- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (412 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (54 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (392 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (46 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie (315) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-22 09:50
Dulkiewicz twierdzi że kładki i tunele dla pieszych to przeżytek. Jak trzeba być odklejonym od rzeczywistości by pleść takie
brednie
- 3 4
-
2021-12-22 09:50
Dzielnica Osowa przeciw Dulkiewicz, ona niszczy nasze misto.
- 4 8
-
2021-12-22 09:51
Ważny już dawno sprzedał mieszkańców Osowej!!! (1)
Lepiej niech się tu nie pojawia.
- 3 2
-
2021-12-22 10:21
lol - komu sprzedał?
- 1 0
-
2021-12-22 09:54
Budować kładkę na Osowej nie robić z tej dzielnicy dzielnicy drugiej kategorii.
Gdzie radny miejski z tej dzielnicy Karol Ważny czy znów sprzedał mieszkańców ze swojego okręgu wyborczego???
- 4 3
-
2021-12-22 09:56
Trzeba pójść (2)
"" tokiem rozumowania'' Naszych wladz i wzorem Bramy Wyżynnej wybudować przejście naziemne.
W ten sposób "" "usprawni" "się ruch na obwodnicy, jak można w centrum to tym bardziej na obrzeżach no nie.....- 4 1
-
2021-12-22 10:19
(1)
To nie jest tok rozumowania naszych władz. Za to Twój mnie niepokoi. Zbadaj się.
- 1 2
-
2021-12-22 11:18
ironia, łapiesz to?
- 0 0
-
2021-12-22 09:57
Już wcześniej mieszkańcy Osowej pokazali, że potrafią się zjednoczyć i walczyć swoje. Brawo Osowa!!! (2)
Walczcie my mieszkańcy Gdańska popieramy Was, czas walczyć z patologią w mieście którą wprowadza nam prezydent Dulkiewicz.
- 1 7
-
2021-12-22 10:01
Tę patologię serdecznej większość Osowej wybrała, niestety.
- 3 1
-
2021-12-22 11:36
Kto Ciebie upoważnił, abyś decydował za innych.
Nie pisz: my. Ja i wielu innych mamy swoje zdanie.
- 0 0
-
2021-12-22 09:57
Osowa do boju, kładka musi być!!!
- 2 4
-
2021-12-22 10:07
Podpisy (1)
Co to z moda teraz z tymi podpisami.
To rozumiem że jak zbiorę parę tysięcy za tym aby komunikacja miejska bezpłatna to będzie- 3 3
-
2021-12-22 10:56
Będzie.
- 0 1
-
2021-12-22 10:09
Ta kładka to jest konieczność ! (2)
- 7 3
-
2021-12-22 10:57
(1)
Chyba widziały gały co brały. Jak się wyprowadza na wieś to są tego konsekwencje. A teraz marudzenie o chodniczkach, kwitkach i ścieżkach. Może jeszcze fontannę byście chcieli?
- 3 3
-
2021-12-22 22:33
Nie płacz
Nie płacz, nie płacz. Boli pewnie smród w Szadolkach albo patologia w Falowcu. Osowa była wsią 40 lat temu tak samo jak Sopot i Gdańsk 200 lat temu. Wszystko się rozwija , nie rozumiem takich istot zacofanych. Wsiądź na konia i odjedz, nadal żyjesz w świecie kamienia łupanego.
- 0 0
-
2021-12-22 10:14
Pogonić Dulkiewicz z miasta!!! (1)
- 6 6
-
2021-12-22 11:26
sam się goń
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.