• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Maciej Korolczuk
14 maja 2024, godz. 15:30 
Opinie (553)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka znów protestują przeciwko budowie linii tramwajowej na swojej ulicy. Zarzucają urzędnikom brak konsultacji społecznych, odmowę dostępu do informacji publicznej i dopytują o budowę zbiornika retencyjnego pod ulicą, który wcześniej nie był planowany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w przesłanym oświadczeniu wskazuje, że spotkania z mieszkańcami się odbyły, a wgląd w dokumentację jest możliwy w jej siedzibie.



Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie zgadzający się na budowę linii tramwajowej pod swoimi oknami, obecne działania miasta, mające doprowadzić do rozpoczęcia budowy nazywają skandalicznymi.

- Po pierwsze: inwestycja jest przygotowywana bez konsultacji społecznych - podkreśla Jakub Marchwicki, jeden z protestujących mieszkańców. - Obecnie otrzymaliśmy odmowę dostępu do przygotowanych już planów budowlanych, które jako publiczne powinny być jawne, gdyż nie istnieją żadne bezpośrednie prawne przesłanki dla ich utajnienia. Po drugie: szczątkowe informacje, które otrzymaliśmy od urzędników DRMG wskazują, że zaprojektowana trasa byłaby zupełnie inna niż zapowiadano wcześniej gdańszczanom na spotkaniach, w mediach czy na wizualizacjach. Okazuje się więc, że wcześniejsze zapowiedzi władz były zwykłym kłamstwem. Po trzecie, jednocześnie władze miasta wystąpiły w trybie specustawy autostradowej sprzed ponad 20 lat, o ZRID czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (w tym przypadku głównie torowej) - umożliwiające przeprowadzenie inwestycji. ZRID cechuje krótki 90-dniowy termin wydania i minimalny udziału społeczny. Te wszystkie działania mają miejsce w Gdańsku - mieście, którego władze usiłują stworzyć wokół siebie nimb obrońców demokracji. W praktyce jednak władze Gdańska ignorują głos mieszkańców, oszukują ich i ukrywają przed nimi kluczowe informacje - dodaje.

Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
W ramach protestu kamienice i płoty na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego znów przesłaniają transparenty skierowane do władz miasta. Czytamy na nich m.in.

  • Tramwaj przez Bohaterów Getta to utopione pieniądze!
  • To będzie tramwaj wodny
  • Getto nigdy się nie podda
  • Nie dla slalomu tramwajowego
  • Tramwaj zniszczy naszą ulicę
  • Aleksandro Dulkiewicz chcemy dialogu a nie festynów
  • Żądamy ujawnienia ukrywanej dokumentacji
  • Nie chcemy żyć w strachu o życie
  • Kto zarobi na tramwaju?
  • Drzewa tak, tramwaj nie

Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej. Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej.
Poza wspomnianymi postulatami, mieszkańcy oczekują od władz miasta spotkania i dialogu.

- Dziś tego nie ma - nie ukrywa Michał Błaut, mieszkaniec ulicy i jeden z protestujących. - Ze szczątkowych informacji, jakie udało nam się uzyskać po odmowie dostępu do informacji publicznych wynika, że miasto planuje budowę zbiornika retencyjnego pod naszą ulicą, czego nie uwzględniały żadne plany i dokumenty. Według nas to absolutna kompromitacja.
Jak dodaje Błaut, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, na ulicy jednak ma się pojawić sieć trakcyjna, a gdy mieszkańcy chcieli uzyskać wgląd w przygotowany projekt budowlany, miasto im odmówiło, tłumacząc że będzie ona elementem przetargu na budowę i nie może być wcześniej udostępniona.

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

- Przy ukryciu dokumentacji miasto jednocześnie wystąpiło o wydanie tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jako mieszkańcy jesteśmy odcinani od informacji, kneblowani i duszeni w białych rękawiczkach. Ta inwestycja odmieni życie wielu osób, a dziś niewiele o niej wiadomo.
Gdy dopytujemy, czy mieszkańcy dostrzegają jakieś pozytywy z planowanej budowy linii tramwajowej, słyszymy, że cała sprawa ich zintegrowała.

- Ponadto sposób komunikacji - a w zasadzie jej brak - pokazał, ile w mieście warte są wartości demokratyczne. To zwykła fasada - dodaje Błaut. - Aleksandra Dulkiewicz podczas I kadencji poświęciła nam 15 minut i nie chce rozmawiać na tematy, które są jej niewygodne. Przecież ten wariant został wybrany przez miasto ze względu na to, że był najkorzystniejszy finansowo. Dodanie do niego budowy podziemnej ogromnej kapsuły na wodę sprawia, że koszty inwestycji będą znacznie wyższe. Oczekujemy, że miasto zrobi krok wstecz i wróci do lepszego wariantu linii poprowadzonej przez ul. Do Studzienki.

Znowu protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego. Nie chcą tam tramwaju (209 opinii)

Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????
Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????

Miasto odnosi się do zarzutów



Jeszcze w poniedziałek zwróciliśmy się do biura prasowego Urzędu Miejskiego z prośbą o odniesienie się do stawianych zarzutów. We wtorek otrzymaliśmy oświadczenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w którym czytamy, że projekt Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz prowadzony jest od wielu lat i w tym czasie odbył się szereg spotkań z mieszkańcami, tylko na etapie prac koncepcyjnych odbyło się ich pięć.

Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne

- Były to spotkania otwarte i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W ostatnim czasie DRMG zorganizowało również spotkanie z zainteresowanymi mieszkańcami, które odbyło się 26 kwietnia 2024 roku i na którym pokazano m.in. przebieg linii tramwajowej, który się nie zmienił - podkreśla Aneta Niezgoda z DRMG.

Mieszkańcy mogą zapoznać się z projektem budowlanym



Urzędnicy potwierdzają też, że w ostatnim czasie mieszkańcy zawnioskowali o szereg dokumentów z załącznikami, w tym projekt budowlany. Jednak w przypadku wniosku o przesłanie projektu pojawiły się wątpliwości.

- Będzie on załącznikiem do przetargu i w opinii prawników nie może być powszechnie udostępniony przed ogłoszeniem o zamówieniu, gdyż mogłoby to spowodować naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 16 ust. 1 Prawa Zamówień Publicznych - podkreślają urzędnicy. - DRMG deklarowało mieszkańcom, że przeanalizuje, które elementy dokumentacji budowlanej możemy przesłać bez ryzyka naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Nadal podtrzymujemy deklarację, że mieszkańcy mogą zapoznać się projektem budowlanym w siedzibie DRMG.
Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum. Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum.

Trakcja musi być, ZRID to powszechna praktyka



Magistrat odniósł się też kwestii trakcji tramwajowej, której pierwotnie miało nie być, a w projekcie została jednak uwzględniona.

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować? Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

- Trakcja w ulicy Bohaterów Getta to rozwiązanie wypracowane po szeregu spotkań z przedstawicielami miejskich jednostek, a także po otrzymaniu wytycznych do projektowania. Na wczesnym etapie prac koncepcyjnych analizowano możliwość przejazdu na akumulatorach, ale nie wprowadzono takiego rozwiązania z uwagi m.in. na to, że tramwaje w trybie jazdy awaryjnej nie mogą przekroczyć prędkości 10 km/h, co spowoduje, że czas przejazdu pomiędzy przystankami Miszewskiego i Politechnika zostanie znacznie wydłużony. Poza tym, ewentualna awaria akumulatorów czy tramwaju spowodują brak możliwości zepchnięcia unieruchomionego tramwaju - tłumaczą urzędnicy.
Na koniec DRMG tłumaczy też, dlaczego inwestycja realizowana jest w oparciu o decyzję ZRID.

- To powszechna praktyka przy tak dużych inwestycjach. Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone i przekazane zainteresowanym mieszkańcom - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (553) ponad 10 zablokowanych

  • Najlepszy wariant

    Z Moreny do Wrzeszcza przez Potokową/Słowackiego!

    • 7 7

  • Tramwaj w mieście?! No skandal! (3)

    W takim Poznaniu chociażby, tramwaje są wszędzie i również pośród starej zabudowy. Jest cała siatka torów która super ułatwia szybkie i wygodne dotarcie w wiele miejsc. Za to w Gdańsku wszędzie trzeba naginać km pieszo albo poruszać się samochodem, bo kilku osobom się nie podoba usprawnianie miasta. Panowie wyglądają na takich co jeżdżą rowerami, samochody niet, ale tramwaj pod moim oknem? No skandal!
    Dajcie żyć innym ludziom i pozwólcie choć trochę odkorkować to miasto. Tramwaj to nie koniec świata.

    • 5 11

    • myslec samodzielnie a poco ty sie musisz głupota chwalic skandalem jest tramwajowy zlom zamiast buspasa torowiska i autobusów

      • 3 3

    • takie budowanie wszędzie gdzie się da już parę razy skończyło się tragedią - niestety też w Poznaniu.

      • 2 0

    • po co na tak krotkiej ulicy tramwaj?

      • 1 0

  • Może się czepiam, ale (3)

    cytuję: "Na wczesnym etapie prac koncepcyjnych analizowano możliwość przejazdu na akumulatorach, ale nie wprowadzono takiego rozwiązania z uwagi m.in. na to, że tramwaje w trybie jazdy awaryjnej nie mogą przekroczyć prędkości 10 km/h, co spowoduje, że czas przejazdu pomiędzy przystankami Miszewskiego i Politechnika zostanie znacznie wydłużony."

    Długość ulicy BGW według Google Maps to około 230 metrów. Czas przejazdu takiego odcinka z prędkością 10 km/h to około 82 sekundy, natomiast z prędkością 17 km/h (https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wyjasniamy-dlaczego-tramwaje-jezdza-duzo-wolniej-niz-moga-n166058.html - co prawda artykuł sprzed 2 lat, ale na tym odcinku tramwaj raczej i tak nie będzie jechał szybciej) to około 49 sekund. Czy te ok 33 sekundy to naprawdę znaczne wydłużenie czasu przejazdu, bo jak dla mnie to chyba niektórzy urzędnicy w Urzędzie Miejskim mają braki z fizyki na poziomie szkoły podstawowej, i nawet nie potrafią policzyć, o ile wydłuży się czas przejazdu na tym odcinku, więc dają takie odpowiedzi.

    Do powyższych obliczeń przyjąłem założenie, że tramwaj na zasilaniu akumulatorowym musiałby przejechać tylko przez BGW, a nie między przystankami Miszewskiego i Politechnika (do skrzyżowania Fiszera z BGW trakcja byłaby doprowadzona, a od skrzyżowania BGW z Aleją Zwycięstwa z powrotem byłby zasilany z trakcji).

    • 10 2

    • Moze reszta infrastruktury tramwajowej nie jest dopasowana ? I wtedy jak wiadomo o co chodzi

      • 2 0

    • 10 km/h to rzeczywista prędkość przejazdu odcinka trasy, a 17 km/h to uśredniona prędkość liczona tylko po rozkładzie jazdy (1)

      normalnie tramwaj jedzie 60-80 km/h po odcinkach trasy.

      • 2 1

      • 60-80 km/h to chyba na dłuższych odcinkach prostych

        Twierdzisz, że tym odcinku - między przystankami Miszewskiego i Politechnika - tramwaj będzie mógł jechać z prędkością 60-80 km/h, gdzie po drodze ma 2 ostre łuki i wjazd na Aleję Zwycięstwa. Chyba następny, co chodził na wagary na lekcjach fizyki.

        • 2 0

  • Nawet jeśli mają rację

    Szary człowieczek dla władzy tego miasta nie znaczy nic i chodź byście się przyklejali do tej ulicy to nic nie zmieni. Tłuste koty upasione na układach tej ekipy która siedzi w UM od 30 lat, wiedzą komu i kiedy posmarować żeby było tak jak oni chcą. Nawet Wałęsa mówił o tym już dawno, gabinety co jakiś czas trzeba wietrzyć bo zaczyna śmierdzieć.

    • 14 1

  • Zróbmy referendum o odwołaniu Dulkiewicz

    KO już jej nie popiera więc może się uda. Do dzieła

    • 11 5

  • Zacznijmy od tego że ta trasa jest zupełnie niepotrzebna .Morena jest doskonale skomunikowana obecnie i nie potrzebuje nowych (2)

    O wiele bardziej potrzebna jest rasa z osiedli w Borkowie przez osiedle kolorowe do węzła na Hawla

    • 10 8

    • Nowa Letnica (1)

      Zajmijcie się komunikacją a raczej jej brakiem.Co z reaktywacją kolejki SKM?

      • 6 0

      • są tramwaje na Marynarki Polskiej

        • 0 2

  • Cały czas widać braki w zarzadzaniu przestrzenia w Gdańsku - czy naprawdę nie ma w tym mieście urbanistów ???? (1)

    • 12 4

    • Wam się oczy otworzą, jak mnie się zamkną

      Brak długofalowej strategi wychodzi mieszkańcom Gdańska bokiem od lat. Wiadomo komu pierwotna koncepcja nie pasowała, a teraz ten sam ktoś wrabia DRMG w ten bezsensowny wariant. Współczuję pracującym tam ludziom pracy w takim środowisku. Przecież wiadomo że to będzie klapa a koszta jakie pojawią się "nieprzewidywalnie" w trakcie prac pokryłyby jeszcze kilka innych linii. Nie mowiac o tym ze na czas budowy to z moreny do Wrzeszcza będzie się jechać 3 razy dłużej niż obecnie. Polecą za to głowy szergowców DRMG a prowodyr calego zamieszania, bedzie grzal juz wtedy du.. na emeryturze w cieplych krajach.

      • 8 1

  • wszystkich eksmitować natychmiast

    • 1 12

  • (4)

    Jakoś nikt nie pamięta,że pod tą ulicą płynie strumień i podczas dużego deszczu jest notorycznie zalewana przez wody opadowe i spływające ze wzgórz morenowych

    • 11 3

    • to dorzucili zbiornik retencyjny z prefabrykatów, układany pod torowiskiem (2)

      wraz z tym melioracja, żeby te budynki nie stały w bagnie - oraz prace przy ich fundamentach

      • 2 2

      • tak, kosciol Mikolaja jest przykladem (1)

        Jak zabudowa reaguje na takie melioracje...

        • 2 1

        • oczywiście susza hydrologiczna mająca miejsce w całej Polsce nie ma tu żadnego znaczenia. Polecam wykonać doświadczenie empiryczne z zakresu hydrodynamiki płynów. Do naczynia z wodą (linie wody oznacz mazakiem) włóż inne naczynie (to będzie teoretycznie nasza biała wanna nowego budynku). Czy stan wody w naczyniu się podniesie czy opadnie. Polecam sprawdzić a dopiero później wypowiadać się na forum publicznym. Pozdrawiam

          • 1 0

    • akurat tutaj będzie jedyny plus z tej trasy - przebudują kanalizację burzową, by przestało zalewać ulice

      reszty plusów trudno się dopatrzeć, za to minusy aż dają po oczach

      • 3 3

  • Ten tramwaj to głupota

    upór miasta w tym temacie jest więcej niż niezrozumiały. Władza niech realizuje komunikację na górnym tarasie. Z Moreny do Wrzeszcza dojeżdża się w 10 minut samochodem, a w 15 minut autobusem.
    Tam są nieprzerwanie korki i udręka dla mieszkańców.
    Grzelak powinien odejść, a Dulkiewicz dobrać sobie roztropnych doradców.
    Trzymam kciuki za mieszkańców Boh. Getta Warszawskiego.
    Ten tramwaj rozwali wszystko.

    • 12 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane