• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM

Maciej Korolczuk
12 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (172)
Obecna umowa na obsługę linii podmiejskich, którą obsługują autobusy BP Tour, wygaśnie z końcem przyszłego roku. Nowy 10-letni kontrakt ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Obecna umowa na obsługę linii podmiejskich, którą obsługują autobusy BP Tour, wygaśnie z końcem przyszłego roku. Nowy 10-letni kontrakt ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Choć do końca dotychczasowej umowy na obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni pozostały jeszcze niespełna dwa lata, miasto już teraz przygotowuje się do zawarcia nowego - tym razem 10-letniego - kontraktu wstępnie oszacowanego na 676 mln zł. Postępowanie ma zostać ogłoszone już teraz, by z jednej strony dać przewoźnikom więcej czasu na przygotowanie się do realizacji umowy, a z drugiej - mieć margines na ewentualne perturbacje z odwołaniami od rozstrzygnięć przetargu.



Zawierając umowę, wolę, by czas jej obowiązywania był:

Obecna umowa została zawarta pod koniec 2016 r. z firmą BP Tour z Lublina. 8-letni kontrakt przewoźnik wycenił wówczas na 137 mln zł, co było kwotą zaskakująco niską. Już po otwarciu ofert okazało się bowiem, że Zarząd Transportu Miejskiego zabezpieczył w budżecie zdecydowanie więcej pieniędzy (190 mln zł).

I choć kontrakt wygaśnie dopiero z końcem przyszłego roku, miasto już teraz przygotowuje się do nowej umowy przewozowej. Tym razem ma zostać ona zawarta na 10 lat i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2035 r.

Dodatkowy czas dla przewoźników, ale i miasta



Aby pomóc przewoźnikom w budowie floty i zatrudnieniu pracowników, ale też by być gotowym do ewentualnej wielomiesięcznej procedury odwołań i zaskarżeń rozstrzygnięć przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (co jest częstą praktyką), przetarg ma być ogłoszony jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



ZTM nie chce jednak mówić o szczegółach nowego kontraktu. Wiadomo tylko, że szacunkowa wielkość pracy przewozowej ma wynieść 33,4 mln wozokilometrów, a minimalna liczba autobusów, jaką musi dysponować przewoźnik, to 40 pojazdów.

- Informacje o szczegółach przetargu są tajne do momentu ogłoszenia postępowania przetargowego - podkreśla Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM, i potwierdza, że pod koniec stycznia ZTM złożył do Biura Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wniosek o wszczęcie postępowania. - Wszelkich informacji o wszczynanych i trwających postępowania udziela Biuro Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, zgodnie z ustawą pzp.
Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Kontrakt o wartości prawie 700 mln zł



Według wstępnych szacunków magistratu nowy kontrakt może kosztować ok. 676 mln zł. Przyczyn tak drastycznego wzrostu wartości umowy jest wiele. Od 2017 r., a więc od początku obecnej umowy, przez rynek przewozów, transportu i komunikacji miejskiej przetoczyły się co najmniej trzy poważne kryzysy.

Pierwszą klęską była pandemia, która dosłownie i w przenośni przetrzebiła branżę, zmuszając przewoźników do bolesnych restrukturyzacji. Drugim kryzysem, który uderzył pośrednio w przewoźników, była wojna na Ukrainie. Kierowcy i mechanicy byli zmuszeni zamienić pracę w transporcie na walkę o własną ojczyznę. Wreszcie trzeci powód - radykalny wzrost kosztów paliwa, energii i wynagrodzeń, co nałożyło się i spotęgowało skutki pandemii i wojny.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • Serdeczności!

    • 10 1

  • Czy warunkiem są tylko autobusy elektryczne? (14)

    Powinny. Diesla na złom!

    • 5 24

    • Elektryk to złom

      • 10 2

    • Oj głupiutki jesteś.

      • 3 3

    • hahahahaha (3)

      Wiesz ile autobusów elektrycznych musiało by jeździć żeby obsłużyć linie przykładowo do Pruszcza? Zamiast 40 musiało by być co najmniej 120 autobusów. Kogo na to stać? A do Pruszcza jest równy teren. Teraz wykombinuj jak by miały jeździć takie autobusy do Kartuz przykładowo.

      • 12 1

      • (2)

        Elektryki jako autobusy miejskie. Nie regionalne. Natomiast akurat jazda pozamiejska jest akurat bardzo ekonomiczna dla elektryków, więc jak chcieli by te trasy obsłużyć elektrykami, to jak najbardziej.

        • 1 1

        • (1)

          Jechałeś kiedyś do Pruszcza? O jakiej ekonomii ty bredzisz.

          • 2 1

          • Nie jechałem

            • 0 0

    • (4)

      Elektryki ? To komunikacja zimą zaniknie...do wiosny. 200 km zasięgu latem a zimą max 150 km. To są żarty a nie autobusy

      • 6 2

      • (3)

        Zasięg 150 km zimą to jak popchniesz z Moreny do centrum.

        • 2 2

        • (2)

          Guzik prawda, jeżdżą ponad 300km. Nic też nie przeszkadza doładowywać je na pętli w czasie przerwy. Odpowiednia infrastruktura wkrótce powstanie.

          • 1 2

          • (1)

            Ale te autobusy maja tak ustawione kursy że stoją co najwyżej 5 min. Nawet fajki całej kierowca nie spali.

            • 1 1

            • To niech nie pali, bo to szkodzi zdrowiu.

              • 0 1

    • (1)

      Autobusy elektryczne maja w Berlinie więc u nas są niepotrzebne.

      • 1 0

      • W Gdyni mamy trolejbusy. Nie jest bliżej?

        • 0 0

    • Pojazdy elektryczne to jedyny kierunek

      Wodór jeśli nie znajdzie się przełom to nie wypali. Paliwa kopalniane to przeszłość, syntetyczne może, jeśli uda się obniżyć koszty

      • 0 1

  • Super (1)

    Pisząc o wzroście kosztów pracy ktoś z miasta strzela sobie w dwa kolana jednocześnie i rykoszetem rani się w głowę. W Gait nie było realnej uczciwej podwyżki stawki za wykonywaną pracę kierowców i motorniczych, a jedynie stawka rosła o inflację. Dziś mamy taki efekt, że kierowcy i motorniczowie pracują w Gait za 29 zł brutto na godzinę, a najniższa krajowa wynosi obecnie 27.70 zł brutto, a od 1 lipca br. 28.10 zł zł brutto na godzinę. Więc od lat liżemy najniższą krajową, a później zdziwienie, że brakuje kierowców i motorniczych. Ale idą wybory, i pracownicy podczas kampanii wyborczej upomną się o pierwsze od lat uczciwe podwyżki, bo w przeciwnym razie Gdańsk bez komunikacji miejskiej dotknie paraliż...

    • 21 0

    • Chyba jaja sobie robisz. W 2015 roku stawka była dwa razy niższa.
      Dzisiaj minamalna krajowa dogania wszystkie zawody. Jeśli jesteś na stawce godzinek to i tak lepiej niż na miesięcznej pensji

      • 1 4

  • i popatrz... (3)

    Autobusiarzom mozna udzielic dlugoletniej umowy na "godna" kwote, a SKM sie cyka po roku... Przy nieporownywalnej skali przewoziw i zaangazowanej infrastrukturze...

    Rowni?

    • 12 2

    • Rzeczywiście SKM to bieda (2)

      Jedna linia i chyba 32 pociągi w ruchu. A to mniej niż 40.

      • 1 3

      • i 40 milionów przewiezionych (1)

        pasażerów.

        • 0 2

        • Niezbyt dużo

          Znacznie poniżej możliwości. Ale jak zdun jest prezesem, to nic dziwnego.

          • 0 0

  • (2)

    A ja się pytam dlaczego w Gdańsku są najdroższe bilety w Polsce i do czego jest ta Fala za 160 mln zł

    • 26 4

    • Żeby starczyło na koniaczek.

      • 1 0

    • Gdzie najdroższe bilety??

      • 0 0

  • po co? (4)

    Po co przetarg i zewnętrzny operator? Czy ZTM nie może po prostu zatrudniać swoich kierowców i zakupić własnej floty pojazdów?

    • 21 7

    • ma byc liberalnie i pluralistycznie...

      A od mieszania w tym kociolku z gorzka herbata staje sie ona slodsza...

      Dla niektorych...

      • 7 2

    • (1)

      ZTM jest organizatorem. Nie moze byc przewoznikiem

      • 8 2

      • Co też jest swoją drogą i**otyzmem

        Zamiast zostawić jeden ZKM to zdecydowano się na stworzenie 2 spółek (w każdej dyrektor, zastępca dyrektora itp)

        • 6 2

    • Confideńcik z sopotu

      A łysicki skąd będzie kradł

      • 1 1

  • komunikacja (5)

    ten kontrakt z firma biptur powinien byc natychmiast zerwany ten sprzet to zlom na lini 171 te autobusy jak sa rano odpalane to nie gasza ich kierowcy mowia jak zgasza to juz nie odpali i tak nas truja

    • 111 9

    • Dokladnie tak

      • 6 1

    • Dzisiejsza sytuacja z firmą BP Tour (1)

      Dzisiaj natomiast autobus tego przewoźnika o numerze tab. 8518 miał zwarcie instalacji elektrycznej przy Dworcu PKP w Gdańsku, czekamy teraz aż dojdzie do tragedii gdzie krzywdę poniosą niczego winni pasażerowie ?

      • 13 1

      • ekipa budynia i festyniary za nic was mają i te 60 baniek jakie zaoszczędzili na tym dziad transie samemu woleli rozgrabić a wasze bezpieczeństwo mają za nic. Trzeba być naprawdę niespełna rozumu by stwierdzić że kwota 53 mln niższa niż najniższa według urzędników pozwoli na realizację długiej umowy ilością autobusów nie pozwalającą na żadne dłuższe prace serwisowe, z początku było super wszyscy piali jakie nowiutkie piękne autobusy z fabryki pachnące nowoczesne itd fajnie tylko że oryginalny olej oryginalne części eksploatacyjne wystarczyły na rok dwa trzy i żeby pojazdy dobrze pracowały potrzebują już dobrego serwisowania ale ta kwota o 53 mln za niska to właśnie zaplecze techniczne zajezdnia serwis u tych dziad transów jak pali się kontrolka silnika to spoko jak kręci silnik to da radę jechać jak nie ma jednej żarówki w stopie to spoko bo są jeszcze 3 jak coś jest pęknięte to szarą taśmą wszystko się naprawi jak opony są łyse to się przełoży między osiami i będzie spoko śruby do kół używamy tak długo aż puszczą i koło odleci jak tłumik dziurawy to wsiadać i jechać jak pali na mniej garów to jechać i się nie bać jak leci olej to nie stać za długo w jednym miejscu żeby nie podpadało itd a urząd się cieszy bo maja taniego przewożnika

        • 8 2

    • Komunikacja cała w trójmieście powinna być prywatną. (1)

      Koniec i kropka.

      • 4 10

      • Serio??? Mało Ci tego co odstawia jeden mały prywaciarz z Lublina ?

        • 8 1

  • Ale się tu wysypało trolli (1)

    ...przeciwników BP Tour... polecenie służbowe poszło u konkurencji, czy tak sam z wielkiej miłości do pracodawcy, miejskiej spółki czy kaszubskiej spółki? ;-)

    • 7 20

    • Raczej pasażerów, którzy muszą z nimi jeździć, o ile autobus w ogóle przyjedzie

      • 3 1

  • Widzę, że koszty i pseudoinwestycje zwiazązane z gdańską komunikacją miejską idą już w miliardy.

    • 13 2

  • Czyli w ciągu 8 lat ceny wzrosły ponad trzykrotnie?

    Banda nieudaczników od festyniary ma ludzi za i**otów czy sama nimi jest? Nie wspominając że komunikacja miejska w porównaniu z Warszawą czy Krakowem jest u nas na poziomie afrykańskiego bantustanu. Ale przecież nie bawią się za swoje, najwyżej podniesie się podatki i opłaty za parkowanie.

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane