- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (255 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (91 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (180 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (91 opinii)
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/22/300x0/22947__kr.webp)
W tym roku po prawdziwej drodze przez mękę rozpoczęła się budowa autostrady A1, która połączy Trójmiasto z południem Polski. Budowa ruszyła pod Tczewem. Trasa do Grudziądza ma powstać w ciągu dwóch lat, a cała inwestycja do 2013 roku. Przy pierwszym odcinku budowy, prace znajdzie półtora tysiąca osób. Autostrada ma ściągnąć na Wybrzeże inwestorów i turystów. Szacuje się, że na samej obsłudze turystycznej pomorskie firmy mogą zarobić 4 mld dolarów rocznie.
Komunikacja portów
Autostrada może przyczynić się do zwiększenia przeładunków w gdańskim i gdyńskim porcie o jedną trzecią. Zanim jednak dojdzie do poważnego zwiększenia przeładunków, porty trzeba skomunikować z trasami szybkiego ruchu. Jeśli chodzi o gdyński port, wszystko jest na dobrej drodze, wiosną rozpocznie się budowa III etapu trasy Kwiatkowskiego, która połączy port z trójmiejską obwodnicą, a dalej siecią dróg krajowych i międzynarodowych.
Połączenie gdańskiego portu z obwodnicą i dalej z A1 to perspektywa bardziej odległa, ponieważ najpierw trzeba zbudować południową obwodnicę Trójmiasta. Początek tej inwestycji zapowiada się na 2008 rok.
Nadchodzący rok będzie jednak szansą na pozytywne zmiany w gdańskim porcie. Przebudowa nabrzeży portowych, wewnętrznych dróg, no i przede wszystkim budowa ogromnego terminalu kontenerowego.
- Planuje się, że terminal będzie przeładowywał milion kontenerów rocznie - mówi Roman Kalicki, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Prostsze procedury
Na rozwój regionu będzie miał też wpływ gdański port lotniczy, który w tym roku zwiększył liczbę obsługiwanych pasażerów prawie o połowę.
- Przylatuje do nas większa liczba biznesmenów, to sygnał, że w regionie dzieje się coraz więcej - twierdzi Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych gdańskiego lotniska.
Impulsem do rozwoju gospodarki Trójmiasta będą, jak w ubiegłych latach, pieniądze unijne. Do tej pory pomorskie, z Gdynią na czele, poradziło sobie z pozyskiwaniem środków najlepiej w kraju, ale mogłoby być jeszcze lepiej, gdyby nie trudna procedura, która eliminowała wniosek np. za brak przecinka we właściwym miejscu.
- Wina w tej sprawie leży po stronie polskiej - mówi eurodeputowany Janusz Lewandowski. - Mam nadzieję, że nowy rząd szybko to uprości.
Należy przypuszczać, że poprawiająca się kondycja przedsiębiorstw pozytywnie wpłynie też na sytuację na rynku pracy.
Opinie (35) 3 zablokowane
-
2005-12-31 15:25
DO H..A WAFLA!!!
ILE RAZY JESZCZE BĘDZIE ROZPOCZYNANA TA BUDOWA??
Od 10 lat ją zaczynają , średnio 2-3 razy do roku.. i co??!! .. Kij wielki i dwa bąbelki!- 0 0
-
2006-01-01 01:21
Mnóstwoo siana dla Gdańska
To miasto w 2006 roku mocno pójdzie do przodu
- 0 0
-
2006-01-01 14:45
do Komtura
Dzieki za kontakt do profesora. Juz dawno nikt tak mnie objechal...
- 0 0
-
2006-01-01 23:02
To milo,ze "w koncu"ruszyla budowa Autostrady A1.Choc tempo w porownaniu do innych krajow europy jest......zolwie!Niemniej jednak:Gratulacje i powodzenia!!!
- 0 0
-
2006-01-02 13:14
kontenery
Nie każdy kontener można załadować na TIRa, ostatnio przez Gdański GTK idzie sporo wagonów z kontenerami, po prostu są za ciężkie na samochody, dziwie się, że nikt tego nie wykorzysta i jeszcze bardziej obniży nacisku na oś samochodu bo powinni to zrobić albo zabrać się za budowę normalnych dróg gdzie jest odpowiednia wartstwa betonu i asfaltu (jak kto woli masy bitumicznej ale to co dają bardziej przypomina smołę).
Miasto Gdańsk potrzebuje zdecydowanych inwestycji drogowych w centrum miasta (Gdańsk, Wrzeszcz, Oliwa poprzez budowę tuneli lub wiaduktów) bo bez takowych pozdychamy w korkach.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.