• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatnie po Trójmieście

PiF
28 listopada 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Czy będziemy jeździli z Gdańska do Warszawy w dwie godziny? Jest to możliwe, ale najpierw konieczna jest modernizacja linii. Inwestycja potrwać ma 6 lat. Od grudnia ruszyć ma też prywatyzacja Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. W gdańskim Ratuszu Głównego Miasta kolejarze obchodzili swoje święto.

- Na początku grudnia ukaże się zaproszenie do udziału w prywatyzacji SKM. W ubiegłym roku zrobiliśmy rozeznanie, czy byliby chętni i zgłosiło się dziewięć firm - powiedział Bogdan Waligórski, członek zarządu PKP S.A.
Podkreślił, że jest to pilotażowa prywatyzacja w ramach PKP, gdyż nie został jeszcze ustalony system finansowania przewozów regionalnych. Ma nadzieję, że do czasu rozstrzygnięcia przetargu uda się wspólnie z samorządami system ten wypracować.

Waligórski podsumował dwa lata działalności PKP w nowym systemie organizacyjnym i przedstawił plany działania na najbliższe lata. Obejmują one dalszą restrukturyzację zobowiązań firmy, stworzenie nowego sposobu finansowania przewozów regionalnych (miałyby przejmować je samorządy) oraz prywatyzację m.in. SKM, WKD i Cargo, co pomóc ma w podniesieniu poziomu usług i ułatwiać konkurencję po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

- Od 1 maja będziemy bowiem zobowiązani do udostępnienia 20 procent naszego rynku innym przewoźnikom - powiedział Waligórski.

Rozpoczęto również przygotowania do modernizacji linii kolejowej E-65 z Gdyni do Warszawy. Na razie powstało studium wykonalności modernizacji. Zakłada, że po zakończeniu inwestycji trasę w Gdańska do Warszawy można będzie pokonać w 163 minuty, zamiast obecnych 223 minut, a w momencie wprowadzenia szybkiego pociągu pendolino czas przejazdu może wynieść nawet 123 minuty.

- Wszystko zależy oczywiście od tego, czy rząd będzie w stanie kupić dla PKP nowy tabor - powiedział Stefan Hajduk, dyrektor spółki Parsons Brinckerhoff, która wykonała studium.

Inwestycja, która rozpocząć ma się w przyszły roku kosztować będzie ponad 700 mln euro.

Zasłużonym dla PKP pracownikom wręczono z okazji święta odznaczenia państwowe: krzyże zasługi i medale resortowe.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (78)

  • Jak mi rząd kupi nowy tabor , to bedę jeździł do wa-wy w 122 min.
    ps. skm-ka z gdańska do tczewa 18,11 spadła strasznie na psy ,pety,pyfko,menele itp. gdzie ta renoma ?

    • 0 0

  • hahahahahahahahaha

    bo mnie pokręci. na autobus szynowy nie jest stać.
    Parę km autostrady na rok.
    A tu 2 godziny - o tych bajkach słyszałem już dużo lat wcześniej - przeważnie jak były jakieś święta i wręczało się medale.
    Niech nie p....lą

    • 0 0

  • czy mamy już kwiecień?

    • 0 0

  • a mnie doniesli ze metro warszawskie przekopia do Gdanska i bedzie najszybszym samolotem podziemnym

    • 0 0

  • Dostają srójca bo uruchamiane są tanie linie lotnicze. Najpierw wypieprzcie 36 związków z PKP a potem pogadamy.

    • 0 0

  • Nie cieszcie się z gruszek na wierzbie!

    Parę lat temu (może 5, może dawniej) w wagonach ekspresów PKP podkładało gazetkę "Co słychać na kolei" czy jakoś tak. Była to tuba taniej kolejowej propagandy. W każdym z numerów mozna było wyczytać, że w ciągu najbliższych kilku lat PKP zmodernizuje tory i zmieni tabor a na głównych trasach pociągi będą jeździć ponad 200 km/h. Wszyscy patrzyli na to z niedowierzaniem, mówiąc "prędzej mi tu kaktus wyrośnie". No i kaktus nie wyrósł, bo nie miał powodu.
    Jak na razie w ramach programu przyśpieszeń pociągi pospieszne zwolniły do średniej na trasie 40 - 50 km/h (Gdynia - Zakopane, Katowice-Gdynia) z Częstochowy do Trójmiasta dajmy na to zamist 6 godzin jedzie się dziesięć, a najlepszym numerem na trasie jest fakt, że na stacji Zgierz na tej ogólnokrajowej trasie jest DWA razy w odstępie 40 minut!
    Ekspresy też nieco zwolniły, ale to raczej w ramach prostowania nierelnych rozkładów. Np. ekspres z krakowa jechał co prawda wg rozkładu 6.5 h ale zawsze przez lata był spóźniony 20 min.

    Wkładam więc opowieści PKP między bajki tak jak słynne "100 milionów dla każdego" i "mieszkania dla każdego".

    Bardziej mnie niepokoi pomysł prywatyzacji SKM. Podobno jest dochodowa? To po jaki h... sprzedawać? Za jakiś jednorazowy wpływ? Myślicie, że prywatny właściciel zadba żeby było taniej czyściej i częściej? Takiego wała! Taki eksperyment jak prywatyzacja kolei wprowadzano już w Wlk. Brytanii i zakończył się totalną klapą.

    • 0 0

  • Olis

    Ale jest też taki fakt:
    Dojazd z centrum Gdańska do Rębiechowa, formalności, czas przelotu, dojazd z Okęcia do centrumu Stolycy.
    To jednak nawet obecnie czasowo PKP jest konkurencyjne.
    Nie znoszę bajek. Pamiętam jak przyjechało bodajże w 93 roku do Gdańska pendolino. Jakie były zachwyty. Ach już zaraz będzie jeździć po PKP.
    I co wielkie g....o.

    • 0 0

  • Bolo: a koszty ? Tanie linie twierdzą, że nach Warschau polecą za około 70 zł. Zasyfiały ekspres do stolycy kosztuje ponad stówkę. IC jeszcze drożej.
    Nemo: ten h... pisze się przez "ch".

    • 0 0

  • Daniel z USA.

    To Ty jesteś optymistą skoro myślisz,że ta budowa się skończy.Takie ich hasła "w 2 godz. do np.Warszawy"będą aktualne jeszcze długo.
    Takie(dobre) koleje są tak samo wirtualne jak autostrady.

    • 0 0

  • "pendolino czas przejazdu może wynieść nawet 123 minuty."
    oj bedzie sie ludziskom na zakrętach cukier z kanapek wysypywać:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane