• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Michał Sielski
17 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Początkowo miała to być jedna droga, ale dzięki podziale na trzy inwestycje wzrosła szansa na szybszą budowę. Początkowo miała to być jedna droga, ale dzięki podziale na trzy inwestycje wzrosła szansa na szybszą budowę.

Trasa Via Maris ma ominąć zakorkowaną Gdynię, Rumię oraz Redę i prowadzić od projektowanej Drogi Czerwonej do Władysławowa - 700 tys. zł wyda zarząd województwa pomorskiego na wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego. Dokumentacja będzie pierwszym realnym krokiem do powstania zapowiadanej od lat drogi. - To będzie "Zakopianka" północy - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.



Kiedy powstanie Via Maris?

O tym, że korki w stronę Helu nierzadko zaczynają się już przed zjazdem z obwodnicyMapka, nie trzeba nikogo przekonywać.

Trasa Via Maris



W oczekiwania na ich rozładowanie od lat doskonale wpisywali się politycy. Głównie w zapowiedziach.

Najpierw alternatywne połączenie miało się nazywać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, w skrócie: OPAT. Odbyły spotkania z mieszkańcami, przedstawiano warianty, organizowano dyskusje społeczne. Powstało sporo papierów i stanęło na niczym, bo chętnych do finansowania nie było, a koszt szacowano na 1,5-2 mld zł. Dziś byłoby to na pewno więcej, ale diabeł tkwi w szczegółach. Trasa może być bowiem... znacznie tańsza dla samorządów, bo jej najdroższa część powstanie z budżetu państwa.

Obecnie z Gdyni do Rumi szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Za Drogę Czerwoną zapłaci państwo



Najważniejszy i najtrudniejszy fragment zostanie wykonany z puli środków na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji, która będzie przebiegać w tunelu lub estakadzie.

Czytaj więcej: Droga Czerwona - ruszają prace nad dokumentacją

Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę. To z nim połączy się trasa Via Maris.

"Zakopianka" północy



Właśnie podpisano umowę na wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla nowej drogi. Koszt dokumentów to 700 tys. zł, które pokryje zarząd województwa.

- Bardzo byśmy chcieli, by ta droga była swoistą "zakopianką" północy. Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do farm wiatrowych - wylicza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Dokumentacja liczącej 35 km drogi będzie gotowa za 8 miesięcy. Po jej wykonaniu będzie wiadomo nie tylko, czy powinna mieć status drogi krajowej czy wojewódzkiej, ale otworzy się też możliwość wykonywania Studium Techniczno-Ekonominczno-Środowiskowego. STEŚ to kluczowy dokument przed wybraniem wariantu i wykonaniem projektu budowlanego.

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Nie wiedziałem, że prima aprilis jest już tak blisko...

    • 9 0

  • Nauczyło mnie życie w Gdyni jednego (1)

    Uwierzę jak zobaczę.

    • 8 0

    • W Gdyni?

      Trochę szerzej spójrz. W Polsce PiS.

      • 1 3

  • Państwo nie ma własnych pieniędzy (3)

    Dziennikarze proszę, starajcie się chociaż trochę.

    • 3 1

    • Państwo ma pieniądze. (2)

      dajemy je im (urzędnikom państwowym/samorządowym oraz naszym sejmowym "wybrańcom") w ramach uczestnictwa w przedsięwzięciu pod tytułem "państwo polskie".

      • 2 1

      • czylki są to nasze pieniądze a nie państwa. (1)

        • 0 1

        • a kto jest "panstwo"?

          Panstwo to my...
          Choc w jezyki polskim to wieloznaczny i malo szczesliwy termin dla okreslenia tego typu organizacji...

          Jesli w wyniku umowy oddasz swoje pieniadze w sklepie, to one nadal sa twoje?

          • 0 0

  • Oby chociaż OPAT powstał (1)

    Nowa droga do Redy omijającą Rumię jest wręcz niezbędna.

    • 7 0

    • Oraz druga do Rumii, omijająca Redę

      • 0 0

  • Wybory

    sie chyba zblizaja bo juz drogi sie "same buduja".

    • 4 0

  • Odp (2)

    Chcialabym znac dokladny plan. Tam gdzie leci ta droga albo bardzo blisko to kupilam sobie mieszkanko ktore sie buduje. Ktos cos blizej wie?

    • 1 0

    • Nie leci..

      ..i raczej nie poleci

      • 0 0

    • Lunka, spoko. Wnuki tej drogi nie doczekają.

      • 0 0

  • opat, opat, opat

    Tylko OPAT!

    • 3 0

  • predzej morze zabierze ze sobą półwysep niż ta droga powstanie :D

    • 3 0

  • Niech tylko POPiS nie zapomni tam ustawić znaków do 50km/h i jakieś fotoradary.

    Nie zawiedźcie nas geniusze.

    • 3 1

  • te drogi powinny być budowane jako pierwsze po 89!

    Problem był tylko jeden Niemcy!
    Jeździłem kiedyś po samochody i jechałem z gościem ściśle z sfer rządowych tamtych lat.
    Na moje pytanie kiedy powstanie autostrada A6 albo S6 do samej granicy odparł bez owijania Niemcy nie pozwolą na budowę tej drogi tak samo jak na to żeby stocznia Gdańsk przetrwała!
    Przy Polskich rządach dbających o interesy Polski ta autostrada z Gdańska do Kołbaskowa byłaby wybudowana jako pierwsza inwestycja w kraju! Problem w tym że wtedy port w Hamburgu padłby po pół roku! Dlatego między innymi w Polsce u władzy są zawsze od 89 roku sprzedawczyki udające polskie rządy!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane