• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prowizoryczna pętla autobusowa zamiast Wałowej?

Krzysztof Koprowski
4 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia 131 jeszcze do końca września będzie kończyć bieg na pętli Wałowa. Jeszcze nie wiadomo, gdzie autobusy będą zawracać po tym terminie. Linia 131 jeszcze do końca września będzie kończyć bieg na pętli Wałowa. Jeszcze nie wiadomo, gdzie autobusy będą zawracać po tym terminie.

Początek maja w Gdańsku oznacza nie tylko zmiany w cenach biletów, ale również lokalizacji pętli autobusowych w centrum miasta. Wymuszone jest to pracami przygotowawczymi do budowy Muzeum II Wojny Światowej.



Od maja autobusy linii 112, 167, 168, 186, 367 i 525 nie będą już kursować do pętli Wałowa, a pojadą do pętli Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, znajdującej się obok tzw. żółtego wiaduktu.

Czy autobusy powinny wjeżdżać w głąb Śródmieścia?

Większe zmiany przygotowano dla pasażerów linii 174, 200, 205, 207, 232 i 256. Pojazdy na tej linii pojadą od dworca kolejowego prosto przez wiadukt Błędnik, a następnie na wysokości przystanku tramwajowego Brama Oliwska skręcą w prawo w ul. Kolejową zobacz na mapie Gdańska.

- Tu będzie znajdował się przystanek końcowy dla tych linii. Autobusy wyjeżdżające z nowej pętli pojadą ul. Kolejową do ulicy łączącej obecnie wyłączony z ruchu tzw. żółty wiadukt ze skrzyżowaniem Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, po drodze zabierając pasażerów na przystanku początkowym, i dalej przez Błędnik do dworca kolejowego - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarząd Transportu Miejskiego.

Zmiana organizacji ruchu wymuszona jest budową Muzeum II Wojny Światowej, które zajmie obszar dotychczasowej pętli autobusowej przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska.

- Na prośbę Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku MIIWŚ wyraziło zgodę na użytkowanie przez ZKM części pętli Wałowa do 30 września br. Ewentualne wydłużenie tego terminu będzie uzależnione od programu prac badawczych przygotowanego przez zwycięzcę trwającego właśnie przetargu na badania archeologiczne, które poprzedzą właściwe prace budowlane. Pozostałą część pętli chcemy przekazać archeologom 15 czerwca br - tłumaczy Kamil Rutecki z MIIWŚ.

Jednak ZTM już na początku maja wprowadza zmiany i - jak się okazuje - jest to wynik nie do końca "zgranych" i uzgodnionych terminów.

- Zmiana tras części linii autobusowych od 1 maja br. jest autonomiczną decyzją ZTM - zapewnia Rutecki.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje jednak, że nieco przedwczesna decyzja nie będzie mieć znacznego wpływu dla pasażerów, gdyż co najmniej do końca września do Wałowej nadal będą jeździć linie 130, 131, 178, 184, 195 oraz 384.

Nowa pętla przy ul. Kolejowej ma być jednak teoretycznie rozwiązaniem tymczasowym. Teoretycznie, gdyż w chwili obecnej nie ma dokładnych planów docelowej organizacji ruchu autobusów w rejonie Śródmieścia. Pierwotnie chciano przenieść pętle: Jana z Kolna oraz Wałową na Plac Zebrań Ludowych zobacz na mapie Gdańska. Na to jednak nie ma w kasie miasta funduszy, a ponadto sam pomysł stworzenia gigantycznego placu manewrowego w tak eksponowanym miejscu oznaczałby katastrofę estetyczną. W grę nie wchodzi również przekierowanie całego ruchu na pętlę Jana z Kolna, gdyż nie jest ona w stanie fizycznie pomieścić tak dużej ilości pojazdów.

Z tego powodu po 30 września, czyli w chwili wyłączenia całkowicie pętli Wałowa, rozważa się wprowadzenie w centrum kilku pętli ulicznych i wytyczenie tras autobusów m.in. na Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu Śródmieście, w którym obecnie z wielu miejsc do przystanków trzeba iść nawet ponad 15 minut, zyskałoby transport publiczny konkurencyjny względem auta.

- Na pewno chcemy zostawić wygodny dojazd do przychodni przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska. Być może autobusy będą zawracać tutaj ulicami: Łagiewniki - Aksamitna - Wałowa. Pragniemy również docelowo skierować pod MIIWŚ jedną lub dwie linie autobusowe - dodaje Zomkowski.

Los pętli przy ul. Kolejowej stoi również pod znakiem zapytania ze względu na planowaną budowę ul. Nowej Wałowej, która przetnie samą ul. Kolejową. Jednak ze względu na napięty budżet miasta, jej budowa raczej nie ruszy w tym roku.

- W tym roku na pewno będziemy kontynuować wyburzenia budynków, stojących w pasie przyszłej ul. Nowej Wałowej. Znikną budynki po stronie terenów postoczniowych. Po stronie al. Zwycięstwa wyburzyliśmy już jeden budynek, więcej rozbiórek tutaj nie planujemy - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej ze tę inwestycję.

DRMG chce w tym roku przygotować także wszelką niezbędną dokumentację przetargową dla Nowej Wałowej. Dla rozładowania ruchu w tym rejonie miasta w ciągu kilkunastu miesięcy planuje się remont tzw. żółtego wiaduktu, którym będą mogły się poruszać pojazdy o wadze do 3,5 tony oraz piesi i rowerzyści.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • Artykuły o Euro itd

    Jak czytam te wszytkie artykuły , ogladam wizualizacje.. najczęściej przewija się,"tymczasowe", "prowizoryczne" , "na czas euro", te słowa najbardziej oddają jak nasze miasto przygotowuje się do imprezy oraz klasę naszych "rządzących",

    pozdrawiam budowniczego dworca z drewna BUHA HA HA!!

    • 8 0

  • Może się myle ale

    Najlepszym miejscem na muzeum II jest Westerplatte. Takie muzeum na Wałowej pasuje jak pięść do nosa.

    • 13 1

  • PO CO MUZEUM

    II wojny światowej, skoro wystarczy przejść się po mieście, żeby stwierdzić, że wyglądamy jak po bombardowaniu? Spójrzcie Państwo np. jak wygląda Baszta pod Zrębem. Proszę zejść z głównego szlaku na moment we Wrzeszczu, czy na Dolne Miasto - znakomicie ostrzelane tynki kamienic! W równie znakomicie nienaruszonym stanie. Trzeba by zainteresować nimi Hollywód - zda się na kręcenie filmów o II wojnie światowej.
    No i po co zatem muzemu - jeszcze raz pytam???

    • 11 1

  • HOLLYWÓD

    bo bez wódy nie da się tych miejsc przejść bez wstrąsu psychicznego.

    • 6 0

  • ..wystarczy przejechać sie ul. Sucharskiego (2)

    i nie trzeba muzeum, tam leje bo pociskach pancernika wciąz sa w naturalnym kształcie!!!

    • 8 2

    • (1)

      właśnie remontują miszczu

      • 2 2

      • mrg

        ale wyspa spichrzow to typowy skansen muzealny i tam nic nie remontuja :))

        • 0 0

  • te 15 min do tramwaju na piechotę ze Starego Miasta to i tak szybciej

    niż wyjechanie stamtąd autobusem a do tego zdrowo i za darmo :)

    • 7 1

  • mrg

    To nowa strategia by wykurzyc mieszkancow spokojnej Kolejowej zrobi im sie pod oknami petle autobusowa:D heheheh. Nie wiem po co te muzeum. jest przeciez muzeum miasta Gdanska po co kolejne? Powinni pojsc za ciosem i zrobic muzeum I wojny wojny polsko rosyjskiej, wszystkich powstan, muzeum trzech rozbiorow, wojny polsko szwedzkiej, rzezi 1309 przez Krzyzakow...przeciez jeszcze tyle petli mozna zrobic prowizorycznymi by pobudowac muzea z prezesami za 14 tys :)) DROGI ROBIC!!!

    • 3 0

  • trasa 174 (2)

    czy to tak trudno poprowadzić linię 174 kilkasey metrów dalej tj skrzyżowanie ze Smoluchowskiego i tam w zatoce autobusowej miałby końcowy przystanej. Miejsca jest dość tylko pomyślunku brak. Dzięki temu Gdańsk Południe uzyskuje bezposrednie połączenie z Uniwersytetem Medycznym co dla pacjentów ma kap[italne znaczenie

    • 0 3

    • tramwaj co półtorej minuty.
      174 co 1,5 godziny.
      Tak trudno pomyśleć że to się nie opłaca ?

      • 0 0

    • Gdańsk Południe uzyskuje bezposrednie połączenie z Uniwersytetem Medycznym

      A 11 to już nie jeździ czy co?

      • 0 0

  • Jana z Kolna

    już jest sparaliżowana przez autobusy - co za s-syn to wymyślił???

    • 2 0

  • A MOŻE BY.... (2)

    A może by pomyśleć jak ludzie mają dostać się do SWISSMEDU na Wileńskiej ?

    • 1 0

    • jaskowa i na rondzie w lewo

      • 0 0

    • mysleć już myślano

      tylko nikt nie chce brać odpowiedzialności za przejazdy zimą tego kawałka. Na lodzie jeździłyby wtedy taranobusy...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane