- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (412 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (55 opinii)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (393 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (46 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie (315) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-22 10:40
Za wasze oprotestowanie przejazdu (4)
przez Osowe do Chwaszczyna, powinni zablokować wszystkie inwestycje drogowe i oddzielić Osowe od Trójmiasta. Za waszą oddzielność w myśleniu o innych, tylko o sobie.
- 9 4
-
2021-12-22 10:55
Tak jest!
Osowa powinna dawno już być oddzielona od Gdańska.
Dość już dopłat do słoikowych dzielnic południowych z naszych podatków.- 2 1
-
2021-12-22 10:57
A kogo obchodzi Chwaszczyno? (2)
Powiat kartuski niech się martwi.
Do pracy zasuwajcie do Żukowa lub Kartuz.- 1 2
-
2021-12-22 11:44
Jak otworzą nowo budowaną
obwodnice, to Osowa będzie dokladnie rozjechana. Ciężarówki zamiast jechać do Chwaszczynskiej, pojadą przez Osowe, aby skrócić sobie przejazd o 5 kilometrów.
- 1 1
-
2021-12-22 12:31
Powiat Kartuski
Ten śmieszny powiat ma drogi ogarnięte, cywilizacja kończy sie wraz z tabliczkami Gdynia i Gdańsk
- 1 1
-
2021-12-22 10:52
Nie bedzie zadnej kładki
Chyba że sami zapłacicie to pomyślimy.
- 3 4
-
2021-12-22 10:56
Ta kładka rozwiązałaby wiele ale czy ją zrobią ? (1)
- 2 4
-
2021-12-22 10:58
Nic nie rozwiąże.
Pieniądze wsadzone psu pod ogon.
- 3 1
-
2021-12-22 10:59
to powinna ola z budzetu miasta sfinansowac
bez ogladania sie na te niedemokretyczne centralne rzady jak to mowi :)
- 1 5
-
2021-12-22 11:09
opinia projektanta
Stary temat . Kładka już dawno byłaby zbudowana gdyby nie mieszkańcy Osowy, którzy zablokowali jej powstanie. Przypomnę sprawę . W decyzji lokalizacji centrum handlowego, które wtedy nazywało się king cross na inwestora włoskiego - Grupa Cassino został nałożony obowiązek budowy dwujezdniowej ulicy Spacerowej i docelowego wjazdu do centrum. To wiązało się z wycinką drzewostanu w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Urzędnicy w Gdańsku nie dali rade tego przeprowadzić choć projekt budowlany powstał i to co jest teraz to jest proteza docelowego rozwiązania , co miało być na chwilę zostało na dłuuuugo . Decyzja UM inwestor został za to zobowiązany do budowy kładki aby mieszkańcy Osowy mogli bezpiecznie chodzić do centrum . Projekt został sporządzony ale mieszkańcy zablokowali tą inwestycję tak samo jak zablokowali budowę Trasy Nowa Kielnieńskia i teaz jak ruszy wezeł Chwaszczyno będą mieli pasztet na który nałoży się przebudowa istniejącej Kielnieńskiej ...
- 7 1
-
2021-12-22 11:15
Won z Majalandem
- 1 2
-
2021-12-22 11:20
Nie no 1000 głosów zrobi wrażenia na każdym hahahah
- 6 0
-
2021-12-22 11:36
Alternatywa
Dobra alternatywa do dojścia do powstającego parku rozrywki.
- 0 0
-
2021-12-22 11:44
Kiedyś market miał zbudować, to nie chcieli
- 3 0
-
2021-12-22 11:56
Kladka dla pieszych .
Jest niezbędna. Osowa jest obecnie odcięta dla pieszych i rowerzystów. Ta sytuacja to porażka osób decydujących o rozwoju metropoli.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.