• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Południowa PKM utrudni budowę nowych dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać

Krzysztof Koprowski
25 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Warianty przebiegu trasy kolejowej przez Południe i z możliwością przedłużenia poza granicę Gdańska. Warianty przebiegu trasy kolejowej przez Południe i z możliwością przedłużenia poza granicę Gdańska.

Czy budowa Południowej PKM utrudni realizację planowanego od lat układu drogowego Południa - w tym ul. Nowej Świętokrzyskiej? Tzw. rekomendowany przebieg nowej linii kolejowej wykorzystuje rezerwy terenowe niemal wszystkich strategicznych dróg, a ponadto może utrudnić realizację bezkolizyjnego przejazdu przez tory na Oruni. Ostateczne decyzje zapadną dopiero za 2,5 roku.



Czy należy zrezygnować z budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz kolei?

Gdy na przełomie wieków wykreślano z dokumentów planistycznych budowę zaplanowanej jeszcze w okresie PRL-u tzw. Południowej SKM (obecnie PKM), traktowano tę decyzję jako ostateczną - bez możliwości powrotu do budowy szlaku kolejowego kiedykolwiek w przyszłości.

W kolejnych latach, na bazie tych ustaleń, sporządzano nowe miejscowe plany zagospodarowania oraz kolejne edycje studium, a starą rezerwę terenową sprzedawano pod budowę bloków, obiektów handlowo-usługowych czy wykorzystano na cele społeczne - m.in. budowę szkoły podstawowej na UjeściskuMapka. Ponadto część rezerwy przekształcono w planowane układy drogowo-tramwajowe - m.in. fragmenty Nowej Bulońskiej Południowej czy Nowej Podmiejskiej.

  • Boisko przy Szkole Podstawowej nr 56, które w jednym z wariantów przeznaczone jest do likwidacji pod trasę kolejową.
  • Kamienice wzdłuż ul. Małomiejskiej, które w każdym z wariantów zostają ominięte od północy (bliżej Chełmu) i w żaden sposób nie blokują inwestycji.
  • Niezabudowany pas terenu wzdłuż ul. Małomiejskiej, pierwotnie rezerwowany pod rozbudowę ulicy z możliwością budowy tramwaju. Każdy z wariantów przewiduje ułożenie w tym miejscu torów kolejowych.
  • Na odcinku al. Adamowicza - Myśliwska przewiduje się prowadzenie torów pasem rozdziału Trasy W-Z.
  • Planowana lokalizacja nowego przystanku w pobliżu wiaduktu w ciągu ul. Leszczynowej (po prawej).
  • Istniejący przystanek PKM Jasień, za którym w stronę Kiełpinku przewiduje się możliwości zjazdu w nowy szlak kolejowy przez Południe.

Poszukiwanie ostatnich niezabudowanych terenów na Południu



Nieoczekiwany powrót do budowy kolei przez Południe w ostatniej kampanii wyborczej wywrócił "do góry nogami" wszystkie dotychczasowe dokumenty planistyczne. Szukając ostatnich niezabudowanych terenów, postanowiono wykorzystać w dużej mierze korytarze transportowe rezerwowane dla dróg i ewentualnych tras tramwajowych.

W efekcie powstał wariant rekomendowany autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, który wykorzystuje rezerwy terenowe:
  • ul. Nowej Podmiejskiej i Małomiejskiej,
  • ul. Nowej Świętokrzyskiej,
  • ul. Nowej Bulońskiej Południowej (przedłużenie al. Adamowicza),
  • rozbudowy o drugą jezdnię ul. Lawendowe Wzgórze (Nowej Bulońskiej Południowej),
  • pasa rozdziału al. Armii Krajowej (Trasa W-Z) z potrzebą korekty jezdni co najmniej przy planowanych przystankach kolejowych na wysokości ul. LeszczynowejMapkaronda Myśliwska-KartuskaMapka.

Możliwe odejście trasy kolejowej na Południe od głównej magistrali kolejowej z Trójmiasta do Tczewa. Możliwe odejście trasy kolejowej na Południe od głównej magistrali kolejowej z Trójmiasta do Tczewa.

Kolizja z bezkolizyjnym przejazdem nad torami na Oruni



Ponadto włączenie nowej trasy PKM w magistralę kolejową Gdańsk - Tczew w dwóch z czterech wariantów przebiegu stoi w kolizji z planowanym wiaduktem drogowym nad torami kolejowymi na wysokości ul. Sandomierskiej - Nowej Podmiejskiej - zarówno nowa trasa kolejowa PKM, jak i infrastruktura drogowa mają w tym miejscu przebiegać nad magistralą, co niemożliwe jest do pogodzenia w tak ograniczonym terenie.

Warto zaznaczyć, że żaden wariant przebiegu Południowej PKM nie koliduje z kamienicami wzdłuż ul. Małomiejskiej 17-25Mapka - każda z propozycji lokalizacji torów omija je od północy (tj. po stronie Chełmu).

Czytaj też:

Południowa PKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji



Wariant rekomendowany przebiegu wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej z ominięciem zespołu przedwojennych kamienic pod numerami 17-25. Wariant rekomendowany przebiegu wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej z ominięciem zespołu przedwojennych kamienic pod numerami 17-25.

Kolizja z rozbudową obwodnicy i obwodnicą metropolitalną



W materiałach dla wykonawcy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 4,5 mln zł złożyła firma TPF z Warszawy) wskazano także potencjalne kolizje z innymi projektami, będącymi już poza granicami administracyjnymi Gdańska:

Czytaj też:

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce


Wizualizacja rozbudowanego węzła Kowale z obwodnicą Trójmiasta



Wariant rekomendowany przebiegu od pętli Łostowice - Świętokrzyska z wykorzystaniem rezerwy ul. Nowej Świętokrzyskiej. Wariant rekomendowany przebiegu od pętli Łostowice - Świętokrzyska z wykorzystaniem rezerwy ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Nowa Świętokrzyska wymaga całkowitego przeprojektowania



O ile realizacja odcinków trasy kolejowej w pobliżu ww. dróg ekspresowych to bardzo odległa perspektywa, dla której obecnie wystarczy przygotowanie rezerw terenowych, to budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze niedawno wydawała się perspektywą kilku lat.

Obecnie nie ma już żadnych szans na rychłe ogłoszenie przetargu na jej realizację, bowiem dokumentacja przygotowana w 2017 r. w znacznej mierze będzie nadawała się do kosza.

Budowa Południowej PKM wymusza całkowite jej przeprojektowanie od al. HavlaMapka aż do skrzyżowania z ul. ŚwiętokrzyskąMapka przy granicy z Kowalami ze względu na inne wymagania techniczne dla prowadzenia trasy kolejowej czy potrzebę zapewnienia bezkolizyjnych skrzyżowań i przejść dla pieszych pod/nad PKM.

Wariant rekomendowany przebiegu w rezerwie ul. Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Bulońskiej Płd. Wariant rekomendowany przebiegu w rezerwie ul. Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Bulońskiej Płd.
- Szczegółowe odpowiedzi na to, jaki wpływ na inne inwestycje w tej części miasta będzie miał nowy projekt PKM Południe, będą znane dopiero we wrześniu 2023 r. Jednak decyzje dotyczące inwestycji miejskich będą podejmowane równolegle, przy ścisłej współpracy i w konsultacji z wykonawcami studium. Oczywiście z wykorzystaniem dokumentacji Nowej Świętokrzyskiej i wiaduktu na Oruni w śladzie Nowej Podmiejskiej - mówi Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego. - Należy podkreślić, że to bardzo ważny i trudny projekt, który musi wpisać się w tkankę miejską, uwzględniając nie tylko istniejącą infrastrukturę, ale planowaną obecnie oraz w przyszłości.

Jak zmieścić w jednej rezerwie tory kolejowe i układ drogowy?



Od wykonawcy STEŚ odnośnie ul. Nowej Świętokrzyskiej wymagane będzie dokonanie analiz w zakresie:
  • możliwości realizacji obu inwestycji w jednej rezerwie terenowej przy założeniu ograniczenia jej przekroju drogowego do jednej jezdni z dwoma pasami ruchu,
  • realizacji dotychczasowego przekroju ul. Nowej Świętokrzyskiej tj. cztery pasy ruchu, z czego dwa to buspasy wraz z niezbędnym rozszerzeniem rezerwy terenowej,
  • porównania obu tych wariantów pod kątem finansowym z rekomendacją najlepszego rozwiązania.

Warto nadmienić, że w przypadku ul. Nowej Świętokrzyskiej w planach zagospodarowania zabezpieczono przewymiarowany korytarz transportowy, który pierwotnie uwzględniał także torowisko tramwajowe oraz rozległe skrzyżowania z wyspami centralnymi.

Czytaj też:

Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską



Wariant rekomendowany przebiegu na wysokości osiedla Lawendowe Wzgórze. Wariant rekomendowany przebiegu na wysokości osiedla Lawendowe Wzgórze.
- To ostatni moment na skoordynowanie inwestycji wiaduktu nad torami na Oruni oraz Nowej Świętokrzyskiej z planowaną trasą PKM. Nad tym właśnie m.in. będą pracowali wraz z wykonawcą STEŚ, specjaliści z PKM, samorządu województwa oraz cały zespół gdańskich służb miejskich. Do pracy włączony zostanie również niedawno powołany pełnomocnik ds. kolejowych - zapowiada Kozicka-Prus.

Dekada prac nad dokumentacją Nowej Świętokrzyskiej



Przypomnijmy, że dotychczasowe opracowanie dokumentacji projektowej ul. Nowej Świętokrzyskiej zajęło ok. 2,5 roku od momentu podpisania umowy i kosztowało ok. 1,78 mln zł. Wykonawcą była firma Mosty Katowice.

Wariant rekomendowany przebiegu z wykorzystaniem rezerwy Trasy W-Z pod trzecie pasy ruchu i włączenie w szlak PKM między przystankami Kiełpinek i Jasień. Wariant rekomendowany przebiegu z wykorzystaniem rezerwy Trasy W-Z pod trzecie pasy ruchu i włączenie w szlak PKM między przystankami Kiełpinek i Jasień.
Nawet biorąc pod uwagę ułatwione zadanie projektowe, związane z modyfikacją gotowej dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej, zaktualizowana jej wersja powstałaby nie wcześniej niż za 4-5 lat, czyli 10 lat od ogłoszenia przetargu na pierwotny projekt bez uwzględnienia infrastruktury kolejowej.

Czytaj też:

7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany



09:34 26 MARCA 21

(13 opinii)

Nowa Świętokrzyska przełożona na 2031r.
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.
Nowa Świętokrzyska przełożona na 2031r.
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.

Miejsca

Opinie (379) 5 zablokowanych

  • "Kamienice wzdłuż ul. Małomiejskiej" tu kogoś fantazja poniosła. Raczej: rudery, familoki, czworaki, ruiny (o zerowej wartości historycznej) zagrażające zdrowiu i życiu. Powinny być już dawno wyburzone, a na ich miejscu powinna powstać poszerzona jezdnia, chodnik oraz droga rowerowa. Tylko że żaden deweloper nie ma w nich interesu, to się same nie spalą i będą tam gnić jeszcze parę ładnych lat.

    • 20 2

  • 10 lat czekania na Nową Świętokrzyską ??? Chyba was p0gieło. Ola pożegnaj się z drugą kadencją.
    Teraz tam jest horror. Za rok całe południe stanie.

    • 23 3

  • To przestańcie wydawać pozwolenia na budowę, bo to co się teraz tam dzieje, to jest istny dramat. Powstało w ciągu 5 lat 100 bloków, a drogi jak z PRL... I jeszcze odłożona Nowa Świętokrzyska przez pomysł PKM, która nigdy nie powstanie...

    • 19 3

  • Opinia wyróżniona

    Więcej z tym problemów niż korzyści (13)

    Inne miasta poradziły sobie budując nowe linie tramwajowe, w Gdańsku się nie da. Przypominam że Bydgoszcz nie inwestowała w linie kolejową na Fordon lecz wybudowała właśnie tramwaj.

    • 65 53

    • (9)

      Tramwaj, który z centrum jedzie godzinę na ten cały Fordon. Absurd.

      • 25 7

      • Sam jestes absurd :) Samochodem na ten caly Fordon jedzie sie tez blisko godzine, bo to daleko. (6)

        • 7 7

        • koleją z Fordonu do centrum Bydgoszczy można byłoby dotrzeć w ciągu ok. 15 minut (5)

          • 12 5

          • Gdyby po drodze nie było przystanków.

            • 4 5

          • Koleja japonska, chinska, czy polska? (1)

            • 0 3

            • Od Japończyków to my nawet nie jesteśmy w stanie uczyć. Inny poziom rozwoju i ewolucji

              • 7 0

          • Bzdura

            Prędkość handlową tramwaju na Fordon jest na poziomie kolei aglomeracyjnej.
            Transport szynowy tylko z kwestii historycznych dzieli się na tramwaje i pociągi. Wszystko to kwestia parametrów nowych linii.

            • 3 3

          • Ale Bydgoszcz postawiła na tramwaj dodatkowo wybudowała zajezdnie więc jak widać można a pasażerowie nie narzekają

            • 1 2

      • (1)

        Absurdem jest budowanie megalomańskiej PKM na Łostowice podczas gdy większe miasta stawiają na tramwaje. W Warszawie powstaje linia na Wilanów nie musze mówić ile to km od centrum

        • 5 7

        • to nie megalomania a koniecznosc, coraz wieksza czesc gdanszczan mieszka na terenach podmiejskich i pkm powinna być budowana z mysla o tych terenach, to w kierunku poludnia a potem pewnie wschodu bedzie szedl rozwoj miasta, jestesmy ograniczeni Sopotem i zatoką, od pozostałych stron, no chyba ze wypowiemy Spotowi wojne i zrównamy ich z ziemią, albo osuszymy Zatokę ;)

          • 0 0

    • Tylko Fordon lezy na płaskiej powierzchni bez gorek jakie

      maja miejsce w Gdańsku. Niestety taras górny to wyzwanie architektoniczne. Dlatego przez kolejne 20lat nie będzie ani drogi ani tramwaju ani PKMki. Tak działa Gdansk...

      • 4 0

    • Tramwaje??

      Ci to za wzor Bydgiszcz.. na swiecie juz dawno odchodzi sie id tramwajow, rozwoj tej infrastruktury to nieporozumienie. Dla Gdanska powinna to byc juz pamiatka ciekawej historii i tyle. Najlepsze rozwiazanie to koleje + autobusy a torowiska tramwajowe w przyszlosci zamienione na drogi, chodniki, sciezki rowerowe

      • 2 3

    • a sprawdzaliscie ile czasu jedzie tramwaj z petli swietokrzyska do Oliwy? Moze dla ucznia/studenta to nie ma znaczenia, ale dla osoby pracujacej, z rodzina i setka innych obowiazkow juz tak, wydłuzenie linii nie pomoze, bedziesz jechał/a tramwajem przez 1h?

      • 0 0

  • (1)

    Artykuł wyjaśnia bardzo dokładnie gdzie nie kupować mieszkań , by nie mieć problemów z dojazdem nie tylko do pracy. Dojazd do centrum w godzinach szczytu to 0,5 h. To kolejny bardzo drogi projekt połączenia olbrzymiego osiedla Południe z Gdańskiem, ale Gdańsk to bogate miasto w projekty niezrealizowane i rozwijające sieć urzędów do tych projektów. A mieszkańcy Południa mogą pojeździć wiejską/ łostowicką drogą jeszcze kilkanaście lat .

    • 10 5

    • Pół godziny w szczycie? Byłabym zachwycona. Do pracy mam 5 i pół kilometra i w szczycie wracam nawet godzinę. Kwadrans jedzie się od pętli do Niepołomickiej

      • 3 0

  • Niezorientowanym przypominam.

    Rezerwę pod kolej opylił Paweł "Budyń - Bob Budowniczy" Adamowicz i koledzy jego.
    Wizjoner jak cholera.

    • 19 2

  • PKM + tramwaj

    Drodzy,
    PKM jest potrzebna - ułatwi podróż do odległych dzielnic np. przemieszczanie się do pracy i szkół do Śródmieścia, Oliwy itp.
    Tramwaj na Nowej Świętokrzyskiej też jest potrzebny - na południu buduje się wiele nowych osiedli, ruch będą generować rodzice zawożący dzieci do szkół, żłobków, przedszkoli...przy buspasach, tramwajach część z nich na pewno skorzystałaby z tego sposobu komunikacji.
    Niemniej czas decyzji jest porażający - 2,5 roku??? Ludzie złoci! Proponuje aby wszyscy radni i pracownicy Biura Rozwoju zamieszkali na miesiąc np. gdzieś przy ul. Niepołomickiej, Wielkopolskiej. Myślę, że decyzję o projekt zrobią wówczas w kolejnym miesiącu....

    • 15 3

  • Drodzy Państwo

    Czy zapoznaliście się z treścią artykułu?
    Decyzja dopiero za 2,5 roku.
    Przecież to skandal.
    Skończy się brakiem inwestycji jakichkolwiek.
    Przecież infrastruktura jakakolwiek jest nie wydolna od dawna....
    To skandal.

    • 23 3

  • Opinia wyróżniona

    To już nawet nie jest śmieszne (15)

    Od ponad 20 lat mami się nas obietnicami i bajkami o Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Małomiejskiej (a nawet Nowej Podmiejskiej). I cały czas wymyśla się nowe preteksty, żeby nie realizować tych inwestycji. Planowana PKM podzieli los dawno obiecanych nowych rozwiązań drogowych.

    • 180 17

    • Co Ci da Nowa Świętokrzyska czy Małomiejska? i tak nie dojedziesz szybciej do centrum, bo utkną w innym miejscu (7)

      jedyny plus to że nie trzeba jechać wąską drogą, z przejściami dla pieszych i będzie bezpieczniej. Do miasta do pracy powinno się jeździć sprawną komunikacją.

      • 13 27

      • Bzdura, że nie przyspiec

        • 7 3

      • Bzdura, że nie przyspieszy (3)

        Teraz po jedynym pasie Świętokrzyskiej jadą razem i ci, którzy potem skręcają w Havla, i ci, którzy z obwodnicy jadą na Orunię Górną lub Małomiejską dojeżdżają do Traktu Św. Wojciecha. Tak samo w drugą stronę: najgorszy korek jest do Niepołomickiej. Gdyby tam były 2 pasy, to mieszkańcy np. Kolorowego nie blokowaliby przejazdu tym z Zakoniczyna (i odwrotnie).

        • 20 2

        • A teraz pomyśl, ile samochodów jest w stanie wytrzymać (2)

          Skrzyżowanie na Hucisku.
          Jak wszystko udrożniony do centrum Gdańska, to cały korek utknie na jednym skrzyżowaniu. I nie, nie będzie to 20 minut stajnia w korku, ale godzina.
          Czasami lepiej postać 10 minut na Łostowicach i w miarę płynnie pojechać dalej.

          • 10 12

          • Nie tylko osobówki będą się przemieszczać tą drogą (1)

            Autobusy również - i to po buspasach, co ogromnie usprawniłoby ludziom dotarcie do pętli i przesiadkę na tramwaj. Aktualnie rozkład jazdy autobusów to pełna fikcja - bo np. najpierw stoją w korku na Przebiśniegowej, żeby wbić się w Niepołomicką, a potem wszyscy razem stoją już w megakorku, żeby skręcić w Świętokrzyską. A nowe osiedla w okolicy wciąż powstają, powstają...
            Mieszkańcy serdecznie dziękują Budyniowi i jego jakże godnej Następczyni!

            • 14 1

            • Mieszkańcy przecież mogli kupić mieszkanie w centrum.

              Macie pretensje, że skorzystaliście z alternatywy którą dzięki nim macie?

              • 4 20

      • jeśli twierdzisz że nie przyspieszy to widać nie masz zielonego pojęcia co piszesz

        • 8 1

      • Nowa Świetokrzyska była już obiecywana przez Adamowicza przez 10 lat

        Teraz nowa Świętokrzyska będzie obiecywana za 10 lat przez Dulkieską

        • 4 0

    • (2)

      Trzeba było o tym pomyśleć przed zakupem mieszkania. Najpierw cebulaki się cieszą,że oszczędzili kilka złotych na cenie metra kwadratowego a potem jest płacz, że nie ma dróg, szkół, sklepów itp.

      • 2 34

      • Ok to ty też nie płacz że wieczne korki masz w centrum skoro nie ma alternatywy w postaci komunikacji zbiorowej

        • 9 2

      • Ty musiałeś być krzywdzony przez ojca skoro piszesz takie rzeczy, pewnie sam mieszkasz w jakiejś lepiance

        • 10 1

    • nie no pięknie:
      nie zbudujemy obiecanej 20 lat temu drogi bo będzie nam kolidowała z wizjami kolei - wizje będą trwały kilka lat więc dopiero wtedy podejmiemy decyzję czy tą drogę zbudujemy....

      nawet nie wiem czy śmiać się czy płakać...

      poza tym torowisko może iść ponad jezdnią na słupach - ale jak widać każdy pretekst jest dobry żeby zaoszczędzić na drogach i dołożyć do spalarni czy jakiejś innej słomianej inwestycji z której korzyści będzie miało kilka osób które załapią się na stołek w radzie nadzorczej

      • 14 1

    • kolej to mniejsze zło (1)

      Ulica i tak się zakorkuje, a pociąg nawet jak pełny, to sprawnie jedzie dalej. Gdańsk czy szerzej Trójmiasto ma bardzo nietypowy kształt z uwagi na zatokę i lasy. Za duże odległości na tramwaje.

      • 3 3

      • Proponuję wyciąć lasy. Taką mam koncepcje.

        • 1 0

    • Zarówno Budyń jak i Kisielowa

      potrafią obiecywać, a potem robić odwrotnie. To jest jakaś paranoja. tak samo jak zwężanie ulic i słupki zamiast miejsc parkingowych, ograniczanie prędkości do 50 km/h na tranzytowych ulicach Grunwaldzkiej i Zwycięstwa, czy też przejścia dla pieszych z dodatkowymi światłami w miejscach gdzie są tunele np. Łąkowa, Chmielna, LOT, Dworzec Główny. To jest jakiś sen pijanego i**oty. Czas zmienić tą ekipę zanim narobią szkód na miliony zł. Co to za pomysły, jak np. nowa Warszawska z tramwajem, ale bez jezdni. Nawet Adamowicza to rozwiązanie z poprzedniej epoki z jednym pasem. Ponad 30-40 lat temu budowano 3 pasy na Podwalu Przedmiejskim (dawniej Leningradzka), czy też na Armii Krajowej. Obecna ekipa wymyśliła 2 pasy na Słowackiego ze zwężeniem do 1 pasa przy Galerii Bałtyckiej, albo zwężenie z 3 do 2 pasów na wspomnianym już Podwalu Przedmiejskim. Ci "geniusze z PO" nie wiedzą, że w miastach są ulice osiedlowe (wąskie o prędkości 20-40 km/h), połączenia międzyosiedlowe (40-50 km/h) oraz tranzytowe (60, 70, 80 km/h) szczególnie w Trójmieście, służące do komunikacji między miastami i odległymi rejonami. Przykładów jest dużo więcej. Czas zmienić tą ekipę na bardziej przyjazną dla mieszkańców, dla firm, handlu, a także dla turystów. Nie chodzi mi o barwy partyjne, a bardziej o rozsądek i realne myślenie.

      • 5 1

  • (1)

    Pociągi jeżdżące co kilka minut kilkanaście metrów od bloków. Mieszkańcy na pewno bardzo się ucieszą.

    • 3 9

    • Ucieszą się zwłaszcza z przejazdów kolejowych i podzielenia dzielnic jak to ma miejsce we Wrzeszczu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane