• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Maciej Korolczuk
14 maja 2024, godz. 15:30 
Opinie (553)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka znów protestują przeciwko budowie linii tramwajowej na swojej ulicy. Zarzucają urzędnikom brak konsultacji społecznych, odmowę dostępu do informacji publicznej i dopytują o budowę zbiornika retencyjnego pod ulicą, który wcześniej nie był planowany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w przesłanym oświadczeniu wskazuje, że spotkania z mieszkańcami się odbyły, a wgląd w dokumentację jest możliwy w jej siedzibie.



Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie zgadzający się na budowę linii tramwajowej pod swoimi oknami, obecne działania miasta, mające doprowadzić do rozpoczęcia budowy nazywają skandalicznymi.

- Po pierwsze: inwestycja jest przygotowywana bez konsultacji społecznych - podkreśla Jakub Marchwicki, jeden z protestujących mieszkańców. - Obecnie otrzymaliśmy odmowę dostępu do przygotowanych już planów budowlanych, które jako publiczne powinny być jawne, gdyż nie istnieją żadne bezpośrednie prawne przesłanki dla ich utajnienia. Po drugie: szczątkowe informacje, które otrzymaliśmy od urzędników DRMG wskazują, że zaprojektowana trasa byłaby zupełnie inna niż zapowiadano wcześniej gdańszczanom na spotkaniach, w mediach czy na wizualizacjach. Okazuje się więc, że wcześniejsze zapowiedzi władz były zwykłym kłamstwem. Po trzecie, jednocześnie władze miasta wystąpiły w trybie specustawy autostradowej sprzed ponad 20 lat, o ZRID czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (w tym przypadku głównie torowej) - umożliwiające przeprowadzenie inwestycji. ZRID cechuje krótki 90-dniowy termin wydania i minimalny udziału społeczny. Te wszystkie działania mają miejsce w Gdańsku - mieście, którego władze usiłują stworzyć wokół siebie nimb obrońców demokracji. W praktyce jednak władze Gdańska ignorują głos mieszkańców, oszukują ich i ukrywają przed nimi kluczowe informacje - dodaje.

Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
W ramach protestu kamienice i płoty na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego znów przesłaniają transparenty skierowane do władz miasta. Czytamy na nich m.in.

  • Tramwaj przez Bohaterów Getta to utopione pieniądze!
  • To będzie tramwaj wodny
  • Getto nigdy się nie podda
  • Nie dla slalomu tramwajowego
  • Tramwaj zniszczy naszą ulicę
  • Aleksandro Dulkiewicz chcemy dialogu a nie festynów
  • Żądamy ujawnienia ukrywanej dokumentacji
  • Nie chcemy żyć w strachu o życie
  • Kto zarobi na tramwaju?
  • Drzewa tak, tramwaj nie

Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej. Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej.
Poza wspomnianymi postulatami, mieszkańcy oczekują od władz miasta spotkania i dialogu.

- Dziś tego nie ma - nie ukrywa Michał Błaut, mieszkaniec ulicy i jeden z protestujących. - Ze szczątkowych informacji, jakie udało nam się uzyskać po odmowie dostępu do informacji publicznych wynika, że miasto planuje budowę zbiornika retencyjnego pod naszą ulicą, czego nie uwzględniały żadne plany i dokumenty. Według nas to absolutna kompromitacja.
Jak dodaje Błaut, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, na ulicy jednak ma się pojawić sieć trakcyjna, a gdy mieszkańcy chcieli uzyskać wgląd w przygotowany projekt budowlany, miasto im odmówiło, tłumacząc że będzie ona elementem przetargu na budowę i nie może być wcześniej udostępniona.

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

- Przy ukryciu dokumentacji miasto jednocześnie wystąpiło o wydanie tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jako mieszkańcy jesteśmy odcinani od informacji, kneblowani i duszeni w białych rękawiczkach. Ta inwestycja odmieni życie wielu osób, a dziś niewiele o niej wiadomo.
Gdy dopytujemy, czy mieszkańcy dostrzegają jakieś pozytywy z planowanej budowy linii tramwajowej, słyszymy, że cała sprawa ich zintegrowała.

- Ponadto sposób komunikacji - a w zasadzie jej brak - pokazał, ile w mieście warte są wartości demokratyczne. To zwykła fasada - dodaje Błaut. - Aleksandra Dulkiewicz podczas I kadencji poświęciła nam 15 minut i nie chce rozmawiać na tematy, które są jej niewygodne. Przecież ten wariant został wybrany przez miasto ze względu na to, że był najkorzystniejszy finansowo. Dodanie do niego budowy podziemnej ogromnej kapsuły na wodę sprawia, że koszty inwestycji będą znacznie wyższe. Oczekujemy, że miasto zrobi krok wstecz i wróci do lepszego wariantu linii poprowadzonej przez ul. Do Studzienki.

Znowu protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego. Nie chcą tam tramwaju (209 opinii)

Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????
Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????

Miasto odnosi się do zarzutów



Jeszcze w poniedziałek zwróciliśmy się do biura prasowego Urzędu Miejskiego z prośbą o odniesienie się do stawianych zarzutów. We wtorek otrzymaliśmy oświadczenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w którym czytamy, że projekt Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz prowadzony jest od wielu lat i w tym czasie odbył się szereg spotkań z mieszkańcami, tylko na etapie prac koncepcyjnych odbyło się ich pięć.

Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne

- Były to spotkania otwarte i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W ostatnim czasie DRMG zorganizowało również spotkanie z zainteresowanymi mieszkańcami, które odbyło się 26 kwietnia 2024 roku i na którym pokazano m.in. przebieg linii tramwajowej, który się nie zmienił - podkreśla Aneta Niezgoda z DRMG.

Mieszkańcy mogą zapoznać się z projektem budowlanym



Urzędnicy potwierdzają też, że w ostatnim czasie mieszkańcy zawnioskowali o szereg dokumentów z załącznikami, w tym projekt budowlany. Jednak w przypadku wniosku o przesłanie projektu pojawiły się wątpliwości.

- Będzie on załącznikiem do przetargu i w opinii prawników nie może być powszechnie udostępniony przed ogłoszeniem o zamówieniu, gdyż mogłoby to spowodować naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 16 ust. 1 Prawa Zamówień Publicznych - podkreślają urzędnicy. - DRMG deklarowało mieszkańcom, że przeanalizuje, które elementy dokumentacji budowlanej możemy przesłać bez ryzyka naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Nadal podtrzymujemy deklarację, że mieszkańcy mogą zapoznać się projektem budowlanym w siedzibie DRMG.
Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum. Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum.

Trakcja musi być, ZRID to powszechna praktyka



Magistrat odniósł się też kwestii trakcji tramwajowej, której pierwotnie miało nie być, a w projekcie została jednak uwzględniona.

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować? Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

- Trakcja w ulicy Bohaterów Getta to rozwiązanie wypracowane po szeregu spotkań z przedstawicielami miejskich jednostek, a także po otrzymaniu wytycznych do projektowania. Na wczesnym etapie prac koncepcyjnych analizowano możliwość przejazdu na akumulatorach, ale nie wprowadzono takiego rozwiązania z uwagi m.in. na to, że tramwaje w trybie jazdy awaryjnej nie mogą przekroczyć prędkości 10 km/h, co spowoduje, że czas przejazdu pomiędzy przystankami Miszewskiego i Politechnika zostanie znacznie wydłużony. Poza tym, ewentualna awaria akumulatorów czy tramwaju spowodują brak możliwości zepchnięcia unieruchomionego tramwaju - tłumaczą urzędnicy.
Na koniec DRMG tłumaczy też, dlaczego inwestycja realizowana jest w oparciu o decyzję ZRID.

- To powszechna praktyka przy tak dużych inwestycjach. Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone i przekazane zainteresowanym mieszkańcom - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (553) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Jak można mieszkańcom ul. Getta demolować spokojne zamieszkiwanie. Na tak wąskiej ulicy tramwaj to męki dla osób tam zamieszkałych. Tak władze miasta nie powinny traktować swoich wyborców.

    • 59 46

    • mieszkam przy tramwaju. Jest cichszy, niż banany w autach kupionych przez tatusia (2)

      • 20 6

      • Ja też mieszkam przy ulicy gdzie jeżdżą tramwaje

        i wolałabym by nie jeździły na niej auta i motory. Co któryś tak hałasuje ,że ledwie to wytrzymuję. A tramwaje najmniej mi przeszkadzają

        • 20 2

      • zapraszam na Przerobke...

        Nie dosc ze slychac, to szklanki w kredensie dzwonia...

        • 8 1

    • Zawsze można sie z tamtąd wyprowadzić !

      • 2 7

  • (8)

    Niech mieszkańcy dalej protestują to niedługo po mieście będziemy jeździć dorożkami. Ta inwestycja jest planowana chyba od dwóch, trzech dekad i zawsze wszystko jest źle. Czas na zmiany, czas na przetarg i szybką budowę która odkorkuje cały Gdańsk! Wrzeszcz na to zasługuje

    • 82 52

    • Najważniejsze (2)

      Żeby psy koty i jeżozwierze były szczęśliwe

      • 7 10

      • I tacy jak ty wypisywali swoje mądrości

        • 5 0

      • Lepiej żeby piraci drogowi rozjeżdżali koty, psy i jeże

        • 2 1

    • Ale tramwaj...

      Jest jak dorożka. Szczególnie wypuszczony na ulicę taka jak getta warszawskiego.

      • 12 4

    • tak, byla planowana...

      Ale nie w tym miejscu...

      • 8 3

    • ta zmiana nie bedzie szybka...

      I niczego nie odkorkuje.

      Jestes najzwyczajniej naiwny.
      I to jest pozytywna interpretacja.

      • 11 3

    • NIe wszystko źle, tylko czemu przez BGW? Czemu nie prostu "Do studzenki"? Bo deweloper chce tam budować?

      To jest przekręt polegający na likwidacji rezerwy drogowej i przekazanie jej deweloperom. Tramwaj na BGW to typowa g...burza by ludzie kłócili się między sobą zamiast patrzeć władzy na ręce.

      • 7 5

    • meduzo umysłowa mieszkancy protestujea przeciwko szkodnikowi jakim jest tramwaj a zgadzaja sie na utobus z buspasem

      który jest tanszym i lepszym rozwiazaniem

      • 2 2

  • (1)

    Jak rozwój przeszkada to lepiej nie mieszkać w sercu miasta

    • 1 8

    • niedo...

      ...rozwoj...

      No, raczej...

      • 2 0

  • Tramwaj na tych ulicach ?!?

    Przecież one są wąskie. Chcą te ulice wyburzyć czy jak.

    • 4 3

  • Co to w ogole za głupota

    puszczać tramwaj taką wąską uliczką?

    • 7 2

  • Typowy NIMB

    Każdy chce mniej samochodów w mieście ale jak już dochodzi do konkretów to nawet nie chcą tramwaju

    • 7 5

  • tak trzymać mieszkańcy Wrzeszcza !!!

    Mieszkańcy trzymajcie się razem i nie dajcie się wykiwać.Słoiki wiedziały gdzie kupują mieszkania.

    • 9 7

  • Tak dla tramwajów (2)

    W tym mieście brak linii tramwajowych tzw poprzecznych. Miasto musi się zmieniać na lepsze, a ta inwestycja daje możliwość dojazdu do Wrzeszcza i kier Oliwy i Śródmieścia. Jeszcze mogliby z drogami nie świrować, nie budować przejść naziemnych i pomyśleć o współdziałaniu autobusów z tramwajami, by autobusy dowoziły do tramwaju, który jechałby szybciej, a nie jechały po równoległych szlakach...

    • 4 2

    • takie mozliwosci to zaniechane

      Polaczenia przez Potokowa, Bretowo, Wykletych i/lub Nowa Abrahama.

      "Nowa Politechniczna" w forsowanym przebiegu jest najbardziej destrukcyjnym dla miasta rozwiazaniem

      • 4 1

    • ta inwestycja to dublowanie PKM która ma powstać na Południu i założenia(PKM) ma obsłużyć mieszkańców do Centrum do Wrzeszcza i dalej. Tym samym tramwaj będzie przewoził ludzi z Moreny(i to tych którzy mają dużo czasu bo inni pojadą autobusem Jaśkową Doliną). Czy to ma sens? To niech zrobią estakadę przy cmentarzu a dzięki temu będzie jeszcze szybciej

      • 2 1

  • Moge zrozumiec protestujacych,ale na kilka rzeczy musza oni zwrocic uwage (1)

    po pierwsze- choc swiadczy to slabo o spolecznosci miasta,ale wybrali oni wlasnie po raz kolejny te wladze.A ten sposob zarzadzania miastem jest nam znany od lat-ciemne interesy,uklady,bezlad administracyjny,nieudolnosc.Mamy wiedz taki zarzad miasta a nie inny i nie rozumiem czemu nie protestowali przy urnach wyborczych?
    po drugie- ta przebieg trasa jest znany od dawna,nawe filmy z wizualizacja trasy kraza po sieci od conajmniej 3 lat.I co,teraz ?wszystko wywracac od od nowa w kolo Macieju-konsultacje,projekty??Dajcie juz spokoj! Budowac i skonczyc ten festiwal niemoznosci.

    • 0 4

    • dla zasady

      Ze chamstwu i glupocie sie nie ustepuje.

      • 2 0

  • Kiedy czarny dwór i spacerowa?

    Niech szanowni spece od dróg pochylą się nad połączeniem tunelu z obwodnica. Lata lecą i nic. Deweloperzy już wszystko zabudowali?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane