• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej

Maciej Korolczuk
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 10:23 (22 grudnia 2021)
Mieszkańcy Osowej zabiegają, by kładka pieszo-rowerowa powstała między węzłem Wysoka a Owczarnią, by w bezpieczny sposób można było pieszo lub rowerem pokonać przejazd nad obwodnicą. Mieszkańcy Osowej zabiegają, by kładka pieszo-rowerowa powstała między węzłem Wysoka a Owczarnią, by w bezpieczny sposób można było pieszo lub rowerem pokonać przejazd nad obwodnicą.

Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.Mapka




Aktualizacja: godz. 10:20



Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.



Czy kładka nad obwodnicą w Osowej powinna powstać?

Temat budowy kładki przez obwodnicę na wysokości Osowej nie jest nowy. Po raz pierwszy pomysł jej powstania pojawił się dwie dekady temu podczas budowy centrum handlowego Geant. Później wracał też m.in. jako element kampanii wyborczej.

W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.

Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola WażnegoJana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.

Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.

- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.

Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców



Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.

Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.

Trzy warianty buspasa na Spacerowej



- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Obecnie jedyne połączenie prowadzi przez remontowany węzeł drogowy, gdzie brakuje chodnika. Obecnie jedyne połączenie prowadzi przez remontowany węzeł drogowy, gdzie brakuje chodnika.

Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne



Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".

Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.

- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową. Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową.

Zebrano już ponad 800 podpisów



Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.

Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.

Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.

Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.

Petycję można podpisać tutaj.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    no dobra ale gdzie dalej pójdą ta kładka jak dalej nie ma chodnika
    jak do centrum to za kładkę to powinno zapłacić centrum

    • 1 1

    • Jak nauczysz się składni i pisowni,

      wowczas przystąpisz do dyskusji.

      • 1 0

  • Żadnych kładek

    Należy wykopać tunel a nad nim wybudować wygodne przejście dla pieszych.

    • 4 4

  • Brawo. Ja też chcę podpisać petycję. A tak w ogóle: (4)

    skoro tak dużo ludzi mieszka już na tzw. górnym tarasem to kiedy wreszcie powstaną drogi rowerowe łączące dolny i górny taras? To dotyczy nie tylko Osowej, ale też:

    1. połączenia Matarnia--Wrzeszcz,
    2. połączenia Osowa--Oliwa,
    3. połączenia Wielki Kack -- Sopot,
    4. połączenia Chwarzno -- Gdynia.

    Skoro roszczeniowi samochodziarze mają coraz więcej dróg biegnących lasami TPK, i te drogi są coraz szersze i głośniejsze, to dlaczego tak złośliiwe bagatelizuje się rowerzystów?
    Poza tym, po co samochodziarze w centrum miasta? Niech zostawią swoje złomy i przstaną korkowac miasto, bo i tak już się zapchało. Niech sobie jeżdżą po wsiach albo po autostradzie.
    Dość już trucia miasta.

    • 7 5

    • (1)

      Po co się tu przeprowadzałeś, trzeba było siedzieć w tych twoich Węsiorach miałbyś zielono, spokój, ciszę i świeże powietrze. Do tego mógłbyś wszędzie jeździć na rowerze choćby do biedry w Sulęczynie.

      • 2 1

      • po co piszesz z Żukowa?

        dizlem bez filtra trujesz ludzi? Rurę wydechową wsadźcie sobie do kabiny bo przecież twierdzicie, że to nie truje.

        • 1 0

    • (1)

      A mało to jest leśnych ścieżek, przecież to sama przyjemność jechać rowerem przez las i leśna ścieżkę. Niby jesteś taki ekologiczny a sam namawiasz do betonowania lasu gdzie tu sens i logika.

      • 0 0

      • masz na myśli ten las wyrżniety przez tzw. leśników i rozjeżdżony przez 50-tonowe tiry wywożące drewno?

        trollujesz jak typowy spaliniarz

        • 0 0

  • a jak będzie rozbudowa obwodnicy do 4 pasów, (1)

    to kładka pójdzie do rozbiórki

    • 3 2

    • a potem do 5 i do 6 i do 7 ....

      i tak w nieskończoność.

      Nie masz pojęcia o konstrukcji kładki.

      By the way. Skoro będzie kładka to poczekać z poszerzeniem obwodnicy...

      • 0 0

  • Osowa ostoją donosicieli .
    Mszczą się za wieczne korki.
    Nie żal mi ich wcale.

    • 5 6

  • No nareszcie!!!

    Przecież to jest masakra tam,samochody niemal zwiewają pieszych z wąskiego na 1 metr chodnika.Dojdzie kiedyś do tragedii-.A wtedy,jak to w Gdańsku,winnych nie będzie,

    • 2 1

  • Pamiętam przebudowę spacerowej lata temu, byłem pewien, że będzie to porządna inwestycja (5)

    Moje zdziwienie było ogromne i trwa do dziś. Droga w takim punkcie trójmiasta zbudowana byle jak. Ale co tam, może znów ktoś ogłosi super inwestycję i przetnie wstęgę za ileś lat.

    • 56 11

    • ale co jest byle jak? (4)

      droga jest dobra, niestety zapomniano o węźle z obwodnicą i rozprowadzeniem ruchu w Oliwie - to tam powstają korki

      • 6 2

      • (1)

        2 pasy w każdą stronę, drogi rowerowe, chodniki. Powinno być jak na Słowackiego

        • 8 3

        • Szczególnie dobre są te drogi rowerowe na Słowackiego.

          • 6 0

      • (1)

        Ronda stykną na dzień dobry zamiast skrzyżowań ze światłami - przy młynie czy np. już na górze na Osowej na skręcie na Galaktyczna

        • 1 1

        • Gdzie sa światła na skręcie na Galaktyczną?

          Ciekawe rzeczy opowiadasz, znawco infrastruktury.

          • 1 0

  • Podpisy

    800 podpisów !!! To jakiś Żart ! Jeżeli gamonie z Osowy chcą kładki to powinno być 30 tys !bo tyle ma Osowa !!

    • 3 5

  • Jak to?? Przecież Dulkiewicz likwiduję kładkę nad jezdnią na Zaspie i wyprowadza ruch z tuneli na jezdnię.

    Przecież kładki nad jezdnią i przejścia podziemne w tunelach są w Gdańsku są do likwidacji trzeba chodzić po pasach na jezdni. Dulkiewicz pokazuje jak mocno odklejona jest od rzeczywistości!!! Ciekawe czy radny miejski Karol Ważny, który przyczynił się do likwidacji kładki na Zaspie i paraliżuje ruch w Gdańsku przyczyniając się wraz ze swoim ugrupowaniem PO do spowalniania ruchu samochodowego i zakorkowania miasta, będzie dwulicowy i będzie lobbował za kładką na Osowej?!!

    • 4 2

  • Wydzielić chodnik i ścieżkę. Budowa nowej kładki będzie bardzo droga. Szkoda kasy na taką fanaberię. (2)

    • 2 5

    • i co drugi dzień staranowany pieszy bo kierowca nie ogarnia przepisów (1)

      jak na matarni. powinna być osobna kładka i tu i tam

      • 0 1

      • Fatalizujesz. Nowy przepis o pierszeństwie

        pieszego przy przejściu miał spowodować masę trupów. Jakoś wszystko śmiga, a kierowcy zwolnili w obrębie przejść. Idzie ku lepszemu.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane