• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Maciej Korolczuk
14 maja 2024, godz. 15:30 
Opinie (553)
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.
  • Na ulicy znów pojawiły się transparenty, w których mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy linii GPW.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka znów protestują przeciwko budowie linii tramwajowej na swojej ulicy. Zarzucają urzędnikom brak konsultacji społecznych, odmowę dostępu do informacji publicznej i dopytują o budowę zbiornika retencyjnego pod ulicą, który wcześniej nie był planowany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w przesłanym oświadczeniu wskazuje, że spotkania z mieszkańcami się odbyły, a wgląd w dokumentację jest możliwy w jej siedzibie.



Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie zgadzający się na budowę linii tramwajowej pod swoimi oknami, obecne działania miasta, mające doprowadzić do rozpoczęcia budowy nazywają skandalicznymi.

- Po pierwsze: inwestycja jest przygotowywana bez konsultacji społecznych - podkreśla Jakub Marchwicki, jeden z protestujących mieszkańców. - Obecnie otrzymaliśmy odmowę dostępu do przygotowanych już planów budowlanych, które jako publiczne powinny być jawne, gdyż nie istnieją żadne bezpośrednie prawne przesłanki dla ich utajnienia. Po drugie: szczątkowe informacje, które otrzymaliśmy od urzędników DRMG wskazują, że zaprojektowana trasa byłaby zupełnie inna niż zapowiadano wcześniej gdańszczanom na spotkaniach, w mediach czy na wizualizacjach. Okazuje się więc, że wcześniejsze zapowiedzi władz były zwykłym kłamstwem. Po trzecie, jednocześnie władze miasta wystąpiły w trybie specustawy autostradowej sprzed ponad 20 lat, o ZRID czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (w tym przypadku głównie torowej) - umożliwiające przeprowadzenie inwestycji. ZRID cechuje krótki 90-dniowy termin wydania i minimalny udziału społeczny. Te wszystkie działania mają miejsce w Gdańsku - mieście, którego władze usiłują stworzyć wokół siebie nimb obrońców demokracji. W praktyce jednak władze Gdańska ignorują głos mieszkańców, oszukują ich i ukrywają przed nimi kluczowe informacje - dodaje.

Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Przetarg na budowę linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
W ramach protestu kamienice i płoty na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego znów przesłaniają transparenty skierowane do władz miasta. Czytamy na nich m.in.

  • Tramwaj przez Bohaterów Getta to utopione pieniądze!
  • To będzie tramwaj wodny
  • Getto nigdy się nie podda
  • Nie dla slalomu tramwajowego
  • Tramwaj zniszczy naszą ulicę
  • Aleksandro Dulkiewicz chcemy dialogu a nie festynów
  • Żądamy ujawnienia ukrywanej dokumentacji
  • Nie chcemy żyć w strachu o życie
  • Kto zarobi na tramwaju?
  • Drzewa tak, tramwaj nie

Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej. Mieszkańcy zarzucają miastu m.in. brak konsultacji społecznych i utrudnianie dostępu do informacji publicznych i dokumentacji projektowej.
Poza wspomnianymi postulatami, mieszkańcy oczekują od władz miasta spotkania i dialogu.

- Dziś tego nie ma - nie ukrywa Michał Błaut, mieszkaniec ulicy i jeden z protestujących. - Ze szczątkowych informacji, jakie udało nam się uzyskać po odmowie dostępu do informacji publicznych wynika, że miasto planuje budowę zbiornika retencyjnego pod naszą ulicą, czego nie uwzględniały żadne plany i dokumenty. Według nas to absolutna kompromitacja.
Jak dodaje Błaut, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, na ulicy jednak ma się pojawić sieć trakcyjna, a gdy mieszkańcy chcieli uzyskać wgląd w przygotowany projekt budowlany, miasto im odmówiło, tłumacząc że będzie ona elementem przetargu na budowę i nie może być wcześniej udostępniona.

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

- Przy ukryciu dokumentacji miasto jednocześnie wystąpiło o wydanie tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jako mieszkańcy jesteśmy odcinani od informacji, kneblowani i duszeni w białych rękawiczkach. Ta inwestycja odmieni życie wielu osób, a dziś niewiele o niej wiadomo.
Gdy dopytujemy, czy mieszkańcy dostrzegają jakieś pozytywy z planowanej budowy linii tramwajowej, słyszymy, że cała sprawa ich zintegrowała.

- Ponadto sposób komunikacji - a w zasadzie jej brak - pokazał, ile w mieście warte są wartości demokratyczne. To zwykła fasada - dodaje Błaut. - Aleksandra Dulkiewicz podczas I kadencji poświęciła nam 15 minut i nie chce rozmawiać na tematy, które są jej niewygodne. Przecież ten wariant został wybrany przez miasto ze względu na to, że był najkorzystniejszy finansowo. Dodanie do niego budowy podziemnej ogromnej kapsuły na wodę sprawia, że koszty inwestycji będą znacznie wyższe. Oczekujemy, że miasto zrobi krok wstecz i wróci do lepszego wariantu linii poprowadzonej przez ul. Do Studzienki.

Znowu protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego. Nie chcą tam tramwaju (209 opinii)

Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????
Znowu protest? Myślałam ze absurdalny temat dawno zamknięty. Po co komu tramwaj co jedzie dluzej niz autobus??????

Miasto odnosi się do zarzutów



Jeszcze w poniedziałek zwróciliśmy się do biura prasowego Urzędu Miejskiego z prośbą o odniesienie się do stawianych zarzutów. We wtorek otrzymaliśmy oświadczenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w którym czytamy, że projekt Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz prowadzony jest od wielu lat i w tym czasie odbył się szereg spotkań z mieszkańcami, tylko na etapie prac koncepcyjnych odbyło się ich pięć.

Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne

- Były to spotkania otwarte i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W ostatnim czasie DRMG zorganizowało również spotkanie z zainteresowanymi mieszkańcami, które odbyło się 26 kwietnia 2024 roku i na którym pokazano m.in. przebieg linii tramwajowej, który się nie zmienił - podkreśla Aneta Niezgoda z DRMG.

Mieszkańcy mogą zapoznać się z projektem budowlanym



Urzędnicy potwierdzają też, że w ostatnim czasie mieszkańcy zawnioskowali o szereg dokumentów z załącznikami, w tym projekt budowlany. Jednak w przypadku wniosku o przesłanie projektu pojawiły się wątpliwości.

- Będzie on załącznikiem do przetargu i w opinii prawników nie może być powszechnie udostępniony przed ogłoszeniem o zamówieniu, gdyż mogłoby to spowodować naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 16 ust. 1 Prawa Zamówień Publicznych - podkreślają urzędnicy. - DRMG deklarowało mieszkańcom, że przeanalizuje, które elementy dokumentacji budowlanej możemy przesłać bez ryzyka naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Nadal podtrzymujemy deklarację, że mieszkańcy mogą zapoznać się projektem budowlanym w siedzibie DRMG.
Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum. Linia ma skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej z Moreny i południa Gdańska w kierunku Wrzeszcza z ominięciem centrum.

Trakcja musi być, ZRID to powszechna praktyka



Magistrat odniósł się też kwestii trakcji tramwajowej, której pierwotnie miało nie być, a w projekcie została jednak uwzględniona.

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować? Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

- Trakcja w ulicy Bohaterów Getta to rozwiązanie wypracowane po szeregu spotkań z przedstawicielami miejskich jednostek, a także po otrzymaniu wytycznych do projektowania. Na wczesnym etapie prac koncepcyjnych analizowano możliwość przejazdu na akumulatorach, ale nie wprowadzono takiego rozwiązania z uwagi m.in. na to, że tramwaje w trybie jazdy awaryjnej nie mogą przekroczyć prędkości 10 km/h, co spowoduje, że czas przejazdu pomiędzy przystankami Miszewskiego i Politechnika zostanie znacznie wydłużony. Poza tym, ewentualna awaria akumulatorów czy tramwaju spowodują brak możliwości zepchnięcia unieruchomionego tramwaju - tłumaczą urzędnicy.
Na koniec DRMG tłumaczy też, dlaczego inwestycja realizowana jest w oparciu o decyzję ZRID.

- To powszechna praktyka przy tak dużych inwestycjach. Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone i przekazane zainteresowanym mieszkańcom - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (553) ponad 10 zablokowanych

  • Tramwaj w tunelu (23)

    Rozwiązaniem jest puszczenie tramwaju w tunelu począwszy od Do studzienki, przez dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz i potem na drugą stronę torów. Takie rozwiązania są powszechne na całym świecie. Przykład jest w Warszawie i Krakowie

    • 81 162

    • Rozumiem, że dorzucisz kilkadziesiąt milionów różnicy w cenie, których brakuje?

      • 15 3

    • Słuszna podpowiedź. Najlepiej dwa przystanki, początkowy i końcowy a reszta trasy w tunelu.

      • 22 1

    • to byłby koszt 2-3 miliardów zł (1)

      fantazjomat

      • 19 3

      • jeden...

        i to z trudem...

        • 4 2

    • kto bogatemu zabroni. Inwestuj w to

      • 16 4

    • (4)

      200 metrów w Warszawie które nadal chyba jest w budowie?? 1500 metrów w Krakowie które budowano chyba 20 lat?? Cały świat odchodzi od tego typu rozwiązań a Ty chcesz u nas wprowadzać to?? Pomyślałeś o kosztach??

      • 22 8

      • Jaki cały świat odchodzi od budowy tuneli? Podaj przykłady? a jak nie, to won!

        • 6 10

      • na drodze s19 budowany jest tunel o długości 3 kilometrów, do tego kilometr drogi na 40 metrowej estakadzie...

        całość ma pięć kilometrów i kosztuje dwa miliardy złotych.

        Czyżby tak "ustawionego" miasta jak Gdańsk nie było stać na takie prace?
        Przecież "tuskda"...
        No nie?

        • 5 14

      • W Krakowie masz chyba najdłuższy tunel tramwajowy a po za tym w Łodzi jest budowany tunel średnicowy tak więc nie wiem gdzie niby odchodzi się od takich rozwiązań

        • 4 4

      • ale tutaj też ma być tunel przy zjeździe z Piecek więc w czym problem zbudować kolejny?

        • 0 1

    • Rozwiązaniem jest puszczenie ciebie w tunelu.

      • 18 16

    • Tramwaj w tunelu to jakiś koszmar (1)

      dla pasażerów

      • 9 8

      • Przeciez bedzie ten tramwaj w tunelu ale kilometr dalej od sobieskiego do wilenskiej.id...o

        I to juz ci nie przeszkadza?

        • 3 6

    • Ee tam w tunelu, ja proponuję zrobić kolejkę i puścić ją ponad budynkami, człowiek przynajmniej widoki poogląda, to dopiero byłaby atrakcja.

      • 13 3

    • to dajmy ulicę z parkingiem w tunelu

      Oczywiście na koszt mieszkańców.

      • 7 5

    • Powiem Ci że

      Nie. Tunel jak już widzisz to Twój czas się kończy

      • 8 2

    • A woda? (2)

      Jasne tylko ta woda, która w gruncie zalałaby całą linię...

      • 4 4

      • (1)

        No faktycznie. Wystarczy spojrzeć na taki tunel pod Martwą Wisłą. Cały zalany, że nie da się przejechać.

        • 6 3

        • tu jest inaczej.

          Ta woda, to jest Potok Królewski, który płynie dokładnie w śladzie ulicy Boh. Getta Warszawskiego, pod jezdnią.

          • 4 1

    • w jakich Ty realiach żyjesz? zdajesz sobie sprawę jakie to są koszty?

      • 6 2

    • Nie na takim zad*piu jak Gdańsk

      Tutaj ludzie i wybierane przez nich władze nie myślą kategoriami dużego miasta XXI wieku lecz małej XIX-wiecznej mieściny. Popatrz na opinie... Miasto jest takie, jak jago mieszkańcy, a mieszkańcy są jacy są...

      • 5 1

    • Rzozwiazaniem problemu jest buspas z autobusem dodatkow to jest tansze ale poco ma byc lepieju i taniej!!

      • 0 4

    • A jak sie niby bedzie laczyl z tym w Grunwaldzkiej? Tramwaj powinien isc studzienki by polaczyc sie. z tym w Wyspianskiego, prowadzenie tego aleja bohaterow Getta nie majac zapewnionego przebicia przez tory przy Uphagena to marnotrastwo.

      • 1 0

  • Ci ludzie są bezczelni (1)

    Byli na prawie każdych konsultacjach dotyczących tych obszarów, ale i tak uważają, że nie było konsultacji. Tylko, że oni chcą jednego zatrzymać inwestycję chociażby skały nie powiem co, a nie jakiejkolwiek formy dialogu i kompromisu. Budować, niczego się nie bać, gdyby nie te pajace to byśmy już od lat jeździli nowym tramwajem.

    • 9 19

    • aby nazwac cos konsultacjami musi to spelniac wymogi konsultacji, prosze sie douczyc a nie pluc na innych

      • 8 5

  • "Tramwaj to śmierć ulicy" - tymczasem "ulica"... to jeden wielki parking xD (5)

    • 16 22

    • Bzdura (3)

      Liczba miejsc parkingowych jest standardowa a wręcz minimalna. Sercem ulicy są zabytkowe kamienice z początku XX wieku - proszę obejrzeć zdjęcia Kamienicy Złotej. Czy Gdańsk naprawdę nie chce chronić tak wyjątkowego dziedzictwa?

      • 10 10

      • (2)

        Nie da się podziwiać kamienic na BGW, bo tam wszędzie stoją szroty. Na chodniku, na jezdni, na zieleńcach, na klepiskach. Dosłownie wszędzie. Do tego wspólnoty mają wywalone na wygląd tych swoich ultra cennych kamienic. Każde okno jak w hurtowni drutexu

        • 11 4

        • Nudzi mnie już ten w kółko powtarzany tekst o rzekomych szrotach, miejscach parkingowych. Wysil(cie?) sie na jakiś bardziej merytoryczny argument niż bezinteresowne (?) opluwanie ulicy, która pod względem parkujących samochodów wygląda jak każda inna w tym mieście. No chyba, że o to chodzi - powtarzać jak katarynka pogardliwe i nieprawdziwe teksty na forum. Spacer wśród zieleni lepiej robi na ulewającą się żółć niż to, polecam.

          • 6 8

        • Mieszkańcy chcieliby poprawić wygląd kamienic ale miasto będące właścicielem części lokali nie chce o tym słyszeć. Dobiją je tramwajem, mieszkańców wysiedlą na śmierdzące Szadółkami południe. A sami zrobią rewitalizację i położą łapę na lokalach, powtarzający się schemat w tym mieście.

          • 4 3

    • I o to idzie ten caly jazgot !

      Bo mieszkańcy traktują tą ulicę jako swoją prywatną najlepiej niech wjadą tymi swoimi autami do swojego mieszkania bo muszą parkować pod oknami a tramwaj im to uniemożliwi !

      • 3 4

  • Czy ci Z Getta są przyspawani do mieszań? Gość protestuje, chce wstrzymać inwestycje, a za pół roku dojdzie do wniosku, że się przeprowadza na Jaśkową Dolinę, a tramwaju jak nie ma tak i nie będzie. Czterech geniuszy 10 lat temu protestowało przeciw Obwodnicy Metropolitarnej. Sprawa poszła do WSA, a następnie do NSA. Między czasie wybory wygrało PIS i zabrało pieniądze. Gdyby nie oni od 8 lat całe Trójmiasto i okolice, (grubo ponad milion ludzi) jeździło by nową obwodnicą. Ile byłoby mniej wypadków na obwodnicy trójmiejskiej. Gdzie są dzisiaj Ci protestujący? Demokracja nie polega na tym, że paru facetów, narzuca swoją wolę wszystkim, tym bardziej, że za pół roku żadnego z nich na ul. Getta może już nie być. Jak chcą bardzo zaistnieć medialnie, to lepiej niech idą np. do programu taniec z gwiazdami.

    • 8 19

  • (5)

    niech się dulkiewicz zajmie dworcem pks bo straszy

    • 20 5

    • (3)

      Dworzec jest prywatny. Napisz do Górskiego.

      • 5 0

      • kamienice... (2)

        Tez sa prywatne...

        • 2 0

        • (1)

          nie są, miasto posiada w nich, znaczą cześć lokali.

          • 0 3

          • wystarczy że istnieje własność wydzielona, odrębna.

            i należy się z nią liczyć. Święte prawo własności.
            "Znaczność" niewiele ma tu do powiedzenia.

            Jakiekolwiek próby innego podejścia, to bolszewizm i sowieckość.

            • 1 0

    • Protesty to do właściciela, czyli dewelopera "Górski".

      • 2 1

  • Znowu blauty (1)

    Wszystko o was bez was

    • 4 9

    • Nowy Port

      Nowej Wyzwolenia też nie ma,tiry do portu jeżdżą środkiem osiedla mieszkaniowego.Mamy tu hałas i smog całodobowo,doszło jeszcze zapylenie powietrza zagranicznym miałem węglowym.

      • 4 1

  • 5 osob niezadowolonych (1)

    Kontra 50 tys korzystających z komunikacji i czekających na te inwestycje. Włodarze powinni sami sobie odpowiedzieć czy należy realizować społecznie potrzebne inwestycje takie jak ta

    • 6 20

    • miliardy much żrą to co żra?

      tak trzeba?
      to coś sankcjonuje?

      • 6 1

  • Wszystkie wnioski i odpowiedzi są na BIP-ie (3)

    Przejrzałem wnioski o dostęp do informacji publicznej wraz z odpowiedzią. W 2021 były dwa zapytania, w 2022 jeden wniosek, w 2023 nie było wniosków, a w 2024 złożono cztery wnioski. Wszystkie dotyczą zapytania o finansowanie, etap projektu, wgląd do dokumentacji, protokoły ze spotkań itp. Wszystko można przeczytać.
    Co do konsultacji to znalazłem, że w 2022 roku było chyba sześć spotkań, a w 2017 było ich pięć. Poza tym wszystkie zmiany i wizualizacje były pokazywane nawet tutaj na portalu. Dodam jeszcze, że było spotkanie w sprawie zagospodarowania placu przed Jantarem, a nie o przebiegu tramwaju w tamtym miejscu. Odnoszę wrażenie, że oni chcą, żeby ich zauważono, a nie żeby coś zdziałać.

    • 13 9

    • Spotkanie z mieszkancami nie stosujac sie do prawa nie sa konultacjami spolecznymi.Konsultacje spolecznie maja okreslone zasdy,miasto w tym wypadku ich nie spelnilo

      • 11 6

    • A sprawdzał Pan bip drmg? (1)

      Polecam

      • 2 0

      • poprosze o adres do storny zawierajacej protokul z konsultacji

        • 3 0

  • (3)

    Rozumiem dobrze protestujących. Bo chcą mieć cicho i spokojnie. Ale to są tzw interesy partykularne, niestety w pewnym stopniu egoistyczne, a argumenty z strachem o życie to czysty populizm. Gdyby tak wszyscy się bronili, to np taki Wiedeń nie miał by najlepszej komunikacji miejskiej na świecie, której najważniejszym członem są właśnie tramwaje przeciskające się przez często bardzo wąskie uliczki. Jest coś takiego jak interes wyższy. Ciekaw jestem, czy ci państwo z "getta" też protestowali gdy rozbudowywano np ulicę Słowackiego albo inne miejskie autostrady. Tam na prawdę można się bać o zdrowie o życie.

    • 5 16

    • Blad, mieszkancom chodzi o bezpieczenstwo. Populizmem jest narracja miasta robiaca z nas przeciwnikow postepu.

      • 13 5

    • "np taki Wiedeń "

      Tu jest Gdańsk i po architektoniczno-urbanistycznych wyczynach "wybrańców" tego miasta nie mam najmniejszego zaufania do ich intencji jak i kompetencji.

      • 10 2

    • Jak chca mieć spokój i ciszę

      To niech się przeprowadzą na wieś !

      • 0 2

  • poroniony pomysl tamtedy puszcac tory

    W pelni popieram mieszkancow, a ci sa za tym rozwiazaniem zapraszam odwiedzic ta mala i waska uliczke. Ja tam nie mieszkam, jednynie tamtendy czasami przechodze ida na PG

    • 23 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane