• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Maciej Korolczuk
14 maja 2024, godz. 15:30 
Opinie (553)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka znów protestują przeciwko budowie linii tramwajowej na swojej ulicy. Zarzucają urzędnikom brak konsultacji społecznych, odmowę dostępu do informacji publicznej i dopytują o budowę zbiornika retencyjnego pod ulicą, który wcześniej nie był planowany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w przesłanym oświadczeniu wskazuje, że spotkania z mieszkańcami się odbyły, a wgląd w dokumentację jest możliwy w jej siedzibie.



Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie zgadzający się na budowę linii tramwajowej pod swoimi oknami, obecne działania miasta, mające doprowadzić do rozpoczęcia budowy nazywają skandalicznymi.

- Po pierwsze: inwestycja jest przygotowywana bez konsultacji społecznych - podkreśla Jakub Marchwicki, jeden z protestujących mieszkańców. - Obecnie otrzymaliśmy odmowę dostępu do przygotowanych już planów budowlanych, które jako publiczne powinny być jawne, gdyż nie istnieją żadne bezpośrednie prawne przesłanki dla ich utajnienia. Po drugie: szczątkowe informacje, które otrzymaliśmy od urzędników DRMG wskazują, że zaprojektowana trasa byłaby zupełnie inna niż zapowiadano wcześniej gdańszczanom na spotkaniach, w mediach czy na wizualizacjach. Okazuje się więc, że wcześniejsze zapowiedzi władz były zwykłym kłamstwem. Po trzecie, jednocześnie władze miasta wystąpiły w trybie specustawy autostradowej sprzed ponad 20 lat, o ZRID czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (w tym przypadku głównie torowej) - umożliwiające przeprowadzenie inwestycji. ZRID cechuje krótki 90-dniowy termin wydania i minimalny udziału społeczny. Te wszystkie działania mają miejsce w Gdańsku - mieście, którego władze usiłują stworzyć wokół siebie nimb obrońców demokracji. W praktyce jednak władze Gdańska ignorują głos mieszkańców, oszukują ich i ukrywają przed nimi kluczowe informacje - dodaje.

Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
W ramach protestu kamienice i płoty na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego znów przesłaniają transparenty skierowane do władz miasta. Czytamy na nich m.in.

  • Tramwaj przez Bohaterów Getta to utopione pieniądze!
  • To będzie tramwaj wodny
  • Getto nigdy się nie podda
  • Nie dla slalomu tramwajowego
  • Tramwaj zniszczy naszą ulicę
  • Aleksandro Dulkiewicz chcemy dialogu a nie festynów
  • Żądamy ujawnienia ukrywanej dokumentacji
  • Nie chcemy żyć w strachu o życie
  • Kto zarobi na tramwaju?
  • Drzewa tak, tramwaj nie

Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej. Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej.
Poza wspomnianymi postulatami, mieszkańcy oczekują od władz miasta spotkania i dialogu.

- Dziś tego nie ma - nie ukrywa Michał Błaut, mieszkaniec ulicy i jeden z protestujących. - Ze szczątkowych informacji, jakie udało nam się uzyskać po odmowie dostępu do informacji publicznych wynika, że miasto planuje budowę zbiornika retencyjnego pod naszą ulicą, czego nie uwzględniały żadne plany i dokumenty. Według nas to absolutna kompromitacja.
Jak dodaje Błaut, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, na ulicy jednak ma się pojawić sieć trakcyjna, a gdy mieszkańcy chcieli uzyskać wgląd w przygotowany projekt budowlany, miasto im odmówiło, tłumacząc że będzie ona elementem przetargu na budowę i nie może być wcześniej udostępniona.

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

- Przy ukryciu dokumentacji miasto jednocześnie wystąpiło o wydanie tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jako mieszkańcy jesteśmy odcinani od informacji, kneblowani i duszeni w białych rękawiczkach. Ta inwestycja odmieni życie wielu osób, a dziś niewiele o niej wiadomo.
Gdy dopytujemy, czy mieszkańcy dostrzegają jakieś pozytywy z planowanej budowy linii tramwajowej, słyszymy, że cała sprawa ich zintegrowała.

- Ponadto sposób komunikacji - a w zasadzie jej brak - pokazał, ile w mieście warte są wartości demokratyczne. To zwykła fasada - dodaje Błaut. - Aleksandra Dulkiewicz podczas I kadencji poświęciła nam 15 minut i nie chce rozmawiać na tematy, które są jej niewygodne. Przecież ten wariant został wybrany przez miasto ze względu na to, że był najkorzystniejszy finansowo. Dodanie do niego budowy podziemnej ogromnej kapsuły na wodę sprawia, że koszty inwestycji będą znacznie wyższe. Oczekujemy, że miasto zrobi krok wstecz i wróci do lepszego wariantu linii poprowadzonej przez ul. Do Studzienki.

Znowu protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego. Nie chcą tam tramwaju (209 opinii)

Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????
Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????

Miasto odnosi się do zarzutów



Jeszcze w poniedziałek zwróciliśmy się do biura prasowego Urzędu Miejskiego z prośbą o odniesienie się do stawianych zarzutów. We wtorek otrzymaliśmy oświadczenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w którym czytamy, że projekt Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz prowadzony jest od wielu lat i w tym czasie odbył się szereg spotkań z mieszkańcami, tylko na etapie prac koncepcyjnych odbyło się ich pięć.

Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne

- Były to spotkania otwarte i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W ostatnim czasie DRMG zorganizowało również spotkanie z zainteresowanymi mieszkańcami, które odbyło się 26 kwietnia 2024 roku i na którym pokazano m.in. przebieg linii tramwajowej, który się nie zmienił - podkreśla Aneta Niezgoda z DRMG.

Mieszkańcy mogą zapoznać się z projektem budowlanym



Urzędnicy potwierdzają też, że w ostatnim czasie mieszkańcy zawnioskowali o szereg dokumentów z załącznikami, w tym projekt budowlany. Jednak w przypadku wniosku o przesłanie projektu pojawiły się wątpliwości.

- Będzie on załącznikiem do przetargu i w opinii prawników nie może być powszechnie udostępniony przed ogłoszeniem o zamówieniu, gdyż mogłoby to spowodować naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 16 ust. 1 Prawa Zamówień Publicznych - podkreślają urzędnicy. - DRMG deklarowało mieszkańcom, że przeanalizuje, które elementy dokumentacji budowlanej możemy przesłać bez ryzyka naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Nadal podtrzymujemy deklarację, że mieszkańcy mogą zapoznać się projektem budowlanym w siedzibie DRMG.
Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum. Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum.

Trakcja musi być, ZRID to powszechna praktyka



Magistrat odniósł się też kwestii trakcji tramwajowej, której pierwotnie miało nie być, a w projekcie została jednak uwzględniona.

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować? Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

- Trakcja w ulicy Bohaterów Getta to rozwiązanie wypracowane po szeregu spotkań z przedstawicielami miejskich jednostek, a także po otrzymaniu wytycznych do projektowania. Na wczesnym etapie prac koncepcyjnych analizowano możliwość przejazdu na akumulatorach, ale nie wprowadzono takiego rozwiązania z uwagi m.in. na to, że tramwaje w trybie jazdy awaryjnej nie mogą przekroczyć prędkości 10 km/h, co spowoduje, że czas przejazdu pomiędzy przystankami Miszewskiego i Politechnika zostanie znacznie wydłużony. Poza tym, ewentualna awaria akumulatorów czy tramwaju spowodują brak możliwości zepchnięcia unieruchomionego tramwaju - tłumaczą urzędnicy.
Na koniec DRMG tłumaczy też, dlaczego inwestycja realizowana jest w oparciu o decyzję ZRID.

- To powszechna praktyka przy tak dużych inwestycjach. Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone i przekazane zainteresowanym mieszkańcom - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (553) ponad 10 zablokowanych

  • Czas zakończyć tą chucpę mieszkańców ul. Getta (2)

    I zacząć budowę tej linii tramwajowej !!! Mieszkańcy przegrali już sprawę sądową z miastem w tej sprawie i koniec tematu ! Czy oni będą stawiali blokady przed przejeżdżającymi tramwajami ich ulica ? Czy są terrorystami ? Jakim cudem garstka mieszkańców chce zablokować inwestycje dla tysięcy Gdańszczan ? Jakim prawem ulica Getta nie jest ich własnością !

    • 2 9

    • czas przestac chwalic sie głupota ale ty nie przestaniesz wiec dlaczego oni skoro maja racje

      • 3 0

    • tysiące Gdańszczan jeździ do Wrzeszcza?

      • 1 0

  • a Morena...

    wcześniej jest Morena, tramwaj ma być puszczony w tunel wykonany blisko bloków (może chałupy się nie rozjadą), dalej przy stawie (ostatnia ostoja ciszy i rekreacji), był nasz protest przeciwko niszczeniu ładu i spokoju i żadnej reakcji. Wypada pytać lokalnej społeczności o zgodę.

    • 7 0

  • Rzeczywiście tramwaj w tej małej uliczce to jakiś chory pomysł

    • 7 0

  • Czyli tramwaj na BGW będzie zasuwał na pełnej prędkości? Cała ulica zeszpecona trakcją. Miasto ciągle ściemnia (3)

    Na Hallera przy Operze tramwaj jedzie 10km/h bo wytrząsa okoliczne budynki i hałasuje. Na BGW też tak się skończy, albo rozpadną się sąsiednie kamienice.

    • 9 1

    • (2)

      jechałeś kiedyś nowym tramwajem? bo wydaje mi się że nie.

      • 1 5

      • A jeżdżąc tramwajami w Gdańsku nie zauważyłeś, jak nędzny jest poziom utrzymania torowisk i samych tramwajów?

        • 6 0

      • to są właśnie wnioski

        z podróży gdańskimi tramwajami po gdańskich torowiskach...

        • 5 0

  • Zjeść ciastko i dalej mieć ciastko? (2)

    Mieszkanie w mieście zawsze łączy się z pewnymi plusami i minusami. Nie da się w nieskończoność utrzymywać pierwotnie istniejących warunków w jakich mieszkamy. Świat i większość na nim tak szybko się zmienia , że zwykle nie nadążamy za rodzajami przystosowania się do tych zmian. A te zmiany często są wymuszane. I choć nie jestem za wymuszaniem ani nawet za opcją przeprowadzenia linii przez ul Bohaterów Getta (rozsądniejsza wydaje mi się lokalizacja ul Do studzienki ze względu na koszmarność jej wizerunku i to w centrum miasta. Jednak trzeba sobie uzmysłowić jak często nasz własny egoizm nie pozwala na dokonanie zmian dobrych dla innych.

    • 1 4

    • zawsze jest minimum jakie musimy zachowac np bezpieczestwo budowlane. Skoro sa przeslanki ze ludziom
      na zawali sie dom dlaczego iwazasz ze oni powinni to poswiecic dla dobra ogolnego???

      • 5 0

    • ale nie można tak że jedni mieszkańcy są faworyzowani kosztem innych. Gdyby BGW leżało w Centrum w życiu by tam tramwaj nie pojechał

      • 3 0

  • Nie było żadnych konsultacji społecznych - stanowisko władz miasta nie podlegało żadnym dyskusjom (3)

    Tu chodzi o duże pieniądze za tereny po rezerwie drogowej, więc miasto brutalnie pacyfikuje mieszkańców, by nikt nie zagroził oddania terenów na "Do studzienki" patodeweloperce. BGW to mydlenie oczu by się ludzie kłócili. Dla miasta zniszczenie tej ulicy to żaden koszt.

    • 44 17

    • chodzi o to, że Do Studzienki ma szansę być prawdziwą miejską ulicą i BGW ma szanse być prawdziwą miejską ulicą (1)

      Wyburzenie DS sprawia, że nie będzie tam miasta, a kolejna przelotówka, a BGW nadal będzie mieć wszystkie problemy, jakie ma od lat.

      • 3 8

      • A jakie problemy ma BGW?

        Oprócz zalewania jej opadami z górnego tarasu?

        • 2 0

    • nie tyle DS a placu po Jantarze...

      Ale prawdziwe cymesy terenowej spekuły są u góry, tereny za sądem i wzdłuż Sobieskiego, gdzie pierwotnie miała przebiegać "nowa Politechniczna". To są motywacje tak silnego i zdeterminowanego zaangażowania w tę sprawę urzędników i naszych "wybrańców".

      • 5 1

  • Tramwaj jak na Nalewkach, to antysemityzm.

    • 1 0

  • Działania na sZkode miasta

    Rozwiązanie rytykowane przez wszystkich, tramwaj w ciągu ulicy do studzienki (kobnieczne wyburzenia, podziemny przejazd pod ulicą al Zwyciestwa so placu komorowskego i tam włączenie linii w kierunku zaspy i Brzeźna) Rozwiązanie kosztowne ale ... pwrspektywiczne.. Trzeba zbudować petle na miejscu małego domu handlowego, połączyć ją z a. Ciesielstwa i tunelem podziemnm aż do Oliwy (ew, Wojska Polskiego-ukształtowanie terenu sprzyjające. Ale do tego trzeba odwagi, myślenia erspektywicznego i wizji całego Gdańska - a obecne władze tego nie mają-pewnie nie doczekamy zmian.
    Proponowane rozwiązaniemoże być tyylko jednym z wielu- każde bedzie lepsze od tego co proponowane jest obecnie

    • 0 2

  • faktem jest, że .....

    akurat ta jednokierunkowa praktycznie ulica jest wizualnie zbyt wąska na tory tramwajowe i jezdnię jednocześnie.

    • 7 0

  • Tramwaj tą ulicą

    jest złym pomysłem, gdyż: 1. powstanie kolejne skrzyżowanie w odległości ok. 120 m od istniejącego dużego skrzyżowania Grunwaldzka - Miszewskiego - Do Studzienki. 2. Wszystkie budynki przy ul. Boh. Getta Warszawskiego są posadowione na palach 3. Przy opadach deszczu ta ulica zmienia się w dopływ Potoku Królewskiego
    Logicznym jest planując nowy ciąg komunikacyjny wpiąć się w istniejące skrzyżowanie, by w przyszłości pociągnąć tramwaj dalej w poprzek Wrzeszcza do Placu Komorowskiego, a nie tworzyć coś na siłę co się nie sprawdzi. Nie mieszkam przy tej ulicy, ale słuszny protest widzę czarno - jak urzędnik coś postanowi to nie ma siły .......

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane