• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Postawić na transport

Alina Wiśniewska
30 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Kluczem do rozwoju każdego regionu jest transport. Patrząc pod tym kątem na Trójmiasto, prognozy na 2006 rok są obiecujące.

W tym roku po prawdziwej drodze przez mękę rozpoczęła się budowa autostrady A1, która połączy Trójmiasto z południem Polski. Budowa ruszyła pod Tczewem. Trasa do Grudziądza ma powstać w ciągu dwóch lat, a cała inwestycja do 2013 roku. Przy pierwszym odcinku budowy, prace znajdzie półtora tysiąca osób. Autostrada ma ściągnąć na Wybrzeże inwestorów i turystów. Szacuje się, że na samej obsłudze turystycznej pomorskie firmy mogą zarobić 4 mld dolarów rocznie.

Komunikacja portów

Autostrada może przyczynić się do zwiększenia przeładunków w gdańskim i gdyńskim porcie o jedną trzecią. Zanim jednak dojdzie do poważnego zwiększenia przeładunków, porty trzeba skomunikować z trasami szybkiego ruchu. Jeśli chodzi o gdyński port, wszystko jest na dobrej drodze, wiosną rozpocznie się budowa III etapu trasy Kwiatkowskiego, która połączy port z trójmiejską obwodnicą, a dalej siecią dróg krajowych i międzynarodowych.

Połączenie gdańskiego portu z obwodnicą i dalej z A1 to perspektywa bardziej odległa, ponieważ najpierw trzeba zbudować południową obwodnicę Trójmiasta. Początek tej inwestycji zapowiada się na 2008 rok.

Nadchodzący rok będzie jednak szansą na pozytywne zmiany w gdańskim porcie. Przebudowa nabrzeży portowych, wewnętrznych dróg, no i przede wszystkim budowa ogromnego terminalu kontenerowego.

- Planuje się, że terminal będzie przeładowywał milion kontenerów rocznie - mówi Roman Kalicki, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Prostsze procedury

Na rozwój regionu będzie miał też wpływ gdański port lotniczy, który w tym roku zwiększył liczbę obsługiwanych pasażerów prawie o połowę.

- Przylatuje do nas większa liczba biznesmenów, to sygnał, że w regionie dzieje się coraz więcej - twierdzi Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych gdańskiego lotniska.

Impulsem do rozwoju gospodarki Trójmiasta będą, jak w ubiegłych latach, pieniądze unijne. Do tej pory pomorskie, z Gdynią na czele, poradziło sobie z pozyskiwaniem środków najlepiej w kraju, ale mogłoby być jeszcze lepiej, gdyby nie trudna procedura, która eliminowała wniosek np. za brak przecinka we właściwym miejscu.

- Wina w tej sprawie leży po stronie polskiej - mówi eurodeputowany Janusz Lewandowski. - Mam nadzieję, że nowy rząd szybko to uprości.

Należy przypuszczać, że poprawiająca się kondycja przedsiębiorstw pozytywnie wpłynie też na sytuację na rynku pracy.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (35) 3 zablokowane

  • DO H..A WAFLA!!!

    ILE RAZY JESZCZE BĘDZIE ROZPOCZYNANA TA BUDOWA??
    Od 10 lat ją zaczynają , średnio 2-3 razy do roku.. i co??!! .. Kij wielki i dwa bąbelki!

    • 0 0

  • Mnóstwoo siana dla Gdańska

    To miasto w 2006 roku mocno pójdzie do przodu

    • 0 0

  • do Komtura

    Dzieki za kontakt do profesora. Juz dawno nikt tak mnie objechal...

    • 0 0

  • To milo,ze "w koncu"ruszyla budowa Autostrady A1.Choc tempo w porownaniu do innych krajow europy jest......zolwie!Niemniej jednak:Gratulacje i powodzenia!!!

    • 0 0

  • kontenery

    Nie każdy kontener można załadować na TIRa, ostatnio przez Gdański GTK idzie sporo wagonów z kontenerami, po prostu są za ciężkie na samochody, dziwie się, że nikt tego nie wykorzysta i jeszcze bardziej obniży nacisku na oś samochodu bo powinni to zrobić albo zabrać się za budowę normalnych dróg gdzie jest odpowiednia wartstwa betonu i asfaltu (jak kto woli masy bitumicznej ale to co dają bardziej przypomina smołę).
    Miasto Gdańsk potrzebuje zdecydowanych inwestycji drogowych w centrum miasta (Gdańsk, Wrzeszcz, Oliwa poprzez budowę tuneli lub wiaduktów) bo bez takowych pozdychamy w korkach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane