• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydenci trzech miast rozmawiali o przyszłości trójmiejskich lotnisk

Michał Stąporek, Piotr Weltrowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spotkanie prezydentów Gdyni - Wojciecha Szczurka, Sopotu - Jacka Karnowskiego i Gdańska - Pawła Adamowicza może doprowadzić do zakończenia sporów o przyszłość lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie. Spotkanie prezydentów Gdyni - Wojciecha Szczurka, Sopotu - Jacka Karnowskiego i Gdańska - Pawła Adamowicza może doprowadzić do zakończenia sporów o przyszłość lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie.

Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu rozmawiali we wtorek w ogrodach sopockiego hotelu Maryla o przyszłości obu trójmiejskich lotnisk oraz o nowych połączeniach lotniczych z Trójmiasta - w tym do Brukseli. Kompromis chyba jeszcze nigdy nie był tak blisko.



Udało nam się poznać szczegóły spotkania współwłaścicieli lotniska w Rębiechowie, do jakiego doszło we wtorek koło południa w Sopocie. Prezydenci trzech miast spotkali się w restauracji hotelu Maryla, przy ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu. Paweł Adamowicz, Wojciech SzczurekJacek Karnowski szukali wspólnie wyjścia z patowej sytuacji, w jakiej znalazło się lotnisko w Gdyni po ostatnich decyzjach Komisji Europejskiej. W rozmowach uczestniczył także marszałek pomorski Mieczysław Struk, przedstawiciele gminy Kosakowo i zarządów lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie

Czytaj więcej: Lotnisko w Kosakowie ma poważne problemy

Polecimy do Brukseli, dokąd jeszcze?

Wcześniej jednak podpisano porozumienie, które ma w znaczący sposób poprawić atrakcyjność siatki połączeń z lotniska w Rębiechowie. Jego sygnatariuszami byli prezes Portu Lotniczego w Rębiechowie Tomasz Kloskowski oraz prezes linii Eurolot Mariusz Dąbrowski.

Czego dotyczy to porozumienie?

- Właściciele lotniska zadeklarowali, że są w stanie wziąć na siebie część ryzyka biznesowego związanego ze znaczącą rozbudową siatki połączeń Eurolotu z lotniska w Rębiechowie - informuje Tomasz Kloskowski.

Co to oznacza? Że zarząd lotniska, za zgodą właścicieli portu lotniczego, wesprze finansowo rozwój siatki połączeń z Rębiechowa. W jaki dokładnie sposób? - To nasz know-how, którego na pewno nie będziemy zdradzać - zastrzega Kloskowski.

Nasi informatorzy (dwa niezależne źródła) mówią jednak o kilku nowych połączeniach lotniczych, w tym do Brukseli.

- Bardzo ciepło, ale szczegółów nie podam. Natomiast mogę powiedzieć, że jeśli te plany zostaną zrealizowane, to szczęśliwi będą nie tylko mieszkańcy Trójmiasta i Pomorza, ale i innych województw - ucina spekulacje Tomasz Kloskowski.

Rębiechowo i Kosakowo - co dalej?

Druga, mniej oficjalna część spotkania, dotyczyła przyszłości obu trójmiejskich lotnisk - w Gdańsku i w Gdyni. Właściciele Portu Lotniczego w Rębiechowie (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze i samorząd województwa pomorskiego) zastanawiali się, czy oba lotniska są w stanie współpracować, a jeśli tak, to na jakich zasadach. To kwestia niezwykle ważna do ustalenia w świetle ostatnich decyzji Komisji Europejskiej, które mogą wskazywać, że urzędnicy w Brukseli mogą uznać część gdyńskiego wkładu w budowę portu lotniczego Gdynia Kosakowo za niedozwoloną pomoc publiczną.

- Na spotkaniu przedstawiłem trzy warianty współistnienia obu portów lotniczych. Właściciele muszą je przeanalizować i wybrać któryś z nich. To nie jest decyzja, którą można podjąć ot, tak. Zwłaszcza, że z wszystkich kroków, które mają wpływ na wyniki naszej spółki, musimy się tłumaczyć bankom, które zapewniają nam finansowanie inwestycji - informuje Tomasz Kloskowski.

Choć prezes portu lotniczego w Rębiechowie odmówił nam ujawnienia treści przedstawionych przez siebie scenariuszy rozwoju obu lotnisku, nam udało się do nich dotrzeć.

Pierwszy z nich zakłada brak jakiejkolwiek współpracy obu lotnisk i ich współzawodnictwo na rynku. Drugi przewiduje, że lotniskiem w Kosakowie będzie zarządzać spółka kierująca lotniskiem w Rębiechowie. Trzeci zaś mówi o połączenie obu spółek lotniskowych, polegającym na tym, że majątek gdyńskiej spółki zostanie wniesiony aportem do spółki gdańskiej.

O komentarz poprosiliśmy uczestników spotkania.

- Gdyby ktoś się zapytał mnie dziś, czy jest sens budowania lotniska w Gdyni, to odpowiedziałbym, że nie. Fakty są jednak takie, że ono już istnieje. W tej sytuacji można wybrać drogę współzawodnictwa, która prowadziłaby do gospodarczego kanibalizmu, ale zamiast zjadać siebie nawzajem, lepiej chyba zasiąść wspólnie do stołu i podzielić się kolacją - komentuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

W podobnym tonie wypowiada się zastępca prezydenta Gdyni, Bogusław Stasiak.

- Współpraca obu lotnisk powinna mieć taką formę, która nie będzie naruszać interesów Gdańska, a i gdyńskie lotnisko będzie się też mogło rozwijać. Rozmawialiśmy głównie o rozwiązaniach kapitałowych, ale ostateczne decyzje jeszcze nie zostały podjęte. Za kilka tygodni odbędzie się kolejne spotkanie. Atmosfera rozmów jest bardzo merytoryczna, więc może być tak, że zapadną wtedy wiążące decyzje. Myślę, że moment przełomowy mamy już za sobą. Teraz eksperci skupią się na pracy i szukaniu rozwiązań nie pod kątem "czy", ale "jak" lotniska mają współpracować.

Jedynie w tonie Pawła Adamowicza można wyczuć nutę wątpliwości: - Debatowaliśmy nad "kwadraturą koła" tzn. jak sprawić, żeby lotnisko w Rębiechowie tak jak do tej pory rozwijało się i osiągało coraz lepsze wyniki przewozowe i finansowe, a nowo powstałe lotnisko w Kosakowie nie przynosiło strat i nie stało się konkurencja dla już istniejącego portu w Gdańsku. Czy naprawdę jest to możliwe? - napisał prezydent na swoim profilu w portalu Facebook.

Z naszych informacji wynika, że władze Gdyni optowały za rozwiązaniem drugim, zaś wszyscy pozostali uczestnicy spotkania - za wariantem trzecim, czyli de facto połączeniem obu lotnisk. Niemniej przedstawiciele Gdyni również nie wykluczyli podczas spotkania, iż ten wariant będzie dla nich do zaakceptowania, pod warunkiem jednak, iż umożliwi on dalszy rozwój portu lotniczego w Kosakowie.

Propozycje będą teraz analizowane - głównie pod kątem znalezienia takiego rozwiązania, które zminimalizuje koszty obu spółek.

(współpraca neo)

Miejsca

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

  • "że majątek gdyńskiej spółki zostanie wniesiony aportem do spółki gdańskiej." (1)

    no tak skok Gdańska na gdyńską kasę - jak zwykle?

    Pannnowie nie ta droga!

    • 9 25

    • Jaki skok Gdańska na gdyńską kasę? To Szczurek teraz lata i s*ra się, bo mu się KE zaczęła do 4 liter dobierać. Gdańsk ma w nosie to lotnisko w Gdyni i ostatnie, co mu jest potrzebne, to podrzucenie tego kukułczego jaja. Zdecydowanie jestem za wariantem pierwszym, niech Szczurek teraz sam się martwi, co z tym fantem zrobić i wypije piwo, którego nawarzył.

      • 14 3

  • moje zdanie nt lotniska w gdyni (6)

    albo powinien zostać wojskowy, albo możnaby zrobic jakis tor wyscigowy czy cos z mozliwoscia np wynajmu, lotnisko w gdańsku w zupełności wystarczy...

    • 21 5

    • Chlopie ty chyba swiata nigdy nie widziales :) (5)

      Gdyby Londyn mial jedno lotnisko :))) czy New York :)) wysmiali by cie tam za te nudy :0

      • 2 9

      • tak tak ma bodajze 6, ale (4)

        porównaj sobie Londyn i najbliższe okolice, a Trójmiasto i najbliższe okolice, tam przyjeżdża pełno ludzi, jest ruch, wiele się dzieje więc tam te lotniska zdają egzamin, a u nas? może nich w Wejherowie jeszcze zrobią :)

        • 10 2

        • Londyn tez byl kiedys maly :) (3)

          Gdynia za 100 lat bedzie jak Londyn wiec tak mysl .

          • 1 18

          • To tylko Gdańsk się tak długo rozbudowuje (1)

            ma już ponad 1000 lat i 437 tys. a Gdynia 87 lat i już 250 tys. więc zgodnie z tendencja progresji należy wszystkie siły i kasę skierować na to gdyńskie lotnisko!

            • 1 12

            • dane demograficzne z d... wziete
              uzupelnij je sledziu

              • 6 0

          • Oj tam

            Za 100 lat to ja pod ziemią będę, po co mi wtedy rozbudowana Gdynia ;) a nawet za 100 lat to nie będzie jak Londyn

            • 2 1

  • Gdyńskie lotnisko - terminal powinien zostać przebudowany na (2)

    Terminal Handlowy i stać się dużą galerią handlową lub domem handlowym, albo giełdą. Na terenach przyległych normalnie ludzie mogliby się budować i mieszkać. Gdyńskie lotnisko nie ma ekonomicznego i zdroworozsądkowego uzasadnienia. Ciekawe czy Rębiechowo w przyszłości przejmie też kolejkę górską na szczyt Kamiennej Góry. A przy okazji, panie prezydencie niech pan się przejedzie od czasu do czasu po peryferiach swojego miasta i zobaczy stan drug, może od Morskiej, koleiny jak przy wzburzonym morzu.

    • 18 5

    • (1)

      Zanim zaczniesz komuś coś wytykać to najpierw dokształć się, bo Twoja ortografia woła o pomstę do nieba!
      Cyt.:" DRUG "

      • 3 1

      • Ja wytykam, bo mam jakieś zdanie,

        a Ty się tylko czepiasz miszczu ortografii. Jakoś nie widziałem Twoich wpisów powyżej i poniżej, a roi się tam od błędów ortograficznych, interpunkcyjnych o stylistycznych nie wspomnę, z tego wnioskuję, że mnie tak polubiłeś ;) lub tylko wiesz jak się pisze liczbę mnogą od drogi. A tak przy okazji może tak coś na temat :)?

        • 3 1

  • refleksja

    Szczurek działa jak Gierek.
    Zostaną po nim długi...

    • 18 4

  • Kiedy powstanie lotnisko w Sopocie i w Kartuzach

    żeby nie trzeba było jeżdzić do Gdanska .

    Prawdziwa epidemia ztymi lotniskami ,
    każda pipiduwa chce lotnisko tylko
    samolotów brak. Podobnie jak z epidemią teatrów ,
    muzeów i aguaparków . Kto to utrzyma i zaco ? .

    • 17 5

  • lotnisko bierze ryzyko za linie lotnicze

    To jest dopiero niedopuszczalna interwencja publiczna a nie budowa lotniska w Gdynii.
    Znowu wszystko trzeba czytać między wierszami i lemingom tłumaczyc, naprawdę szkoda mi was.

    • 4 3

  • to jest problem szczura i jego kompleksów (1)

    niech szczurek sam sobie lata na to lotnisko,a Gdanskie lotnisko niech się rozwija i nie patrzy na innych szczególnie tych którzy żle im życzą.

    • 20 8

    • szczurek ma kompleks ciebie... co za ludzie :-))))

      • 2 2

  • Sopot rząda lotniska !

    precz z hipodromem !- tam ma być International Air Port

    • 9 1

  • już wystarczy spółek (3)

    Panie Prezydencie Karnowski zadnych dokładek do lotnisk,Chyba starczy jedna inwestycja z Gdańskiem która teraz pewnie juz bokiem nam wychodzi.Dla niewiedzących o co chodzi to budowa HALI.

    • 1 12

    • akurat.. (2)

      ..ta inwestycja prxynosi zysk..

      • 9 1

      • nie wierzę (1)

        Komu? Przeciez nie mnie.Ja z tego nic nie mam Tylko podwyżki od waszego Saur Neptuna.Moze Panom J.K ,P.A.

        • 1 4

        • Komu Miastu

          A skoro Miastu to i Tobie.

          • 1 1

  • trój

    Trzech tenorów spotkało się na Sępiej,kiepsko to wygląda.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane