- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (413 opinii)
- 2 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (56 opinii)
- 3 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (393 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (49 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie (315) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-22 12:11
Ważny zdradził mieszkańców Osowej już dawno. (2)
Tylko przed wyborami biega i skomle o poparcie. Partyjny karierowicz z PO.
- 5 0
-
2021-12-22 12:38
Jak każdy z intelektem poziomu peło. (1)
- 2 0
-
2021-12-22 12:57
Jak tam Mejza....
To poziom i twarz parti....
- 0 0
-
2021-12-22 12:13
Ta kładka powinna powstać o to jak najszybciej!
- 4 2
-
2021-12-22 12:19
teraz składają roszczeniowe petycje
a jak była możliwość pociągnięcia dwóch pasów na Spacerowej z drogą dla rowerów i chodnikiem, to stękali i protestowali, że za duży ruch będą mieli na "ICH" dzielnicy. Wtedy zapadła decyzja żeby te dwa pasy zrobić na Słowackiego. Teraz te "ICH" roszczenia niech sobie w kloakę wsadzą i niech stoją codziennie w kilometrowych korkach. Niech stoją.
- 2 2
-
2021-12-22 12:29
Trzeba było głosować na Kacpra Płażyńskiego kładka już dawno by stała. (2)
- 4 4
-
2021-12-22 12:58
Dokładnie, stała... (1)
On by ją postawił...
- 0 0
-
2021-12-22 15:13
ta Kapliczkę co najwyżej by postawił
- 0 0
-
2021-12-22 12:33
znowu naciski najbardziej roszczeniowej grupy w obcisłych gaciach (2)
Tu nie chodzi o wydeptane ścieżki i przebieganie przez obwodnice do marketu (stek bzdur i ktoś nieźle to ukolorował) Chodzi o to, żeby pędzić z prędkością światła na dolne dzielnice rowerową autostradą.
- 4 5
-
2021-12-22 22:46
Raczej nie popędzą szybciej
niż samochody po Spacerowej, gdy nie ma korków :)
- 0 0
-
2021-12-23 08:43
spiske cyklistów znow zdemaskowany
jak smia ci biedapiesi i rowerzysci domagac sie , zeby i dla nich bylo miejsce? Z natury sa bez autka, wiec gorsi
- 0 0
-
2021-12-22 12:38
(1)
to tej kładki jeszcze nie ma? Toć władze gdańska z 10 lat temu ją obiecywali.
- 3 0
-
2021-12-22 13:00
Miliona aut el i promu też nie ma
Ale fakt... to tylko 7 lat
- 0 0
-
2021-12-22 12:43
"Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców"
hahahaha
Wszyscy mieszkańcy Osowy do Auchan po zakupy pojadą na rowerach, albo sankami :=)- 5 2
-
2021-12-22 13:02
retard?
czy oni są upośledzeni? robią tam remont i nie mogą wydzielić 50cm, żeby można było normalnie tam przejść?
- 2 0
-
2021-12-22 13:10
To tera już chcą kładki??
- 3 1
-
2021-12-22 13:30
przecież można przekroczyć Obwodnicę przez Owczarnię (3)
Bezpieczny przejazd wiaduktem po drodze lub chodniku i dostęp do 4 dobrych dróg leśnych do Oliwy
- 2 6
-
2021-12-22 14:01
chodnik dla pieszych szeroki 60 cm (1)
a szalejący cykliści sami bojaźliwi zganiają pieszych na jezdnię.
- 3 0
-
2021-12-22 15:05
bez kitu wlssnie chcialem napisac o bezpieczenstwie i szerokosci tego "chodnika", autor posta chyba cpal jak dla niego to bezpieczne..
- 3 0
-
2021-12-22 16:24
bezpieczny przejazd??? Czy ty badałeś kiedyś głowę?
byłeś tam w ogóle? Tam ludzie codziennie życie ryzykują, bo chodnik tak wąski jakby dla królików był zaprojektowany.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.