• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Maciej Korolczuk
14 maja 2024, godz. 15:30 
Opinie (553)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka znów protestują przeciwko budowie linii tramwajowej na swojej ulicy. Zarzucają urzędnikom brak konsultacji społecznych, odmowę dostępu do informacji publicznej i dopytują o budowę zbiornika retencyjnego pod ulicą, który wcześniej nie był planowany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w przesłanym oświadczeniu wskazuje, że spotkania z mieszkańcami się odbyły, a wgląd w dokumentację jest możliwy w jej siedzibie.



Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie zgadzający się na budowę linii tramwajowej pod swoimi oknami, obecne działania miasta, mające doprowadzić do rozpoczęcia budowy nazywają skandalicznymi.

- Po pierwsze: inwestycja jest przygotowywana bez konsultacji społecznych - podkreśla Jakub Marchwicki, jeden z protestujących mieszkańców. - Obecnie otrzymaliśmy odmowę dostępu do przygotowanych już planów budowlanych, które jako publiczne powinny być jawne, gdyż nie istnieją żadne bezpośrednie prawne przesłanki dla ich utajnienia. Po drugie: szczątkowe informacje, które otrzymaliśmy od urzędników DRMG wskazują, że zaprojektowana trasa byłaby zupełnie inna niż zapowiadano wcześniej gdańszczanom na spotkaniach, w mediach czy na wizualizacjach. Okazuje się więc, że wcześniejsze zapowiedzi władz były zwykłym kłamstwem. Po trzecie, jednocześnie władze miasta wystąpiły w trybie specustawy autostradowej sprzed ponad 20 lat, o ZRID czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (w tym przypadku głównie torowej) - umożliwiające przeprowadzenie inwestycji. ZRID cechuje krótki 90-dniowy termin wydania i minimalny udziału społeczny. Te wszystkie działania mają miejsce w Gdańsku - mieście, którego władze usiłują stworzyć wokół siebie nimb obrońców demokracji. W praktyce jednak władze Gdańska ignorują głos mieszkańców, oszukują ich i ukrywają przed nimi kluczowe informacje - dodaje.

Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
W ramach protestu kamienice i płoty na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego znów przesłaniają transparenty skierowane do władz miasta. Czytamy na nich m.in.

  • Tramwaj przez Bohaterów Getta to utopione pieniądze!
  • To będzie tramwaj wodny
  • Getto nigdy się nie podda
  • Nie dla slalomu tramwajowego
  • Tramwaj zniszczy naszą ulicę
  • Aleksandro Dulkiewicz chcemy dialogu a nie festynów
  • Żądamy ujawnienia ukrywanej dokumentacji
  • Nie chcemy żyć w strachu o życie
  • Kto zarobi na tramwaju?
  • Drzewa tak, tramwaj nie

Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej. Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej.
Poza wspomnianymi postulatami, mieszkańcy oczekują od władz miasta spotkania i dialogu.

- Dziś tego nie ma - nie ukrywa Michał Błaut, mieszkaniec ulicy i jeden z protestujących. - Ze szczątkowych informacji, jakie udało nam się uzyskać po odmowie dostępu do informacji publicznych wynika, że miasto planuje budowę zbiornika retencyjnego pod naszą ulicą, czego nie uwzględniały żadne plany i dokumenty. Według nas to absolutna kompromitacja.
Jak dodaje Błaut, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, na ulicy jednak ma się pojawić sieć trakcyjna, a gdy mieszkańcy chcieli uzyskać wgląd w przygotowany projekt budowlany, miasto im odmówiło, tłumacząc że będzie ona elementem przetargu na budowę i nie może być wcześniej udostępniona.

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

- Przy ukryciu dokumentacji miasto jednocześnie wystąpiło o wydanie tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jako mieszkańcy jesteśmy odcinani od informacji, kneblowani i duszeni w białych rękawiczkach. Ta inwestycja odmieni życie wielu osób, a dziś niewiele o niej wiadomo.
Gdy dopytujemy, czy mieszkańcy dostrzegają jakieś pozytywy z planowanej budowy linii tramwajowej, słyszymy, że cała sprawa ich zintegrowała.

- Ponadto sposób komunikacji - a w zasadzie jej brak - pokazał, ile w mieście warte są wartości demokratyczne. To zwykła fasada - dodaje Błaut. - Aleksandra Dulkiewicz podczas I kadencji poświęciła nam 15 minut i nie chce rozmawiać na tematy, które są jej niewygodne. Przecież ten wariant został wybrany przez miasto ze względu na to, że był najkorzystniejszy finansowo. Dodanie do niego budowy podziemnej ogromnej kapsuły na wodę sprawia, że koszty inwestycji będą znacznie wyższe. Oczekujemy, że miasto zrobi krok wstecz i wróci do lepszego wariantu linii poprowadzonej przez ul. Do Studzienki.

Znowu protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego. Nie chcą tam tramwaju (209 opinii)

Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????
Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????

Miasto odnosi się do zarzutów



Jeszcze w poniedziałek zwróciliśmy się do biura prasowego Urzędu Miejskiego z prośbą o odniesienie się do stawianych zarzutów. We wtorek otrzymaliśmy oświadczenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w którym czytamy, że projekt Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz prowadzony jest od wielu lat i w tym czasie odbył się szereg spotkań z mieszkańcami, tylko na etapie prac koncepcyjnych odbyło się ich pięć.

Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne

- Były to spotkania otwarte i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W ostatnim czasie DRMG zorganizowało również spotkanie z zainteresowanymi mieszkańcami, które odbyło się 26 kwietnia 2024 roku i na którym pokazano m.in. przebieg linii tramwajowej, który się nie zmienił - podkreśla Aneta Niezgoda z DRMG.

Mieszkańcy mogą zapoznać się z projektem budowlanym



Urzędnicy potwierdzają też, że w ostatnim czasie mieszkańcy zawnioskowali o szereg dokumentów z załącznikami, w tym projekt budowlany. Jednak w przypadku wniosku o przesłanie projektu pojawiły się wątpliwości.

- Będzie on załącznikiem do przetargu i w opinii prawników nie może być powszechnie udostępniony przed ogłoszeniem o zamówieniu, gdyż mogłoby to spowodować naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 16 ust. 1 Prawa Zamówień Publicznych - podkreślają urzędnicy. - DRMG deklarowało mieszkańcom, że przeanalizuje, które elementy dokumentacji budowlanej możemy przesłać bez ryzyka naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Nadal podtrzymujemy deklarację, że mieszkańcy mogą zapoznać się projektem budowlanym w siedzibie DRMG.
Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum. Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum.

Trakcja musi być, ZRID to powszechna praktyka



Magistrat odniósł się też kwestii trakcji tramwajowej, której pierwotnie miało nie być, a w projekcie została jednak uwzględniona.

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować? Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

- Trakcja w ulicy Bohaterów Getta to rozwiązanie wypracowane po szeregu spotkań z przedstawicielami miejskich jednostek, a także po otrzymaniu wytycznych do projektowania. Na wczesnym etapie prac koncepcyjnych analizowano możliwość przejazdu na akumulatorach, ale nie wprowadzono takiego rozwiązania z uwagi m.in. na to, że tramwaje w trybie jazdy awaryjnej nie mogą przekroczyć prędkości 10 km/h, co spowoduje, że czas przejazdu pomiędzy przystankami Miszewskiego i Politechnika zostanie znacznie wydłużony. Poza tym, ewentualna awaria akumulatorów czy tramwaju spowodują brak możliwości zepchnięcia unieruchomionego tramwaju - tłumaczą urzędnicy.
Na koniec DRMG tłumaczy też, dlaczego inwestycja realizowana jest w oparciu o decyzję ZRID.

- To powszechna praktyka przy tak dużych inwestycjach. Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone i przekazane zainteresowanym mieszkańcom - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (553) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Wybraliście dalej zło dla moeszkancow to cierpieć,zlodzieje festyniary zrobią swoje

    • 19 15

    • Moeszkancu

      • 3 3

    • Co to moeszkance? (1)

      • 2 3

      • Napisz coś merytorycznego. Potrafisz?

        Może być; Ala ma kota.
        Spróbuj. Do odważnych świat należy.

        • 3 1

  • Sieć trakcyjnaaaaaaa

    A nie trakcja

    • 15 0

  • Ujeścisko (9)

    Mieszkańcy bohaterów Getta Warszawskiego: Czy ja mogę iść protestować wam pod domami, że przez decyzje miasta i zwlekanie z budową GPW jadę 10km 1.5h? Choć mogłoby to być 30 minut tramwajem.

    • 42 28

    • Ty miałeś wybór (2)

      Kupując mieszkanie na Ujeścisku wiedziałeś, że płacisz niższą cenę za mieszkanie z gorszą komunikacją. Mieszkańcy Wrzeszcza płacą podwójnie - raz za swoje mieszkanie w centrum, dwa za twoje poza centrum. Cieszę się, że mnie nie dotyczy ten problem, bo mieszkam w innym miejscu, ale ludzie pomyślcie dlaczego wrzeszczenie mieszkający tam często od dziesiątek lat mają płacić taką stoją cenę za to, że deweloper wybudował osiedla bez zapewnienia infrastruktury. Trochę to bez sensu - kupić chatę 10-15 km od centrum i narzekać na czas dojazdu.

      • 19 11

      • Stoją cenę? Mieszka w centrum i narzeka na wszystko. Wyprowadź się na wieś. (1)

        Pisz po polsku.

        • 3 11

        • Kiedy zdobyłeś stopień lejtnanta, aby wydawać polecenia.

          • 4 0

    • Mieszkam na Ujeścisku i we Wrzeszczu jestem w 25 minut. (1)

      • 7 2

      • Chyba w nocy. Prywatnym autem. Komunikacją rano nie ma szans na taki wynik.

        • 4 1

    • To się przeprowadź

      • 3 0

    • jedziesz tak długo dzięki swoim decyzjom oraz decysjom tych własnie urzędników, którzy forsują to głupie rozwiązanie

      I jeśli wierzysz, że coś ono zmieni w czasie twoich peregrynacji, to jesteś bardzo, ale to bardzo naiwny.

      • 4 0

    • Idź protestować pod UM bo z tych protestów nikt i tak sobie nic nie robi. A tak długi czas realizacji tej inwestycji to wina jedynie nieudolności urzędników.

      • 1 0

    • spokojnie planują niedaleko ciebie PKM i dojedziesz szybciej niż tramwajem

      • 0 0

  • Popieram mieszkańcow (2)

    Cała linia wygląda jak slalom, na morenie nie ma tyle zwolenników jak by sie wydawało.

    • 56 64

    • Ja popieram linię (1)

      W końcu mieszkańcy południa Gdańska mogliby dojechać do Wrzeszcza może nawet w 30min zamiast godziny. To tylko tramwaj. Aktualnie na tej ulicy jesz zawsze sznur samochodów z każdej strony, więc mniej bezpiecznie wcale nie będzie, a ulica może zyska nową świeżość ;)

      • 10 10

      • Widziały gały gdzie tanio kupowały

        • 2 2

  • Pozorancki ekolog Michał B (4)

    Człowiek doskonale wie że na świece tramwaje jeżdżą obok domów obok zabytkowej zabudowy no. w Grudziądzu, Pradze, Wiedniu czy Bazylei ale pod domem swoim nie chce ekologicznego środka transportu.

    • 33 32

    • A do tego wszystko przekręca, podjudza i ordynarnie kłamie

      Gdyby nie jego jątrzenie tych protestów pewno w ogóle by nie było.

      • 13 9

    • Oho trole z urzędu miejskiego wyszły

      i szczekają

      • 7 10

    • Prawda (1)

      W Grudziądzu jest szerzej na ulicach. Zdajecie sobie sprawę jak wąska ta ulica?? Wizualizacja przygotowana przez miasto nie pokrywa się z prawdą.

      • 8 9

      • Pokaz jak szeroko jest w Grudziądzu w okolicach ryqnku, gdzie tramwaj zjeżdża na jeden tor, bo nie ma miejsca na dwa. A dodajmy, że w Grudziądzu są tramwaje waskotorowe

        • 5 0

  • (3)

    Ludzie mieszkają w centrum dużego miasta i dziwią się, że tramwaj ma jeździć. To może protestujcie jeszcze przeciwko kanalizacji i elektryczności.

    • 38 31

    • A ludzie co mieszkają poza centrum?

      Kupili mieszkania taniej, bo są daleko od centrum, a potem oczekują komfortowego dojazdu gratis, najlepiej w 10 min.

      • 13 3

    • Dziwią się jedynie temu, czemu tak nie rozsądną, nieopłacalną i niebezpieczną trasą

      Nikt nie chce blokować inwestycji. Można wybrać korzystniejszy dla wszystkich wariant.

      • 8 4

    • Prawda

      Mieszkańcy nie protestują przeciwko idei tramwaju jako środka komunikacji. Protestują bo ta ulica nie jest dostosowana na takie obciążenie. Docelowo ul. Studzienki została tak projektowana aby szedł tam tramwaj. Widać na przestrzeni obok domu handlowego Jantar.

      • 8 4

  • znowu ten oszołom? specjalista od wszystkiego?

    • 15 21

  • Rozbój w biały dzień (6)

    Nie wyobrażam sobie, żeby w takim miejscu miała powstać nitka tramwaju!!!

    • 38 24

    • (4)

      Nie? To pojedź do Krakowa, Wiednia, Pragi, Berlina. To sobie wyobrazisz.

      • 7 7

      • Czasem zdarzają się w wąskich ulicach linie tramwajowe (3)

        ale to są zaszłości sprzed 100- 120 lat gdy wagon ważył 5 a nie 45 ton i są to linie poboczne, a tu ma być magistrala tramwajowa

        • 9 7

        • Powiedz w Poznaniu, że te trzy linie przez sam środek miasta w osi wschód - zachód to poboczne marginalne linie xD

          • 4 2

        • Dzisiejsze tramwaje ! (1)

          Choć warzą więcej niż te kiedyś są nowoczesne to zupełnie inna bajka mogą mieć wózki skrętne a ni sztywne które nie chałasują przy ciasnych skrętach i ich zawieszenia nie powodują drgań takich jakie były kiedyś w starym taboże a do tego są o wiele cichsze !

          • 1 1

          • Warzą--waga !

            • 0 0

    • To pojedź sobie do Wiednia Berlina czy innych miast na zachodzie to sobie

      wyobrazisz !!!

      • 0 0

  • Przesada. Tramwaje są w wielu europejskich miastach (3)

    Lepsze ciche tramwaje niż głośne i śmierdzące autobusy. Garstka oszołomów sama zaczęła wierzyć we własne brednie.

    • 27 27

    • A lepiej żeby byla katastrofa budowlana czy lepiej żeby jej nie było?

      • 6 3

    • "Lepsze ciche tramwaje" (1)

      Zapraszam na Przeróbkę przy moście Siennickim posłuchać tych "cichych" tramwajów...

      • 7 1

      • i do Nowego Portu

        • 1 0

  • Jedyna sensowna trasa jest przez teren PG z przystankiem dla studentów... (2)

    Miasto dało się spuścić na szczaw pseudoargumentami o aparaturze i takie tam ble ble byleby przepchnąć linię gdzie indziej...

    • 20 23

    • Przecież będzie przystanek na terenie PG - tuż przed dawnym OiO

      • 6 2

    • jest wiele innych wariantów

      przez Traugutta, przez Smoluchowskiego, wzdłuż torów PKM do "nowej Abrahama"...

      Może być komunikacja autobusowa...

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane