- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (79 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (70 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (425 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (65 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (83 opinie)
Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM
Choć do końca dotychczasowej umowy na obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni pozostały jeszcze niespełna dwa lata, miasto już teraz przygotowuje się do zawarcia nowego - tym razem 10-letniego - kontraktu wstępnie oszacowanego na 676 mln zł. Postępowanie ma zostać ogłoszone już teraz, by z jednej strony dać przewoźnikom więcej czasu na przygotowanie się do realizacji umowy, a z drugiej - mieć margines na ewentualne perturbacje z odwołaniami od rozstrzygnięć przetargu.
I choć kontrakt wygaśnie dopiero z końcem przyszłego roku, miasto już teraz przygotowuje się do nowej umowy przewozowej. Tym razem ma zostać ona zawarta na 10 lat i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2035 r.
Dodatkowy czas dla przewoźników, ale i miasta
Aby pomóc przewoźnikom w budowie floty i zatrudnieniu pracowników, ale też by być gotowym do ewentualnej wielomiesięcznej procedury odwołań i zaskarżeń rozstrzygnięć przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (co jest częstą praktyką), przetarg ma być ogłoszony jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.
Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie
ZTM nie chce jednak mówić o szczegółach nowego kontraktu. Wiadomo tylko, że szacunkowa wielkość pracy przewozowej ma wynieść 33,4 mln wozokilometrów, a minimalna liczba autobusów, jaką musi dysponować przewoźnik, to 40 pojazdów.
- Informacje o szczegółach przetargu są tajne do momentu ogłoszenia postępowania przetargowego - podkreśla Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM, i potwierdza, że pod koniec stycznia ZTM złożył do Biura Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wniosek o wszczęcie postępowania. - Wszelkich informacji o wszczynanych i trwających postępowania udziela Biuro Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, zgodnie z ustawą pzp.
![Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3634/150x100/3634670__kr.webp)
Kontrakt o wartości prawie 700 mln zł
Według wstępnych szacunków magistratu nowy kontrakt może kosztować ok. 676 mln zł. Przyczyn tak drastycznego wzrostu wartości umowy jest wiele. Od 2017 r., a więc od początku obecnej umowy, przez rynek przewozów, transportu i komunikacji miejskiej przetoczyły się co najmniej trzy poważne kryzysy.
Pierwszą klęską była pandemia, która dosłownie i w przenośni przetrzebiła branżę, zmuszając przewoźników do bolesnych restrukturyzacji. Drugim kryzysem, który uderzył pośrednio w przewoźników, była wojna na Ukrainie. Kierowcy i mechanicy byli zmuszeni zamienić pracę w transporcie na walkę o własną ojczyznę. Wreszcie trzeci powód - radykalny wzrost kosztów paliwa, energii i wynagrodzeń, co nałożyło się i spotęgowało skutki pandemii i wojny.
Kolizje i awarie z udziałem autobusów miejskich
Miejsca
Opinie (172) ponad 10 zablokowanych
-
2024-02-12 18:50
Bo TOUR ma praktycznie całą flotę do wymiany jeżeli chcę się liczyć
- 3 0
-
2024-02-12 18:53
Dlaczego piszecie, że pracownicy to tylko ukraińcy? Polacy już nie pracują? Czy to nas się madotyczyć? Rynek pracy w polsce to nie obcokrajowcy!
- 2 1
-
2024-02-12 19:55
W nosie mam autobusy
Przywrócić skm do Pruszcza Gdańskiego!
- 2 2
-
2024-02-12 21:06
:))
ciekawi mnie kto do przetargu wystartuje????
W specyfikacji należy określić rok produkcji autobusów,,jak maja przez 10-lat jezdzic.
I chyba tylko Gait spełni warunki.
Ale czy prezio lisicki bedzie sie "bawił" w rozszerzenie zakresu swiadczonych usług ?- 1 0
-
2024-02-12 21:34
700 mln??? To ile do kieszeni ???? Jak to dobrze, ze CBA jest kasowane :-)))))
Teraz to się zacznie......
- 2 0
-
2024-02-12 22:08
teraz wiadomo...
przetarg ustawiony pod autobusy napedzane wodorem,,,trzeba spłacic fanaberie łysickiego....
- 1 0
-
2024-02-13 00:48
Mega wałek
- 1 0
-
2024-02-13 21:59
Pół milona
Miasto wojewódzkie z prawie pół miliona mieszkańców nie może ogarnąć komunikacji w mieście samemu? Przez ten czas lepiej by ZTM wzięło w leasing autobusy i zatrudniło kierowców. Zaoszczędzone pieniądze poszłyby w jakość i poprawę komfortu komunikacji miejskiej. Zwycięzcy kontraktu będą oszczędzać i probowatylko minimum spełnić. Tak wygląda wizja komunikacji w XXI wieku. Efekt? Więcej aut, bo komunikacja3zawodzi i ciasno. Komunikacja wolna, bo kolejne miejsca naziemne i dłuższy przejazd.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.