• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego dopiero w 2018 r.

Michał Brancewicz
9 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przebudowa Podwala Przedmiejskiego będzie polegała m.in. na zwężeniu jezdni w kierunku ul. Elbląskiej z trzech do dwóch pasów.
  • Na węźle Unii Europejskiej powstanie naziemne przejście dla pieszych.
  • W ramach przebudowy Podwala Przedmiejskiego powstanie nowe skrzyżowanie z przejściem naziemnym na wysokości ul. Łąkowej.
  • Nowe skrzyżowanie wybudowane zostanie także na skrzyżowaniu Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną.

Choć projekt przebudowy jezdni, pięciu skrzyżowań oraz stworzenia naziemnych przejść na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska jest już gotowy, to prace budowlane nie rozpoczną się w tym roku. Powód? Inwestycja jest częścią większej całości i musi czekać na swoją kolej, co potrwa przynajmniej do przyszłego roku.



Przebudowa Podwala Przedmiejskiego:

Podwale Przedmiejskie nie jest już tak ważną drogą, stanowiącą główny wjazd do Gdańska od strony wschodniej, jaką była jeszcze kilka lat temu. Wszystko za sprawą otwarcia w zeszłym roku tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska oraz wcześniejszego oddania do użytku Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie GdańskaTrasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. To nimi dostają się dziś do Gdańska kierowcy, jadący od strony Elbląga i Warszawy.

To przełożyło się na znaczący spadek ruchu na tej ulicy. Dlatego pojawił się pomysł zwężenia szerokiej drogi (dziś po trzy pasy w każdym kierunku) oraz połączenia obu jej stron przejściami naziemnymi, co ma "zbliżyć" do siebie dziś rozdzielone Śródmieście i Stare Przedmieście oraz Dolne Miasto.

Koncepcja zmian została przygotowana przez Referat Mobilności Aktywnej gdańskiego magistratu oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Na jej podstawie firma Highway opracowała szczegółowy projekt. Oddała go w połowie grudnia, wydawało się więc, że nic już nie stoi na przeszkodzie, by Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na przebudowę Podwala Przedmiejskiego. Tu jednak zaskoczenie.

- Nie mamy tego w tegorocznym harmonogramie realizacji - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Dlaczego? Okazuje się bowiem, że przebudowa Podwala Przedmiejskiego jest elementem większego projektu infrastrukturalnego pod nazwą "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska".

- W lutym Gdańsk będzie aplikował o dofinansowanie ze środków unijnych dla tego projektu - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Po podpisaniu umowy zaplanowany zostanie dokładny harmonogram realizacji poszczególnych zadań. Szacujemy, że przebudowa Podwala Przedmiejskiego powinna rozpocząć się w 2018 roku.
Mimo że na realizację przedsięwzięcia przyjdzie jeszcze poczekać, warto przypomnieć, co dokładnie ono zakłada.

Takie zmiany czekają nas na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Takie zmiany czekają nas na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni w kierunku ul. Elbląskiej z trzech do dwóch pasów oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. "Odzyskane" miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala Przedmiejskiego (bliżej Śródmieścia), zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Po zmianach piesi nie będą musieli już korzystać z tuneli pod Podwalem Przedmiejskim, chociaż te istniejące zostaną zachowane. Chcąc dostać się na drugą stronę ulicy będą mogli wybrać przejście naziemne.

Patrząc od strony Węzła Unii Europejskiej, "zebra" wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne przejście wytyczone zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Na ostatnim skrzyżowaniu w rejonie Bramy Żuławskiejzobacz na mapie Gdańska powstaną brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Opinie (297) 10 zablokowanych

  • Widać że autor dawno nie był w centrum w godzinach szczytu (10)

    Korki w kierunku centrum nie znikły , chyba że FRAG ma na Ogarnej okna po innej stronie niz Podwale i ich nie widzi.
    Może tez napisze o ile sie wydłuży czas jazdy autobusów i tramwajów w kierunku Stogów?
    Ludzie nie chca sie przeniesc o jedna ulice w prawo z Długiej na Ogarną a co dopiero na Zabi Kruk czy Toruńską.
    A całej Polsce ulice się poszerza perspektywicznie a w Gdańsku tylko zwęża przerzucając ruch na inne wąskie uliczki( np z Kartuskiej na Bethovena) . Pieniadze wyrzucone w przysłowiowe błoto można dużo lepiej wykorzystac niż ulegać fantazjom w/w organizacji która tez prubuje na ,,siłę" wepchnąć tramwaj na Bochaterów Getta.

    • 57 26

    • "Ludzie nie chca sie przeniesc o jedna ulice w prawo z Długiej na Ogarną a co dopiero na Zabi Kruk czy Toruńską." (8)

      A nie pomyślałeś, że nie chcą się tam przenieść, bo nie ma jak się stamtąd wydostać z wózkiem chociażby? Wszędzie tunele.

      • 9 7

      • jemu chodzi o spacerowiczów !!! (3)

        Ogarna świeci pustkami mimo, że jest obok długiej, to tym bardziej nikt się nie będzie zapuszczał na Toruńska czy żabi Kruk

        • 12 4

        • Kto płaci miastu podatki? Przyjezdni spacerowicze czy mieszkańcy? (1)

          • 6 4

          • Jedni i drudzy

            • 0 1

        • Powiedz to samo o Stagiewnej albo Piwnej

          • 0 0

      • Nie pisałem o stałych mieszkańcach ,a tez miałem dzieci i mi tunele nie przeszkadzały. (3)

        Tam nie ma nic czym mozna by turyste zainteresować . Muzeum Narodowe mało odwiedzane i co jeszcze? US ? Co mozna wieczorem tam robic?

        Jak napisałem ciężko Ogarną zaludnić , z trudem udało sie kawałek Piwnej zaadoptować a co dopiero tak odległe tereny o niezbyt dobrej renomie.

        • 2 1

        • zrewitalizowana łąkowa bastiony, brama nizinna..... (2)

          rzeczywiście nic ciekawego...... dla takiego ignoranta jak ty

          • 1 0

          • (1)

            W Brzeźnie masz bunkry. Są zajefajne. Ile razy tam byłeś?

            • 0 0

            • z milion razy, pozatym lepsze są na stogach czy westerplatte

              • 0 0

    • "... poszerza się drogi perspektywicznie" ?!

      A o jakiej perpektywie piszesz?
      pewnie 1000 samochodów/ 1000 mieszkańców. Żadnych chodników. placów publicznych. Wszędzie samochodem. Centra handlowe. Z garazu do garażu. Kontakt z ludźmi tylko przez fb...

      • 0 0

  • przejście naziemne tam, gdzie już jest tunel? (6)

    napewno wszyscy zdrowi?

    • 55 26

    • Dokładnie, upadli na głowę, powinni zlikwidować podziemne.

      • 14 13

    • co w tym dziwnego? takie rozwiązanie jest popularne. (2)

      Na przymorzu obok rynku masz tunel i obok przejście.
      Z tunelu mało kto korzysta, ale jak się komuś chce (szcz*ć) to tunel jest .

      • 8 3

      • To niech skasują przejścia na zaspie. Czekam z niecierpliwością.

        • 1 0

      • Ten tunel był porażką od początku. Ktoś miał film, żeby zrobić promenadę z dworca w oliwie do morza. Nic z tego nie wyszło. A może chodziło o schron? Tunel jest do nikąd, nie ma z niego wyjścia na przystanek, a nie bardzo jest po co nim przechodzić. Rynek był czynny dwa razy na tydzień, więc to też nie to. Ale uznanie tego tunelu jako dowodu na brak przydatności tuneli wogóle jest błędem logicznym.

        • 0 0

    • . (1)

      Widać, że nie masz żadnego pojęcia o urbanistyce i życiu miasta, przejścia podziemne to najgorsze co może być

      • 5 3

      • Najgorsze co może być to pseudo-ekspert. A jak dostanie możliwość decydowania, to dopiero dziadostwo.

        • 1 1

  • POgrobowcy miasta (6)

    Zamknąć Podwale tylko dla ped**arzy i kloszardów z okolic Żabiego Kruka, oto doskonała metamorfoza myśli budyniowej ekipy.Ciekawe jak rano dostaną się do pracy mieszkańcy górnego tarasu do portu,rafinerii i stoczni na Stogach i Górkach.Chyba że urbaniści zaplanują przelot w powietrzu.Paranojaaaaaaaa

    • 39 28

    • Synuś, spóbuj pokonać Podwale na swoich wspaniałych nożkach z wózkiem i dwójką dzieci. (4)

      Albo wsiądź na wózek i pokaż jakiś chojrak. A potem popatrz jak mieszkańcy okolicznych wiosek sobie tranzyt przez miasto urządzają podczas gdy ty płacisz tu podatki i latasz po schodach.

      • 20 7

      • 100x taniej (3)

        będzie wybudować windy i inne cuda niż zwężać całą ulicę bo kilka osób ma taką fanaberię. I nie tranzyt, po wschodniej stronie też mieszkają i pracują ludzie, przejedż się kiedyś autobusami 138, 11, 186 i 112 to zobaczysz jeszcze kawałek miasta i gdzie ludzie mieszkają.

        • 8 10

        • (2)

          takie coś może napisać tylko ignorant.
          Jak na mieście jest się tylko tranzytem to może i dla ciebie lepiej.

          Jak byś mieszkał obok i musiał korzystać z tych tuneli to byś zdanie zmienił.
          Nie wspominając o turystach....

          • 8 6

          • (1)

            Żądałbym, aby zamiast schodów stworzyć estakady do tunelu przy ul Rzeźnickiej, tak jak w innych cywilizowanych miejscach. W nowych niezbędnych przejściach podziemnych oprócz schodów buduje się estakady. Ale lewactwo, które nie załapało się na uwłaszczenie nomenklatury, - która mieszka poza centrum w willach wymusza absurdalne pomysły.

            • 1 2

            • "Estakady do tunelu".... Panie, słownik Pan sobie zakup!

              • 2 0

    • Mieszkańcy Zabiego Kruka i okolic

      Ilu was tam mieszka? dwa trzy tysiące, gdy na górnym tarasie mieszka około 40 tys. i teżjesteśmy mieszkańcami Gdańska i płacimy podatki.

      • 1 0

  • Niepoważne!!! (5)

    Zwężenie ulicy do 2 pasów i wprowadzenie przejść naziemnych to niepoważny pomysł!!! Na jakiej podstawie została wydana taka decyzja? Mimo otwarcia tunelu tworzą się tam dalej duze korki zwłaszcza w godzinach szczytu i powrót lub dojazd do pracy wielu osób oraz mieszkańców jeszcze bardziej się wydłuży!!! W innych miastach poszerza sie drogi by polepszyć przepustowość a nie zwężą i wprowadza skrzyżowania!!!!

    • 56 33

    • na szczescie to tylko twoja opinia

      to nie droga do tranzytu tylko miejska. Masz południową obwodnice to sobie tam jeździj.

      • 7 8

    • (3)

      Rusz obie swoje szare komórki i pomyśl, dlaczego tworzą się tam korki. Właśnie dzięki brakowi świateł wszystkie auta dojeżdżają do Okopowej na raz. Budowa przejść korków nie wydłuży, ani nie skróci. Jedynie zmniejszenie liczby aut może coś dać.

      • 4 4

      • jakie zmniejszenie liczby aut? (2)

        jak zrobisz przejścia naziemne to zmniejszy sie w efekcie liczba aut? gratuluje logiki.

        • 5 1

        • tak. zmniejszy się ich liczba. (1)

          trasa będzie mniej atrakcyjna dla tranzytu.
          Tranzyt w takim przypadku wybierze obwodnice.
          W samym mieście będzie mniej aut.
          Co, świat się ci zawalił, ze to takie proste?

          • 2 0

          • Grunwaldzka przy akademii medycznej to kilkadziesiąt tysięcy aut na dobę w obie strony. Chcesz je w tym miejscu teleportować?

            • 0 0

  • janusze GND będą stękać ale to jest miasto.
    i to jest dramat że ta wiejska pseudoautostrada zostanie ucywilizowana dopiero w 2018 r.

    • 27 20

  • POstoimy w korkach to POsmrodzimy rowerzystom i mieszkańcom hehe,

    Brawo PO ! Całe życie na to czekałem. To będzie ich gwóźdź do trumny.

    • 26 18

  • (5)

    Z tym zwęźeniem to nie jestem przekonany do końca. Ruch mimo wszystko jest duży, szczególnie od strony Lotosu. Zachowałbym trzy pasy w stronę Okopowej, tym bardziej, źe ten trzeci to Buspas.

    • 27 7

    • ruch zawsze będzie tam duży. (3)

      Po to się zwęża żeby zniechęcić tych co nie muszą żeby się tam nie pchali.
      Większość ruchu to tranzyt.
      Do tranzytu masz obwodnice, a że nią dalej to wszyscy walą przez miasto.

      • 6 3

      • (2)

        Mieszkańcy tzw. górnego tarasu jak również Siedlec,Orunii nie będą jechać tunelem do pracy w porcie,rafinerii i.t.d.Podwale Przedmiejskie nie jest tylko drogą tranzytową!

        • 5 3

        • nie jest tylko tranzytową, ale głownie do tego obecnie służy. (1)

          • 4 1

          • Chłopaka też nie jest tranzytową trasą, ani Obrońców, ani Kołobrzeska... A miasto milionowymi inwestycjami wpycha tam ruch.

            • 0 0

    • Czytanie obrazków ze zrozumieniem boli? Jak wół jest napisane "3 pasy w kierunku centrum". Mam tylko nadzieję, że usprawni się prawoskręt, aby autobusy nie stały w tym samym korku, co osobowe.

      • 3 0

  • byle znowu pis nie uwalił. (1)

    To jest ostatnio typowe zachowanie tych oszołomów.
    No ale skoro pislamiści uważają że w Gdańsku nie mieszkają polacy tylko bliżej nieokreślona nacja to co się dziwić.

    Kto na tych tępaków głosował?

    • 15 18

    • Mati z kodu głosował. bez PIS-u musiałby iść do pracy i płacić alimenty.

      • 0 1

  • W godzinach szczytu korki wciąż duże. Otworzą Galerię Forum i stoimy! Przecież można przebudować Podwale Przedmiejskie bez likwidacji trzeciego pasa!!! Zastanówcie się jeszcze raz panowie urzędnicy!!!

    • 43 7

  • super

    mieli to zrobić w 2016 a tu jeszcze dwa lata czekania... dobrze chociaż, że nie zrezygnują. Byle to się w końcu stało!

    • 11 30

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane