- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (432 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (271 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Czy Południowa PKM utrudni budowę nowych dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać
Czy budowa Południowej PKM utrudni realizację planowanego od lat układu drogowego Południa - w tym ul. Nowej Świętokrzyskiej? Tzw. rekomendowany przebieg nowej linii kolejowej wykorzystuje rezerwy terenowe niemal wszystkich strategicznych dróg, a ponadto może utrudnić realizację bezkolizyjnego przejazdu przez tory na Oruni. Ostateczne decyzje zapadną dopiero za 2,5 roku.
W kolejnych latach, na bazie tych ustaleń, sporządzano nowe miejscowe plany zagospodarowania oraz kolejne edycje studium, a starą rezerwę terenową sprzedawano pod budowę bloków, obiektów handlowo-usługowych czy wykorzystano na cele społeczne - m.in. budowę szkoły podstawowej na Ujeścisku
Poszukiwanie ostatnich niezabudowanych terenów na Południu
Nieoczekiwany powrót do budowy kolei przez Południe w ostatniej kampanii wyborczej wywrócił "do góry nogami" wszystkie dotychczasowe dokumenty planistyczne. Szukając ostatnich niezabudowanych terenów, postanowiono wykorzystać w dużej mierze korytarze transportowe rezerwowane dla dróg i ewentualnych tras tramwajowych.
W efekcie powstał wariant rekomendowany autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, który wykorzystuje rezerwy terenowe:
- ul. Nowej Podmiejskiej i Małomiejskiej,
- ul. Nowej Świętokrzyskiej,
- ul. Nowej Bulońskiej Południowej (przedłużenie al. Adamowicza),
- rozbudowy o drugą jezdnię ul. Lawendowe Wzgórze (Nowej Bulońskiej Południowej),
- pasa rozdziału al. Armii Krajowej (Trasa W-Z) z potrzebą korekty jezdni co najmniej przy planowanych przystankach kolejowych na wysokości ul. Leszczynowej
i ronda Myśliwska-Kartuska
.
Kolizja z bezkolizyjnym przejazdem nad torami na Oruni
Ponadto włączenie nowej trasy PKM w magistralę kolejową Gdańsk - Tczew w dwóch z czterech wariantów przebiegu stoi w kolizji z planowanym wiaduktem drogowym nad torami kolejowymi na wysokości ul. Sandomierskiej - Nowej Podmiejskiej - zarówno nowa trasa kolejowa PKM, jak i infrastruktura drogowa mają w tym miejscu przebiegać nad magistralą, co niemożliwe jest do pogodzenia w tak ograniczonym terenie.
Warto zaznaczyć, że żaden wariant przebiegu Południowej PKM nie koliduje z kamienicami wzdłuż ul. Małomiejskiej 17-25
Czytaj też:
Południowa PKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji
Kolizja z rozbudową obwodnicy i obwodnicą metropolitalną
W materiałach dla wykonawcy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 4,5 mln zł złożyła firma TPF z Warszawy) wskazano także potencjalne kolizje z innymi projektami, będącymi już poza granicami administracyjnymi Gdańska:
- rozbudową węzła Kowale - nieuwzględnione w dokumentacji projektowej przekroczenie obwodnicy,
- budową Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podobnie jak wyżej.
Czytaj też:
Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce
Wizualizacja rozbudowanego węzła Kowale z obwodnicą Trójmiasta
Nowa Świętokrzyska wymaga całkowitego przeprojektowania
O ile realizacja odcinków trasy kolejowej w pobliżu ww. dróg ekspresowych to bardzo odległa perspektywa, dla której obecnie wystarczy przygotowanie rezerw terenowych, to budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze niedawno wydawała się perspektywą kilku lat.
Obecnie nie ma już żadnych szans na rychłe ogłoszenie przetargu na jej realizację, bowiem dokumentacja przygotowana w 2017 r. w znacznej mierze będzie nadawała się do kosza.
Budowa Południowej PKM wymusza całkowite jej przeprojektowanie od al. Havla
- Szczegółowe odpowiedzi na to, jaki wpływ na inne inwestycje w tej części miasta będzie miał nowy projekt PKM Południe, będą znane dopiero we wrześniu 2023 r. Jednak decyzje dotyczące inwestycji miejskich będą podejmowane równolegle, przy ścisłej współpracy i w konsultacji z wykonawcami studium. Oczywiście z wykorzystaniem dokumentacji Nowej Świętokrzyskiej i wiaduktu na Oruni w śladzie Nowej Podmiejskiej - mówi Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego. - Należy podkreślić, że to bardzo ważny i trudny projekt, który musi wpisać się w tkankę miejską, uwzględniając nie tylko istniejącą infrastrukturę, ale planowaną obecnie oraz w przyszłości.
Jak zmieścić w jednej rezerwie tory kolejowe i układ drogowy?
Od wykonawcy STEŚ odnośnie ul. Nowej Świętokrzyskiej wymagane będzie dokonanie analiz w zakresie:
- możliwości realizacji obu inwestycji w jednej rezerwie terenowej przy założeniu ograniczenia jej przekroju drogowego do jednej jezdni z dwoma pasami ruchu,
- realizacji dotychczasowego przekroju ul. Nowej Świętokrzyskiej tj. cztery pasy ruchu, z czego dwa to buspasy wraz z niezbędnym rozszerzeniem rezerwy terenowej,
- porównania obu tych wariantów pod kątem finansowym z rekomendacją najlepszego rozwiązania.
Warto nadmienić, że w przypadku ul. Nowej Świętokrzyskiej w planach zagospodarowania zabezpieczono przewymiarowany korytarz transportowy, który pierwotnie uwzględniał także torowisko tramwajowe oraz rozległe skrzyżowania z wyspami centralnymi.
Czytaj też:
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
- To ostatni moment na skoordynowanie inwestycji wiaduktu nad torami na Oruni oraz Nowej Świętokrzyskiej z planowaną trasą PKM. Nad tym właśnie m.in. będą pracowali wraz z wykonawcą STEŚ, specjaliści z PKM, samorządu województwa oraz cały zespół gdańskich służb miejskich. Do pracy włączony zostanie również niedawno powołany pełnomocnik ds. kolejowych - zapowiada Kozicka-Prus.
Dekada prac nad dokumentacją Nowej Świętokrzyskiej
Przypomnijmy, że dotychczasowe opracowanie dokumentacji projektowej ul. Nowej Świętokrzyskiej zajęło ok. 2,5 roku od momentu podpisania umowy i kosztowało ok. 1,78 mln zł. Wykonawcą była firma Mosty Katowice.
Nawet biorąc pod uwagę ułatwione zadanie projektowe, związane z modyfikacją gotowej dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej, zaktualizowana jej wersja powstałaby nie wcześniej niż za 4-5 lat, czyli 10 lat od ogłoszenia przetargu na pierwotny projekt bez uwzględnienia infrastruktury kolejowej.
Czytaj też:
7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania i domy Gdańsk Południe -
(13 opinii)
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.
Miejsca
Opinie (379) 5 zablokowanych
-
2021-03-25 07:33
Gda (1)
Aż dziwne że miasto Gdańsk ma jakieś tereny jeszcze nie zabudowane!
- 23 2
-
2021-03-25 09:56
Na papierze kochany. Tylko na papierze. Nie ma się na co łaszczyć. Kunicki.
- 2 0
-
2021-03-25 07:33
Nowa Świętokrzyska !!!!
To już dekadę temu powinna być conajmniej gotowa. Niedowierzanie. Gdańsk Południe = Republic of Developer - San Escobar.
- 40 6
-
2021-03-25 07:34
Wizje wizje, palcem po mapie :) Oj juz widze, ze kampania wyborcza dosc szybko sie zaczyna. Gdansk ma problem by wybudowac sobie tunele na Orunii, a teraz juz planuja kolejne szklane domy :)
- 23 3
-
2021-03-25 07:35
Koniec (1)
PKM bedzie za 10 lat jak w ogóle powstanie. A co do tego czasu? Skandal. Nowa Świetokrzyska potrzebna jest na wczoraj. Pani Dulkiewicz obiecała ze chce by za jej kadencji rozpoczęła sie budowa przynajmniej jej pierwszego etapu. Mojego głosu juz nie dostanie
- 44 5
-
2021-03-25 08:11
Ha ha jeśli od tej strony wjedzie więcej samochodów to korki 100 metrów dalej spowodują blokadę miasta
- 2 5
-
2021-03-25 07:35
Nowa Letnica (4)
A do Nowego Portu tory zwinęli i nie ma dojazdu koleją.
- 26 5
-
2021-03-25 07:38
Nie kłam (2)
Do Nowego Portu mamy nowiutkie tory, a nawet kilka
- 4 6
-
2021-03-25 09:53
Ale skmki brak. Ostatnio zapowiedzieli, że nie będzie i ch..
- 5 0
-
2021-03-25 10:42
On nie klamie, prostaku, tory SKM do NP zwinieto ze dwa lata temu.
- 4 0
-
2021-03-25 10:59
Bo Adamowicz i Dulkiewicz nie mają tam mieszkania - pewnie nie dostali rabatu 90%
- 3 0
-
2021-03-25 07:36
Dziedzictwo Adamowicza: tereny pod komunikację zbiorową sprzedane deweloperom.
- 41 3
-
2021-03-25 07:36
Ładnie się bawią za publiczne pieniądze
Jeden projekt drogi, za kilka lat zmiana decyzji, budujemy coś innego, potrzebny projekt linii kolejowej. W związku z tym potrzebny jest nowy projekt drogi, węzła i obwodnicy.... I tak w kółko. Urzędnicy zamawiają sobie projekty, które kosztują miliony i nic nie budują. Jak długo potrwa ta skrajna niegospodarność?
- 38 5
-
2021-03-25 07:36
To jakieś chore (1)
Z tą Nową Świętokrzyską
- 31 6
-
2021-03-25 08:12
Dokładnie ile można o tym gadać.
Kolej jest potrzebna a nie poszerzanie korków- 5 7
-
2021-03-25 07:37
Czyli gdyńska ścieżka rozwoju
Analizy, a realizacja na nigdy
- 25 0
-
2021-03-25 07:40
(3)
Cały ten artykuł dowodzi braku jakiegokolwiek sensu istnienia instytucji miejskich zajmujących się planowaniem przestrzennym i wizja rozbudowy miasta. Najpierw udzielają zgody na likwidacje pól i pastwisk by budować tam osiedla mieszkaniowe by po 10-15 latach myśleć nad tym jak doprowadzić tam drogi i komunikację. Przypadkiem nie powinno być tak że najpierw się buduje infrastrukturę podziemną, naziemną, drogi, mosty a potem dopasowuje się budownictwo mieszkaniowe. To tak jak z tramwajem który planowano 20 lat temu na Jabłoniowej a teraz się okazuje że go tam nie będzie z powodu gęstej zabudowy. A kto na to wyraził zgodę. Tak tylko pytam bo nie wiem kto jest głupi lub z kogo chcą zrobić głupiego.
- 53 5
-
2021-03-25 09:57
Kochany i Drogi! Miły. Oczywiście ze instytucje miejskie są potrzebne. Kto by diweloperom układał plany? Kto by im budował infrastrukturę ?
- 2 0
-
2021-03-25 10:34
Nie i nigdzie na swiecie nie robi sie drog i kolei do dziur w ziemi, na ktorych dekade pozniej powstaje osiedle mieszkaniowe. (1)
Wybacz, ale to pomysl godny pelnej krwi i**oty.
- 0 6
-
2021-03-25 11:34
Masz rację nie robi się dróg i kolei do dziur w ziemi ale robi się plany i trzyma się tych planów. Ale robi się te drogi tam gdzie za chwile będą powstawały inwestycje budowlane a nie jak u nas po zakończeniu budowy na budowlane klepisko układa się płyty drogowe lub yumbo a następnie czeka się 5 lat aż miasto wybuduje sieć drogową. Twój ostatni akapit zastosuj do swej osoby, zapewne najpierw stawiasz ściany w budynku a potem myślisz gdzie by tu wybić otwór drzwiowy a potem po kilku latach otwór okienny.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.