- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (62 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (382 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (339 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie (315) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-22 16:25
Dobrze wiedziec ze Kacperek obiecywal
I nie dotrzymal slowa.
Bedziemy mu o tym przypomonali jak Horale szumne rozpoczecie budowy OPATu.- 1 0
-
2021-12-22 18:48
Kosmodromu nie chcą? (2)
Ludziom na Osowie naprawdę odp... - to chyba przez tą odległość od miasta i cywilizacji.
Kładka, kolej gondolowa, kosmodrom i na Marsa.- 3 6
-
2021-12-23 08:00
Dobre!
- 0 0
-
2021-12-31 02:19
Patryk
Odleglosc od jakiego miasta ? Osowa to czesc miasta, wyjdz z Falowca i pomysl buraczku
- 0 0
-
2021-12-22 18:58
Przebudowa miała byc finansowana przez market Geant ale żabojadom podarowali jak zawsze władze miasta Gdańska! (1)
- 1 0
-
2021-12-22 21:36
To było trochę inaczej
Właściciel Geant zorientował się, że geograficznie węzeł leży na terenie Gdyni, a jej władze miały to gdzieś
- 3 0
-
2021-12-22 20:05
Połączenie rowerowe osowy z oliwą jest co najmniej dwoma drogami lesnymi
- 0 0
-
2021-12-22 20:33
Kładkę i nową Spacerową miał w ramach
umowy wybudować hipermarket Geant. Zapisy i zobowiązania były jasne. Przypomnijmy, że właściciel nie płacił tez podatków. Ale co się wydarzyło? Mało kto pamięta ale ówczesne władze miasta... tuż przed sprzedażą Realowi podpisały aneks z właścicielem hipermarketu i... zwolniły go z tego obowiązku... Chwile potem władze miasta z własnych środków wykonały remont Spacerowej. A teraz Pan radny Ważny, zresztą kolega partyjny wymyśla inwestycję z kasy miasta... ten sam który ostatnio pisał petycję żeby Majalandia na jakiej budowę zgodziły się bez infrastruktury drogowej w Osowej władze miasta z jego rozdania - nie mogła być dalej rozbudowywana... czym de facto zgodził się i poparł jej powstanie!!! Zamiast przeciwstawić się władzom - ale niestety z własnej partii - i powalczyć z ta budową w interesie mieszkańców... I ten człowiek mieszka na Osowej... Smutne. Radni powinni walczyć o i dla mieszkańców których reprezentują. Od mieszkańców powinien dostać w prezencie karnet nr 1 do Majalandii...
- 1 0
-
2021-12-22 20:38
To samo na estakadzie w Gdyni, albo autem czy autobusem, albo przez tory.
- 0 0
-
2021-12-23 07:59
Osowa
jak nie park rozrywki, to kładka. Jak nie śpioch policjant przed przejściem dla pieszych to obornik ratujący naszą ziemię i witaminki. Co to za stan ta Osowa?
- 0 2
-
2021-12-23 07:59
Jaka kładka tylko przejście naziemne ze światłami przez obwodnicę miasto jest dla ludzi to nie są jakieś ptaki żeby nad drogą latały....
- 0 0
-
2021-12-23 11:53
(1)
Osowa to nie trójmiasto.
To plemię gdzieś w okolicach Gdańska- 0 0
-
2021-12-31 02:20
Miasto sklada sie z dzielnic , plemiona sa tylko u Ciebie na wsi. Nie bulwersuj sie az tak na ta Osowa
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.