- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (325 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
W tym roku po prawdziwej drodze przez mękę rozpoczęła się budowa autostrady A1, która połączy Trójmiasto z południem Polski. Budowa ruszyła pod Tczewem. Trasa do Grudziądza ma powstać w ciągu dwóch lat, a cała inwestycja do 2013 roku. Przy pierwszym odcinku budowy, prace znajdzie półtora tysiąca osób. Autostrada ma ściągnąć na Wybrzeże inwestorów i turystów. Szacuje się, że na samej obsłudze turystycznej pomorskie firmy mogą zarobić 4 mld dolarów rocznie.
Komunikacja portów
Autostrada może przyczynić się do zwiększenia przeładunków w gdańskim i gdyńskim porcie o jedną trzecią. Zanim jednak dojdzie do poważnego zwiększenia przeładunków, porty trzeba skomunikować z trasami szybkiego ruchu. Jeśli chodzi o gdyński port, wszystko jest na dobrej drodze, wiosną rozpocznie się budowa III etapu trasy Kwiatkowskiego, która połączy port z trójmiejską obwodnicą, a dalej siecią dróg krajowych i międzynarodowych.
Połączenie gdańskiego portu z obwodnicą i dalej z A1 to perspektywa bardziej odległa, ponieważ najpierw trzeba zbudować południową obwodnicę Trójmiasta. Początek tej inwestycji zapowiada się na 2008 rok.
Nadchodzący rok będzie jednak szansą na pozytywne zmiany w gdańskim porcie. Przebudowa nabrzeży portowych, wewnętrznych dróg, no i przede wszystkim budowa ogromnego terminalu kontenerowego.
- Planuje się, że terminal będzie przeładowywał milion kontenerów rocznie - mówi Roman Kalicki, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Prostsze procedury
Na rozwój regionu będzie miał też wpływ gdański port lotniczy, który w tym roku zwiększył liczbę obsługiwanych pasażerów prawie o połowę.
- Przylatuje do nas większa liczba biznesmenów, to sygnał, że w regionie dzieje się coraz więcej - twierdzi Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych gdańskiego lotniska.
Impulsem do rozwoju gospodarki Trójmiasta będą, jak w ubiegłych latach, pieniądze unijne. Do tej pory pomorskie, z Gdynią na czele, poradziło sobie z pozyskiwaniem środków najlepiej w kraju, ale mogłoby być jeszcze lepiej, gdyby nie trudna procedura, która eliminowała wniosek np. za brak przecinka we właściwym miejscu.
- Wina w tej sprawie leży po stronie polskiej - mówi eurodeputowany Janusz Lewandowski. - Mam nadzieję, że nowy rząd szybko to uprości.
Należy przypuszczać, że poprawiająca się kondycja przedsiębiorstw pozytywnie wpłynie też na sytuację na rynku pracy.
Opinie (35) 3 zablokowane
-
2005-12-30 14:21
Wagony
Ludzie macie blade pojęcie o temacie kontenerów na wagonach.
W Polsce panuje niepodzielnie pewien magnat - PKP jedyny przewoźnik kolejowy. Przy dużych wysyłkach kontenerów nie jest w stanie dostarczyć wagonów, a to dlatego że nie posiada takich ilości. Jak zniknie PKP i pojawią się mniejsze firmy (prywatne) może będzie normalniej i mam nadzieje że stare, nieuprzejme babska z kolei pójda na bruk- 0 0
-
2005-12-30 17:23
moim zdaniem kontenery na Tirach to bardzo sluszna sprawa. Jak juz powiedzialem zgadzam się z prof. Bogdaniukiem. Wiadomo ze stan torow jest zapewne w stanie oplakanym, ale podobnie jest z drogami. Mysle ze jezeli sie pomysli o tym ze z Gdanska do Wawy moznaby dojechac w godzine maks 1,5 to ludzie chetniej jechaliby koleja do wawy i z wawy do gda niz tluc sie autem 4h i ryzykowac zyciem wsrod pedzacych tirow. z gdanska do zakopanego w 2,5h maks 3 ile ludzi by wyskoczylo na narty do zakopanego na weekend a nie do wierzycy? Droga co prawda o polowe czasu krotsza ale stok krotszy 4-5 krotnie. Pozdrawiam.
Na prawdę zaluje ze nie mam wplywu na ministrow by zaczeli popierac kolej jako szybki, tani i bezpieczny srodek transportu- 0 0
-
2005-12-30 17:25
dodam ze studiuję budownictwo na PG ale na koleje raczej nie pojde wiec nie jest to wypowiedz w stylu "a gdyby robili koleje to mialbym prace..." na prawde otwiera to ludziom szanse pracy w wawie mieszkajac w gdansku bo dojazd pewno czasowo podobny jak np z gdanska do redy czy wejcherowa czy do gdyni centrum miasta, a pieniazki wieksze
- 0 0
-
2005-12-30 17:43
Terminal kontenerowy
Terminal kontenerowy faktycznie sie buduje. Ogrodzony jest juz spory teren nadmorskiego lasu na stogach i sama plaża. Obecnie plaża na Stogach rozciąga się tylko w prawo. W lewo od wejscia na plaże gdzieś po 400 m jest już płot. Przy okazji budowy rozbiera się część schronów powojennej Bateri Artylerii Stałej, Ciekawe czy z tą inwestycją bedzie tak jak z mającym w tym miejscu powstać centrum przeładunku zboża Europort. Z Europoery wybudowano dwa olbrzymie betonowe silosy do składowania zboża. Są one świetnie widoczne z plaży. Budowle te nie są skończone. Np. te betonowe rury są tylko w części zadaszone. Poszło na to kupę kasy, wycięto parę hektarów lasu i nic się nie dzieje. Według relacji pracowników ochrony portu nic tam się nie będzie działo. Acha i uwaga dla tych którzy chcą się temu przyjrzeć. Momo że jest to teren porty nie jest oznakowany i straż portowa legitymuje spcerowiczów którzy zbyt blisko podejdą - trzeba mieć jakiś dokument.
- 0 0
-
2005-12-30 20:40
Mamusia kiedyś mówiła
Apropos zdjęcia:
Jak się nie będziesz uczył to będziesz łopatą rowy kopał:)- 0 0
-
2005-12-30 20:44
Pociągiem z Gdyni do koszalina 3godziny odl. 170km. Samochodem dwie. Na odcinku Sianów-Koszalin mijanka i prędkość kosmiczna 40km/h. I kto taką koleją chce wozić do Gdyni czy Gdańska kontenery przez Szczecin z Niemiec. Dlatego droższy ale szybszy jest TIR. A że zawalidroga i śmierdziel to inna historia.
- 0 0
-
2005-12-31 10:32
nIECH SIE DZIEJE!!!
To mi się zaczyna podobać. ludzie docencie to co sie zmienia. a nie tylko narzekacie ze to nie zrobione i ze tamto nie zrobione. wiadomo ze na wszystko kasy nie ma. mnie boli najbardziej brak informacji o przebudowie SLOWACKIEGO. jak sie tam nic nie zmieni to za kilka lat bedzie korek 3 godzinny
- 0 0
-
2005-12-31 13:28
nic się nie zmienia ?
chyba w niektórych zakutych łbach. Wkoło widać zmiany - choć wolniutko ale cały czas w dobrym kierunku. Co maja powiedzieć ludzi powiedzmy pod Biłgorajem.
- 0 0
-
2005-12-31 14:08
"Kluczem do rozwoju każdego regionu jest transport. Patrząc pod tym kątem na Trójmiasto, prognozy na 2006 rok są obiecujące."
Parafrazujac:
Kluczem do tzw. "wejscia komus w tylek" jest umiejetnosc wlasciwego zachowania sie we wlasciwej porze, a co wazniejsze, wyczucie nadazajacej sie okazji. Patrzac pod tym katem na fotke i gosci z parasolami w jednej grabie, w drugiej zas dzierzacych szpadle, odniesc mozna wrazenie, ze sa mistrzami w tym fachu. Mistrzem z pewnoscia jest ten trzeci od lewej, probujacy na dodatek zabawiac wiadomo kogo rozmowa. Wysoko koles zajdzie - "prognozy na 2006 rok są obiecujące.". Echhh...- 0 0
-
2005-12-31 14:40
podobnych pajaców z łopatą widziałem parę lat temu
gość nazywał się Kurylczuk i coś tam bełkortŁ że jest ekstra. a ta inwestycja jest kosztowna
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.