• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej

Maciej Korolczuk
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 10:23 (22 grudnia 2021)
Mieszkańcy Osowej zabiegają, by kładka pieszo-rowerowa powstała między węzłem Wysoka a Owczarnią, by w bezpieczny sposób można było pieszo lub rowerem pokonać przejazd nad obwodnicą. Mieszkańcy Osowej zabiegają, by kładka pieszo-rowerowa powstała między węzłem Wysoka a Owczarnią, by w bezpieczny sposób można było pieszo lub rowerem pokonać przejazd nad obwodnicą.

Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.Mapka




Aktualizacja: godz. 10:20



Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.



Czy kładka nad obwodnicą w Osowej powinna powstać?

Temat budowy kładki przez obwodnicę na wysokości Osowej nie jest nowy. Po raz pierwszy pomysł jej powstania pojawił się dwie dekady temu podczas budowy centrum handlowego Geant. Później wracał też m.in. jako element kampanii wyborczej.

W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.

Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola WażnegoJana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.

Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.

- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.

Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców



Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.

Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.

Trzy warianty buspasa na Spacerowej



- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Obecnie jedyne połączenie prowadzi przez remontowany węzeł drogowy, gdzie brakuje chodnika. Obecnie jedyne połączenie prowadzi przez remontowany węzeł drogowy, gdzie brakuje chodnika.

Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne



Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".

Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.

- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową. Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową.

Zebrano już ponad 800 podpisów



Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.

Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.

Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.

Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.

Petycję można podpisać tutaj.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • Plan 4 pasów na Spacerowej (7)

    Przypominam, że w trakcie projektowania i uzgodnień Spacerowa miała mieć po dwa pasy w obu kierunkach tak jak Słowackiego !!! Mieszkańcy ówczesnej Osowy oprotestowali ten plan, więc dzisiaj jest jak jest. Przykład jak kilku ludzi może zniweczyć dobry projekt.

    • 29 4

    • to nie mieszkańcy Osowy oprotestowali (choć pewnie ktoś tam był przeciwny, stąd to przekonanie), tylko leśniczy z ministerstwa nie dostał odpowiedniej łapówki od ówczesnego Geanta, co spowodowało blokadę bezkolizyjnego wyjazdu z CH oraz 4-pasmowej spacerowej :) nadmienię, że włodarze Geanta chcieli się dogadać i zbudować drogę dojazdową do swojego sklepu podobną do tej, która później powstała do IKEI (4 pasy słowackiego)

      • 9 3

    • (3)

      Jakiego projektowania i jakich uzgodnień? Tych z lat 90-tych, gdy budowano Geanta, czy tych z okolic 2005, gdy był remont Spacerowej? To raz, a dwa, co dadzą 2 pasy w kierunku Oliwy? Czy widzisz, gdzie taki ruch miałby się w Oliwie rozładować? Większym sensem, ale to też dyskusyjne i musiałoby zostać poparte jakimś rzetelnym badaniem, byłoby dodanie jednego pasa o zmiennym kierunku- rano w dół, po południu do góry.

      • 3 4

      • (2)

        Było to częścią projektu drogi Zielonej. Jak nie masz pojęcia o czym piszesz to się lepiej nie odzywaj.

        • 1 0

        • No i? (1)

          D Zielona to wpuszczanie tranzytu do centrum Gdańska

          • 2 0

          • przeciez oni tego chca, by wszyscy stali w korkach, bo kupili tanie mieszkanko za obwodnica

            sorki, niedlugo koniec spalinowych autek, ciekawe czy bedzie was stac za miejski mini samochodzik za 100k+, a wlasciwie 2

            • 1 0

    • No i dobrze że oprotestowali

      Nie dla tranzytu przez Pas Nadmorski !!!!!!!!!!!!!

      • 2 1

    • Po dwa pasy na Słowackiego ale już na ścieżkę rowerową nie starczyło miejsca

      • 1 0

  • Stop rozlewaniu się miasta! (13)

    Najpierw budują domy i mieszkania na ciężkim za. Du piu,a potem konsternacja,ze wszędzie daleko.Natychmiast pojawiają się zadania nowych dróg,linii tramwajowych,przychodni,szkol itd.

    • 34 79

    • Jak miasto w planach rozwoju dopuszcza rozlewanie się i rozwój mieszkalnictwa na obrzeżach to świętym prawem osób mieszkających tam (a więc w tym mieście) jest domaganie się miejskiej infrastruktury.

      • 28 13

    • (5)

      A gdzie się ma miasto rozwijać? Budować na platformach morskich?

      • 19 7

      • No ale czy piszę, że nie ma się rozwijać? Tylko jak już decyduje się na rozwój, to niech faktycznie ten rozwój robi a nie pozwala na stawianie deweloperom bloków na środku pola i tyle.

        • 5 4

      • A to malo terenow do zabudowy w Gdansku? (3)

        • 8 7

        • Jakby było dużo, to mieszkania nie byłyby takie drogie (2)

          • 7 4

          • Wolnej przestrzeni w centrum Gdańska jest cała masa (1)

            wpisz sobie 4 litery: RODO

            • 3 3

            • Chcesz kompletnie zabetonować centrum?

              • 4 4

    • Popieram tezę, ale w przypadku osowej, miasto przyłączyło wieś w którym roku? Przez tyle lat nie zrobili połączenia pieszego? Remontowali kilka razy wiadukty, nie mogli zrobić kładki przy każdym z nich?

      • 8 3

    • Znalazł się urbanista od siedmiu boleści.

      Trzeba było powiedzieć stop w XVI wieku to by w ogóle nie było problemu. Niby jak chcesz dokonać tego stopu? Oświeć nas.

      • 6 3

    • masz trochę racji ale co teraz chcesz zrobić? (2)

      odciąć mieszkańców górnego tarasu od miasta? Pomyśl zanim napiszesz. Drogi rowerowe duże nie są. To drogi pod samochody są ogromne, szrerokie, hałasliwe i niebezpieczne.

      • 5 2

      • Tak jak się to robi od kilkudziesięciu lat na zachodzie, a najskuteczniej w Holandii (1)

        Zero przekształceń gruntów rolniczych na budowlane za obwodnicą, ograniczanie miejsc parkingowych w centrach, bezwzględna egzekucja przepisów w zakresie parkowania, uspokajanie ruchu rozwój komunikacji miejskiej.

        • 0 2

        • ta i 50 pietrowe wierzowce w centrum i ceny mieszkan po 100tys/m2

          • 1 0

    • lecz sie czlowieku, lecz sie

      • 0 0

  • Kładka jest zbędna. (5)

    Nie jest potrzebna bo I tak wszyscy do CH Osowa jeżdżą samochodem.
    Potrzebna jest w trybie pilnym druga przychodnia i nowy komisariat policji.

    • 10 31

    • Kładka byłaby przydatna 15-20 lat temu. Teraz centrum handlowe umiera, a korzystają z niego głównie mieszkańcy powiatów Kartuskiego i Wejherowskiego.

      • 4 3

    • Nowy komisariat będzie już niedługo na ulicy Orfeusza.

      • 1 0

    • przychodnia zdrowia psychicznego tam jest potrzebna (2)

      Osowa znana jest z tego że przede wszystkim protestuje, dla zasady. Pora uznać to za jednostkę chorobową

      • 6 3

      • Nie obrażaj ludzi (1)

        Chyba, że sam masz problem, buraku :)

        • 2 3

        • jak to nie jest jednostka chorobowa to co nią jest?

          - nie nie chcemy kładki, bo bedo ludzie po łosiedlu chodzić a rowery dryń dryń robić
          - a nie, teraz to chcemy - dzie nasza kuadka Dulkiewicz???
          - nie chcemy trasy kaszubskiej przez Osową!!!
          - zdziwiony pikachu bo nie ma żadnego włączenia w OMT i trasę kaszubską
          - dwupasmowa droga przez Osową i tak powstanie, tylko w niższym standardzie - zdziwiony pikachu x2
          - park rozrywki??? nieeeeee - bo magazynierom z Selgrosa będzie głośno!!! Plan zagospodarowania? A komu to potrzebne?

          Odłączyć tą dziurę i sprzedać do Chwaszczyna, niech się żalą na Żukowo.pl

          • 7 3

  • Aha (13)

    Kupię najpierw mieszkanie w środku pola, a później napiszę petycje, że mają wszystko wybudować dla mnie obok. I to już. Bo niecierpliwię się.

    • 17 33

    • (8)

      Widac, że nigdy tam nie byłeś
      Matka nie wypuszcza z pokoju?

      • 13 10

      • Proponuję napisać do pełnomocnika kładek

        • 7 1

      • Oczywiście,ze tam nie byłem. (2)

        Po co miałbym tam jechać?W Pierdziszewie tez nigdy nie byłem i w najbliższej przyszłości się tam nie wybieram.

        • 6 7

        • (1)

          Ale ty w ogóle nigdzie nie byłeś.
          O to chodzi
          Falowiec - biedronka - przychodnia
          I tyle

          • 12 3

          • Moim zdaniem kuchnia i przedpokój. Może czasem łazienka jak zabraknie pampersów.

            • 0 0

      • Osowa jest dla słabych ludzi (2)

        • 2 8

        • Uwaga (1)

          Kompleks Osowej !!!

          • 3 2

          • Kompleks to mają jej mieszkańcy.

            Oprotestowali połączenie obwodnicy z Chwaszczynem, a teraz chcą, a właściwie wymuszają inwestycje drogowe. W myśl przysłowia: jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie, nie zasługujecie na nic, co związane jest zdrogami.

            • 3 3

      • matka tak, ale lekarz nie

        • 1 0

    • (2)

      A nawet jeśli na środku pola (chociaż Osowa to nie ten przypadek) to co? Płacą podatki, środek pola jest formalnie w granicach miasta, miasto zezwoliło tam na rozwój mieszkalnictwa, to obowiązkiem miasta jest rozwój stosownej infrastruktury, albo sprawienie aby deweloper taką infrastrukturę wybudował.

      • 10 1

      • Pełnomocnik do spraw pól polecam

        • 3 1

      • Gdyby nie oprotestowali łącznika obwodnicy z Chwaszczynem,

        by mieli więcej dodatkowych inwestycji, jak potrzebują na wczoraj. Ale protest jak moneta, ma dwie strony.

        • 2 0

    • skończ już bo nudny jesteś, z tym swoim jadem

      • 5 1

  • Żądam dostępu do morza (1)

    Mieszkaniec Sosnowca

    • 8 10

    • słabe

      • 2 4

  • (4)

    Przydałoby się, bo trochę to słabe, że niby Osowa to część miasta, ale odseparowana jakby była osobną miejscowością.

    A co do "gdańskich" obietnic posła Płażyńskiego, to przypominam też o wznowieniu SKMki do Nowego Portu.

    • 24 1

    • Bo osowa jeszcze 30 lat temu była osobną miejscowością. (1)

      A jeszcze wcześniej nawet nie należała do wolnego miasta gdańska.

      • 4 0

      • Słowo klucz, była. I to 30 lat temu, było czas aby to odseparowanie zniwelować.

        • 2 0

    • No nie ma siły, żeby była nieodseparowana, skoro mamy solidny kawałek TPK między Osową, a Oliwą

      • 2 1

    • Dulkiewicz już miejsce PO torach tej kolejki betonuje

      • 0 0

  • Zadziwiające, kiedyś mieszkańcy nie chcieli (3)

    kładki a teraz chcą:) Idę o zakład, że niedługo powstanie druga petycja tym razem przeciwników budowy kładki ;)

    • 28 3

    • To jest pewne jak śmierć i podatki.

      • 8 0

    • Człowieku

      Wiesz ,że ludzie nie żyją wiecznie ? " Kiedyś " nie chcieli ;-)

      • 0 5

    • Nie pisz za wszystkich. Generalnie mieszkańcy chcieli i popierali jej budowę, ale jak to zwykle bywa, pojawiło się KILKU malkontentów, którzy mają swoje domy obok planowanej kładki i skutecznie zablokowali jej budowę. Z drugiej strony chęć budowy tej kładki również musiałby być słaba skoro kilka osób potrafiło uwalić taką inwestycję.

      • 5 0

  • Na podstawie cytatu z petycji wnioskuję, że prężni aktywiści tam mieszkają. Urzędnicy albo działacze partyjni. Nikt inny takiego zdania by nie wytworzył xd

    • 9 2

  • Najlepiej gdyby ta kładka miała z 2 pasy w każda stronę i nośność do minimum 24 Ton/oś

    Tak mi się wydaje :-) ale jeśli będzie 40 ton/oś tez będzie OK

    • 9 3

  • Zgoda ale pod warunkiem niespalania smieci na Osowie!

    • 4 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane