• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prowizoryczna pętla autobusowa zamiast Wałowej?

Krzysztof Koprowski
4 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia 131 jeszcze do końca września będzie kończyć bieg na pętli Wałowa. Jeszcze nie wiadomo, gdzie autobusy będą zawracać po tym terminie. Linia 131 jeszcze do końca września będzie kończyć bieg na pętli Wałowa. Jeszcze nie wiadomo, gdzie autobusy będą zawracać po tym terminie.

Początek maja w Gdańsku oznacza nie tylko zmiany w cenach biletów, ale również lokalizacji pętli autobusowych w centrum miasta. Wymuszone jest to pracami przygotowawczymi do budowy Muzeum II Wojny Światowej.



Od maja autobusy linii 112, 167, 168, 186, 367 i 525 nie będą już kursować do pętli Wałowa, a pojadą do pętli Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, znajdującej się obok tzw. żółtego wiaduktu.

Czy autobusy powinny wjeżdżać w głąb Śródmieścia?

Większe zmiany przygotowano dla pasażerów linii 174, 200, 205, 207, 232 i 256. Pojazdy na tej linii pojadą od dworca kolejowego prosto przez wiadukt Błędnik, a następnie na wysokości przystanku tramwajowego Brama Oliwska skręcą w prawo w ul. Kolejową zobacz na mapie Gdańska.

- Tu będzie znajdował się przystanek końcowy dla tych linii. Autobusy wyjeżdżające z nowej pętli pojadą ul. Kolejową do ulicy łączącej obecnie wyłączony z ruchu tzw. żółty wiadukt ze skrzyżowaniem Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, po drodze zabierając pasażerów na przystanku początkowym, i dalej przez Błędnik do dworca kolejowego - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarząd Transportu Miejskiego.

Zmiana organizacji ruchu wymuszona jest budową Muzeum II Wojny Światowej, które zajmie obszar dotychczasowej pętli autobusowej przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska.

- Na prośbę Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku MIIWŚ wyraziło zgodę na użytkowanie przez ZKM części pętli Wałowa do 30 września br. Ewentualne wydłużenie tego terminu będzie uzależnione od programu prac badawczych przygotowanego przez zwycięzcę trwającego właśnie przetargu na badania archeologiczne, które poprzedzą właściwe prace budowlane. Pozostałą część pętli chcemy przekazać archeologom 15 czerwca br - tłumaczy Kamil Rutecki z MIIWŚ.

Jednak ZTM już na początku maja wprowadza zmiany i - jak się okazuje - jest to wynik nie do końca "zgranych" i uzgodnionych terminów.

- Zmiana tras części linii autobusowych od 1 maja br. jest autonomiczną decyzją ZTM - zapewnia Rutecki.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje jednak, że nieco przedwczesna decyzja nie będzie mieć znacznego wpływu dla pasażerów, gdyż co najmniej do końca września do Wałowej nadal będą jeździć linie 130, 131, 178, 184, 195 oraz 384.

Nowa pętla przy ul. Kolejowej ma być jednak teoretycznie rozwiązaniem tymczasowym. Teoretycznie, gdyż w chwili obecnej nie ma dokładnych planów docelowej organizacji ruchu autobusów w rejonie Śródmieścia. Pierwotnie chciano przenieść pętle: Jana z Kolna oraz Wałową na Plac Zebrań Ludowych zobacz na mapie Gdańska. Na to jednak nie ma w kasie miasta funduszy, a ponadto sam pomysł stworzenia gigantycznego placu manewrowego w tak eksponowanym miejscu oznaczałby katastrofę estetyczną. W grę nie wchodzi również przekierowanie całego ruchu na pętlę Jana z Kolna, gdyż nie jest ona w stanie fizycznie pomieścić tak dużej ilości pojazdów.

Z tego powodu po 30 września, czyli w chwili wyłączenia całkowicie pętli Wałowa, rozważa się wprowadzenie w centrum kilku pętli ulicznych i wytyczenie tras autobusów m.in. na Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu Śródmieście, w którym obecnie z wielu miejsc do przystanków trzeba iść nawet ponad 15 minut, zyskałoby transport publiczny konkurencyjny względem auta.

- Na pewno chcemy zostawić wygodny dojazd do przychodni przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska. Być może autobusy będą zawracać tutaj ulicami: Łagiewniki - Aksamitna - Wałowa. Pragniemy również docelowo skierować pod MIIWŚ jedną lub dwie linie autobusowe - dodaje Zomkowski.

Los pętli przy ul. Kolejowej stoi również pod znakiem zapytania ze względu na planowaną budowę ul. Nowej Wałowej, która przetnie samą ul. Kolejową. Jednak ze względu na napięty budżet miasta, jej budowa raczej nie ruszy w tym roku.

- W tym roku na pewno będziemy kontynuować wyburzenia budynków, stojących w pasie przyszłej ul. Nowej Wałowej. Znikną budynki po stronie terenów postoczniowych. Po stronie al. Zwycięstwa wyburzyliśmy już jeden budynek, więcej rozbiórek tutaj nie planujemy - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej ze tę inwestycję.

DRMG chce w tym roku przygotować także wszelką niezbędną dokumentację przetargową dla Nowej Wałowej. Dla rozładowania ruchu w tym rejonie miasta w ciągu kilkunastu miesięcy planuje się remont tzw. żółtego wiaduktu, którym będą mogły się poruszać pojazdy o wadze do 3,5 tony oraz piesi i rowerzyści.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • II wojna o muzeum (4)

    Na cholerę to muzeum II Wojny Światowej po to żeby dac sobie etaty od siedzenia na stołkach

    • 27 9

    • a po to...

      żeby Niemcy nie twierdzili za 20 lat, że to Polacy wywołali IIWS, m.in. poprzez swój głupi upór w sprawie "jakiegoś" Gdańska czy też "korytarza".

      • 8 4

    • (2)

      W świadomości gimnazjalistów i dzieciaków z podstawówki istnieje coś takiego jak "Łesterplejt" a nie Westerplatte. Sądzę, że dla samego faktu edukowania młodzieży powinny powstawać takie miejsca jak Muzeum II Wojny Światowej.

      • 7 6

      • (1)

        Owszem. Ale dlaczego nie na Westerplatte wlaśnie?

        • 6 3

        • Może dlatego, że kosztowałoby to o wiele wiecej.

          • 3 4

  • zmiana pętli (2)

    Czyli wracamy do starego gdyż samochody jadące Błędnikiem i skręcające w 3 maja nie będą miały szans bo wystarczy że dwa autobusy wjadą od ulicy Kolejowej na skrzyżowanie przy torach tramwajowych i już d...a, tak było jak czynny był most kratowy. Bo co znowu budować jakieś muzeum, gdy ulice dziurawe. Władze miasta nie myślą nic o normalnych ludziach więcej już na żadne wybory nie idę bo oni i tak maja nas gdzieś !!!

    • 13 6

    • Zmienic mozna coś nie przez niechodzenie na wybory, ale przez odpowiednie wybory. Zastanawim się dlaczego prezydent Gdańska nie ma takiego poważania, oceniam po wielokrotnych tu wpisach przy różnych okazjach, jak np. prezydent Wrocławia. Czy nie ma w naszym mieście takich ludzi jak Dutkiewicz, czy przedtem Zdrojewski, jak w Gdyni Szczurek, czy przedtem Pani Cegielska? To NASZE wybory, ale kandytatury też mamy takie sobie. Dlaczego?
      Skutkiem jest arogancja i drożyzna.

      • 4 2

    • Nie ma dramatu

      Z tej "pętli" wyjeżdża raptem 5 autobusów na godzinę.

      • 4 1

  • Czy ktoś nas pytał o budowę muzeum II wojny? (4)

    Gdańsk powoli zamienia się w jeden wielki skansen. Kultywując pamięć o przeszłości niestety zapominamy o obecnie żyjących.

    • 28 5

    • tak... (1)

      Erika Steinbach też nie pyta, tylko robi swoje...

      • 5 2

      • A kogo obchodzi ten margines?

        Niemcy zlewają nie tylko swoje byłe tereny, ale nawet byłe NRD

        • 3 2

    • oczywiście że pytali (1)

      były wybory do samorządów. kojarzysz ?

      • 1 3

      • Czyli wszystko przez PO, kojarzysz ?

        Samorządy to nie samowola.

        • 0 2

  • Korki,korki,korki, (13)

    mnie to nie dziwi jak widzę te wszystkie samochody a w każdym tylko kierowca.
    Za kilka lat z jednego końca miasta na drugi będzie się jechać kilka godzin,chyba że szanowni państwo zaczną jeździć komunikacją miejską.

    • 8 6

    • Prosta kalkulacja (10)

      Do pracy mam około 8.5km, w obie strony to 17km. Mój samochód spala 7.4l/100km. Komunikacją miejską (autobus w korkach + tramwaj) jadę 40 minut, samochodem 25min (połowa trasy w korku). Dwa bilety godzinne kosztują 6,8. Paliwo na tej samej trasie kosztuje mnie około 6.5. Komfortu samochodu nie liczę.
      OK - przy bilecie miesięcznym oraz doliczeniu inych kosztów utrzymania samochodu, ten drugi wychodzi drożej. Ale te obliczenia pokazują, że przy obecnych cenach i "jakości" gdańskiej komunikacji miejskiej samochód jest konkurencyjny! Jeśli miasto chce, by ludzi jeździli komunikacją miejską, musi sprawić, by była ona konkurencyjna!!

      • 12 2

      • Tabor jest nowy,ceny sadzę że trochę za wysokie to fakt. (5)

        Ale na linię spod twoich drzwi pod drzwi w pracy raczej bym nie liczył.

        • 1 0

        • (4)

          Zawsze byłem zwolennikiem komunikacji miejskiej.... a te obliczenia zaskoczyły mnie samego. Wiem, że autobusy sa względnie nowe, ale punktualność, czystość (zwłaszcza tych starszych), tłok, nie uzywanie przez kierowców klimatyzacji itp. powodują, że do komfortowej jazdy jest daleko :(

          • 4 1

          • To prawda komfort w komunikacji miejskiej psują bezdomne menele. (3)

            Wiele z tych nowych autobusów śmierdzi.Tak jak kiedyś w każdym pojeździe powinnien być konduktor to by był pożądek.Menel i gapowicz by się nie pojawił.A tak każdy ma wszystko w pupie,tylko szkoda że płacimy za to wszyscy.

            • 6 0

            • Oczywiście, praca konduktorów by nie kosztowała (2)

              I bilet kosztów ich pracy uwzgledniać by nie musiał.
              Oj, ekonomiczni analfabeci...

              • 1 0

              • oczywiście że by kosztowała,ale (1)

                zwiększenie komfortu przejazdu = znaczne zwiększenie ilości pasażerów
                kontrola = wszyscy jadą z biletem,nie ma gapowiczów
                Myślę że właśnie z takich względów wiele osób nie jeździ komunikacją.
                Warto nawet dotować takie przedsięwzięcie które by udrożniło drogi w mieśćie i poprawiło komfort życia jego mieszkańców.

                Ale niestety tutaj ważniejsze są teatry szekspirowskie,ecs-y,stadiony na 44.000 miejsc i inne głupoty jak kandydowanie do europejskiej stolicy kultury.
                A tak naprawdę to wieś tańczy i śpiewa z nadętym prezydentem na czele.

                • 3 0

              • zwiększenie komfortu przejazdu = znaczne zwiększenie ilości pasażerów

                bardzo w to wątpię, zważywszy, że już obecnie najistotniejszy czynnik (cena) przemawaia za komunikacją.

                Poza tym nie uwzględniasz, że przy konduktorach dotychczasowi gapowicze raczej nie wejdą do autobusu, niż dadzą miastu zarobić.

                "Ale niestety tutaj ważniejsze są teatry szekspirowskie,ecs-y,stadiony na 44.000 miejsc i inne głupoty jak kandydowanie do europejskiej stolicy kultury."

                Z takimi oczywistościami polemizować rzecz jasna nie zamierzam

                • 0 0

      • kiepski kalkulant, oj kiepski (3)

        17 km x 20 dni roboczych x 7,4/100 x 5,2 zł/l = 130,83 zł

        Bilet miesięczny - 80 zł
        Na samym paliwie jesteś do przosu 50 zł, takich rzeczy jak OC czy przeglądy kiepscy kalkulanci nie liczą

        • 2 5

        • jak coś komentujesz to doczytaj do końca (2)

          a nie chcesz być mądry,
          a wyszedłeś na głupka wioskowego

          • 2 1

          • wiem, wiem, chodzi o mityczny "komfort" (1)

            bo oczywiście każdy wozi ze sobą codziennie do pracy laptopa, betoniarkę i kontrabas a do tego ma z tyłu w samochodzie połowę stanu osobowego przedszkola...

            • 3 2

            • :D

              Dzięki za tego posta!
              Popieram całkowicie, a uśmiechu do piątku powinno wystarczyć od niego :)

              • 0 0

    • Komunikacja jest za droga !!! (1)

      Jadę do pracy 10km w dwie osoby i samochodem jest taniej nawet przed podwyżkami cen biletów i drogim paliwiie i spalaniu 10l/100km

      • 4 0

      • Oczywiście że za droga,

        i jak tak dalej pójdzie to będzie wozić emerytów i bezdomnych.

        • 4 0

  • i wytyczenie tras autobusów m.in. na Podwalu Staromiejskim

    Strzał w kolano !
    Tam już się nie da jeździć , przed domem prasy , sceny grozy w godzinach 15-17 jeszcze nam potrzeba autobusów , skręcających w lewo na Hucisku !

    • 14 0

  • a czy ktoś pomyślal o mieszkancach okolic ul.Wałowej? (2)

    Mieszkam na Wiosny Ludów,od pętli mam kawałek do domu.Na szczescie jezdze na wieksze zakupy autem,ale żal mi moich starszych sąsiadek które zakupy juz teraz od pętli targaja do domu,a jak zlikwidują pętle to bedzie dla nich koszmar! Szkoda że o starszych meszkańcach nikt nie pomyślał. Zimą ,jak napada śniegu i nasi drogowcy znowu zapomna odsneżyc nasza ulicę,staruszkowie nie maja szans!

    • 13 1

    • Zgadzam się (1)

      Ja mieszkam po drugiej stronie zajezdni ( okolice ul. Czopowej) i uważam, że pętla była wykorzystywana w dużym stopniu. Szczególnie, że mieści się tam szkoła dla dzieci niepełnosprawnych i oczywiście technikum łączności. Być może wieczorem nie było ruchu, ale w dzień na prawdę jest kogo wozić!

      • 0 3

      • pewnie, tłumy tam jeździły

        1 osoba na 3 pojazdy

        • 3 0

  • Wymuszone jest to pracami przygotowawczymi do budowy Muzeum II Wojny Światowej.==po co to BUDUJĄ!!! (1)

    PO CO TO MUZEUM WOJNY???--PO CO MUZEUM SOLIDARNOŚCI--a bieda wszedzie,,bezrobocie,,kryzys,,brak kasy na budowe nowych ulic,,tunelu pod martwą wisłe (ok.400mln zł),,nie ma dużego basenu,aquaparku,,juz nie pisze o przedzszkolach i złobkach....a kościołów pełno co piard!

    • 14 6

    • Zacząłem czytać Twojego posta, ale nie dałem rady skończyć. Ja rozumiem, że każdy popełnia błędy (w moich postach też jest pewnie ich pełno), ale to już jest przesada.
      Dodatkowo piszesz pod kilkoma nickami (jakbyś myślał, że w necie jesteś taki anonimowy) i sam już nie wiem, czy to trolling, czy może ktoś płaci za te twoje wypociny?

      • 3 0

  • co rusek i niemiec nie rozwalił..TO=

    W tym roku na pewno będziemy kontynuować wyburzenia budynków, stojących w pasie przyszłej ul. Nowej Wałowej. Znikną budynki po stronie terenów postoczniowych. Po stronie al. Zwycięstwa wyburzyliśmy już jeden budynek,czy tylko busy są ważne?--a ludzie?..chodniki?,,szkoły?--szpitale?--domy kultury?...budyniowe DNO!

    • 10 3

  • Może by tak pozew zbiorowy (2)

    Takie zmiany ogłasza się przynajmniej na 2 tygodnie przed ich wprowadzeniem.
    Znalałłem siię dziś z rana na pętli Jana z Kolna, żeby dojechać do pracy w Pruszczu.
    Dopiero po dłuższej chwili zauważyłem, że coś tu nie gra i odchodzą stąd zupełnie inne linie. Żadnej informacji na przystanku. W efekcie spóźniłem sie do pracy i to ja ponoszę konsekwencje finansowe. W podobnej sytuacji znalazło się więcej osób również zdążajacych do pracy z okolic Wałowej.
    Może by tak znaleźli się chętni na pozew zbiorowy w sprawie odszkodowania od ZTM w Gdańsku.

    • 11 1

    • Trzeba czytać umieć! Przeprowadź się do Pruszcza, będziesz mieć bliżej!

      • 1 2

    • Może by tak znaleźli się chętni na pozew zbiorowy

      jak nie czyta się ogłoszeń zawieszonych w KAŻDYM autobusie do Pruszcza, to wychodzi się na idiotę...

      • 1 1

  • Kiedy zamykano Żólty Most to obiecano że ... (1)

    pętla przy Jana z Kolna zostanie przeniesiona a teraz jeszcze do niej dorzucają kolejne autobusy. Tamtędy i tak nie idzie jeździć między 14 a 17

    • 16 1

    • obiecano też Nową Wałową w 2011 roku

      i co ?! nawet dokumentacji nie mają. UM w Gdańsku nie ma żadnej koncepcji rozwoju komunikacji w Gdańsku.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane