- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (63 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (383 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (343 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie (315) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-22 08:03
Sprawdźcie kto zbierał wcześniej podpisy przeciwko budowie kładki.
Nazwiska obecnych popleczników z artykułu też tam się znajdą.
- 24 0
-
2021-12-22 08:04
18 lat poszukiwania rozumu (5)
W 2003 inwestor centrum handlowego chciał wybudować kładkę, ale nie zgodziła się rada dzielnicy "bo będą łazić po osiedlu" i zaczęli grymasić że kładka na być obok wiaduktu (nie wiadomo po co i dla kogo). No to inwestor powiedział "nie to nie" i teraz mogą sobie pisać petycje do wszystkich świętych.
I bardzo dobrze, bo mieszkańcy Osowej znani są z tego, że przede wszystkim protestują bez refkeksji przeciwko czemu.- 42 6
-
2021-12-22 08:24
Z tego co pamiętam to jeszcze miały tam się tirówki gromadzić.
- 15 2
-
2021-12-22 09:55
Najwięcej o Osowej wiedzą ci, którzy tu nie mieszkają (2)
A protestują również mieszkańcy innych dzielnic - wcale nie mniej niż ci z Osowej
- 6 9
-
2021-12-22 10:20
Taaak (1)
Bo Osowa to endemiczna osada pośród gór, gdzie nie dociera światło ani cywilizacja, zamieszkana przez lud mówiący własnym językiem. Trzeba mieszkać tam 21,37 lat żeby zrozumieć
- 12 0
-
2021-12-22 10:42
Ale papiezaka to ty szanuj
- 0 2
-
2021-12-22 19:08
Ja bym prosił o to, aby nie wrzucać wszystkich Osowian do tego samego worka.
Zarówno mnie, jak i moich znajomych mieszkających na Osowej irytują wiecznie-protestujący, ale to nie znaczy że wszyscy tacy są. Ja osobiście nie znam nikogo takiego, ale już nieraz spotykałem się z manipulacjami typu małe dziewczynki biegające po okolicy w celu zbierania wniosków przeciwko budowie Nowej Kielnieńskiej. Jak ja mam od nich czegokolwiek merytorycznego w tym temacie się dowiedzieć, jak to jest zabieg w celu grania na emocjach mieszkańców?
Jeśli portale społecznościowe i ankiety na nich są jakąkolwiek miarą, to faktycznie jakieś 40% mieszkańców to ludzie z mentalnością 10-latka "nie i już" (a podejrzewam, że ta liczba też jest zaniżona z racji natury ankiet), ale mimo wszystko są tu też ludzie, którzy chcą zmian, a jeśli widza jakieś problemy, to chcą dążyć do kompromisów zamiast stawiać się "dla zasady" i na szczęście ich jest większość.
Niestety, krzykacze są znacznie lepiej widoczni niż osoby merytoryczne. Bo do krzyczenia nie trzeba się pochylić nad problemem, przemyśleć swojej wypowiedzi, a w dodatku jeśli wypowiedź nie porusza emocji lub nie manipuluje w inny sposób, to jakoś tak ludzie mniej chętnie na to zwracają uwagę :)- 2 0
-
2021-12-22 08:06
mysle, ze temat kladki to juz spokojnie ze 20 pare lat trwa
- 5 0
-
2021-12-22 08:10
Weźcie tę "dzielnicę" wyrzućcie z obrębu Gdańska (5)
Co to za miejsce jest? I gdzie to jest 10 km od granic Gdańska? Wchłonięta wioska pod Gdynią. To nie piwinien być Gdańsk i ich problemy nie są nasze.
- 19 16
-
2021-12-22 08:22
chetnie się odetniemy od Gdańska :)
- 10 0
-
2021-12-22 10:06
(3)
Pisze zazdrosny mieszkaniec "gdańskich" Szadółek?
- 2 7
-
2021-12-22 10:51
Ale przynajmniej do tramwaju bliżej.
- 3 0
-
2021-12-22 11:16
Zazdrościć mieszkania na Osowej to jak zazdrościć choroby wenerycznej (1)
- 3 1
-
2021-12-22 11:20
Można zazdrościć choroby a właściwie sposób w którym zaszło do zarażenia
;)
- 2 1
-
2021-12-22 08:15
pamiętam jak kładkę Geant obiecywał (2)
ktoś jeszcze to pamięta? obecny wjazd do Auchan był tymczasowy, oczywiście za ówcześnie panującego nam ś.p. obiecywano różne złote góry
- 9 7
-
2021-12-22 08:38
Obiecywał, ale Osowa tego nie chciała. Co prawda już nowe pokolenie wyrosło, ale przy braku kasy takie złe decyzje długo dają się we znaki...
- 12 2
-
2021-12-22 11:07
Przecież to Osowiaki protestowały przeciwko kładce :D Geant był gotowy realizować, ale po co wywalać kasę jak ludzie nie chcą, a Adamowicz widząc protesty kompletnie im to darował.
- 9 1
-
2021-12-22 08:18
Może od razu światła i przejście dla pieszych?
- 1 1
-
2021-12-22 08:20
(2)
A czy już nie było tak, że Osowa nie chciała tej kładki...?
- 19 2
-
2021-12-22 09:54
Czego nie rozumiesz (1)
To było x lat temu słoiku
- 0 7
-
2021-12-22 12:16
20 lat temu dokładnie. Trzeba teraz poczekać następne 20 bo może im się odwidzieć.
- 3 0
-
2021-12-22 08:20
W Osowej mieszka zbyt dużo ludzi (3)
W naszej dzielncy powinny zostać wstrzymane jakiekolwiek dalsze działania deweloperów.
Osoby, które mieszkają krócej niż 10 lat powinny zostać wysiedlone.- 8 11
-
2021-12-22 08:47
A przed wysiedleniem wybatożone, oblane smołą i obsypane pierzem.
- 12 2
-
2021-12-22 09:10
A ja mysle że
Powinno się przywieźć siła Niemcow a Polaków wypędzić skąd przybyli po wojnie. Dlatego ograniczasz tylko 10 lat? Niemcy dalej płaczą za tymi ziemiami dlaczego im odmawiasz? Bo wtedy i Ty musialbys opuścić
- 4 1
-
2021-12-22 09:16
A tak poza tym, wszystko OK?
- 4 1
-
2021-12-22 08:21
Popieram. (4)
Miasto już dawno powinno rozpocząć starania o tą kładkę i ścieżkę rowerową do samej Oliwy. Nie dość, że jest słaby dojazd do Gdańska bo tylko po 1 pasie w każdą stronę to jeszcze rowerzyści wleką się pod górę. Wyprzedzić problem co nie dość, że co chwilę zakręty to jeszcze duży ruch. miasto ciągle mówi o zwracaniu przestrzeni pieszym i rowerzystom a tutaj aż się prosi.
- 32 7
-
2021-12-22 09:10
Normalnie czytam i zwijam się ze śmiechu (2)
Miasto wspomnianą kładkę próbowało zrobić w 2003 roku. Mieszkańcy Osowej ją... oprotestowali!
"Zazwyczaj brakuje pieniędzy na potrzebne inwestycje. W Osowej jest odwrotnie. Jest inwestor, są pieniądze, ale... mieszkańcy nie chcą (...) Według umowy zawartej w 1998 roku z Generalną Dyrekcją Dróg Publicznych i Autostrad, mieliśmy współfinansować budowę kładki nad obwodnicą. Pierwotnie miała się ona znajdować na przedłużeniu ul. Galaktycznej. Były także koncepcje ulokowania jej na wylocie ul. Kielnieńskiej lub Jednorożca. Rozpoczęliśmy nawet pierwsze prace w tym kierunku, ale w obliczu protestu ze strony mieszkańców cały proces został wstrzymany."- 9 0
-
2021-12-22 09:58
A skąd ten cytat?
- 0 1
-
2021-12-22 09:59
Jak przedłużyć Galaktyczną, żeby przecinała obwodnicę?
Przecież ona idzie równolegle do obwodnicy.
- 1 2
-
2021-12-22 10:18
Miasto się starało, ale mieszkańcy strzelili focha w 2003 roku
Jak to było? "Miałeś ch....ie złoty róg..."- 5 0
-
2021-12-22 08:23
Trzeba wybudować wiele przejść i tuneli na obwodnicy
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.