- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (63 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (383 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (341 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie (315) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-22 08:25
Kładka to taki miś (1)
- 2 3
-
2021-12-22 09:22
Następny wyjeżdża
z sucharami "w stylu Barei". Teraz będzie zaglądał co pół godziny i sprawdzał, czy oczarował swoim wpisem czytelników.
- 4 1
-
2021-12-22 08:34
A nie lepiej jest robić przejscie na ziemne pasy, sygnalizacja, świetlna i tak dalej władze Gdańsk potrafią przecież budować perzejscia naziemnej
- 3 3
-
2021-12-22 08:41
(5)
Przecież kładki nie chcieli sami mieszkańcy Osowej! Ten temat jest stary jak węzeł. Chodziło o to, że piesi będą hałasować ludziom pod oknami :D
- 18 1
-
2021-12-22 08:45
nie bo były schody dla pieszych. pomyśl ;) (1)
obwodnica jest w dole
- 0 4
-
2021-12-22 14:39
No i ?
Byłoby slychać sapanie?
- 3 0
-
2021-12-22 10:00
Skąd takie informacje? (2)
Ja nie pamiętam takiej akcji
- 0 4
-
2021-12-22 12:17
(1)
wbij sobie w gugla osowa kładka protest 2003 :)
- 4 0
-
2021-12-22 15:57
pisał o tym m.in. michał tusk dla gazety wyborczej :-)
- 0 0
-
2021-12-22 08:42
Opinia wyróżniona
Bezpieczeństwo (7)
Jeszcze niech wyznaczą pasy na ślimakach aby na lusterkach wjeżdżać na obwodnicę. Węzeł Osowa pod tym względem jest całkowicie zacofany i bardzo niebezpieczny. Wystarczyłoby namalować odpowiednie linie. Jest tam dość szeroko aby zmieścić 2 ciężarówki, a do wymuszeń i stłuczek dochodzi tam bardzo często.
- 79 4
-
2021-12-22 09:16
W sprawie malowania (2)
zgłoście się do Szczurka i Łucyka. Mają kolosalne doświadczenie.
- 14 3
-
2021-12-22 10:24
Wbrew pozorom komentarz ma trochę sensu (1)
Gdyż węzeł leży w większości na terenie Gdyni
- 5 2
-
2021-12-22 10:58
Tylko dla ludzi, którzy nie wiedzą, jakimi drogami zarządzają poszczególne miasta, a jakimi GDDKiA
- 6 1
-
2021-12-22 13:27
Proponuję żeby każdy podpis w tej petycji... (3)
... zawierał powyżej treść że podpisujący zobowiązuje się dołożyć 50zł do tej inwestycji.
I zobaczmy ile wtedy będzie podpisów...- 1 4
-
2021-12-22 17:19
Ta
I co jeszcze wymyślisz ? Osowa to Gdańsk, pogódź się z tym i już nie płacz.
- 3 0
-
2021-12-22 19:46
na razie dokładają dużo więcej do finansowania potrzeb Gdańszczan, którym się należy... (1)
- 0 1
-
2021-12-23 09:06
Ano nie. Budowa szkół i infrastruktury na polach kosztuje
nawet przy ludniejszych dzielnicach niż Osowa mamy do czynienia z permanentnym dofinansowaniem przez tereny bardziej centralne i intensywniej zurbanizowane.
- 0 0
-
2021-12-22 08:44
Bardziej przydałaby się na końcu drogi matarnianej!
- 2 1
-
2021-12-22 08:45
A co to za temat budowy nieformalnego osiedla na terenach ogródków działkowych w Owczarni?
- 4 1
-
2021-12-22 08:50
Po co, zaraz będą znowu prostestowac, że nie chcą kładki.
Niech przeznaczą te środki na inną dzielnicę.
- 8 3
-
2021-12-22 08:54
a może przypomnicie jak Osowa blokowała kładkę! (1)
Płażyński obiecywał kładkę? Obiecanki cacanki a głupiemu radość. Niech Płażyński ruszy 4 litery i załatwi kasę na kładkę u swego koleżki z PiS.
- 2 3
-
2021-12-22 09:23
To nie mieszkańcy blokowali. Dowiedzieliśmy się z prasy, że coś blokowaliśmy
To był deal Adamowicz&spółki z owczesnym Geant'em. Geant jak dostawał pozwolenie na budowę to zobowiązał sie wybudować tę kładkę, ale oczywiście potem kombinował, by nie wydać pieniedzy. Adamowicz podał mu pomocną dłoń i zwolnił z tego zobowiązania za jakieś śmieszne pieniądze. "Protestujący" to było kilku usłużnych, okolicznych id..tów, reszta mieszkańców nie miała o tym pojecia. Taka jest prawda.
- 5 5
-
2021-12-22 08:59
(1)
"Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową." czy w tym mieście ludzie postradali zmysły, przecież od tego są ulice, drogi czy jezdnie jak kto woli by z niej korzystali użytkownicy pojazdów. A pomysł budowy kładki rowerowej to kolejny dowód na lobby rowerowe. Pytanie kto i po co będzie chodził na pieszo tą kładką, chyba dziki lub pies z kulawą nogą. A rowerzyści jak chcą mogą korzystać do woli z nawierzchni jezdni bo po to ona jest. A jeśli ktoś ma inne zdanie to może zróbmy trasę pieszo rowerową do Banina, Żukowa, Kościerzyny zapewne mieszkańcy ościennych miejscowości marzą o tym by do pracy do Gdańska jeździć rowerem.
- 2 7
-
2022-05-04 10:57
Zastanów się
Obecnie rowerzyści mogą korzystać z jezdni?! Rozumiem, że nie jeździsz tam rowerem, ale zapewniam Cię, że przedostanie się na rowerze do Gdańska/Sopotu to za każdym razem ryzyko dla rowerzysty dorosłego, a jak masz jechać z dzieckiem, to jest po prostu igranie z życiem. Nie rozumiem, dlaczego kierowcy, mając tyle dróg, nie potrafią podzielić się przestrzenią z rowerzystami. Co, ubędzie Ci drogi jak wybudują kładkę dla rowerzystów? Zastanów się...
- 0 0
-
2021-12-22 09:03
Kiedy przejście naziemne na obwodnicy + światła z rodem tristrar?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.