• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

bra
21 listopada 2023, godz. 09:00 
Opinie (300)
Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko linię kolejową, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem. św Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko linię kolejową, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem. św Wojciecha.

Projekt PKM Południe - w ciągu najbliższych dni zostanie ogłoszony przetarg na jego opracowanie. Poza samą linią kolejową obejmie też drugi etap Nowej Świętokrzyskiej oraz wiadukt i estakadę nad magistralą E65 i Traktem św. Wojciecha. Prace projektowe potrwają do 2026 r. Ich koszt jest szacowany na 50 mln zł.




Będziesz korzystał z PKM Południe?

Właśnie została podpisana umowa o współpracy pomiędzy Województwem Pomorskim i miastem Gdańsk, przy współudziale spółki PKM SA, będącą kolejnym krokiem do wspólnej realizacji projektu PKM Południe.

Projekt PKM Południe



- Dokumentację przetargową mamy już praktycznie gotową i trwają jej ostatnie uzgodnienia z naszymi partnerami z samorządów. Gdy tylko uzgodnimy z nimi jej ostatnie szczegóły, ogłoszenie przetargu będzie kwestią kilku dni - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Projekt PKM Południe obejmuje trzy zadania": jedno kolejowe i dwa drogowe.



Co obejmuje projekt PKM Południe?



PKM Południe - projekt obejmuje:

  1. budowę 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowę bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. budowę drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.


Projekt wart 50 mln zł



Zgodnie z umową Województwo Pomorskie i miasto Gdańsk będą współfinansować opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe, która ma powstać do 2026 r. Jej szacunkowy koszt wynosi 50 mln zł.

28 mln zł do projektu dokłada Gdańsk. Środki posłużą do dokapitalizowania spółki PKM i będą sukcesywnie przekazywane przez najbliższe 3 lata. Dzięki temu miasto obejmie 7,5 proc. udziałów w spółce.

PKM Południe: budowa do 2029 r.



Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi będzie możliwe już w obecnej perspektywie unijnej, w latach 2026-2029.

Koszt budowy szacowany jest na 1,8 mld zł.

6 przystanków PKM Południe:

  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

bra

Miejsca

Opinie (300) 4 zablokowane

  • Ktoś tu nieźle odleciał (1)

    kilometrowy odcinek drogi z pętli Świętokrzyska - Kampinoska ma powstać w 3(TRZY) lata ...

    Skoro sam projekt potrzeba aż! 3 lat to ile zajmie budowa x-kilometrów drogi + kolej?

    • 8 1

    • Budowa jest krótsza

      Najwięcej czasu zajmuje cykl: koncepcja, założenia techniczno- ekonomiczne- projekt, uzgodnienia, pozwolenie na budowę, przetarg

      • 5 0

  • (1)

    Jest szansa że powstanie bo pis na szczęście przegrał wybory i KPO zostanie w końcu odblokowane.
    Inaczej byśmy zobaczyli większe inwestycja w Gdańsku jak świnia siodło.
    Kasa by szła na belzebuba z Torunia i elektorat czyli katociemnotę z podkarpacia czy innych alkoholików dziciorobów.

    • 11 8

    • Tak, tak, przy okazji będziemy mieli wyższe podatki które zaakceptował już Pinokio, w tym podatek od samochodów.

      • 2 0

  • Jak niby ma iść ta PKM? (1)

    Przecież tam są tereny zielone i zbiornik retencyjny Augustowska. Jeszcze niedawno miasto tam stworzyło plac zabaw i boiska. To do zasypania i zaorania? Nie wspominając o blokach mieszkalnych.

    • 10 3

    • zbiornik

      trasa ma być powyżej zbiornika a nie poniżej

      • 1 0

  • Misterna twierdza - przystanek św Wojciecha (6)

    Nie wiem komu miałby służyć wielopoziomowy przystanek z wysokimi schodami nad Traktem św Wojciecha.
    Widać nawet na wizualizacji, że w pobliżu jest parę starych oruńskich bud i tyle. Węzeł integracyjny z Traktem też to nie będzie, bo nie ma miejsca tam przy Kanale Raduni na pętlę autobusową. Będzie to kolejny nieuczęszczany przystanek PKM jak Bretowo czy Niedźwiednik...
    Ten przystanek trzeba przesunąć i zlokalizować albo na Czerwonym Moście gdzie ma być węzeł integracyjny albo bardziej na zachód przy szkole przy Małomiejskiej, aby dochodzili tu mieszkańcy bloków na Chełmie i punktowców na Orunii...

    • 10 3

    • też na to zwróciłem uwagę (1)

      wyglada na to że przystanków musi być 6 więc gdzieś je trzeba umieścić a tego zbudować najłatwiej tak by odległości pomiędzy kolejnymi nie byly na splunięcie.

      • 3 0

      • To może z niego zrezygnować

        Mówię serio. PKM będzie szybciej jechać i koszty budowy mniejsze.
        W tym miejscu on jest bez sensu.

        • 3 0

    • Przesiadki z autobusów od Pruszcza na pociągi do Kowal się kłaniają (1)

      Śmiem twierdzić, że wygenerują one większy popyt niż obsługa 4 bloków na krzyż

      • 2 0

      • Ale na wizce

        Tam nie ma dworca/ pętli autobusów

        • 3 0

    • Teraz są budy

      Zaraz jakiś były gangus z lat 90. postawi tam osiedle. To nie jest linia dla obecnych a dla przyszłych mieszkańców.

      • 3 0

    • Bretowo mógłby być uczęszczany

      Zwłaszcza przy synchronizacji z tramwajem. Dla ludzi jadących do centrum, a nie do Wrzeszcza, przesiadka na tramwaj jadący przez Siedlce byłaby najszybszym połączeniem. Ale mądre głowy wymyśliły, że pociągi z Kartuz i Kościerzyny nie muszą się tam zatrzymywac

      • 3 0

  • (2)

    Dlaczego przystanki różnią się kolorem od oryginalnej linii (żółty a czerwony)?

    • 4 2

    • Kiedyś kolor czerwony to był podkładowy,taka minia pod właściwy kolor farby.Pewnie zostało na czerwono,bo kasy na kolor morski zabrakło.

      • 0 2

    • Bo to będzie II linia PKM

      Nie jechałeś nigdy metrem? Tam też poszczególne linie mają swoje kolory, żeby łatwiej było się orientować. Na stacjach będą schematy linii

      • 7 0

  • te wizualizacje to takie z d...y (palca) (1)

    co najmniej 3 przystanki nie mają nic wspołnego z otaczającym je terenem albo aktualna infrastruktura jest już taka że ostatecznie tak to nie będzie wyglądać

    • 9 1

    • Albo nie potrafisz sobie wyobrazić, co i jak będzie wyglądać

      • 0 3

  • On jest niezbędny mafii deweloperskiej (3)

    A nie miastu jako takiemu. Czemu, bo miasto nie jest w stanie zadbać o węzły przy obecnych stacjach a nawet o sensowną komunikację. Według założeń które pamiętam doskonale jak budowali PKM ona miała jechać z dworca Gdańsk Główny, potem zmienili na Wrzeszcz - i żeby było śmieszniej nie wynikało to z żadnych ograniczeń kolejowych o których mówili, bo rozjazdy są i działają na perony które nie są używane i które są w stanie jak w PRL, a z czystej kalkulacji i wyrachowania, że pasażerowie muszą się przesiąść i kupić dodatkowe bilety....brzmi śmiesznie ale tak to działa. Ten projekt też jest przykładem d*mania podatników, bo najpierw wyprzedali tereny bez żadnej komunikacji deweloperce a potem gęby otworzyli, że korki się tworzą. A jak miały się nie tworzyć jak na totalnych wiochach albo polach całe osiedla zaczęli budować a dróg nie zapewnili i nie przewidzieli? (I nie nie jest to obraza tych co tam mieszkają i dali się wpuścić w maliny tym oszołomom a prawda, bo kilkanaście lat temu jeździłem tam szczepić zwierzęta). To jest patologicznie zarządzane miasto, które jest planowane bez ładu składu jakby ktoś kostką sobie rzucił albo kamieniem. Tworzą nowe problemy nie rozwiązując istniejących.

    • 17 2

    • z czystej kalkulacji i wyrachowania, że pasażerowie muszą się przesiąść i kupić dodatkowe bilety

      Niczego dodatkowego kupować nie trzeba. Kacperek nasłał do bicia piany? bo tekst PiSem zalatuje...

      • 0 4

    • Z Nowego Portu to bliżej mi do Gdańska na kolejkę PKM

      Nie każdemu pasuje wycieczka krajoznawcza tramwajem nr5 najpierw do Wrzeszcza,a dopiero przesiadka na kolej PKM. Logiczne,że przystanek PKM powinien być w G.dańsku.

      • 2 0

    • bilet na SKM i PKM jest ten sam...

      Kupujesz z Kartuz do Gdańska Głównego i przesiadasz się we Wrzeszczu.

      Perony w Gdańsku są po przeciwnej stronie linii kolejowej niż we Wrzeszczu. Nieużywane perony były wykorzystane przez SKM, która ma tory po tej samej stronie. To, że da się przejechać z lewej na prawą, nie oznacza, że można robić to "produkcyjnie", co 10 minut. Linia jest na to zbyt intensywnie wykorzystywana. A ma odcinku Wrzeszcz-Gd.Główny ma dwa tory bez możliwości rozbudowy.

      • 0 0

  • Może jeszcze poczekać na kolejne osiedla i wtedy powiedzą sory brak miejsca pod pkm i nową świętokrzyską!!!

    • 4 3

  • w SP nr 9

    będąc uczniem już 1975 roku o tym projekcie mówiono , w planie miała być skm do Jasienia i wyburzenie SP 56. Tymczasem.

    • 9 0

  • (3)

    A kiedy zostanie reaktywowany pociąg ze Straszyna???!!! Cała infrastruktura jest gotowa trzeba ją tylko odświeżyć. Ludzie, na co wy czekacie?! Na kolejne wybory?!

    • 7 1

    • Czy w Straszynie (1)

      straszy?

      • 1 1

      • straszy nie

        • 1 0

    • Nie wiem kiedy tam byłeś(aś) ale na wypuszczenie pociągu nie ma tam szans. Potrzebna jest rewitalizacja a nawet odbudowa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane