• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prowizoryczna pętla autobusowa zamiast Wałowej?

Krzysztof Koprowski
4 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia 131 jeszcze do końca września będzie kończyć bieg na pętli Wałowa. Jeszcze nie wiadomo, gdzie autobusy będą zawracać po tym terminie. Linia 131 jeszcze do końca września będzie kończyć bieg na pętli Wałowa. Jeszcze nie wiadomo, gdzie autobusy będą zawracać po tym terminie.

Początek maja w Gdańsku oznacza nie tylko zmiany w cenach biletów, ale również lokalizacji pętli autobusowych w centrum miasta. Wymuszone jest to pracami przygotowawczymi do budowy Muzeum II Wojny Światowej.



Od maja autobusy linii 112, 167, 168, 186, 367 i 525 nie będą już kursować do pętli Wałowa, a pojadą do pętli Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, znajdującej się obok tzw. żółtego wiaduktu.

Czy autobusy powinny wjeżdżać w głąb Śródmieścia?

Większe zmiany przygotowano dla pasażerów linii 174, 200, 205, 207, 232 i 256. Pojazdy na tej linii pojadą od dworca kolejowego prosto przez wiadukt Błędnik, a następnie na wysokości przystanku tramwajowego Brama Oliwska skręcą w prawo w ul. Kolejową zobacz na mapie Gdańska.

- Tu będzie znajdował się przystanek końcowy dla tych linii. Autobusy wyjeżdżające z nowej pętli pojadą ul. Kolejową do ulicy łączącej obecnie wyłączony z ruchu tzw. żółty wiadukt ze skrzyżowaniem Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, po drodze zabierając pasażerów na przystanku początkowym, i dalej przez Błędnik do dworca kolejowego - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarząd Transportu Miejskiego.

Zmiana organizacji ruchu wymuszona jest budową Muzeum II Wojny Światowej, które zajmie obszar dotychczasowej pętli autobusowej przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska.

- Na prośbę Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku MIIWŚ wyraziło zgodę na użytkowanie przez ZKM części pętli Wałowa do 30 września br. Ewentualne wydłużenie tego terminu będzie uzależnione od programu prac badawczych przygotowanego przez zwycięzcę trwającego właśnie przetargu na badania archeologiczne, które poprzedzą właściwe prace budowlane. Pozostałą część pętli chcemy przekazać archeologom 15 czerwca br - tłumaczy Kamil Rutecki z MIIWŚ.

Jednak ZTM już na początku maja wprowadza zmiany i - jak się okazuje - jest to wynik nie do końca "zgranych" i uzgodnionych terminów.

- Zmiana tras części linii autobusowych od 1 maja br. jest autonomiczną decyzją ZTM - zapewnia Rutecki.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje jednak, że nieco przedwczesna decyzja nie będzie mieć znacznego wpływu dla pasażerów, gdyż co najmniej do końca września do Wałowej nadal będą jeździć linie 130, 131, 178, 184, 195 oraz 384.

Nowa pętla przy ul. Kolejowej ma być jednak teoretycznie rozwiązaniem tymczasowym. Teoretycznie, gdyż w chwili obecnej nie ma dokładnych planów docelowej organizacji ruchu autobusów w rejonie Śródmieścia. Pierwotnie chciano przenieść pętle: Jana z Kolna oraz Wałową na Plac Zebrań Ludowych zobacz na mapie Gdańska. Na to jednak nie ma w kasie miasta funduszy, a ponadto sam pomysł stworzenia gigantycznego placu manewrowego w tak eksponowanym miejscu oznaczałby katastrofę estetyczną. W grę nie wchodzi również przekierowanie całego ruchu na pętlę Jana z Kolna, gdyż nie jest ona w stanie fizycznie pomieścić tak dużej ilości pojazdów.

Z tego powodu po 30 września, czyli w chwili wyłączenia całkowicie pętli Wałowa, rozważa się wprowadzenie w centrum kilku pętli ulicznych i wytyczenie tras autobusów m.in. na Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu Śródmieście, w którym obecnie z wielu miejsc do przystanków trzeba iść nawet ponad 15 minut, zyskałoby transport publiczny konkurencyjny względem auta.

- Na pewno chcemy zostawić wygodny dojazd do przychodni przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska. Być może autobusy będą zawracać tutaj ulicami: Łagiewniki - Aksamitna - Wałowa. Pragniemy również docelowo skierować pod MIIWŚ jedną lub dwie linie autobusowe - dodaje Zomkowski.

Los pętli przy ul. Kolejowej stoi również pod znakiem zapytania ze względu na planowaną budowę ul. Nowej Wałowej, która przetnie samą ul. Kolejową. Jednak ze względu na napięty budżet miasta, jej budowa raczej nie ruszy w tym roku.

- W tym roku na pewno będziemy kontynuować wyburzenia budynków, stojących w pasie przyszłej ul. Nowej Wałowej. Znikną budynki po stronie terenów postoczniowych. Po stronie al. Zwycięstwa wyburzyliśmy już jeden budynek, więcej rozbiórek tutaj nie planujemy - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej ze tę inwestycję.

DRMG chce w tym roku przygotować także wszelką niezbędną dokumentację przetargową dla Nowej Wałowej. Dla rozładowania ruchu w tym rejonie miasta w ciągu kilkunastu miesięcy planuje się remont tzw. żółtego wiaduktu, którym będą mogły się poruszać pojazdy o wadze do 3,5 tony oraz piesi i rowerzyści.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • Aby tylko nie zabierali autobusów spod Bramy Wyżynnej i spod dworca! (13)

    Pomysł centralnej pętli przy Bramie Oliwskiej to bardzo dobry pomysł, ponieważ nie omija się ważnych węzłów przesiadkowych przy dworcu i nadal jest blisko do tramwaju.

    • 24 30

    • nie boj nie boj

      zabiora ci zabiora..

      • 5 4

    • Temat bez znaka zapytania to temat stracony

      ???????????????????????????????????????????

      • 12 0

    • w Karczemkach takie cudowne rozwiązanie zastosowali ,że i w autobisue 1h w korku sie spędzia (8)

      a wszystko przez prowizoryczne rondo bez świateł

      • 7 4

      • CHORY POMYSŁ (7)

        Pomysł pętli na Placu Zebrań Ludowych, jest mega iście chory, dobrze, że ktoś o tym pomyślał aby jednak tam nie robić tej pętli. Dlatego, że estetycznie jest to fatalnie, tego typu pętla mogła by powstać gdzieś za miastem (kto normalny ładuje pętle autobusową w ścisłym centrum miasta, tylko p. Adamowicz miał taki po...pomysł) lub też na Hallera w bazie zkm.

        • 10 9

        • pętla mogła by powstać gdzieś za miastem (6)

          gratuluję myślenia: autobusy mają nadrabiać bez sensu 10 km, bo komuś estetykę jarmarcznych bud się psuje...

          • 8 9

          • Tobie też gratuluje (5)

            Co do tej estetyki, też jest ważna w życiu miasta, teraz wiele autobusów np. 295, który jedzie jedynie do pętli na Chełmie, też nadrabia bo wozi wielokrotnie powietrze nie pasażerów, widzę to prawie codziennie więc te 10 km to już nie taki dramat, więc jeśli nie wiesz jak puste i bezsensowne kury pokonują autobusy nie pisz a czy ja proponuje 10 a możne jedynie 5 km.

            • 6 4

            • kolejne gratulacje (4)

              skoro nie rozróżniasz sytuacji na czas remontu od normalnej organizacji ruchu i nie widzisz różnicy w odległościach oraz skali problemu.

              • 4 2

              • gratulacje (3)

                z tego o co my tu sie przekomarzamy to wnioski powinno wyciągnąć miasto, jeśli zaś piszesz o skali problemu to napisz dokładnie, bo problemem jest raczej to że kilka czy też kilkanaście kursów jest wykonywane nieekonomicznie (takie słowo padło kiedyś z ust rzecznika prasowego ZKM) wydaje mi się , że jeśli pętla nawet będzie te 10 km za miastem i po drodze będą przystanki to zapewne więcej będzie pełnych kursów, bo już wspomniany 295 naprawdę wielokrotnie ma puste kursy, ja zaś nie czepiam się remontu, skąd ta nadinterpretacja, nic nie napisałem że remont jest bee. Dlaczego centralna zajezdnia nie może być w bazie ZKM przy Hallera, skoro autobusy wyjeżdżając z tej bazy na miasto (czy też wracając do bazy)i tak jadą puste a można to połączyć z centralną zajezdnią.

                • 2 0

              • Dlaczego centralna zajezdnia nie może być w bazie ZKM przy Hallera (2)

                - bo taka trasa dublowałaby tramwaje
                - bo autobusy z linii 174, 200, 205, 207, 232, 256 nie mają interesu jeżdżenia w tamtą stronę

                • 1 1

              • Mówimy o pętli czy zajezdni (1)

                Jeżeli o zajezdni, jak najbardziej może być ona na Hallera.
                Ale jeżeli mówimy o pętli to idealne miejsce jest właśnie na częsci placu zebrań ludowych, na którym przez większość czasu i tak się nic nie dzieje. Ponadto jest tam sporo terenu nie wykorzystanego zwłaszcza tego w kierunku wrzeszcza.

                Pętla nie oznacza, że zaraz będzie tam wielka zajezdnia. Bo Gdańskowi jest potrzebna aktualnie dobra pętla przesiadkowa.

                Zajezdnia zaś może być rzeczywiście na Hallera, bo nie jest to zbyt duża odległość do pokonania dla zjeżdzających autobusów z trasy.

                • 1 1

              • Myślcie, zajzdnia na Hallera istnieje już bardzo długo!

                • 1 0

    • a gdzie beda letnie koncerty jak nie na placu zebrań? (1)

      nie robmy petli na placu zebrań... szkoda taka klimatyczna miejscowke niszczyc

      • 0 4

      • No właśnie Tam

        Petla miała wykorzystać tylko małą część placu zebrań oraz część parkingową pod cmentarzem, a dzięki usytuowaniu pętli w tym miejscu skończyły by się wycieczki na dworzec i z dworca w celu dotarcia na koncert. Dzięi temu więcej osób by zrezygnowało z samochodów i parking stałby się zbędny. Ponadto w tym miejscu byłby dużo lepszy i krutszy węzeł przesiadkowy pomiędzy tramwajami i Autobusami. Dużo łatwiejszy wyjazd niż ten obecny na Jana z Kolna oraz Wałowej.

        Ponadto Pętla nie musi przeszkadzać estetykom, bo to nie musi być zaraz zajęzdnia, a tylko pętla np taka jak w Gdyni koło Reala.
        I przestańmy mówić o jakieś estetyce w miejscu którym oddawna już go nie ma. Petle powinny być sytuowane w miejscach, gdzie się splatają węzły.

        Zajezdnie oczywiście można usytuować gdzieś indziej.

        • 4 1

  • niedlugo wszystko pozostanie juz tylko prowizoryczne (5)

    albo niedokonczone..

    • 78 5

    • Właśnie! Nie znam innego miasta, w ktorym na nowych osiedlach nie buduje się porządnych pętli (3)

      Owczarnia - zwykła zawrotka na rondzie
      Zakoniczyn - to samo
      Czermińskiego - jw
      Jaworzniaków - prowizorka z płyt
      Kampinoska - porażka
      4 Pory Roku - rundka okrężna po osiedlu
      Ujeścisko - dziadostwo
      Akademia Muzyczna - jw

      Kierowcy autobusów w zakresie potrzeb socjalnych nie mają czego szukać na tych wygwizdowach, a z drugiej kasuje się jako tako wyposażone cywilizacyjnie pętle.

      Nic więc dziwnego, że w maju paręnaście osób żegna się z ZKM i jedzie na saksy do Berlina. Tam nie tylko lepiej płacą, ale i m y ś l ą o kierowcach.

      • 20 2

      • ja znam, każde inne w Polsce (1)

        weź się obudź.

        • 2 1

        • no to popatrz na Bydgoszcz i tamtejsze pętle

          "Osiedle Tatrzańskie", "Stary Fordon" czy budowaną pętlę "Rycerska"

          • 2 3

      • do tego dodam pętlę tram na przeróbce

        też prowizorka

        • 3 0

    • Prowizorka.

      Polska to jedna wielka prowizorka i nieporozumienie.

      • 1 0

  • Jeśli komunikacja w 3mieście to jedna wielka prowizorka to oczywistą oczywistością jest to,że pętla musi być prowizoryczna;)

    • 54 6

  • Zakorkowany Gdańsk (5)

    Jeśli zgodzimy się ze stwierdzeniem, że zlokalizowanie głównej zajezdni autobusowej na końcu ulicy Wałowej jest pomysłem chybionym (tak duża ilość autobusów na tej niekrótkiej trasie jeździ bez pasażerów), to warto chyba czynić starania o zmianę tego nieekonomicznego stanu. Niestety, obecna ekipa decydentów zbyt wiele nie potrafi...

    • 29 15

    • a ty potrafisz? (3)

      • 4 5

      • (2)

        O co pytasz?

        Jednym ze sposobów tych korków ulżenia jest rozwój nowoczesnej komunikacji miejskiej, zgodzimy się z tym chyba wszyscy. Wielokrotnie ukazywałem na tym tutaj dyskusyjnym forum swoje pomysły na ten rozwój, swoje koncepcje zmian; np. zmiany spojrzenia na rozmieszczenie przystanków autobusowych i tramwajowych w przypadku ich wspólnych tras. Nie zauważyłem, żebyś ty kiedykolwiek ukazała koncepcję swoją w jakimś temacie związanym z artykułem. Nie potrafisz?

        • 3 5

        • Bardzo fajnie że ktoś chce spojrzeć na rozmieszczenie przystanków autobus 174 ul.Czermińskiego autobus jadący z Gdańska koniecznie musi jechać do końca ulicy bo tam jest rondo żeby zawrócić i wraca na przystanek ty człowieku widzisz swój blok 100m ale niema przystanku autobus jedzie dalej a ty człowieku płać drogie bilety i dawaj z buta dobre pół kilometra bo autobus przejechał ale wiadomo gdzie ma się zatrzymać.Mam pytanie jakie to szkoły trzeba pokończyć żeby mieszkańcom tak utrudniać życie?

          • 4 1

        • Jednym ze sposobów na korki jest korzystanie z tej komunikacji,

          a nie jak jest obecnie,
          90% samochodów jadących przez miasto wiezie tylko kierowcę,
          gnijcie w korkach i nie marudzicie.

          • 9 10

    • ZAJEZDNIA A PĘTLA TO NIE SĄ SŁOWA ZAMIENNE

      ona te słowa znaczą zupełnie co innego

      • 6 0

  • kto bedzie jedzil takimi drogimi autobusami.???? (1)

    i w dodatku prowizorycznymi

    • 31 4

    • Ja to kto, budyń i radni. Za darmo.

      • 4 4

  • Ludzie!!!!!!!! (7)

    co to znaczy dworzec kolejowy??????? w Gdańsku jest ich kilka, dlaczego głupotę od dziesiątek lat w komunikacji mi9ejsskiej nie wykorzystać tego czasu aby wreszcie autobusy nie woziły za miliony złotych powietrza tak jak to się dzieje dzisiaj. Dlaczego wymienione linie musza mieć pętle w Śródmieściu? Dlaczego nie mogą łączyć dzielnic pomiędzy sobą??? A tak wogóle to Muzum, II wojny muzeum Solidarności to są tak potrzebne inwestycje jak wrzód na tyłku. Na cholerę biednemu krawat jak nie ma koszuli????? Drogi dziurawe, oznakowanie tragiczne gigantyczne korki, to msa pierwszoplan owe potrzeby.

    • 102 14

    • no, ale jak chcesz połączyć linie, z których prawie wszystkie dojeżdżają do centrum od p o ł u d n i a ?

      ..

      • 5 1

    • Znalazł się wizjoner

      • 4 2

    • W styczniu prasa podała, że nasz rząd przeznaczy 360 mln zł na realizację projektu Muzeum II Wojny Światowej. Miasto natomiast odda działkę, na której znajdzie się budynek muzeum. Nikt nie mówił o finansowaniu kosztów muzeum przez miasto Gdańsk. Natomiast historycznym błędem byłoby to gdyby takie muzeum powstało kiedyś w innym mieście niż Gdańsk.

      • 4 1

    • ..pamietaj, ze zyjesz w dzikim kraju, zarzadzanym przez styropianowego patriote

      która ze szkoły pamieta (nie mylić, że umie) lekcje religii

      • 1 1

    • ludzie!!!!!!!

      Racja - u nas kasa idzie tylko na muzea i pomniki. Reszta się nie liczy. My tu gadu gadu a "Oni" i tak swoje robią.

      • 0 0

    • Jak śmiesz mienić się gdańszczaninem? (1)

      Skoro uważasz, że miasto to tylko mieszkaniówka, sklepiki i pełne hałasu ulice.
      Każde szanujące się miasto na świecie, od Alaski po przylądek Horn o od Lizbony po Kamczatkę pielęgnuje obiekty kultury i historii. Do wszystkich bezmyślnych i prymitywnych piszę: przestańcie "kwękolić" nad ECS, Hewelianum, Teatrem Szekspirowskim czy Muzeum II WŚ, bo ich powstanie to skok cywilizacyjny tak jak budowa autostrad czy kolei dużych prędkości. Łatanie "dziur" na naszych drogach (ok. 1500 ulic różnej długości w Gdańsku), budowanych byle jak w epoce bylejakiego PRL-u to niestety zadanie dla conajmniej dwóch pokoleń. I z tym trzeba się pogodzić a nie "kwękolić",
      tembardziej, że klimat naszego kraju nie jest przyjazny asfaltom kładzionym na byle jaką podbudowę. Przy tym przyjmijcie do wiadomości, że drogi budowane na obciążenia pojazdami typu "ZIS-piać" czy Star-20 dziś muszą wytrzymywać obciążenia 40-to tonowymi wywrotkami lub ciągnikami z naczepą, popularnie zwanymi TIR (chociaż to oznacza zupełnie co innego).

      • 0 0

      • Każde szanujące się miasto na świecie, od Alaski po przylądek Horn o od Lizbony po Kamczatkę pielęgnuje obiekty kultury i

        historii. I w imię tego Gdańsk pozwala na rozpierduchę Brzeźna czy Orunii.

        "przestańcie "kwękolić" nad ECS, Hewelianum, Teatrem Szekspirowskim czy Muzeum II WŚ, bo ich powstanie to skok cywilizacyjny tak jak budowa autostrad czy kolei dużych prędkości"

        A jaki to "skok cywilizacyjny" dało nam Hewelianum, Muzeum Bursztynu czy A1?

        Łatanie "dziur" na naszych drogach budowanych byle jak w epoce bylejakiego PRL-u to niestety zadanie dla conajmniej dwóch pokoleń. I z tym trzeba się pogodzić a nie "kwękolić",

        To się gódź sam. Ja uważam, że w tak rozwlekłym mieście jak Gdańsk transport to podstawa.

        "przyjmijcie do wiadomości, że drogi budowane na obciążenia pojazdami typu "ZIS-piać" czy Star-20 dziś muszą wytrzymywać obciążenia 40-to tonowymi wywrotkami "

        nie, NIE MUSZĄ. Wystarczy egzekucja prawa. Już ona oznaczałaby w Gdańsku skok cywilizacyjny.

        • 0 0

  • Władze miasta nie panują nad sytuacja transportową w mieście

    Dlaczego w żadnym mieście nie ma polityki transportowej na najbliższe 30-50 lat gdzie wyznaczone byłyby kierunki rozwoju miasta.
    Bez sprawnego transportu miasto jest jak dziurawa dętka

    • 46 2

  • Zmiany obowiązują od 1 maja a dziś jest 4 maja :/

    Grunt to refleks ;)

    • 47 0

  • (2)

    Kierowcy skręcający z 3 Maja w lewo w Grunwaldzką będą musieli uważać na autobusy. A coś mi mówi że gamonie się znajdą i zablokują drogę autobusom.

    • 13 1

    • wystarczy patrol drogowki przez kilka dni i gamonie przypomna sobie ze nie wolno przejezdzac przez skrzyzowanie przy czerwonym swietle, a tlumaczenie ze nie ma sygnalizatora na srodku tylko za skrzyzowaniem na nic sie nie przyda.

      • 3 1

    • Gdzie ty masz tam Grunwaldzką?

      • 1 0

  • Dobrze że powstaje ECS reszta dla władz miasta się nie liczy. (2)

    Po co tam jakaś pętla autobusowa w centrum miasta, ważne że nie długo władze miasta pozbędą się kolejnego ważnego strategicznie terenu.
    Sprzedaż tylko po to żeby łatać dziurę budżetową i dopłacać na utrzymanie ERGO Areny, ECS, czy PGE Areny

    • 44 12

    • przez ECS to nawet na paradę Gdańsk nie miał z okazji 3Maja, a Gdynia i Sopot kasę miały

      • 6 1

    • .. zaorac te wioche jak najszybciej, byle zdazyli przed wyborami

      .. i wybudowac koscioły i sciezki na pielgrzymki, a zamiast latarni krzyze

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane