• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na korki na Armii Krajowej. Drogowcy są za, policja ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Popołudniowy korek na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką to dla wielu codzienny rytuał. Niewykluczone, że już niedługo to się zmieni. Popołudniowy korek na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką to dla wielu codzienny rytuał. Niewykluczone, że już niedługo to się zmieni.

Tzw. sztuczne pasy ruchu mają rozładować popołudniowe korki na Armii KrajowejMapka przed skrzyżowaniem z Łostowicką i al. Havla. Pomysł gdańskich drogowców jest niemal bezkosztowy i stanowi dobrą alternatywę dla drogiej budowy estakady na istniejących już nasypach. Wątpliwości mają tylko opiniujący go policjanci.



Czy nowe oznakowanie rozładuje korki na Armii Krajowej?

Po dwóch latach znów wrócił temat uciążliwych korków, jakie każdego popołudnia tworzą się na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Łostowicką i al. Havla.

Długa kolejka kierowców zamierzających skręcić w lewo w al. Havla wylewa się poza lewoskręt, blokując w ten sposób pas do jazdy na wprost.

Przez to spada przepustowość skrzyżowania, a sznur aut jadących w kierunku obwodnicy sięga często wyjazdu z Chełmu.

Na początku 2020 r. opisaliśmy pomysły naszych czytelników dopytujących o możliwość budowy w tym miejscu planowanych w latach 90. estakad, pod które w czasie budowy Trasy W-Z powstały nasypy z fundamentami pod przyczółki wiaduktów.

Koncepcja zakłada ominięcie korka na lewoskręcie dwoma pozostałymi pasami - obecnym prawoskrętem i pasem prawym. Koncepcja zakłada ominięcie korka na lewoskręcie dwoma pozostałymi pasami - obecnym prawoskrętem i pasem prawym.
Te ostatnie nigdy nie powstały, bo najpierw na przeszkodzie stanęła znikoma wówczas gęstość zaludnienia na południu Gdańska, a w późniejszych latach - brak środków. Wraz z nowymi osiedlami na południu rosły też korki na trasie W-Z. Drogowcy reagowali jak mogli, m.in. wydłużając w maksymalnym stopniu istniejący lewoskręt tak, by nie naruszał wkopanych w nasyp fundamentów.

A korki jak rosły, tak rosną nadal. Rozwiązań jest kilka.

  1. Pierwsze to kosztowna budowa estakad. Na to nie ma ani woli wśród osób decyzyjnych w mieście, ani środków w budżecie miasta.
  2. Drugie to fizyczna ingerencja w nasypy, ich częściowa lub całkowita likwidacja i budowa w ich miejscu dłuższego lewoskrętu. Urzędnicy mówią jednak wprost - pomysł jest równie kosztowny, co krótkowzroczny, bo rozbiórka gotowej niemal infrastruktury uniemożliwi w przyszłości ewentualną budowę estakady.
  3. I w końcu trzecie rozwiązanie - zmiana oznakowania poziomego i utworzenie przed skrzyżowaniem tzw. sztucznych pasów ruchu (analogiczne rozwiązanie wskazywał w 2020 r. jeden z naszych czytelników)

Na czym miałoby ono polegać?

Lewoskrętu nie da się już bardziej wydłużyć, bo oznaczałoby to ingerencję w istniejący nasyp przygotowany pod ewentualną budowę estakady nad samym skrzyżowaniem. Póki co nie ma na to szans. Lewoskrętu nie da się już bardziej wydłużyć, bo oznaczałoby to ingerencję w istniejący nasyp przygotowany pod ewentualną budowę estakady nad samym skrzyżowaniem. Póki co nie ma na to szans.
- Podobny pomysł zastosowaliśmy na skrzyżowaniu Kołobrzeskiej z al. Grunwaldzką i tam sprawdza się znakomicie - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Koncepcja zakłada takie poprowadzenie ruchu, by kierowcy mogli ominąć wylewający się korek na lewoskręcie prawym i środkowym pasem. Przy czym jadąc w kierunku obwodnicy, chwilowo musieliby zjechać na prawoskręt. Tuż przed skrzyżowaniem, w miejscu, gdzie nie stałyby już auta na lewoskręcie, kierowca jadący środkowym pasem wracałby na lewy, a ten z prawego - na środkowy. Pozostali kierowcy jadący w kierunku Łostowickiej kontynuowaliby jazdę prawoskrętem.
Jak przekonują drogowcy, to pomysł małoinwazyjny i w zasadzie bezkosztowy. W znaczącym stopniu miałby także wpłynąć na redukcję popołudniowych korków na trasie W-Z.

Ale jest jedno "ale".

Być może zmiana oznakowania poziomego będzie oznaczała również niewielkie ograniczenie prędkości przed samym skrzyżowaniem. Być może zmiana oznakowania poziomego będzie oznaczała również niewielkie ograniczenie prędkości przed samym skrzyżowaniem.
- Sceptyczna jest opiniująca ten pomysł policja, wskazująca, że takie przeploty pasów na trasie, gdzie można jechać nieco szybciej niż np. na wskazanym odcinku Kołobrzeskiej, mogłyby powodować zagubienie kierowców i niebezpieczne sytuacje na drodze - dodaje Kotłowski. - Spróbujemy przekonać funkcjonariuszy do naszego pomysłu, bo trudno mówić o większych prędkościach w sytuacji, gdy na trasie jest korek. A jeśli go nie będzie, to oznakowanie jest czytelne. Nawet gdy ktoś będzie jechał tam pierwszy raz, to patrząc na znaki, na pewno sobie poradzi.
Jednym z argumentów, który może przekonać policjantów, może być np. wprowadzone ograniczenie prędkości na odcinku ok. 200 m przed skrzyżowaniem tak, by kierowcy mogli wolniej, ale płynniej pokonać skrzyżowanie.

Ostateczną decyzję o zmianie oznakowania poziomego ma podjąć Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
16:49 18 LIPCA 22

Korek na Armii Krajowej (7 opinii)

Armii krajowej, potrzebny wiadukt nad skrzyżowaniem, a żałosne urzędniki myślą żeby farbką usprawnić ruch
Armii krajowej, potrzebny wiadukt nad skrzyżowaniem, a żałosne urzędniki myślą żeby farbką usprawnić ruch

Opinie (455) ponad 10 zablokowanych

  • Kombinatorzy

    Estakada nie kombinujcie ! zamiast kasę na Ukraińców przeznaczcie na inwestycje !
    Na co idzie kasa od deweloperów za sprzedane grunty ?

    • 2 1

  • a może przekalkulować

    czy estakada czy tunel na ok. 300 m w stronę obwodnicy? Wtedy nawet z dwóch pasów można będzie skręcać w lewo, bo Havla ma dwa pasy na wprost.
    W przeciwnym kierunku to samo. Piesi też będą zadowoleni...

    • 1 0

  • Ten kawałek nasypu (1)

    kilku ludzi z łopatami zniweluje w tydzień. A resztę mozna zablokować ścianką oporową. Taka przeplatanka pasów to w sam raz zabawa dla Januszy i Grażyn którzy mają problem z utrzymaniem się na prostym pasie. Tak więc Policja ma w tym wypadku rację. Ale u nas oczywiście łatanie prezerwatywy zawsze w modzie.

    • 3 0

    • Ty sie z choinki urwałes? urzednicy tak to by wymyslili ze trwało by to pól roku i kosztowało pmilion złotych minimum

      • 1 0

  • A może tak zjazd do skrętu w lewo w Havla między nasypami?

    Ja się nie da zbudować estakady, to może chociaż tak.. Proszę o poważne rozważenie tego pomysłu.

    • 2 0

  • Kozioł ofiarny imieniem Agata wskazany.

    Żeby Miętek nie był kopany, szarpany i opluwany w razie draki.

    • 2 0

  • estakada

    kiedy w końcu urzędnicy zrozumieją że to my ich wybieramy. To nasze pieniądze idą do budżetu i to nasze postulaty powinni realizować. Większość na pewno chce estakad i tak powinni urzędnicy zdecydować.To my mieszkańcy wiemy co jest na najbardziej potrzebne.

    • 4 0

  • Tam jeżdżą 100 i więcej. Już widzę te zmiany pasa. Będzie wypadek za wypadkiem.

    • 1 0

  • Co oni pie....?

    Czy estakade czyli bezkolizyjne skrzyżowanie można było zbudować tylko za PRLu? Was nie stać wielka metropolio od 7 boleści? Tematy zastępcze się szuka. Więcej na i**otyczne kładki i inne durne pomysły wywalajcie a potem płacz, że nie ma! Słoma z butów.

    • 2 0

  • Dali developerce wolna reke

    Zakorkowali miasto a teraz kwicza, że kasy brak na estakade. Jaki trzeba mieć poziom inteligencji a przede wszystkim jak niskie mniemanie trzeba mieć o mieszkańcach, żeby takie propozycje składać. Estakada to konieczność niezbednosc mus i potrzeba wielka. A przemalowywac farba strzałki na jezdni to z takimi pomysłami uderzajcie w gminie Koluszki a nie w Gdańsku. Jak wam nie wstyd? Jak nie potraficie rządzić to won!

    • 5 0

  • Proponuję jak że modne obecnie w Gdańsku naziemne przejścia dla pieszych i koniecznie parę zwężeń.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane