• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM

Maciej Korolczuk
12 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (172)
Obecna umowa na obsługę linii podmiejskich, którą obsługują autobusy BP Tour, wygaśnie z końcem przyszłego roku. Nowy 10-letni kontrakt ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Obecna umowa na obsługę linii podmiejskich, którą obsługują autobusy BP Tour, wygaśnie z końcem przyszłego roku. Nowy 10-letni kontrakt ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Choć do końca dotychczasowej umowy na obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni pozostały jeszcze niespełna dwa lata, miasto już teraz przygotowuje się do zawarcia nowego - tym razem 10-letniego - kontraktu wstępnie oszacowanego na 676 mln zł. Postępowanie ma zostać ogłoszone już teraz, by z jednej strony dać przewoźnikom więcej czasu na przygotowanie się do realizacji umowy, a z drugiej - mieć margines na ewentualne perturbacje z odwołaniami od rozstrzygnięć przetargu.



Zawierając umowę, wolę, by czas jej obowiązywania był:

Obecna umowa została zawarta pod koniec 2016 r. z firmą BP Tour z Lublina. 8-letni kontrakt przewoźnik wycenił wówczas na 137 mln zł, co było kwotą zaskakująco niską. Już po otwarciu ofert okazało się bowiem, że Zarząd Transportu Miejskiego zabezpieczył w budżecie zdecydowanie więcej pieniędzy (190 mln zł).

I choć kontrakt wygaśnie dopiero z końcem przyszłego roku, miasto już teraz przygotowuje się do nowej umowy przewozowej. Tym razem ma zostać ona zawarta na 10 lat i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2035 r.

Dodatkowy czas dla przewoźników, ale i miasta



Aby pomóc przewoźnikom w budowie floty i zatrudnieniu pracowników, ale też by być gotowym do ewentualnej wielomiesięcznej procedury odwołań i zaskarżeń rozstrzygnięć przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (co jest częstą praktyką), przetarg ma być ogłoszony jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



ZTM nie chce jednak mówić o szczegółach nowego kontraktu. Wiadomo tylko, że szacunkowa wielkość pracy przewozowej ma wynieść 33,4 mln wozokilometrów, a minimalna liczba autobusów, jaką musi dysponować przewoźnik, to 40 pojazdów.

- Informacje o szczegółach przetargu są tajne do momentu ogłoszenia postępowania przetargowego - podkreśla Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM, i potwierdza, że pod koniec stycznia ZTM złożył do Biura Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wniosek o wszczęcie postępowania. - Wszelkich informacji o wszczynanych i trwających postępowania udziela Biuro Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, zgodnie z ustawą pzp.
Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Kontrakt o wartości prawie 700 mln zł



Według wstępnych szacunków magistratu nowy kontrakt może kosztować ok. 676 mln zł. Przyczyn tak drastycznego wzrostu wartości umowy jest wiele. Od 2017 r., a więc od początku obecnej umowy, przez rynek przewozów, transportu i komunikacji miejskiej przetoczyły się co najmniej trzy poważne kryzysy.

Pierwszą klęską była pandemia, która dosłownie i w przenośni przetrzebiła branżę, zmuszając przewoźników do bolesnych restrukturyzacji. Drugim kryzysem, który uderzył pośrednio w przewoźników, była wojna na Ukrainie. Kierowcy i mechanicy byli zmuszeni zamienić pracę w transporcie na walkę o własną ojczyznę. Wreszcie trzeci powód - radykalny wzrost kosztów paliwa, energii i wynagrodzeń, co nałożyło się i spotęgowało skutki pandemii i wojny.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • Bo TOUR ma praktycznie całą flotę do wymiany jeżeli chcę się liczyć

    • 3 0

  • Dlaczego piszecie, że pracownicy to tylko ukraińcy? Polacy już nie pracują? Czy to nas się madotyczyć? Rynek pracy w polsce to nie obcokrajowcy!

    • 2 1

  • W nosie mam autobusy

    Przywrócić skm do Pruszcza Gdańskiego!

    • 2 2

  • :))

    ciekawi mnie kto do przetargu wystartuje????
    W specyfikacji należy określić rok produkcji autobusów,,jak maja przez 10-lat jezdzic.
    I chyba tylko Gait spełni warunki.
    Ale czy prezio lisicki bedzie sie "bawił" w rozszerzenie zakresu swiadczonych usług ?

    • 1 0

  • 700 mln??? To ile do kieszeni ???? Jak to dobrze, ze CBA jest kasowane :-)))))

    Teraz to się zacznie......

    • 2 0

  • teraz wiadomo...

    przetarg ustawiony pod autobusy napedzane wodorem,,,trzeba spłacic fanaberie łysickiego....

    • 1 0

  • Mega wałek

    • 1 0

  • Pół milona

    Miasto wojewódzkie z prawie pół miliona mieszkańców nie może ogarnąć komunikacji w mieście samemu? Przez ten czas lepiej by ZTM wzięło w leasing autobusy i zatrudniło kierowców. Zaoszczędzone pieniądze poszłyby w jakość i poprawę komfortu komunikacji miejskiej. Zwycięzcy kontraktu będą oszczędzać i probowatylko minimum spełnić. Tak wygląda wizja komunikacji w XXI wieku. Efekt? Więcej aut, bo komunikacja3zawodzi i ciasno. Komunikacja wolna, bo kolejne miejsca naziemne i dłuższy przejazd.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane