• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej

Maciej Korolczuk
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 10:23 (22 grudnia 2021)
Mieszkańcy Osowej zabiegają, by kładka pieszo-rowerowa powstała między węzłem Wysoka a Owczarnią, by w bezpieczny sposób można było pieszo lub rowerem pokonać przejazd nad obwodnicą. Mieszkańcy Osowej zabiegają, by kładka pieszo-rowerowa powstała między węzłem Wysoka a Owczarnią, by w bezpieczny sposób można było pieszo lub rowerem pokonać przejazd nad obwodnicą.

Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.Mapka




Aktualizacja: godz. 10:20



Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.



Czy kładka nad obwodnicą w Osowej powinna powstać?

Temat budowy kładki przez obwodnicę na wysokości Osowej nie jest nowy. Po raz pierwszy pomysł jej powstania pojawił się dwie dekady temu podczas budowy centrum handlowego Geant. Później wracał też m.in. jako element kampanii wyborczej.

W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.

Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola WażnegoJana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.

Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.

- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.

Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców



Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.

Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.

Trzy warianty buspasa na Spacerowej



- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Obecnie jedyne połączenie prowadzi przez remontowany węzeł drogowy, gdzie brakuje chodnika. Obecnie jedyne połączenie prowadzi przez remontowany węzeł drogowy, gdzie brakuje chodnika.

Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne



Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".

Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.

- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową. Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową.

Zebrano już ponad 800 podpisów



Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.

Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.

Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.

Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.

Petycję można podpisać tutaj.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • I tak oba wiadukty do zburzenia

    Osowskie wiadukty w tym jeden który jest remontowany :) nie spełniają wymogów poszerzanej w przyszłości obwodnicy więc nie lepiej zrobić te wiadukty tak jak należy z infrastruktura rowerowa piesza i dojściem do nich z dzielnicy?

    • 4 2

  • Zamao gosów na Kacpra było (1)

    • 2 2

    • I za dużo na serdeczną

      • 2 0

  • To, że nie ma kładki w tym miejscu to skandal! Może jednak są ludzie którzy wolą przejść pieszo, lub rowerem na drugą stronę Obwodnicy!

    • 3 1

  • (1)

    "Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych."- czy ktoś z władz tego miasta czyta ze zrozumieniem artykuły na tym portalu??? przecież to sygnał do działania dla odpowiednich pracowników urzędu, tereny ogródków działkowych zgodnie z ich statutem nie są terenem mieszkaniowym. A potem za lat kilka będą ci nielegalni mieszkańcy żądać idących w miliony odszkodowań, bo im sie należy, bo oni tam zbudowali sobie domy mieszkalne - patrz ROD-y na Jasieniu (nielegalne osiedle mieszkaniowe, domki na wynajem dla naszych wschodnich sąsiadów).

    • 10 0

    • wydaje mi sie,ze lepiej jak ludzie zamieszkaja tam na tych dzialkach

      niż by to mialy byc ogrodki rekreacyjne.Uwazam bowiem ze dzialki rekreacyjne w granicach miasta to po pierwsze absurd,po drugie przeżytek.

      • 1 0

  • Tak

    Dobra inicjatywa. W tym mieście brakuje infrastruktury dla pieszych w lokalizacjach blisko obwodnicy.

    • 5 1

  • Ja i wiele osób jest też "ZA". Nie wiedzieliśmy, że zbierane są głosy

    • 4 1

  • (1)

    Kiedyś musiałem przejechać na gapę 179, bo tam po prostu nie ma chodnika. Zresztą jechały też cygany. XD

    • 2 0

    • A zapomniałem dodać, że w kierunku CH Osowa musiałem na przypale przejść przez obwodnicę.

      • 1 0

  • Wy tam w Osowej bogate

    Samochodami śmigać i autobusami 3,80 za przystanek Olusi płacić :D

    • 3 2

  • Zdecydowanie za! (8)

    Wiele razy przejeżdżaliśmy rowerami drogą od Osowej do Owczarni (i z powrotem), ja zawsze z duszą na ramieniu. Zawsze staraliśmy się przejechać ten odcinek jak najszybciej, żeby mieć jak najkrótszy kontakt z samochodami na tej wąskiej drodze / wiadukcie, a i tak nas wyprzedzano na centymetry. To bardzo niebezpieczny odcinek, oby w końcu powstała kładka!

    • 97 7

    • Was tam wcale nie powinno być, ale przecież wina kierowców. (3)

      • 5 28

      • A gdzie powinniśmy być? (2)

        • 17 1

        • W domu. (1)

          • 6 12

          • a wy w więzieniu?

            • 9 2

    • (2)

      Polecam w takim razie drogi w lesie. Ta idąca przy Spacerowej oraz Kościerska (świeżo utwardzona).

      • 8 6

      • A nad obwodnicą fruwać?

        Ja akurat nie mam problemów na żadnym z tych wiaduktów, ale niektórzy się boją. Drogi leśne są fajne, gdy jedzie się odpowiednim rowerem. Czasem chce się pojechać na cieńszych oponach. Pozostają Klesza, Reja albo Spacerowa, z krótkim odcinkiem ddr.

        • 8 0

      • Zgadza się, drogi leśne są super na rower, a tą wzdłuż Spacerowej też bardzo lubię. Ale trzeba tam jakoś się dostać z Osowej. Jak....?

        • 4 1

    • Idioci z osowej

      Przecież sami osowianie protestowali i walczyli jak lwy przeciwko kładce

      • 2 0

  • Radi z Osowej zgłosili projekt kładki

    Jak był temat parku rozrywki to siedzieli cicho. Kładka potrzebna jak najbardziej .Z tego co pamiętam protestowały tam głównie osoby mieszkające w Gdyni (Jelenia,itp). Tam też mieszka podobno nasz słynny działacz solidarności oraz rodzina radnego z Gdańska . Jak zbudują park rozrywki to może będzie jedyna droga aby dojechać rowerem do Oliwy, bo samochodem się nigdzie nie wyjedzie.
    A dodatkowo wybory za 2 lata do rady miasta, a wyników brak . Trzeba się pokazać

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane