• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Maciej Korolczuk
14 maja 2024, godz. 15:30 
Opinie (553)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka znów protestują przeciwko budowie linii tramwajowej na swojej ulicy. Zarzucają urzędnikom brak konsultacji społecznych, odmowę dostępu do informacji publicznej i dopytują o budowę zbiornika retencyjnego pod ulicą, który wcześniej nie był planowany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w przesłanym oświadczeniu wskazuje, że spotkania z mieszkańcami się odbyły, a wgląd w dokumentację jest możliwy w jej siedzibie.



Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie zgadzający się na budowę linii tramwajowej pod swoimi oknami, obecne działania miasta, mające doprowadzić do rozpoczęcia budowy nazywają skandalicznymi.

- Po pierwsze: inwestycja jest przygotowywana bez konsultacji społecznych - podkreśla Jakub Marchwicki, jeden z protestujących mieszkańców. - Obecnie otrzymaliśmy odmowę dostępu do przygotowanych już planów budowlanych, które jako publiczne powinny być jawne, gdyż nie istnieją żadne bezpośrednie prawne przesłanki dla ich utajnienia. Po drugie: szczątkowe informacje, które otrzymaliśmy od urzędników DRMG wskazują, że zaprojektowana trasa byłaby zupełnie inna niż zapowiadano wcześniej gdańszczanom na spotkaniach, w mediach czy na wizualizacjach. Okazuje się więc, że wcześniejsze zapowiedzi władz były zwykłym kłamstwem. Po trzecie, jednocześnie władze miasta wystąpiły w trybie specustawy autostradowej sprzed ponad 20 lat, o ZRID czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (w tym przypadku głównie torowej) - umożliwiające przeprowadzenie inwestycji. ZRID cechuje krótki 90-dniowy termin wydania i minimalny udziału społeczny. Te wszystkie działania mają miejsce w Gdańsku - mieście, którego władze usiłują stworzyć wokół siebie nimb obrońców demokracji. W praktyce jednak władze Gdańska ignorują głos mieszkańców, oszukują ich i ukrywają przed nimi kluczowe informacje - dodaje.

Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
W ramach protestu kamienice i płoty na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego znów przesłaniają transparenty skierowane do władz miasta. Czytamy na nich m.in.

  • Tramwaj przez Bohaterów Getta to utopione pieniądze!
  • To będzie tramwaj wodny
  • Getto nigdy się nie podda
  • Nie dla slalomu tramwajowego
  • Tramwaj zniszczy naszą ulicę
  • Aleksandro Dulkiewicz chcemy dialogu a nie festynów
  • Żądamy ujawnienia ukrywanej dokumentacji
  • Nie chcemy żyć w strachu o życie
  • Kto zarobi na tramwaju?
  • Drzewa tak, tramwaj nie

Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej. Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej.
Poza wspomnianymi postulatami, mieszkańcy oczekują od władz miasta spotkania i dialogu.

- Dziś tego nie ma - nie ukrywa Michał Błaut, mieszkaniec ulicy i jeden z protestujących. - Ze szczątkowych informacji, jakie udało nam się uzyskać po odmowie dostępu do informacji publicznych wynika, że miasto planuje budowę zbiornika retencyjnego pod naszą ulicą, czego nie uwzględniały żadne plany i dokumenty. Według nas to absolutna kompromitacja.
Jak dodaje Błaut, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, na ulicy jednak ma się pojawić sieć trakcyjna, a gdy mieszkańcy chcieli uzyskać wgląd w przygotowany projekt budowlany, miasto im odmówiło, tłumacząc że będzie ona elementem przetargu na budowę i nie może być wcześniej udostępniona.

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

- Przy ukryciu dokumentacji miasto jednocześnie wystąpiło o wydanie tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jako mieszkańcy jesteśmy odcinani od informacji, kneblowani i duszeni w białych rękawiczkach. Ta inwestycja odmieni życie wielu osób, a dziś niewiele o niej wiadomo.
Gdy dopytujemy, czy mieszkańcy dostrzegają jakieś pozytywy z planowanej budowy linii tramwajowej, słyszymy, że cała sprawa ich zintegrowała.

- Ponadto sposób komunikacji - a w zasadzie jej brak - pokazał, ile w mieście warte są wartości demokratyczne. To zwykła fasada - dodaje Błaut. - Aleksandra Dulkiewicz podczas I kadencji poświęciła nam 15 minut i nie chce rozmawiać na tematy, które są jej niewygodne. Przecież ten wariant został wybrany przez miasto ze względu na to, że był najkorzystniejszy finansowo. Dodanie do niego budowy podziemnej ogromnej kapsuły na wodę sprawia, że koszty inwestycji będą znacznie wyższe. Oczekujemy, że miasto zrobi krok wstecz i wróci do lepszego wariantu linii poprowadzonej przez ul. Do Studzienki.

Znowu protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego. Nie chcą tam tramwaju (209 opinii)

Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????
Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????

Miasto odnosi się do zarzutów



Jeszcze w poniedziałek zwróciliśmy się do biura prasowego Urzędu Miejskiego z prośbą o odniesienie się do stawianych zarzutów. We wtorek otrzymaliśmy oświadczenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w którym czytamy, że projekt Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz prowadzony jest od wielu lat i w tym czasie odbył się szereg spotkań z mieszkańcami, tylko na etapie prac koncepcyjnych odbyło się ich pięć.

Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne

- Były to spotkania otwarte i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W ostatnim czasie DRMG zorganizowało również spotkanie z zainteresowanymi mieszkańcami, które odbyło się 26 kwietnia 2024 roku i na którym pokazano m.in. przebieg linii tramwajowej, który się nie zmienił - podkreśla Aneta Niezgoda z DRMG.

Mieszkańcy mogą zapoznać się z projektem budowlanym



Urzędnicy potwierdzają też, że w ostatnim czasie mieszkańcy zawnioskowali o szereg dokumentów z załącznikami, w tym projekt budowlany. Jednak w przypadku wniosku o przesłanie projektu pojawiły się wątpliwości.

- Będzie on załącznikiem do przetargu i w opinii prawników nie może być powszechnie udostępniony przed ogłoszeniem o zamówieniu, gdyż mogłoby to spowodować naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 16 ust. 1 Prawa Zamówień Publicznych - podkreślają urzędnicy. - DRMG deklarowało mieszkańcom, że przeanalizuje, które elementy dokumentacji budowlanej możemy przesłać bez ryzyka naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Nadal podtrzymujemy deklarację, że mieszkańcy mogą zapoznać się projektem budowlanym w siedzibie DRMG.
Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum. Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum.

Trakcja musi być, ZRID to powszechna praktyka



Magistrat odniósł się też kwestii trakcji tramwajowej, której pierwotnie miało nie być, a w projekcie została jednak uwzględniona.

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować? Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

- Trakcja w ulicy Bohaterów Getta to rozwiązanie wypracowane po szeregu spotkań z przedstawicielami miejskich jednostek, a także po otrzymaniu wytycznych do projektowania. Na wczesnym etapie prac koncepcyjnych analizowano możliwość przejazdu na akumulatorach, ale nie wprowadzono takiego rozwiązania z uwagi m.in. na to, że tramwaje w trybie jazdy awaryjnej nie mogą przekroczyć prędkości 10 km/h, co spowoduje, że czas przejazdu pomiędzy przystankami Miszewskiego i Politechnika zostanie znacznie wydłużony. Poza tym, ewentualna awaria akumulatorów czy tramwaju spowodują brak możliwości zepchnięcia unieruchomionego tramwaju - tłumaczą urzędnicy.
Na koniec DRMG tłumaczy też, dlaczego inwestycja realizowana jest w oparciu o decyzję ZRID.

- To powszechna praktyka przy tak dużych inwestycjach. Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone i przekazane zainteresowanym mieszkańcom - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (553) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    Wystarczyłaby PKM jeżdżąca co kilka minut i dojeżdżająca do Śródmieścia.
    - czas przejazdu z Moreny do tej części Wrzeszcza byłby podobny (bo PKM jeździ ponad dwukrotnie szybciej niż tramwaj)
    -nie trzebaby budować nowej trasy między blokami
    -koszty byłyby niższe
    -z większej liczby kursów skorzystałby cały Gdańsk i okolice a nie tylko mała grupka jeżdżąca z Moreny do Wrzeszcza
    Minusy? Tylko taki, że PKM należy do Województwa Pomorskiego a nie do Miasta Gdańska, więc profity trafiłyby gdzie indziej, ale w transporcie zbiorowym chodzi przecież o dobro mieszkańców a nie o podział kasy z biletów, prawda?

    • 24 16

    • dokladnie, skala niegospodarnosci w UM Gdansk...

      • 11 6

    • Nie, nie wystarczyłaby (1)

      Skończ z pisaniem tych bzdur

      • 5 8

      • Twoje argumenty są miażdżące...

        • 5 2

    • ale "obcym" kolejarzom trzeba zapłacić...

      to co innego niż płacić "swoim" tramwajarzom.

      • 6 1

    • Biorąc pod uwagę fakt, ile trzeba dopłacać do komunikacji publicznej..

      ...to na biletach naprawdę można trzepać kasę. Nie chciałbyś się podjąć zbijania na tym kokosów?

      • 3 3

    • Nowa Letnica

      Brak reaktywacji kolejki SKM przez Nową Letnicę.

      • 3 1

    • Warto tu zauważyć, że ogromne środki przeznaczono na budowę wiaduktu tramwajowego do stacji PKM Brętowo. jest gotowa infrastruktura. Ale nędzna częstotliwość kursowania pociągów (a na etapie projektu to co 15 minut miały jeździć ;) ) i brak prawdziwego wspólnego biletu sprawiają, że tej szansy się nie wykorzystuje.

      • 1 2

  • Jak tam ci "mieszkańcy" niechcą mieszkać bo tramwaj bedzie to ja chętnie kupię już dziś ich mieszkania. (6)

    • 14 16

    • (4)

      to wiazaca oferta ?

      • 1 0

      • Tak, ale wiążąca, a nie wiazaca. (3)

        Analfabeta

        • 1 6

        • Nie bądź analfabetą ekonomicznym. (2)

          Złóż ofertę wszystkim mieszkańcom i do dzieła.
          Notariusz już czeka.

          • 8 0

          • Daj namiary.

            • 2 0

          • Piszcie na priv do Kancelarii

            • 2 0

    • Te slumsy 400 zł za metr kwadratowy

      • 1 4

  • Proponowałbym ten tramwaj puścić od Sobieskiego przez polibudę (Gmach Główny) i wylot na Zwyciestwa na wysokości Conradinum. (2)

    Można by puścić ten tramwaj pod ziemią i zrobić podziemny przystanek pod gmachem głównym polibudy.
    To dopiero byłoby coś pięknego no i wyzwanie dla inżynierów ale w końcu polibuda przecież tysiące co roku kształci - niech się wykażą w praktyce

    • 23 8

    • mozna wzdłuz Traugutta

      i skrajem parku... miejsca dość.

      • 3 1

    • kto zapłaci za tą twoją imaginację

      • 1 1

  • Ktoś kto tworzy te projekty jest niepełnosprawny umysłowo (4)

    Od samego początku była i jest przygotowana rezerwa terenowa wzdłuż Do Studzienki (3 budynki do wyburzenia były). Ten plan sięga lat gdy planiści mieli mózgi a nie kaszę we łbie lub zlecenia od deweloperów (jest to wstępnie opisane na mapach i planach z lat 90...). A oni kombinują jakby świni siodło chcieli założyć. Wcale nie dziwię się mieszkańcom, że protestują, skoro 5 metrów od okien im chcą tramwaj puścić w wąską uliczkę między stare kamienice które same z siebie się sypią bez drgań od tramwaju - a może tu jest pies pogrzebany i ktoś już ma chęć na te działki jak te budynki się zawalą lub będą musiały być wyburzone? Potem trasa tramwaju będzie robić kolejne wywijasy i pętle między budynkami gdzie obecnie dwa auta się czasami minąć nie mogą do Fiszera, częściowo do Studzienki, zakręt o 90 stopni do Traugutta i potem kolejne pętle i zakręty w kierunku Swissmedu. Kto planuje te trasy i co jara w przerwach?

    • 50 12

    • (1)

      Tylko planiści nie przewidzieli, że ktoś będzie chciał skręcać tramwajem na Grunwaldzkiej w stronę Oliwy, bo na Górnym Tarasie miały powstać ogromne zakłady przemysłowe dla mieszkańców Dolnego Tarasu m.in. Unimor i Piekarnia Piecki. Dzisiaj świat się zmienił i główna koncentracja miejsc pracy jest w Oliwie, gdzie za komuny planowano jedynie UG oraz Morpak przy torach

      • 3 8

      • to jedź przez...

        "nową Abrahama"...

        Albo autobusem 142...

        • 1 1

    • był też Strzok i ryzyko upadku projektu przez wpisanie trzech budynków do rejestru zabytków (zostawionych w rezerwie terenowej) . Wariant trasy przez ul. Do Studzienki przewidywał wyburzenie co najmniej 8 budynków. Miasto wybrało najmniej kolizyjna trasę.

      • 0 0

    • Proszę zapytać mieszkańców kamienic ul. Do Studzienki, co sądzą dziś o swoich popękanych ścianach i o pomyśle puszczenia tam jeszcze trakcji tramwajowej. Nie tylko na Boh Getta mieszkają ludzie.

      • 0 0

  • (4)

    Dlaczego na wizualizacji nie jest pokazane jak tory łączą się z aktualną trasą na al. Grunwaldzkiej?

    • 18 1

    • Wyburzy się

      Narożną kamienicę i się połączy...

      • 4 1

    • (2)

      Bo to tramwaje na gumowych kołach

      • 0 3

      • są takie w Paryżu (1)

        i mają jedną szynę...
        Ale to jest ponad mozliwości naszych "tramwajarzy"...

        • 0 0

        • i to jest beznadziejny pomysł

          tak samo jak metro na gumowych kołach

          • 0 0

  • Budować!

    • 9 20

  • Wiecie ilu niemcow zginelo w powstaniu w gettcie? (4)

    12.

    • 2 1

    • A po polsku. (2)

      • 0 2

      • Po polsku (1)

        Napisz coś o opisywanej sprawie.

        • 1 0

        • Co ma napisac? Takie sa fakty. 12 niemcow

          1 rzut granatem

          • 1 0

    • Aha

      Większość ofiar odstrzeli Polacy którzy przesz przez mur

      • 1 0

  • Tramwaje (1)

    Drodzy mieszkańcy ul boh getta Warszawskiego mam dla was krótke przestanie albo weźmiecie się w gaść albo wyproawdzajcie się na cztery wiatry .

    • 8 30

    • Sam się wyprowadź

      • 0 0

  • (1)

    Mieszkancy maja racje, taki przebieg trasy nie ma sensu.

    • 26 14

    • Nie niszczyć historii dla słoików

      Wrzeszcz już i tak jest dostatecznie zniszczony przez nowe ulice.

      • 3 5

  • W Polsce ze wszystkim tak jest (3)

    Kto na siłę wciska tam sieć tramwajową? Władze robią to specjalnie żeby wysiedlić mieszkańców. Polacy to głupi i dziki naród który nie potrafi się obchodzić z historycznymi częściami miast. Obok zabytkowych budynków z epoki wstawiliby blok, tramwaj i najlepiej autostradę. Polakom dać tylko blokowiska, kościoły i żabki, bo na nic innego nie zasługują.

    Poza tym tramwaje w Polsce są głośniejsze niż w prawdziwie europejskich miastach. Tym polskim to bliżej do ruskich tramwajów aniżeli do wspaniałej pańskiej technologii niemieckojęzycznej.

    Wzorem tramwajarstwa od zawsze były takie miasta jak Wiedeń, Zurych, Frankfurt Main, Praga, czy nawet Wrocław (ale ten historyczny). Reszta zpapugowała i słabo im to wychodzi.

    Moja Walka

    • 27 11

    • Nieprawda. Polacy jeszcze lubią Paczkomaty, parkowanie na chodnikach i trawnikach oraz elewacje w pastelowych kolorach, w które wcisną wszystkie modele i rodzaje okien

      • 8 2

    • Te rudery to niby zabytkowe kamienice z epoki? (1)

      To już coś z epoki kamienia łupanego byłoby chyba ładniejsze...

      • 4 11

      • Kolejny znawca architektury z patodeweloperskiego bloku który za 50 lat będzie się nadawał tylko do wyburzenia.

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane