanie również niedawno powołany pełnomocnik ds. kolejowych - zapowiada Kozicka-Prus.
Dekada prac nad dokumentacją Nowej Świętokrzyskiej
Przypomnijmy, że dotychczasowe opracowanie dokumentacji projektowej ul. Nowej Świętokrzyskiej zajęło ok. 2,5 roku od momentu podpisania umowy i kosztowało ok. 1,78 mln zł. Wykonawcą była firma Mosty Katowice.
Nawet biorąc pod uwagę ułatwione zadanie projektowe, związane z modyfikacją gotowej dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej, zaktualizowana jej wersja powstałaby nie wcześniej niż za 4-5 lat, czyli 10 lat od ogłoszenia przetargu na pierwotny projekt bez uwzględnienia infrastruktury kolejowej.
Czytaj też:
7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania i domy Gdańsk Południe -
(13 opinii)
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.
Miejsca
Opinie (379) 5 zablokowanych
-
2021-03-25 08:04
(1)
Przecież to tak miało być:) Teraz bałagan robią na morenie oczywiście by żyło się lepiej i wszystko dla gdańszczanek i gdańszczan. Już nowej politechnicznej nie będzie, tylko tramwaj i też zmienioną trasą. jak sądzicie co się stanie z gruntem zarezerwowanym na tę trasę już w 70latach zeszłego wieku?
- 21 0
-
2021-03-25 09:58
No ale trochę serdeczności!
:P
- 4 1
-
2021-03-25 08:05
to jaskrwawy przykład, jak krótkowzroczna jest (i była) ekipa która rządzi Gdańskiem (1)
przecież już 20 lat tmeu było na 100% wiadomo, że nie da się mieć funkcjonalnego, dużego miasta, gdzie wszyscy jeżdzą swoim samochodem, bo pokazywały to setki przykładów na zachodzie.
No, ale 20 lat temu lud chciał autka, to urzednicy wspierali ambicje ludu, bo tak się wygryało wybory.
Po paru latach okazuje się, że lud może jednak nie wie co jest dla niego najlepsze, masa nie rodzi mądrości sama w sobie- 21 8
-
2021-03-25 08:12
No teraz to pojechałeś
To że coś jest w oczywisty sposób ślepą uliczką to jeszcze nie znaczy że w Polsce nie może być aktywnie wdrażane, najepiej "narodowe". Tak jak napisałeś - ludzie chcą głupich ale przaśnych decyzji no to je mają.
- 3 4
-
2021-03-25 08:06
hahahaha (1)
Wszyscy tam kupują mieszkania bo będzie droga
- 9 7
-
2021-03-25 09:04
Ty dostales po babci.
- 4 7
-
2021-03-25 08:06
Autokarze i tak będą stać w korkach niezależnie ile dróg się zbuduje, a ludzie będą mieli szybki dojazd pociągiem
- 10 1
-
2021-03-25 08:09
Przydałby się artykuł o tym
co powoduje że proces decyzyjny jest tak długi. Decyzja za 2,5 roku? Podatnikom należą się solidne wyjaśnienia bo inaczej zawsze będziemy niezadowoleni.
- 19 3
-
2021-03-25 08:18
20 lat podejmowania decyzji, potem 10 lat projektowania, później zmiana decyzji i kolejne 10 lat i tak leci...
...pierdzenie w urzędniczy stołek bez odpowiedzialności
- 31 1
-
2021-03-25 08:23
Tylko PKM, mieszkamy w mieście. Po mieście poruszamy się komunikacją miejską a nie wszyscy do centrum samochodzikami, jak na
Tylko czy władze miasta to zrozumieją i wystarczy im determinacji?
- 11 11
-
2021-03-25 08:24
Gratulacje dla miasta (1)
Tak to jest jak nie kontroluje się rozbudowy miasta. Jest wiele opcji np. Budowa podziemnej kolejki wychodząca na obrzeżach miasta ale wiąże się z ogromnymi kosztami, budowa kilometrowych wiaduktów zniszczy krajobraz miasta, a po ponad dwóch latach okaże się że nie ma sensu robić PKM bo nie ma miejsca. Pytanie jest czy PKM na południu w ogóle powstanie... wykorzystuje rezerwę która w SUiKZP jest przeznaczona pod tramwaj i nowe drogi. Obstawiam że znajdą się osoby, które będą blokować PKM z powodu braku zgodności że studium.
- 27 1
-
2021-03-25 08:55
Mam nadzieję, że będą takie osoby. Nowa Świętokrzyska jest potrzebna od kilkunastu lat. W razie nieprzejezdności starej nie ma alternatywy, więc zakorkuje się pół Gdańska.
- 3 1
-
2021-03-25 08:29
Nic nie robic i zarobic. Tylko w Gdansku
- 18 1
-
2021-03-25 08:31
Niedotrzymana obietnica (3)
Pani Prezydent straciła właśnie mój głos. Nie chce być złym prorokiem, ale na 99% za 15 lat po bataliach z wyborem projektanta, licznych uzgodnieniach, decyzji środowiskowej, po wydaniu ok 20 mln zł powstanie gotowy projekt i okaże się, że nie ma środków na realizację PKM, więc wybuduje się jedynie drogę rowerową i chodnik. A biednym ludziom się powie, że to nawiązanie do światowych trendów.
- 37 3
-
2021-03-25 10:44
Może przetarg na kartony wypali
I się spakują w UM
- 5 0
-
2021-03-25 13:45
Dulkieriwcz (1)
w łostowicach miała ładny baner . Głosujcie na mnie zbuduje wam nową świętokrzyską .
Ja też nie zagłosuję już wiecej na ta kobietę.- 7 0
-
2021-03-26 18:51
A kto to wie czy kto inny by cokolwiek zbudował. Szczerze wątpię.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.