• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa linii tramwajowej na Przeróbkę ruszy wiosną? Pytamy o Most Siennicki

Maciej Naskręt
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Fatalny stan torowiska na gdańskiej Przeróbce sprawia, że nie kursują w tym kierunku najnowsze tramwaje ZKM, czyli Pesy Swing. Fatalny stan torowiska na gdańskiej Przeróbce sprawia, że nie kursują w tym kierunku najnowsze tramwaje ZKM, czyli Pesy Swing.

Kończą się prace projektowe przy 2,5-kilometrowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza na gdańskiej Przeróbce. Jeśli miasto otrzyma dofinansowanie unijne, możliwe, że roboty torowe rozpoczną się wiosną przyszłego roku. Sprawdzamy przy okazji, czy inwestycja obejmuje rewitalizację Mostu Siennickiego.



Jesienią ubiegłego roku miejska spółka Gdańskie Inwestycje wyłoniła w przetargu biuro projektowe, które miało zaprojektować przebudowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na gdańskiej Przeróbce - odcinek między ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska a Bramą Żuławską zobacz na mapie Gdańska. Wygrała firma Progreg z Krakowa, która wyceniła swoją pracę na kwotę nieco ponad 805 tys. zł.

Skąd pieniądze na inwestycję?

Niebawem mija rok od podpisania umowy. Projekt jest praktycznie gotowy, ale nadal inwestycja nie ma zapewnionego finansowania z budżetu miasta, a także ze środków Unii Europejskiej. Te ostatnie fundusze władze Gdańska chcą pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Możliwe, że przedsięwzięcie będzie miało zapewnione maksymalne - 70-procentowe - dofinansowanie.

Przebudowa linii tramwajowej realizowana jest w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej IIIc. - Obecnie trwa obliczanie ostatecznego kosztorysu prac, niezbędnego do uzyskania dofinansowania. Niemniej szacunkowo całość projektu GPKM IIIc wyceniamy na kwotę ok. 120 mln zł. 102 mln zł to koszt prac budowlanych projektu, z czego 62 mln zł zostanie przeznaczonych na budowę dojazdów m.in. do stacji PKM. Natomiast reszta - 40 mln zł - stanowi koszt remontu linii na Przeróbce - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Wielkość dofinansowania do tramwaju na Przeróbkę poznamy pod koniec tego roku. Do tego czasu władze spółki GIK powinny odebrać dokumentację projektową i pozyskać pozwolenie na budowę. Wszystko ma zbiec się w jednym czasie tak, by można było ogłosić bez zbędnej zwłoki przetarg na przebudowę linii tramwajowej.

2,5 km linii tramwajowej wraz z pętlą do przebudowy

W ramach zadania projektanci przygotowują dokumentację dla przebudowy 4,4 km pojedynczego toru. W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn w łukach.

Wszelkie przejazdy tramwajowe dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z płyt gumowych typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być całkiem nowe w Gdańsku rozwiązanie - przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Tego typu rozwiązanie powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie także poszerzony.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy właśnie tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku.

Kłopotliwy Most Siennicki?

Film z maja 2011 r. ukazujący stan techniczny Mostu Siennickiego. Od tego czasu niewiele się tam zmieniło.

Most Siennicki ostatni raz był remontowany na przełomie lat 80 i 90, kiedy to dostęp do materiałów budowlanych był bardzo trudny, a ich żywotność jest poniżej przeciętnej. Efekt zastosowanych - nie najlepszych - materiałów widać już dziś - m.in. uszkodzone betonowe bariery, balustrady i mury oporowe, a także zużyte dylatacje i przęsła. Czy coś się w tym zakresie zmieni?

Czy nowa infrastruktura na Przeróbce zachęci mieszkańców do częstszej podróży tramwajem?

- Podczas robót torowych będziemy ingerować tylko i wyłącznie w nawierzchnię na Moście Siennickim. Nie planujemy żadnych prac konstrukcyjnych - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Wiele kłopotów ekipom naprawiającym tory tramwajowe przysparzają nasypy prowadzące na Most Siennicki. W wyniku rozjeżdżania ich przez ciężkie tramwaje powstało tam wiele ugięć w śladzie linii. Z tego powodu regularnie przyjeżdża w to miejsce ekipa, by zespawać szyny, które ulegają odkształceniu. Inwestor - GIK - planuje w tym miejscu zlecić przeprowadzenie iniekcji betonowych, by nieco wzmocnić podłoże.

Tuż obok Mostu Siennickiego znajduje się jeszcze jeden obiekt. To wiadukt, pod którym wiedzie nieczynna linia kolejowa do firmy Petrobaltic. W przęśle jak i przyczółkach jest sporo szczelin, do których z łatwością można wsunąć rękę. Na tym wiadukcie zostanie wymieniona nawierzchnia, ale również wzmocniona warstwa wierzchnia konstrukcji poprzez ułożenie nadbetonu wzmacnianego tzw. szpilami stalowymi.

Jezdnie płaskie jak stół

Ucieszą się z pewnością kierowcy i mieszkańcy Przeróbki. Inwestycja zakłada pełną modernizację nie tylko torowiska tramwajowego, ale także jezdni na całej szerokości, m.in. na moście, a także w ciągu ul. Lenartowicza.

Obecnie bowiem zjechanie samochodem na wyasfaltowane torowisko grozi uszkodzeniem pojazdu.

Miejsca

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Jak tamtedy jadę (4)

    to sie boję że zrobi sie dziura i wpadne do tego scieku.

    • 88 7

    • Ścieżka... (2)

      Zamiast tej cholernej ścieżki rowerowej na Wita Stwosza, trzeba było naprawić ten most. Jak kiedyś tramwaj wpadnie do kanału i utopi się 50 osób, to wtedy się forsa znajdzie na remont, kurka wodna!

      • 27 8

      • ty podpowiadaj ale takim cymbałom jak tobie podobni.

        Gdyby tacy jak ty mieli co kolwiek do powiedzenie to by tym mieście nic nie powstało!!

        • 4 8

      • za pieniądze przeznaczone na pasy rowerowe (ścieżkę to masz na działce) nie wyremontowaliby nawet chodników przy tym moście. Jego stan jest jaki jest - wszyscy boją się go ruszać, żeby się nie zawalił.

        • 2 0

    • ale przynajmniej bedzie nowa droga na maraton i bieg Westerplatte

      • 4 0

  • (10)

    Na moście Siennickim przydałby się jakiś kompleksowy remont, albo rozbiórka i postawić nową konstrukcję. Teraz ten most wygląda jak w Indiach lub Bangladeszu. Tylko skąd wziąć kasę, skoro została utopiona w stadionie i ECS.

    • 166 14

    • Znieść przedawnienie! (8)

      Mosty dwa, osobno drogowy i osobno tramwajowy - w ogóle torowisko powinno przebiegać niezależnie od jezdni. Skąd pieniądze? Z mandatów, ale nie od rowerzystów za przekroczenie prędkości, tylko polityków za niewywiązanie się z obietnic wyborczych, za "sprzedaż" zabytków które teraz są w ruinie itd.

      • 28 4

      • bla ble bla (7)

        tak, bo 100 mln złotych od tych złych i podłych polityków.

        Bo oni w przeciwieństwie do całego narodu są źli i podli. Naród wspaniały i cudowny i aż nie można się nadziwić, że w nim tylu patafianów niszczących politykę...

        Politycy są reprezentacją narodu, nie naród polityków. Jeśli naród to większości cwaniacy i złodzieje, to i w polityce będzie tego ście...wa tyle

        • 11 3

        • (4)

          Jak osądzasz pomysł polityków, by dziurę budżetową łatać pieniędzmi uzyskanymi z mandatów od kierowców i rowerzystów? W budżecie na 2013 rok była nawet konkretna i niemała kwota jako "przychód" z tytułu tych mandatów - skomentuj to.

          "Sprzedaż" zabytków i późniejsze ich pożary, "sprzedaż" parków do tej pory dostępnych a dzisiaj z usychającym drzewostanem i ogrodzonych płotem, "sprzedaż" fragmentu drogi Jana Pawła II itd - to oczywiście tylko przykłady transakcji, gdzie zysk miały jakieś osoby tylko miasto straciło. Ile willi, mieszkań mają dzisiaj te osoby?

          • 2 1

          • A jak skomentujesz : (3)

            To, że ktoś łamie przepisy. Rozumiem, że nie powinno się nikogo karać, za łamanie przepisów drogowych. Jeżeli tak twierdzisz, to nie widzę powodu karania kogokolwiek za cokolwiek, przecież on wie co robi.

            Mówisz oni są be, że mnie każą, za łamanie przepisów, ale sam żądasz, aby ich ukarana za łamanie innych przepisów. Dlatego zgadzam się z twoim przedmówcą, politycy są tacy jak wyborcy. Skoro naród non stop łamie przepisy, to trudno oczekiwać, że politycy będą cacy.

            • 0 1

            • W RP III rządzą te same opcje co w PRL-u, ci sami ludzie (2)

              A może jest odwrotnie? Skoro lud widział i widzi, że władza PRL i ta obecna PRL-bis ma ten lud głęboko gdzieś, bo ta władza "się wyżywi, się wyleczy, na emeryturę pójdzie kiedy sobie chce, bezkarnie łamie przepisy drogowe nieraz jadąc po pijaku bo immunitet, robi kokosy na 'sprzedaży' banków czy dobrze prosperujących firm nie dbając o to, że skutkiem jest drożyzna i ogromny wzrost bezrobocia" itd to lud ten czyni tak samo, jak ta władza?! A władza została władzą dzięki manipulacji lewackich, za grosze 'sprzedanych' obcemu kapitałowi mediów i opanowanej przez byłych komunistów sondażowni.

              • 2 2

              • bla bla bla (1)

                bełkot i jeszcze raz bełkot.

                I kompletnie nie na temat.
                Obecni politycy zostali wystawienie przez związki zawodowe, a związki zawodowe to czysty socjalizm. PRL to też Socjalizm, więc czego oczekujesz.
                Obecne związki to też socjalizm, więc proszę nie pisz bzdur. PIS to jeszcze większy socjalizm, niż PO.

                • 3 1

              • Naiwny i łatwowierny człowieku, pisząc zupełnie nie na temat powtarzasz brednie za Gazetą Wyborczą, który to brukowiec jest słusznie nazywany gadzinówką.

                • 0 0

        • POlitycy są wybrańcami Narodu, ale nie reprezentantami - taka mała ale istotna różnica (1)

          • 1 0

          • Frekwencja wyborcza była około 50%, czyli głosowało na nich około 25% Polaków, czyli POlitycy nie są nawet wybrańcami Narodu.

            • 0 0

    • Masz jakieś anse do technologii w Indiach i w Bangladeszu?

      Moglibyśmy troszkę zgapić od nich tego co mają dobre

      • 10 0

  • kłopotliwy most!!!! (6)

    Ten kłopotliwy most miasto aby sie pozbyć kłopotu powinno go zbużyć. I po kłopocie. Ile to by było oszczędności dla prezydenta miasta!

    • 33 17

    • przenieść most na ECS (1)

      to by było tanio. Wszak walensa po tym moście jeżdził do stoczni która juz nie istnieje. Sama historia.

      • 12 2

      • A ile akumulatorów z tej stoczni wywiózł!

        • 1 0

    • (2)

      Skoro redaktor Maciej Naskręt namawia, by kłopotliwe (bo wymagające co jakiś czas remontu) wiadukty i podziemne przejścia dla pieszych likwidować, instalować nowe sygnalizacje świetlne to może ten kłopotliwy most zastąpić jakąś ładną kładką dla pieszych?

      • 9 4

      • najlepiej kładką wirtualną. (1)

        • 13 0

        • Imieniem Redaktora Naskręta oczywiście

          A co, niech ma chłopina od wdzięcznego ludu Budyniogrodu za swój codzienny trud.

          • 1 0

    • Zbużyć,czyli przenieść z Wisly na Bug?

      No,ale lepsze to,niż gdyby go całkiem zburzyć...

      • 7 1

  • (5)

    Gdyby Pan Adamowicz miał mieszkanie na Stogach lub Przeróbce to trasa na plażę i most na Martwej Wiśle dawno by wyremontowano....

    • 136 6

    • A jakby babcia miała wąsy,to piastowała by godność wojewody. (2)

      • 9 12

      • jakby szafa miała sznurek byłaby windą

        • 8 0

      • Gdybyś był inteligentny lemingu, to byś nie napisał tej bzdury

        Ale prawda w oczy kole budyniaków.

        • 0 1

    • budyń

      budyń ogarnij wkońcu te tory

      • 1 0

    • szok, że jeszcze się nie zawalił

      Utrudnienia jakie spowoduje remont nie są fajne, ale kiedyś w końcu trzeba to zrobić, jak tramwaj przejeżdża to cały most się trzęsie, jak się przejeżdża tą kiszką na rowerze to trzeba bardzo uważać bo 2 rowery jadące z przeciwnych kierunków to wyższa szkoła jazdy żeby się nie zderzyć, tak jest wąsko. Tory tramwajowe, aż dziw, że złomiarze ich nie ukradli, beton który trzymał je w jezdni już dawno się wykruszył, gdyby nie to że mniej więcej raz w tygodniu są spawane to można by było je podnieść bez żadnych narzędzi.

      • 0 0

  • PRL-bis (2)

    Znowu jak za komuny, tylko trochę lepsze torowisko, nawierzchnia i krawężniki. Jedyny postęp to przystanki przesiadkowe - to dobry pomysł, ale przynajmniej pętla tramwajowa powinna być przeniesiona i zlokalizowana tuż za Trasą Sucharskiego - ogromna rzesza pracowników na tamtym przy wiadukcie przystanku z tramwajów rano wysiada.

    • 36 3

    • Do wysiadania wystarczy przystanek, po co zaraz pętla? (1)

      • 0 2

      • Chodzi o to że do tego przystanku 9-tka już nie dojeżdża. Poza tym tylko do tej pętli mogłyby dojeżdżać autobusy na Westerplatte - sporo krótsza dla nich trasa.

        • 2 0

  • ten most wyglada tak... (1)

    Jakby dopiero zakończyły sie dzialania wojenne s wermacht wycofał sie stamtąd 5 minut temu, po wielodniowych, ciężkich bojach... Zresztą, cala okolica tam tak wygląda...

    • 85 4

    • Most Siennicki ostatni raz był remontowany na przełomie lat 80 i 90, kiedy to dostęp do materiałów budowlanych był bardzo

      Za komuny dostęp był o wiele łatwiejszy niż terz bo nie trzeba było mieć pieniędzy tylko dobrze kombinować. Materiały były dobre ale gdy potrzeba było załóżmy 10 kg cementu to 5 kg odrazu wędrowało gdzieś a dosypywano piach. W starożytnym Rzymie dostęp do materiałów też nei był łatwy a koloseum stoi do dziś...

      • 1 0

  • Dlaczego te tramwaje z Niemiec strasznie piszczą na zakrętach (4)

    Dlaczego te tramwaje z Niemiec strasznie piszczą na zakrętach nawet na wyremontowanych trasach.
    Czy to wina źle wyremontowanego torowiska czy to wina wagonu ze straszny pisk wydobywa się jak pokonują zakręty.

    • 34 6

    • Sam sobie odpowiedz, mamy stare niemieckie samochody i tramwaje

      oni się złomu pozbywają a my robimy skok cywilizacyjny jak w bangladeszu. Dlaczego tak jest bo jesteśmy biedni, cała kasa inwestorów zagranicznych wraca za granicę głownie do niemiec my jesteśmy tylko tanią siłą roboczą

      • 15 14

    • (2)

      Brak smarownic torowych, zbyt duza prekdosc, zle profile lukow.
      Wozy nie maja nic do tego. Piszcza nawet Swingi ktore to niby maja smarownice obreczy atakujacych pierwszego wozka ktora to powinna eleminowac tarcie na lukach.

      • 21 0

      • Nowe PESA są bardzo ciche!! Polecam zakup.

        • 7 5

      • Mają smarownice

        ale czy mają smar?

        • 6 0

  • Dobrze, że ja tamtędy mało jeżdżę, ale ludzie mają rację. Okropnie tam jest jeśli chodzi o torowiska, przystanek na środku jezdni, gdzie palanty nie zawsze się zatrzymują, bo zatrzymał się dosłownie 1m przede mną. Niech robią, w końcu się za to wzięli Pajace z Urzędu.

    • 27 3

  • Maciej na przebudowę czeka cała ul. Piecewska !!! (5)

    to jest tragedia jak się tą ulicą jeździ :(

    • 19 16

    • Piecewska będzie zrobiona dopiero po Rakoczego (4)

      ponieważ ma służyć jako objazd tejże.

      • 2 0

      • A Rakoczego... (3)

        ...kiedy? Kola mozna urwac, ograniczenie 40 to i tak za duzo...

        • 5 3

        • Kolejny cymbał (2)

          Jak będzie robiona linia tramwajowa na morenę. Ogarnij się człowieku, to było wałkowane ze 100 razy.

          • 2 3

          • A Piecewska cwaniaku ??? (1)

            • 0 2

            • Cymbałów tu wiele widzę się zbiera

              Patrz wyżej.

              • 0 1

  • złodzieje (2)

    Złodzieje je...e 120milionòw i mostu porządnie nie wyremontują , to ile firmy pośrednie kasy przytulą normalnie ręce opadają

    • 35 6

    • Maciek,ustaw się w kolejce do PUP po zasilek,bo juz pozno...

      • 3 6

    • to może wystartuj w przetargu?

      Skoro zrobisz to dobrze za mniej.

      Raz będą narzekać, że za mało i tylko cena jest istotna. Innym razem, że za tanio. Ale żaden nie pokaże jak zrobić to taniej.

      Przestaw wyliczenia pokazujące, za ile to powinno być zrobione :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane