• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 430 mln zł oszczędności na budowie S7 z Gdańska do Warszawy

Maciej Naskręt
13 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Drogowcy z GDDKiA zakładają, że na drodze S7 z Gdańska do Warszawy przez najbliższe 5 lat przybędzie 180 km drogi ekspresowej. Drogowcy z GDDKiA zakładają, że na drodze S7 z Gdańska do Warszawy przez najbliższe 5 lat przybędzie 180 km drogi ekspresowej.

431 mln zł mogą zaoszczędzić drogowcy na budowie warmińskich odcinków drogi ekspresowej S7 z Trójmiasta do Warszawy. Na Pomorzu budowa ekspresowej S7 ma ruszyć w połowie tego roku.



Dlaczego kierowcy wybierają krajową "siódemkę" w podróży do Warszawy?

Dobre informacje dla rządu i ministra ds. infrastruktury i transportu płyną z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przy otwieraniu kolejnych kopert z ofertami na budowę kolejnych odcinków tej ekspresówki na Warmii okazuje się, że możliwe są milionowe oszczędności.

Olsztyński oddział GDDKiA zaplanował budowę ekspresówki na dwóch odcinkach. Pierwszy wiedzie od Miłomłyna do Olsztynka wraz z obwodnicą Ostródy (39 km) i został podzielony na cztery zadania (A - 9,2 km, B - 9,7 km, C1 - 8,8 km, C2 - 11,3 km).

Drugi odcinek, od Nidzicy do granicy województwa mazowieckiego, składa się z dwóch zadań (D1 - 9,1 km i D2 - 13,6 km).

Obecnie znamy oferty cenowe na wszystkie sześć odcinków wokół Ostródy i Nidzicy. Największe oszczędności (procentowo) wygenerowało zadanie A. Firma Budimex złożyła tam o 19 proc. tańszą ofertę (wynosiła ona ok. 292 mln zł) od kosztorysu inwestorskiego, który opiewał na kwotę 362 mln zł.

Z kolei największą oszczędność w ujęciu kwotowym zapewnia propozycja firmy Budimex dla odcinka B. Tam oferta wykonawcy była o 134 mln zł niższa od kosztu inwestorskiego. To będzie najdroższy odcinek S7 na Warmii - jeden kilometr ekspresówki ma kosztować ponad 70 mln zł.

Skąd taka wysoka cena? Z powodu dużej liczby obiektów inżynieryjnych oraz trudnych warunków geologicznych, bowiem droga biegnie po podmokłym terenie. Ponadto powstanie węzeł zespolony z drogą krajową nr 16, która zostanie rozbudowana na dużym odcinku (wokół Ostródy) do dwóch jezdni.

Konsorcjum Salini, Impregilo i Todini chciało budować drogę za 995,9 mln zł. Ofertę jednak drogowcy odrzucili, ponieważ uznali ją za rażąco niską. Sprawa z odwołania konsorcjum trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która jednak podtrzymała stanowisko drogowców. Następna w kolejności jest oferta Budimexu, która opiewa na 1,318 mld zł.

Sęk w tym, że włoskie konsorcjum odwołało się od decyzji KIO do Sądu Okręgowego w Warszawie. Ten uznał, że nie jest właściwy w sprawie i dokumentację przesłał do Sądu Okręgowego w Olsztynie. Z kolei sędziowie w Olsztynie uznali, że skoro centrala GDDKiA znajduje się w Warszawie, to tam powinien odbyć się proces. Pierwszą rozprawę wyznaczono na początek marca.

Pod koniec stycznia natomiast wybrano najkorzystniejsze oferty w przetargu na budowę odcinka S7 Ostróda - Olsztynek. Oferty złożyły firmy Strabag Infrastruktura Południe (dawniej Heilit+Woerner ) na zadanie C1 z kwotą 299,2 mln zł oraz Strabag na zadanie C2 z kwotą 388,5 mln zł.

Czytaj też: 8,7 mld zł na przebudowę drogi do Warszawy

Wykonawcy mają zrealizować swoje zadania w 20 miesięcy, oferują też 10 lat gwarancji. Do czasu budowy nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.

- Po upływie czasu na wniesienie odwołań od rozstrzygnięcia przetargu oraz po przeprowadzeniu kontroli uprzedniej postępowania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy, a następnie rozpoczęcie prac - mówi Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA. Ma to nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.

Jeśli realizacja zadania B przypadnie firmie Budimex to budżet państwa zaoszczędzi w sumie 429 mln zł. Jeśli wygra spółka Salini oszczędności wzrosną o ok. 320 mln zł. Szczegółowe zestawienie kosztów za odcinki znajduje się poniżej.

- Nie jesteśmy dysponentem zaoszczędzonych pieniędzy. To raczej dobra informacja dla Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, a także rządu. To tam zapadną decyzję, co zrobić z tą kwotą - mówi Karol Głębocki.

Ministerialni urzędnicy na razie decyzji nie podjęli.

Tak będzie wyglądać droga S7 między Gdańskiem a Elblągiem



Kiedy ruszy budowa S7 na Żuławach?

Prace na 40-kilometrowym odcinku drogi na Żuławach - z Gdańska do Elbląga - ruszą w czerwcu. 30 grudnia w ręce drogowców trafiło wydane przez wojewodę zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pierwszego odcinka, z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Kolejna decyzja, ale dla odcinka z Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa, ma ujrzeć światło dzienne jeszcze w lutym

Obecnie drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA zakończyli pierwszy etap postępowania przetargowego, w którym przyjmowali wnioski firm o dopuszczenie do zamówienia. Każdym z zadań zainteresowanych jest 13 firm i konsorcjów. Najpóźniej w tym miesiącu urzędnicy zaproszą je do składania ofert cenowych.

Zadanie A - odc. Miłomłyn - Ostróda Północ
Wykonawca: Budimex;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 362,562 mln zł;
Oferta wykonawcy: 292,292 mln zł;
Różnica: 70,270 mln zł (19,38 proc.);
Odcinek: 9,2 km;
Koszt za jeden kilometr: 31,770 mln zł.

Zadanie B  - odc. Ostróda Północ - Ostróda Południe
Wykonawca: Budimex (albo Salini);
Umowa: nie podpisana;
Kosztorys inwestora: 1 452,583 mln zł;
Oferta wykonawcy: 1 318,498 mln zł;
Różnica: 134,085 mln zł (9,23 proc.);
Odcinek: 18,4 km;
Koszt za jeden kilometr: 71,657 mln zł.

Zadanie C1 - odc. Ostróda Południe - Rychnowy
Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe;
Umowa: nie podpisana (przetarg rozstrzygnięty);
Kosztorys inwestora: 356,073 mln zł;
Oferta wykonawcy: 299,205 mln zł;
Różnica: 56,868 mln zł (15,97 proc.);
Odcinek: 8,8 km;
Koszt za jeden kilometr: 34 mln zł.

Zadanie C2 - odc. Rychnowy - Olsztynek
Wykonawca: Strabag;
Umowa: nie podpisana (przetarg rozstrzygnięty);
Kosztorys inwestora: 471,583 mln zł;
Oferta wykonawcy: 388,528 mln zł;
Różnica: 83,055 mln zł (17,61 proc.);
Odcinek: 11,3 km;
Koszt za jeden kilometr: 34,383 mln zł.

Zadanie D1 - odc. Nidzica Północ - Nidzica Południe
Wykonawca: Strabag;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 268,971 mln zł;
Oferta wykonawcy: 229,372 mln zł;
Różnica: 39,599 mln zł (14,72 proc.);
Odcinek: 9,1 km;
Koszt za jeden kilometr: 25,205 mln zł.

Zadanie D2 - odc. Nidzica Południe - Napierki
Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 310,374 mln zł;
Oferta wykonawcy: 263,129 mln zł;
Różnica: 47,245 mln zł (15,22 proc.);
Odcinek: 13,6 km;
Koszt za jeden kilometr: 19,347 mln zł.

Suma
Łączny kosztorys inwestora: 3 222,146 mln zł;
Łączna oferta wykonawców: 2 791,024 mln zł;
Odcinek: 70,4 km;
Różnica: 431,122 mln zł (13,38 proc.);
Średni koszt za jeden kilometr: 39,645 mln zł.

Opinie (175) 6 zablokowanych

  • I sami w tytule odpowiadacie

    sobie na pytanie, dlaczego jakość dróg w Polsce jest tylko nieco lepsza niż w Rumuni. Przy tych oszczędnościach, w momencie budowy ostatniego odcinka, już trzeba remontować odcinek pierwszy. I tak firma ma robotę na parę najbliższych lat. W tym przypadku przysłowie, mądry Polak po szkodzie, jakoś nie potwierdza się. I pewnie znowu kosmiczne utrudnienia, wahadła 3 kilometrowe, budowane odcinki 30 kilometrowe. Angażowanie ludzi i sprzętu na taki odcinek to koszta miliardowe. Na całym świecie buduje się 8-12 km drogi i asfaltując i malując pasy, brygadę przerzuca się na kolejny, podobny odcinek. U nas trzeba od razu robić 50-80 km drogi, angażować 100 maszyn drogowych, 1000 ciężarówek i parę tysięcy ludzi. Efekt? Albo horrendalnie drogi kilometr, albo w krótkim czasie bankructwo. I tak wokoło Macieju.

    • 2 0

  • kilka lat temu

    wracając z pracy kupiłem dwa kilo czereśni tych tańszych po 8zł/kg , a żona tego samego dnia na tym samym straganie kupiła droższe po 14zł/kg , ja wyrzuciłem prawie wszystkie ona wszystkie ze smakiem zjadła, kto kupił tańsze mając na uwadze że oboje kupiliśmy by zjeść?

    • 1 0

  • oszczędności

    ile firm upadnie?

    • 0 0

  • Mazury Zachodnie

    Do autora tekstu: ani jeden kilometr a nawet metr nie przebiega po ziemi Warmii tylko na Mazurach i to zachodnich - proszę to sprawdzić na mapach. Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Konsekwentna Realizacja Planu budowy dróg

    Większość -tu-pierdoły wypisuje! Pojęcia nie ma o czym pisze, ale ujada, że za drogo ,że nie tak jak oni by chcieli, że zaraz będą remontować etc. Jest obowiązujący Plan budowy dróg szybkiego ruchu w Polsce i GDDKiA go realizuje. Inna kwestią jest, jaki jest postęp i jakość robót i za ile budują? Ale po to są przetargi, procedury i nadzór MIR i NIK-u,a nawet prasy, by tego pilnować. Dlatego jestem raczej spokojny o transparentność tych działań. Wszystkiego naraz nie wybudują-decydenci muszą wybierać najpilniejsze zadania. Stąd budowa- S7:Gdańsk - W-wa; W-wa-Kraków; S8: W-wa -Białystok; W-wa-Mszczonów;czy A1:Stryków-Tuszyn(najważniejszy teraz odcinek w Polsce); A1:Pyrzowice-Częstochowa i wiele innych.W planach są m.inn.S5:Gniezno-Bydgoszcz-Nowe Marzy(A1); S3: ZielonaGóra-Lubin-Bolków, S17: W-wa-Kurów;itd.S6- musi poczekać. Widać ,że potrzeb jest ,,od groma"-i ich realizacja potrwa jeszcze wiele lat i potrzeba na to masę KASY! Więc spokojnie z tymi pretensjami !!Chociaż mam sporo lat (40 lat kierowcą)-czekam na te realizacje!!

    • 0 0

  • S7 Trzeba sukcesywnych działań

    Artykuł jest o S7odcinek: Miłomłyn-Olsztynek, a pokazana wizualizacja z odcinka S7: Koszwały-Kazimierzewo = Brak koordynacji grafiki w Redakcji! Poza tym w tytule jest generalnie o S7 z Gdańska do W-wy! Ale o tym ani słowa- kiepsko to wszystko jest zredagowane! Czekam na rozpoczęcie robót - od Napierek do Płońska! Dopiero wtedy będzie można szybko i bezkolizyjnie przejechać trasę S7 z W-wy do Gdańska i odwrotnie.(Moja prognoza: 2020-2025)- nie wiem czy dożyję !!!

    • 0 0

  • geografia...

    odcinek Miłomłyn - Nidzica leży na Mazurach...

    http://mazurytravel.com.pl/resources/mapa-region.jpg

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane