• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Maciej Korolczuk
14 maja 2024, godz. 15:30 
Opinie (553)
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka znów protestują przeciwko budowie linii tramwajowej na swojej ulicy. Zarzucają urzędnikom brak konsultacji społecznych, odmowę dostępu do informacji publicznej i dopytują o budowę zbiornika retencyjnego pod ulicą, który wcześniej nie był planowany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w przesłanym oświadczeniu wskazuje, że spotkania z mieszkańcami się odbyły, a wgląd w dokumentację jest możliwy w jej siedzibie.



Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie zgadzający się na budowę linii tramwajowej pod swoimi oknami, obecne działania miasta, mające doprowadzić do rozpoczęcia budowy nazywają skandalicznymi.

- Po pierwsze: inwestycja jest przygotowywana bez konsultacji społecznych - podkreśla Jakub Marchwicki, jeden z protestujących mieszkańców. - Obecnie otrzymaliśmy odmowę dostępu do przygotowanych już planów budowlanych, które jako publiczne powinny być jawne, gdyż nie istnieją żadne bezpośrednie prawne przesłanki dla ich utajnienia. Po drugie: szczątkowe informacje, które otrzymaliśmy od urzędników DRMG wskazują, że zaprojektowana trasa byłaby zupełnie inna niż zapowiadano wcześniej gdańszczanom na spotkaniach, w mediach czy na wizualizacjach. Okazuje się więc, że wcześniejsze zapowiedzi władz były zwykłym kłamstwem. Po trzecie, jednocześnie władze miasta wystąpiły w trybie specustawy autostradowej sprzed ponad 20 lat, o ZRID czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (w tym przypadku głównie torowej) - umożliwiające przeprowadzenie inwestycji. ZRID cechuje krótki 90-dniowy termin wydania i minimalny udziału społeczny. Te wszystkie działania mają miejsce w Gdańsku - mieście, którego władze usiłują stworzyć wokół siebie nimb obrońców demokracji. W praktyce jednak władze Gdańska ignorują głos mieszkańców, oszukują ich i ukrywają przed nimi kluczowe informacje - dodaje.

Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
W ramach protestu kamienice i płoty na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego znów przesłaniają transparenty skierowane do władz miasta. Czytamy na nich m.in.

  • Tramwaj przez Bohaterów Getta to utopione pieniądze!
  • To będzie tramwaj wodny
  • Getto nigdy się nie podda
  • Nie dla slalomu tramwajowego
  • Tramwaj zniszczy naszą ulicę
  • Aleksandro Dulkiewicz chcemy dialogu a nie festynów
  • Żądamy ujawnienia ukrywanej dokumentacji
  • Nie chcemy żyć w strachu o życie
  • Kto zarobi na tramwaju?
  • Drzewa tak, tramwaj nie

Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej. Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej.
Poza wspomnianymi postulatami, mieszkańcy oczekują od władz miasta spotkania i dialogu.

- Dziś tego nie ma - nie ukrywa Michał Błaut, mieszkaniec ulicy i jeden z protestujących. - Ze szczątkowych informacji, jakie udało nam się uzyskać po odmowie dostępu do informacji publicznych wynika, że miasto planuje budowę zbiornika retencyjnego pod naszą ulicą, czego nie uwzględniały żadne plany i dokumenty. Według nas to absolutna kompromitacja.
Jak dodaje Błaut, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, na ulicy jednak ma się pojawić sieć trakcyjna, a gdy mieszkańcy chcieli uzyskać wgląd w przygotowany projekt budowlany, miasto im odmówiło, tłumacząc że będzie ona elementem przetargu na budowę i nie może być wcześniej udostępniona.

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

- Przy ukryciu dokumentacji miasto jednocześnie wystąpiło o wydanie tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jako mieszkańcy jesteśmy odcinani od informacji, kneblowani i duszeni w białych rękawiczkach. Ta inwestycja odmieni życie wielu osób, a dziś niewiele o niej wiadomo.
Gdy dopytujemy, czy mieszkańcy dostrzegają jakieś pozytywy z planowanej budowy linii tramwajowej, słyszymy, że cała sprawa ich zintegrowała.

- Ponadto sposób komunikacji - a w zasadzie jej brak - pokazał, ile w mieście warte są wartości demokratyczne. To zwykła fasada - dodaje Błaut. - Aleksandra Dulkiewicz podczas I kadencji poświęciła nam 15 minut i nie chce rozmawiać na tematy, które są jej niewygodne. Przecież ten wariant został wybrany przez miasto ze względu na to, że był najkorzystniejszy finansowo. Dodanie do niego budowy podziemnej ogromnej kapsuły na wodę sprawia, że koszty inwestycji będą znacznie wyższe. Oczekujemy, że miasto zrobi krok wstecz i wróci do lepszego wariantu linii poprowadzonej przez ul. Do Studzienki.

Znowu protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego. Nie chcą tam tramwaju (209 opinii)

Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????
Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????

Miasto odnosi się do zarzutów



Jeszcze w poniedziałek zwróciliśmy się do biura prasowego Urzędu Miejskiego z prośbą o odniesienie się do stawianych zarzutów. We wtorek otrzymaliśmy oświadczenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w którym czytamy, że projekt Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz prowadzony jest od wielu lat i w tym czasie odbył się szereg spotkań z mieszkańcami, tylko na etapie prac koncepcyjnych odbyło się ich pięć.

Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne

- Były to spotkania otwarte i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W ostatnim czasie DRMG zorganizowało również spotkanie z zainteresowanymi mieszkańcami, które odbyło się 26 kwietnia 2024 roku i na którym pokazano m.in. przebieg linii tramwajowej, który się nie zmienił - podkreśla Aneta Niezgoda z DRMG.

Mieszkańcy mogą zapoznać się z projektem budowlanym



Urzędnicy potwierdzają też, że w ostatnim czasie mieszkańcy zawnioskowali o szereg dokumentów z załącznikami, w tym projekt budowlany. Jednak w przypadku wniosku o przesłanie projektu pojawiły się wątpliwości.

- Będzie on załącznikiem do przetargu i w opinii prawników nie może być powszechnie udostępniony przed ogłoszeniem o zamówieniu, gdyż mogłoby to spowodować naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 16 ust. 1 Prawa Zamówień Publicznych - podkreślają urzędnicy. - DRMG deklarowało mieszkańcom, że przeanalizuje, które elementy dokumentacji budowlanej możemy przesłać bez ryzyka naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Nadal podtrzymujemy deklarację, że mieszkańcy mogą zapoznać się projektem budowlanym w siedzibie DRMG.
Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum. Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum.

Trakcja musi być, ZRID to powszechna praktyka



Magistrat odniósł się też kwestii trakcji tramwajowej, której pierwotnie miało nie być, a w projekcie została jednak uwzględniona.

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować? Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

- Trakcja w ulicy Bohaterów Getta to rozwiązanie wypracowane po szeregu spotkań z przedstawicielami miejskich jednostek, a także po otrzymaniu wytycznych do projektowania. Na wczesnym etapie prac koncepcyjnych analizowano możliwość przejazdu na akumulatorach, ale nie wprowadzono takiego rozwiązania z uwagi m.in. na to, że tramwaje w trybie jazdy awaryjnej nie mogą przekroczyć prędkości 10 km/h, co spowoduje, że czas przejazdu pomiędzy przystankami Miszewskiego i Politechnika zostanie znacznie wydłużony. Poza tym, ewentualna awaria akumulatorów czy tramwaju spowodują brak możliwości zepchnięcia unieruchomionego tramwaju - tłumaczą urzędnicy.
Na koniec DRMG tłumaczy też, dlaczego inwestycja realizowana jest w oparciu o decyzję ZRID.

- To powszechna praktyka przy tak dużych inwestycjach. Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone i przekazane zainteresowanym mieszkańcom - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (553) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Po raz kolejny wchodzac w komentarze okazuje sie ze ludzie czytaja tylko naglowek, a przeciez tyle zostalo napisane.
    Jestem zdziwiona ze sa ludzie ktorzy uwazaja ze obawa mieszkancow przed karastrofa budowlana jest "szczekaniem" a ludzie domagajacy sie demokratycznych praktyk to "wariaci"

    • 23 8

    • Proszę Pani.

      W Gdańsku, jak i w innych dużych miastach w Polsce, stoi "słoik na słoiku". Stąd ten brzdęk...

      • 3 3

    • Za dużo literek. Trzeba tiktoka nagrać to może obejrzą.

      • 2 0

  • (1)

    tramwaj to archaiczny środek transportu nie pasujący do XXI wieku

    • 9 15

    • Tak jest! Niech se ludy kupią samochody i stoją po 2 godziny w korkach jak wszyscy! A nie tramwajow się zachciewa...

      • 5 3

  • Jak zwykle, wszystko ma być blisko i łatwo dostępne - no ale nie pod moim domem. (2)

    Klasyka polska.

    • 10 15

    • Proszę posłuchać mieszkańców - oni popierają ideę tramwaju, ale bezpieczniejszą trasą, która nikomu nie przeszkadza (1)

      Ekspertyzy specjalistów wykazały, że wariant z ul. Do Studzienki jest korzystniejszy - tylko ich zignorowano, bez podania powodu. Czy słychać gdzieś protesty mieszkańców Do Studzienki w sprawie tramwaju? Nie, bo takich praktycznie nie ma!

      • 8 4

      • Jest korzystniejszy tylko dla mieszkańców Getta, bo oni będą mieli ciszej.
        Na długiej też protestów o tramwaj nie ma. Na do studzienki protestów nie ma, bo w planach tramwaju tam nie ma.

        • 3 5

  • "inwestycja jest przygotowywana bez konsultacji społecznych" (1)

    To jawne oszczerstwo, przecież ogłoszenie o planowanych konsultacjach społecznych zostało upublicznione w gablocie na 4 piętrze Urzędu na całe dwadzieścia minut przed ich rozpoczęciem!

    • 19 10

    • "rozmowa głuchego ze slepym o kolorach"

      tak wyglądają "konsultacje" w Gdańsku.

      • 6 1

  • Wcale mi ich nie żal (1)

    Jak były spotkania odnośnie GPW dla innych dzielnic, to ci z BGW przychodzili i zakrzykiwali wszystkich. Przez to nie dało się normalnie podyskutować i przebieg GPW nie zadowala nikogo. Teraz mają to co sami sprawili, tylko że nikt nie słucha ich.

    • 13 18

    • Dokładnie!

      Oni są sami sobie winni, wiecznie krzyczą a sami oczekują dyskusji

      • 5 8

  • Moze wcale nie chodzi o jeden argument jaki DRMG podnosi, a o cene? A moze obeca infrastruktura nie jest przystosowana???

    • 6 1

  • "Dialog ślepego z głuchym o kolorach"

    Tak wygląda rozmowa miejskich urzędników z mieszkańcami.
    W tej i w wielu innych sprawach, gdzie "waaadza" uważa, że ma rację i nie liczy się z opinia mieszkańców.

    Tramwaj jest szkodliwym elementem miejskiej infrastruktury, w tym miejscu wręcz dewastującym.
    Forsowanie przebiegu trasy przez zakorkowane Piecki, robienie trawersów po zboczu i wpychanie tramwaju w środek starej zabudowy jest klasycznym przykładem urzędniczego wymuszenia.

    Taka komunikację można rozwiązać na bardzo wiele sposobów, bez rycia bagiennej doliny i układania hałaśliwych torów.
    Jednak rozsądek klęka przed interesami, bo bardzo dziwne jest forsowanie tego wariantu i dopychanie zatłoczonej dzielnicy wobec istniejących od dziesięcioleci planów budowy tej linii pod estakada Rakoczego, drugą stroną doliny i np. Smoluchowskiego czy Traugutta.

    Jeśli już, to miasto powinno południe komunikować za pomocą kolei lub przez kontynuację pomysłów, które spowodowały brak tramwaju na Słowackiego. W jakimś celu wylano masę betonu aby tramwaj dojeżdżał do Brętowa. Te tory miały być ciągnięte do "nowej Abrahama"

    • 20 8

  • Czyli z powodu oszołomów i glupoty urzedników chca tam wpakowac paskidne torowiska .by mieli tam dzien pieszego pasazera

    a jak wiadomo dzien bez awari czy wypadku z tramwajem to dzien stracony.

    • 8 5

  • W latach 70 jedna kamienica juz sie zawalila na tej ulicy z powody rozbudow pollitechniki, czy to nie wystarczajace? Czy ktos

    • 20 3

  • Nic to nie da (1)

    Wszystko zaklepane. Protest nic nie da. Może przez nazwę ulicy włodarze wciskając tam tramwaj potraktowali okolicę jak getto i zrobili jak im było najłatwiej. Hasło tramwaj z Moreny do Wreszcza robi wrażenie.

    • 14 2

    • wrażenie głupoty...

      to na pewno...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane