• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydenci trzech miast rozmawiali o przyszłości trójmiejskich lotnisk

Michał Stąporek, Piotr Weltrowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spotkanie prezydentów Gdyni - Wojciecha Szczurka, Sopotu - Jacka Karnowskiego i Gdańska - Pawła Adamowicza może doprowadzić do zakończenia sporów o przyszłość lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie. Spotkanie prezydentów Gdyni - Wojciecha Szczurka, Sopotu - Jacka Karnowskiego i Gdańska - Pawła Adamowicza może doprowadzić do zakończenia sporów o przyszłość lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie.

Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu rozmawiali we wtorek w ogrodach sopockiego hotelu Maryla o przyszłości obu trójmiejskich lotnisk oraz o nowych połączeniach lotniczych z Trójmiasta - w tym do Brukseli. Kompromis chyba jeszcze nigdy nie był tak blisko.



Udało nam się poznać szczegóły spotkania współwłaścicieli lotniska w Rębiechowie, do jakiego doszło we wtorek koło południa w Sopocie. Prezydenci trzech miast spotkali się w restauracji hotelu Maryla, przy ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu. Paweł Adamowicz, Wojciech SzczurekJacek Karnowski szukali wspólnie wyjścia z patowej sytuacji, w jakiej znalazło się lotnisko w Gdyni po ostatnich decyzjach Komisji Europejskiej. W rozmowach uczestniczył także marszałek pomorski Mieczysław Struk, przedstawiciele gminy Kosakowo i zarządów lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie

Czytaj więcej: Lotnisko w Kosakowie ma poważne problemy

Polecimy do Brukseli, dokąd jeszcze?

Wcześniej jednak podpisano porozumienie, które ma w znaczący sposób poprawić atrakcyjność siatki połączeń z lotniska w Rębiechowie. Jego sygnatariuszami byli prezes Portu Lotniczego w Rębiechowie Tomasz Kloskowski oraz prezes linii Eurolot Mariusz Dąbrowski.

Czego dotyczy to porozumienie?

- Właściciele lotniska zadeklarowali, że są w stanie wziąć na siebie część ryzyka biznesowego związanego ze znaczącą rozbudową siatki połączeń Eurolotu z lotniska w Rębiechowie - informuje Tomasz Kloskowski.

Co to oznacza? Że zarząd lotniska, za zgodą właścicieli portu lotniczego, wesprze finansowo rozwój siatki połączeń z Rębiechowa. W jaki dokładnie sposób? - To nasz know-how, którego na pewno nie będziemy zdradzać - zastrzega Kloskowski.

Nasi informatorzy (dwa niezależne źródła) mówią jednak o kilku nowych połączeniach lotniczych, w tym do Brukseli.

- Bardzo ciepło, ale szczegółów nie podam. Natomiast mogę powiedzieć, że jeśli te plany zostaną zrealizowane, to szczęśliwi będą nie tylko mieszkańcy Trójmiasta i Pomorza, ale i innych województw - ucina spekulacje Tomasz Kloskowski.

Rębiechowo i Kosakowo - co dalej?

Druga, mniej oficjalna część spotkania, dotyczyła przyszłości obu trójmiejskich lotnisk - w Gdańsku i w Gdyni. Właściciele Portu Lotniczego w Rębiechowie (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze i samorząd województwa pomorskiego) zastanawiali się, czy oba lotniska są w stanie współpracować, a jeśli tak, to na jakich zasadach. To kwestia niezwykle ważna do ustalenia w świetle ostatnich decyzji Komisji Europejskiej, które mogą wskazywać, że urzędnicy w Brukseli mogą uznać część gdyńskiego wkładu w budowę portu lotniczego Gdynia Kosakowo za niedozwoloną pomoc publiczną.

- Na spotkaniu przedstawiłem trzy warianty współistnienia obu portów lotniczych. Właściciele muszą je przeanalizować i wybrać któryś z nich. To nie jest decyzja, którą można podjąć ot, tak. Zwłaszcza, że z wszystkich kroków, które mają wpływ na wyniki naszej spółki, musimy się tłumaczyć bankom, które zapewniają nam finansowanie inwestycji - informuje Tomasz Kloskowski.

Choć prezes portu lotniczego w Rębiechowie odmówił nam ujawnienia treści przedstawionych przez siebie scenariuszy rozwoju obu lotnisku, nam udało się do nich dotrzeć.

Pierwszy z nich zakłada brak jakiejkolwiek współpracy obu lotnisk i ich współzawodnictwo na rynku. Drugi przewiduje, że lotniskiem w Kosakowie będzie zarządzać spółka kierująca lotniskiem w Rębiechowie. Trzeci zaś mówi o połączenie obu spółek lotniskowych, polegającym na tym, że majątek gdyńskiej spółki zostanie wniesiony aportem do spółki gdańskiej.

O komentarz poprosiliśmy uczestników spotkania.

- Gdyby ktoś się zapytał mnie dziś, czy jest sens budowania lotniska w Gdyni, to odpowiedziałbym, że nie. Fakty są jednak takie, że ono już istnieje. W tej sytuacji można wybrać drogę współzawodnictwa, która prowadziłaby do gospodarczego kanibalizmu, ale zamiast zjadać siebie nawzajem, lepiej chyba zasiąść wspólnie do stołu i podzielić się kolacją - komentuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

W podobnym tonie wypowiada się zastępca prezydenta Gdyni, Bogusław Stasiak.

- Współpraca obu lotnisk powinna mieć taką formę, która nie będzie naruszać interesów Gdańska, a i gdyńskie lotnisko będzie się też mogło rozwijać. Rozmawialiśmy głównie o rozwiązaniach kapitałowych, ale ostateczne decyzje jeszcze nie zostały podjęte. Za kilka tygodni odbędzie się kolejne spotkanie. Atmosfera rozmów jest bardzo merytoryczna, więc może być tak, że zapadną wtedy wiążące decyzje. Myślę, że moment przełomowy mamy już za sobą. Teraz eksperci skupią się na pracy i szukaniu rozwiązań nie pod kątem "czy", ale "jak" lotniska mają współpracować.

Jedynie w tonie Pawła Adamowicza można wyczuć nutę wątpliwości: - Debatowaliśmy nad "kwadraturą koła" tzn. jak sprawić, żeby lotnisko w Rębiechowie tak jak do tej pory rozwijało się i osiągało coraz lepsze wyniki przewozowe i finansowe, a nowo powstałe lotnisko w Kosakowie nie przynosiło strat i nie stało się konkurencja dla już istniejącego portu w Gdańsku. Czy naprawdę jest to możliwe? - napisał prezydent na swoim profilu w portalu Facebook.

Z naszych informacji wynika, że władze Gdyni optowały za rozwiązaniem drugim, zaś wszyscy pozostali uczestnicy spotkania - za wariantem trzecim, czyli de facto połączeniem obu lotnisk. Niemniej przedstawiciele Gdyni również nie wykluczyli podczas spotkania, iż ten wariant będzie dla nich do zaakceptowania, pod warunkiem jednak, iż umożliwi on dalszy rozwój portu lotniczego w Kosakowie.

Propozycje będą teraz analizowane - głównie pod kątem znalezienia takiego rozwiązania, które zminimalizuje koszty obu spółek.

(współpraca neo)

Miejsca

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

  • Kosakowo było robione pod najlepszego płatnika. Grubego. (1)

    Ale w międzyczasie protektor płatnika nie wrócił o własnych siłach ze Smoleńska i interesy płatnika diabli wzięły. Samolocik płatnika nawet trzeba było sprzedać. A teraz i tak polowanie z nagonką :-)

    • 18 10

    • czyli kto i jaki protektor

      i o jakich siłach miał wrócić?

      • 0 2

  • "W jaki dokładnie sposób? - To nasz know-how, którego na pewno nie będziemy zdradzać (2)

    Przecież lotnisko jest "państwowe", nie ma facet prawa "nie zdradzać" tych informacji.

    • 8 10

    • Nie jest państwowe. (1)

      To jest spółka, której głównym udziałowcom jest skarb państwa, a to wbrew pozorom olbrzymia różnica. Ministerstwo skarbu musi otrzymać rok rocznie raport z działania spółki, ale w przeciwieństwie do firm typowo państwowych nic ni musi być jawne.

      Takie proste obejście chroniące przed konkurencją.

      Druga sprawa, wielkiej zagadki tutaj nie ma, pewnie zobowiązali się pokryć część kosztów niesprzedanych biletów. z tonu wypowiedzi można zgadywać, że raczej na taki układ poszli niż bezpośrednią dopłatę.

      • 5 1

      • To czemu na stronie mają BIPa?

        • 1 1

  • Mam pomysła (1)

    Trzeba otworzyć linię Gdynia - Gdańsk.

    • 21 1

    • Rewelacja!!! SKM:)

      Samolotowa Komunikacja Miejska:) w skrócie SKM

      • 15 0

  • Błąd w artykule (3)

    'Z naszych informacji wynika, że władze Gdyni optowały za rozwiązaniem drugim, zaś wszyscy pozostali uczestnicy spotkania - za wariantem trzecim, czyli de facto połączeniem obu lotnisk. Niemniej przedstawiciele Gdyni również nie wykluczyli podczas spotkania, iż ten wariant będzie dla nich do zaakceptowania, pod warunkiem jednak, iż umożliwi on dalszy rozwój portu lotniczego w Kosakowie. '
    Gdynia była chyba za wariantem trzecim, natomiast reszta za wariantem drugim, to byłoby nielogiczne gdyby Gdynia, teraz chciała zrzec się wszystkiego na zarząd w Gdańsku.

    • 5 2

    • Gdynia postępuje od dawna alogicznie, więc ja nie widzę tutaj przeciwskazań

      do kolejnej głupoty gdyńskiej

      • 10 2

    • nielogiczny był pomysł budowy lotniska w Kosakowie

      teraz trzeba robić dobra mine do złej gry i szukać naiwniaków na finansowanie chorych wizji szczurka.

      Po męsku byłoby przyznać sie do błędu, aczy to po szczurzemu?

      • 11 2

    • Przeciez pomysł trzeci to oddanie lotniska.

      Drugi to tylko oddanie zarządzania nim.

      • 0 0

  • dwumiasto

    Gdańsk i Sopot jestem za taką obcją

    • 33 7

  • Jak sobie Pan Szczurek wymyślił to niech sam trzyma łapy w gó...a nie szuka kompanów!

    • 51 6

  • Tych trzech baranów ze zdjęcia,

    nie potrafi wprowadzić np. wspólnych biletów komunikacji miejskiej, równych stawek za wypożyczenie rowerów, etc., a "pod publiczkę" dywagują w sprawach lotnisk. Chociaż jak pamiętam, już jeden z nich ciągał samoloty "pod publiczkę", z uradowaną facjatą, a co z tego wyszło wszyscy wiemy!

    • 33 2

  • Bezczelny typ z tego Szczurka.

    Zamiast cieszyć się, że ktoś w ogóle chce z nim rozmawiać, to jeszcze facet ma czelność stawiać jakieś warunki. na miejscu Adamowicza powiedziałbym mu - "sp...szaj dziadu!!!

    • 62 19

  • gryzoniowy tupet jest porażajacy (2)

    wybudował niepotrzebny bubel mimo wielokrotnie wykazywanych absurdów tego pomysłu z kosakowem.
    Teraz jeszcze stawia warunki, jak Adamowicz i marszałek mu ulegną to nie ide na następne wybory.
    Mieszkancy tego wam nie darują, niech "uśmiechnięty" kisi się we własnym sosie.

    • 60 11

    • takis kiep

      od urodzenia czy to nabyte??

      • 3 8

    • .

      Prezydent Szczurek powinien złożyć natychmiastową dymisję!

      • 9 3

  • Osobiscie bym zaapelowal do wszystkich prezydentow !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (10)

    Nawet do prezydenta Gdanska majacego watpliwosci !!!!!!!!!! Drodzy prezydenci i panowie prezesi Rebiechowa !!!!!!!!!!!!!!!,,,,,,,,,Jezeli ma powstac Metropolia jako calosc to nalezy najpierw szukac porozumienia i caly czas nawet upierdliwie sie spotykac razem bo to zbliza do porozumien. A co do lotniska w Gdyni to rowniez nalezy spojrzec szerzej na ten aspekt w perspektywie wielkiej Metropolii Pomorskiej ale za np. 30 lat bo lotnisko w Gdyni jest budowane z mysla o przyszlosci jak nawet juz nas tu nie bedzie ale bedzie ono potrzebne metropolii i przyszlemu pokoleniu oraz mieszkancy Gdyni beda mieli blisko na lotnisko a mieszkancy Gdanska na swoje i w niczym te dwa lotniska nie musza kolidowac.!!!!!!,,, Nie szukajmy problemow czy watpliwosci tylko porozumienia i nalezy przedstawic komisji UE plan dlugofalowy gdyz za 30 lat oba lotniska beda potrzebne i beda przynosic zyski gdyz jezeli powstanie Metropolia z dobrym rozwojem to liczba ludnosci moze sie podwoii a i tez loty samolotami beda czyms normalnym i tanim . Wiec tak myslmy !!!!!,,,,,,,, Czy ktos widzi Metropolie za 50 lat ??? jak Kwiatkowski widzial kiedys w marzeniach Gdynie ?:),,Widzicie to za 50 lat ? ,,,, Ja widze piekne wiezowce lsniace w sloncu w Gdynii , Widze Riviere w Sopocie gdzie cumuja jachty milionerow , widze metro do Gdanska , Widze ladujace samoloty , I widze trzech starszych panow w blasku slonca przy drinku na plazy za 50 lat jak mowia :::: Widzisz Pawelku jutro lecisz do Szwajcarii na wczasy z Gdynii najnowszym samolotem :))) Daj spokoj Jacku :) w tym samolocie nawet Spa jest :) Wojtek wczoraj nim lecial to mowil ze dali jakies tabletki odmladzajace i byl pelen odlot i nawet na gitarze grali z milionerem a dzis zobacz jaki wysportowany ze nawet laseczki sie mu przygladaja :))))) Jacku ! Czy on ma jeszcze te tabletki odmladzajace bo tak poczulem ze i ja bym sie troche moze podkrecil :))),,,,,,,,,,,,Wiec tak zacznijmy myslec o Metropolii bo trzeba ja widziec za 50 lat !!!!!!!!!!!!!!!!,:)

    • 14 56

    • No ja to raczej widzę Budynia odsiadującego wyrok za przekręty w jego urzędzie.

      • 9 2

    • może mniej narkotycznego bełkotu (3)

      z wydziału propagandy.
      Wizjoner od siedmiu boleści może za 30 lat może za 50.
      Zmarnował 100 mln dla praprawnuków, ten barak w Kosakowie za 30 lat się rozleci zresztą szybciej

      • 21 3

      • :) strasznie sfrustrowani jestescie :))))) (2)

        Nudne musi byc wasze zycie bez marzen :) czyli sklep i piwo i znowu sklep i piwo :)

        • 2 11

        • z ciebie taki psychoanalityk (1)

          jak z gryzonia wizjoner

          • 10 3

          • lepszy psychoanalityk niz frustrat jak wy :)))

            • 3 9

    • Bezstronny, dlaczego sie nie podpisałeś pajacu? (1)

      wstydzisz się przed sąsiadami?

      • 15 0

      • pani Joasia vel bezstronny ma wiele wcieleń, ale tylko dwa IP. Ten w urzedzie i w domu

        • 14 1

    • do wizjonera

      Czy moglbys mi podac namiary na twojego dostawce tego srodka ktorym sie wspomagasz????
      Tez chce takie optymistyczne wizje bo jak na razie czarno mi na horyzontach:DDDDDD

      • 5 1

    • co palisz? napisz prosze

      • 2 0

    • Troche analizy.

      Tak właśnie nabudowano lotnisk we Włoszech, Hiszpanii, Grecji. Zobacz jakie mają problemy i obłożenie - to będziesz wiedział dlaczego unia tak się jeży.
      A swoją droga to chyba masz problem z liczeniem bo nie wiesz ile kosztuje budowa lotniska i jego utrzymanie przez 30 lat proponuje policzyć kosz a potem pisz swoje teorie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane