• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM

Maciej Korolczuk
12 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (172)
Obecna umowa na obsługę linii podmiejskich, którą obsługują autobusy BP Tour, wygaśnie z końcem przyszłego roku. Nowy 10-letni kontrakt ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Obecna umowa na obsługę linii podmiejskich, którą obsługują autobusy BP Tour, wygaśnie z końcem przyszłego roku. Nowy 10-letni kontrakt ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Choć do końca dotychczasowej umowy na obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni pozostały jeszcze niespełna dwa lata, miasto już teraz przygotowuje się do zawarcia nowego - tym razem 10-letniego - kontraktu wstępnie oszacowanego na 676 mln zł. Postępowanie ma zostać ogłoszone już teraz, by z jednej strony dać przewoźnikom więcej czasu na przygotowanie się do realizacji umowy, a z drugiej - mieć margines na ewentualne perturbacje z odwołaniami od rozstrzygnięć przetargu.



Zawierając umowę, wolę, by czas jej obowiązywania był:

Obecna umowa została zawarta pod koniec 2016 r. z firmą BP Tour z Lublina. 8-letni kontrakt przewoźnik wycenił wówczas na 137 mln zł, co było kwotą zaskakująco niską. Już po otwarciu ofert okazało się bowiem, że Zarząd Transportu Miejskiego zabezpieczył w budżecie zdecydowanie więcej pieniędzy (190 mln zł).

I choć kontrakt wygaśnie dopiero z końcem przyszłego roku, miasto już teraz przygotowuje się do nowej umowy przewozowej. Tym razem ma zostać ona zawarta na 10 lat i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2035 r.

Dodatkowy czas dla przewoźników, ale i miasta



Aby pomóc przewoźnikom w budowie floty i zatrudnieniu pracowników, ale też by być gotowym do ewentualnej wielomiesięcznej procedury odwołań i zaskarżeń rozstrzygnięć przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (co jest częstą praktyką), przetarg ma być ogłoszony jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



ZTM nie chce jednak mówić o szczegółach nowego kontraktu. Wiadomo tylko, że szacunkowa wielkość pracy przewozowej ma wynieść 33,4 mln wozokilometrów, a minimalna liczba autobusów, jaką musi dysponować przewoźnik, to 40 pojazdów.

- Informacje o szczegółach przetargu są tajne do momentu ogłoszenia postępowania przetargowego - podkreśla Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM, i potwierdza, że pod koniec stycznia ZTM złożył do Biura Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wniosek o wszczęcie postępowania. - Wszelkich informacji o wszczynanych i trwających postępowania udziela Biuro Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, zgodnie z ustawą pzp.
Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Kontrakt o wartości prawie 700 mln zł



Według wstępnych szacunków magistratu nowy kontrakt może kosztować ok. 676 mln zł. Przyczyn tak drastycznego wzrostu wartości umowy jest wiele. Od 2017 r., a więc od początku obecnej umowy, przez rynek przewozów, transportu i komunikacji miejskiej przetoczyły się co najmniej trzy poważne kryzysy.

Pierwszą klęską była pandemia, która dosłownie i w przenośni przetrzebiła branżę, zmuszając przewoźników do bolesnych restrukturyzacji. Drugim kryzysem, który uderzył pośrednio w przewoźników, była wojna na Ukrainie. Kierowcy i mechanicy byli zmuszeni zamienić pracę w transporcie na walkę o własną ojczyznę. Wreszcie trzeci powód - radykalny wzrost kosztów paliwa, energii i wynagrodzeń, co nałożyło się i spotęgowało skutki pandemii i wojny.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • Za zakup autobusów na wodór za chwilẹ bẹdą zatrzymania

    Za fale zatrzymania . A oni jakby nigdy nic robią przetarg za 700 mln zł . Nikt prokuratura śpią albo czekają aż złupią miasto na pare mld zł

    • 9 1

  • Lisickiego nikt nie kontroluje

    Zakup autobusów na wodór 100 mln zł drożej . Ten przetarg to jest rekord 300 mln zł droższy od cen rynkowych . Skąd lisicki ma tyle majątku ktoś to wszystko kontroluje ? Wały na żywca wie że zaraz bẹdą zatrzymania - fala . Lisicki okrada spółkẹ i nikt nic nie kontroluje

    • 7 2

  • Tramwaje nich wymienia w gdansku a glupiomadrym motorniczym zegarki!!! Bo chyba 20min spoznienia na trasie kartuska marynarki

    • 3 5

  • Ale wały autobusy na wodór (1)

    177mln zl / 100 mln zł poszło bokiem /fala / kolejne 100mln zl / teraz rekord przetarg warty 300 mln zl robią za 700 mln zł . Prokuratura nik przyglądają siẹ sprawie zaraz wyjdzie wszystko

    • 6 2

    • Prokuratura i NiK ?

      Przyglądają się - i na tym koniec !!!

      • 0 0

  • GDańsk ma najgorsza komunikacje w Polsce i jednoczesnie najdroższa!! Najwyzsze koszty generuje tramwajowy złom !!

    Ale jak widac staraja sie by zwiekszysc koszty tez autopbusem!!

    • 6 4

  • Czyli nic się nie zmieni. Dalej będzie dno. Gdańska komunikacja miejska jest chyba najgorszą w tym kraju.

    • 6 1

  • Takie decyzje po wyborach samorządowych

    Takie decyzje powinni podejmować wygrani w nadchodzących wyborach samorządowych, aby uniknąć takiego zamieszania jakie jest obecnie na szczeblu krajowym.

    • 3 1

  • kontrola obywatelska

    biegły do zbadania sprawy i problem z głowy.

    • 2 1

  • Szkoda że ci decydenci nie czytają opini na Trójmiasto.pl, tyle tu ciekawych pomysłów na rozwiązanie problemów. To nie sarkazm.

    • 3 1

  • 700 mln zl czyli kolejny przetarg lisickiego

    Tym razem 350 mln droższy od ceny runkowej i to uklepany przed wyborami . Złodziej chce jeszcze trochẹ nakraść przed stratą możliwości okradzenia miejskiej spółki - mam nadzieje że tym razdm dojdxie do zatrzymań

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane