• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydenci trzech miast rozmawiali o przyszłości trójmiejskich lotnisk

Michał Stąporek, Piotr Weltrowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spotkanie prezydentów Gdyni - Wojciecha Szczurka, Sopotu - Jacka Karnowskiego i Gdańska - Pawła Adamowicza może doprowadzić do zakończenia sporów o przyszłość lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie. Spotkanie prezydentów Gdyni - Wojciecha Szczurka, Sopotu - Jacka Karnowskiego i Gdańska - Pawła Adamowicza może doprowadzić do zakończenia sporów o przyszłość lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie.

Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu rozmawiali we wtorek w ogrodach sopockiego hotelu Maryla o przyszłości obu trójmiejskich lotnisk oraz o nowych połączeniach lotniczych z Trójmiasta - w tym do Brukseli. Kompromis chyba jeszcze nigdy nie był tak blisko.



Udało nam się poznać szczegóły spotkania współwłaścicieli lotniska w Rębiechowie, do jakiego doszło we wtorek koło południa w Sopocie. Prezydenci trzech miast spotkali się w restauracji hotelu Maryla, przy ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu. Paweł Adamowicz, Wojciech SzczurekJacek Karnowski szukali wspólnie wyjścia z patowej sytuacji, w jakiej znalazło się lotnisko w Gdyni po ostatnich decyzjach Komisji Europejskiej. W rozmowach uczestniczył także marszałek pomorski Mieczysław Struk, przedstawiciele gminy Kosakowo i zarządów lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie

Czytaj więcej: Lotnisko w Kosakowie ma poważne problemy

Polecimy do Brukseli, dokąd jeszcze?

Wcześniej jednak podpisano porozumienie, które ma w znaczący sposób poprawić atrakcyjność siatki połączeń z lotniska w Rębiechowie. Jego sygnatariuszami byli prezes Portu Lotniczego w Rębiechowie Tomasz Kloskowski oraz prezes linii Eurolot Mariusz Dąbrowski.

Czego dotyczy to porozumienie?

- Właściciele lotniska zadeklarowali, że są w stanie wziąć na siebie część ryzyka biznesowego związanego ze znaczącą rozbudową siatki połączeń Eurolotu z lotniska w Rębiechowie - informuje Tomasz Kloskowski.

Co to oznacza? Że zarząd lotniska, za zgodą właścicieli portu lotniczego, wesprze finansowo rozwój siatki połączeń z Rębiechowa. W jaki dokładnie sposób? - To nasz know-how, którego na pewno nie będziemy zdradzać - zastrzega Kloskowski.

Nasi informatorzy (dwa niezależne źródła) mówią jednak o kilku nowych połączeniach lotniczych, w tym do Brukseli.

- Bardzo ciepło, ale szczegółów nie podam. Natomiast mogę powiedzieć, że jeśli te plany zostaną zrealizowane, to szczęśliwi będą nie tylko mieszkańcy Trójmiasta i Pomorza, ale i innych województw - ucina spekulacje Tomasz Kloskowski.

Rębiechowo i Kosakowo - co dalej?

Druga, mniej oficjalna część spotkania, dotyczyła przyszłości obu trójmiejskich lotnisk - w Gdańsku i w Gdyni. Właściciele Portu Lotniczego w Rębiechowie (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze i samorząd województwa pomorskiego) zastanawiali się, czy oba lotniska są w stanie współpracować, a jeśli tak, to na jakich zasadach. To kwestia niezwykle ważna do ustalenia w świetle ostatnich decyzji Komisji Europejskiej, które mogą wskazywać, że urzędnicy w Brukseli mogą uznać część gdyńskiego wkładu w budowę portu lotniczego Gdynia Kosakowo za niedozwoloną pomoc publiczną.

- Na spotkaniu przedstawiłem trzy warianty współistnienia obu portów lotniczych. Właściciele muszą je przeanalizować i wybrać któryś z nich. To nie jest decyzja, którą można podjąć ot, tak. Zwłaszcza, że z wszystkich kroków, które mają wpływ na wyniki naszej spółki, musimy się tłumaczyć bankom, które zapewniają nam finansowanie inwestycji - informuje Tomasz Kloskowski.

Choć prezes portu lotniczego w Rębiechowie odmówił nam ujawnienia treści przedstawionych przez siebie scenariuszy rozwoju obu lotnisku, nam udało się do nich dotrzeć.

Pierwszy z nich zakłada brak jakiejkolwiek współpracy obu lotnisk i ich współzawodnictwo na rynku. Drugi przewiduje, że lotniskiem w Kosakowie będzie zarządzać spółka kierująca lotniskiem w Rębiechowie. Trzeci zaś mówi o połączenie obu spółek lotniskowych, polegającym na tym, że majątek gdyńskiej spółki zostanie wniesiony aportem do spółki gdańskiej.

O komentarz poprosiliśmy uczestników spotkania.

- Gdyby ktoś się zapytał mnie dziś, czy jest sens budowania lotniska w Gdyni, to odpowiedziałbym, że nie. Fakty są jednak takie, że ono już istnieje. W tej sytuacji można wybrać drogę współzawodnictwa, która prowadziłaby do gospodarczego kanibalizmu, ale zamiast zjadać siebie nawzajem, lepiej chyba zasiąść wspólnie do stołu i podzielić się kolacją - komentuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

W podobnym tonie wypowiada się zastępca prezydenta Gdyni, Bogusław Stasiak.

- Współpraca obu lotnisk powinna mieć taką formę, która nie będzie naruszać interesów Gdańska, a i gdyńskie lotnisko będzie się też mogło rozwijać. Rozmawialiśmy głównie o rozwiązaniach kapitałowych, ale ostateczne decyzje jeszcze nie zostały podjęte. Za kilka tygodni odbędzie się kolejne spotkanie. Atmosfera rozmów jest bardzo merytoryczna, więc może być tak, że zapadną wtedy wiążące decyzje. Myślę, że moment przełomowy mamy już za sobą. Teraz eksperci skupią się na pracy i szukaniu rozwiązań nie pod kątem "czy", ale "jak" lotniska mają współpracować.

Jedynie w tonie Pawła Adamowicza można wyczuć nutę wątpliwości: - Debatowaliśmy nad "kwadraturą koła" tzn. jak sprawić, żeby lotnisko w Rębiechowie tak jak do tej pory rozwijało się i osiągało coraz lepsze wyniki przewozowe i finansowe, a nowo powstałe lotnisko w Kosakowie nie przynosiło strat i nie stało się konkurencja dla już istniejącego portu w Gdańsku. Czy naprawdę jest to możliwe? - napisał prezydent na swoim profilu w portalu Facebook.

Z naszych informacji wynika, że władze Gdyni optowały za rozwiązaniem drugim, zaś wszyscy pozostali uczestnicy spotkania - za wariantem trzecim, czyli de facto połączeniem obu lotnisk. Niemniej przedstawiciele Gdyni również nie wykluczyli podczas spotkania, iż ten wariant będzie dla nich do zaakceptowania, pod warunkiem jednak, iż umożliwi on dalszy rozwój portu lotniczego w Kosakowie.

Propozycje będą teraz analizowane - głównie pod kątem znalezienia takiego rozwiązania, które zminimalizuje koszty obu spółek.

(współpraca neo)

Miejsca

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

  • w Sopocie powinni jeszcze wybudować lotnisko

    na sztucznej wyspie jak w Hong Kongu

    • 4 1

  • dla równowagi proponuję lotnisko w Sopocie

    pas na molo

    • 4 1

  • większość gdańskich zacietrzewionych kibico-hejterów specjalista od nienawiści do Gdyni (12)

    Gdy tymczasem należny wyjaśnić kilka prawd nie tych co partyjna unia przekazuje tylko obiektywnych i gospodarczych;

    1. to Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie w celu wyjaśnienia, czy plany dotyczące częściowego przekształcenia dawnego lotniska wojskowego Gdynia-Oksywie(Babie-Doły) -(w 1/10 kosztów tego co gdańskie)zagospodarowanie i właściwie wykorzystane Gdynia-Kosakowo w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami w zakresie pomocy państwa i dlaczego tak tanio?.

    2. Obawa, że zbudowane za Gierka w niefortunnym położeniu istniejące, a nie w pełni wykorzystywane na dodatek pochłaniające ogromną unijną kasę w Gdańsku głównie dlatego, że Tusk doszedł do władzy a Gdańsk jest jego matecznikiem na dodatek PiS dał EURO i wypiął się na wcześniejsze ustalenia i uchwałę Sejmiku Woj. dot. wspólnego zarządu oboma lotniskami i równomiernego ich rozwoju. W takiej sytuacji Komisja poważnie obawia się, że publiczne mądre i uzasadnione finansowanie Gdyni dałoby beneficjentowi ich zdaniem nieuzasadnioną przewagę gospodarczą nad konkurentami, w szczególności nad portem lotniczym w Gdańsku- Rębiechowie - napisano w komunikacie przesłanym.

    3. Widać ktoś z POlitycznego namaszczenia wstrząsał tę hucpę, bo jak dziwnym zbiegiem Ich niedopatrzenia (a wszystko trzeba czytać między wierszami)to jak sie ma ryzyko za linie lotnicze dofinansowywane z kasy - to jest dopiero niedopuszczalna interwencja publiczna a nie budowa/ a właściwie modernizacja lotniska w Gdyni?

    4. wszystko to za KE, wg której dotacje Gdańska i rządowe do Rębiechowa są jak najbardziej OK, a do Gdy-Kosakowa już nie są OK. Wskazuje tylko jedno, mogą wyjść unijne przekręty:))
    - Wielka atencja dla władz Gdynia, ze nie babrała się w tym błotku i poszła cała naprzód i postanowiła pociągnąć swoją inwestycję sama i wsparła to na dodatek aktywnie podczas wyborów gdyńska opozycja - co muszę przyznać za ich wielki sukces - tej naszej lokalnej PO i PiS, oby takich więcej!).

    5. jak wyjaśniły władze lotniska Gdynia-Kosakowo i miasta, lotnisko to jest realizowane z wielką starannością, zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi oraz wcześniejszymi podjętymi uchwałami, analizami itd.
    - mogę zrozumieć obawy unijne, którym w jej małej główce się nie mieści, że władze Gdyni przejęły w części "za darmo" wojskowy (MW)port lotniczy i po takiej może po fuzji "gdyby były zdrowe układy" Gdynia słaby się Hubem, a de facto przejęłaby kontrole nad Rębiechowem - oczywiście Lotnisko wojskowe tez na tym by mocno zyskało, ponieważ cała infrastruktura techniczna także mocno by im pomogła do tego kasa z dzierżawy pozwoliłaby modyfikować ich mniejszy pas startowy i go uzbrajać.

    6. poważny problem to ma prezes Lotniska RĘbiechowo ponieważ wstrzymano im 160 mln., przy najgorszym Gdynia odzyska wniesiona kasę od spółki komunalnej PL.GDY.-KOS) wniesione 100 mln.
    No i okazało sie, że Gdańsk z kolegami z Unii chciał utopić władze Gdyni a okazuje się "że kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada" i to by byłby nie pierwszy raz.

    7. takie połączenie w jeden organizm superlotniska zlikwidowałby także zarzuty i pomówienia, o to że Gdynia mało dokłada się do Gdańskiego lotniska, a wniesiene aportem Gdy.-Kosakowa zwiększyłoby gdyński wkład we wspólną spółkę, niestety znając gdańska chytrość i przebiegłość, należałoby to uwarunkować wieloma zastrzeżeniami zwłaszcza zabezpieczając sukcesywny rozwój Gdyńsko-kosakawskiego lotniska dostępu środków unijnych i inwestycji około lotniskowych, ponieważ głównym zamysłem jest rozwój całego regionu.

    Reasumując; Niech Unia zajmie się prawidłowym kwalifikowaniem na dofinansowanie zgłaszanych aplikacji, a nie wciska nos do miejsc gdzie nie dała nawet złamanego szelonga. Póki co to jeszcze działania Rządu RP, który zgodnie z Programem Rozwoju Lotnisk do 2025 roku, jak również zgodnie z polską polityką dot. zagospodarowania części lotnisk powojskowych i wojskowych, w tym lotniska Gdynia Oksywie. Jeżeli poza tym KE podważa własną,politykę zrównoważonych regionów' - to na czort nam taki drogę RWPG tylko pomniejszone do dwóch liter UE. Przed przekazaniem części lotniska EPOK wizytował to lotnisko osobiście premier i minister właściwy ds transportu i inni "święci". Województwo Pomorskie już kilka lat temu włączyło lotnisko EPOK do Strategii Rozwoju Transportu na szczeblu regionalnym, w której EPOK ma być lotniskiem komplementarnym, a zatem nie konkurecją do EPGD. W tej sytuacji jest bardzo wątpliwe, że to KE, tak ,,,sama z siebie'' obudziła się dopiero teraz, czyli na etapie bardzo poważnego zaangażowania środków i prac na lotnisku w Gdyni. Raczej wygląda na to, że to zarząd PL EPGD ,,był łaskaw, uprzejmie donieść'' na EPOK do KE.

    Jest szansa na naprawę tego donosicielstwa i Gadańsk z pomagierami z Sopotu założyć włosiennice i prosić o POsłuchanie, a mam nadzieje że Władze Gdyni tanio skóry nie sprzedadzą, ku naszemu wspólnemu dobru nie tylko Gdyni, ale i Trójmiasta, Pomorza i Polski.

    • 13 36

    • taaa jasne (5)

      he.he.he...łubu dubu łubu dubu...Mnie przekonałeś Jarząbek! :P

      • 7 3

      • a jakieś inne filmy w życiu widziałeś? (4)

        bo o książki jakie czytałeś (i czy wzorem pierwszego gdańszczanina, który takowymi się nie skalał, a dziś nawet filmy...:))) nie wspomnę, czy własne sądy, ale do tego trzeba niestety mieć wiedzę, potrafić myśleć z konstruktywną wyobraźnią itd.

        Podpowiem ci chłopie, choć pewnie tego nie zrozumiesz, bo tego nie ma w filmie i nikt nie gada do szafy, że na takie projekty trzeba jednak patrzeć w perspektywie dziesięcioleci tak jak na całą Gdynię.Ja wiem, że twój Gdańsk ma już ponad 1000 lat i 437 tys.mieszkańców, a Gdynia w ciągu zaledwie 87 lat ma już 250 tys. więc zgodnie z tendencja progresji należy wszystkie siły i środki skierować na to gdyńskie lotnisko, ponieważ ONO ma przyszłość. Gdyńskie lotnisko jest portem wykorzystującym istniejący potencjał starego lotniska wojskowego. Obok funkcji strategicznych i wojskowych mają tu zostać wprowadzone nowoczesne funkcje cywilne.

        Więc rozbudowa infrastruktury transportowej nie służą tylko zarabianiu pieniędzy, nie wiem ile masz lat, ale przez dobre 20 lat wszyscy dokładaliśmy do tego rębiechowskiego, a gdyński biznesmen nawet wybudował tam terminal VIP-ów. Więc chodzi o to, aby poszerzać możliwości rozwojowe i stymulować czynniki, które przyciągają w ten rejon inwestycje.

        • 3 11

        • (3)

          To po jaki chu Szczurek od jakiegoś czasu s.r.a się ze strachu i łazi w łaskę z podkulonym ogonem do Gdańska i Struga. Niech sobie buduje, utrzymuje, daje i oddaje pieniądze. Przecież jest to gdyńskie rozwojowe lotnisko, Gdańskowi zupełnie nie potrzebne.

          • 9 4

          • Bo prezydent jest b. mądrym człowiekiem i nie chce w Trójmieście konfliktów (2)

            natomiast dynamiczny rozwój i dobrobyt. Gdynia to gospodarne miasto i zależny jej mieszkańcom, aby każdy skwerek skrawek właściwie zagospodarować więc nie dziw się, że lotnisko musiało być zagospodarowane. To sprawia, że zrównoważony rozwój obszarów miejskich stanowi kluczowy priorytet mądrej gdyńskiej polityki miejscowej ale i regionalnej. To także projekty które promowały wymianę doświadczeń i wiedzy pomiędzy partnerami sąsiadów w celu wypracowania skutecznych i zrównoważonych wniosków oraz zaleceń.

            A lotnisko w Gdyni było dużo wcześniej jak to w Gdańsku, tylko należny to zrozumieć, czym prędzej dla połączenia dwóch lotnisk Koleją Metropolitalna i czym prędzej zrównać te dwa miasta.

            • 3 12

            • Ale są też pewne reguły gry, zaś ochrona konkurencji jest jedną z nich. (1)

              I KE ma na jej punkcie prawdziwego fioła. Dlatego należało najpierw przemyśleć sprawę również z tego punktu widzenia, a potem inwestować środki. Odwrotna kolejność może się po prostu zemścić na gdyńskim Prezydencie Tysiąclecia. A zapłacą za to podatnicy.

              • 0 0

              • "ochrona konkurencji"

                oooo przy Portach lotniczych obowiązuje, ale przy terminalach kontenerowych już nieeeeee?

                Nie jesteście w stanie zakrzyczeć PRAWDY!!!!

                • 1 0

    • Grafomański bełkot podszyty konfabulacją. (2)

      Tak zacietrzewionego i zakompleksionego człowieka na punkcie Gdańska w życiu nie słyszałem. Jesteś właśnie pełną gębą, nawołującym do nienawiści kibolem, z którym żadna dyskusja nie ma sensu. Mam nadzieję, że jesteś zwykłym wybrykiem natury.

      • 12 3

      • nic nie zrozumiałeś, cofnij sie do 3 klasy szkoły podstawowej i nie pij tyle

        • 1 2

      • Przecież to urzędnik UM Gdunia.

        Każdy na tym forum ci to powie.

        • 1 1

    • Rozczaruję Cię, ale w Brukselce czytają europejskie gazety lokalne.

      I w odróżnieniu od lokalnych tubylców (chociaż dla nich jesteśmy raczej tambylcami), czytają ze zrozumieniem, i wyciągają wnioski. Żadne donosicielstwo nie jest potrzebne. Więc we kwestii zacietrzewienia proponuje najpierw w lustro spojrzeć.

      • 4 3

    • dawno tak bezstronnego bełkotu nie czytałem

      • 2 2

    • Wiesz, urzędników w KE jest tylu, że nie potrzeba donosicielstwa, by któryś zauwazył to coś.

      • 0 0

  • Nienażarty Szympans nie ma lotniska...

    • 8 1

  • panowie na zdjeciu sa jak zgrana partia kart

    czas juz na nich, przewietrzyc UM i wywalic te zasiedziala klike, zastepcow, skretarzy, zburzyc uklady i ukladziki, niech w koncu bedzie normalnie, ze wybory wnosza cos nowego a nie ciagle te same twarze i koligacje

    • 8 4

  • latać do grenoble

    Powinni urochomić loty do grenoble w okresie zimy na narty albo z gdanska ,albo z kosakowa

    • 3 1

  • Jaka pomyłka?! Ja chcę polecieć z Gdyni do Wrocławia.

    I winszuję sobie podróżować z Gdyni. A jeśli dalej: do Włoch czy Hiszpanii -tym lepiej!

    • 2 7

  • Fajne ukladanki z dzisiejszych tematow mozna stworzyc !!!!!!!!!!!!!!

    '' Prezydenci trzech miast usuneli awarie wodociagu :)i zwiedzili nitke tunelu pod Martwa Wisla gdzie odwolali dyrektora SKM i Szpitala :) nastepnie poszli do przedszkola na zajecia dodatkowe :) Dzis sa poszukiwani listem gonczym :)

    • 2 2

  • trzech amigos

    Zebrało sie trzech specjalistòw od lotnictwa. mega zawodowcy od wszystkich dziedzin biznesu, a potrzeby zwykłej reklamy nie pojmują. sic zbyt długa wladza demoraluzuje, szerzy się nepotyzm i sodòwa w głowach buzuje

    • 5 1

  • Zaczynam rozumieć.... Szczurek to wizjoner

    on wie , że niebawem lecąc z Gdyni do Gdańska będą lecieć za granicę...

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane